국 문 초 록 기독교 무용의 움직임 프로그램을 활용한 청소년 우울 감소 적용사례 연구 세종대학교 대학원 구 수 연 본 연구는 우울성향이 높은 청소년에게 기독교 무용의 움직임 프로그램을 실시하여 우울감의 감소에 미치는 영향을 검토함으로써 청소년의 우울에 효과적인 대안을 마련하는 데 그 목적이 있다. 연구대상은 경기도에 소재하는 Y고등학교 학생 1781명에서 중한 우울증 이상의 학생 381명 중 40명을 대상으로 하였다. 대상 학생들은 간단히 기본적인 Beck의 우울척도(BDI) 설문지로 우울감 정도에 대한 자기 진단을 통해 정하였다. 실험집단은 21주 동안 매주 2회, 회당 1시간 30분씩 기독교 무용의 움직임 프로그램을 적용하였고, 같은 기간 통제집단에는 적용하지 않았다. 이 프로그램은 주로 용서를 통한 분노의 해결, 슬픈 일을 내려놓기, 자존감의 향상, 죄책감에서 자유해지기, 하나님께 감사하기, 성경 읽기와 소그룹 나눔과 같은 ...
국 문 초 록 기독교 무용의 움직임 프로그램을 활용한 청소년 우울 감소 적용사례 연구 세종대학교 대학원 구 수 연 본 연구는 우울성향이 높은 청소년에게 기독교 무용의 움직임 프로그램을 실시하여 우울감의 감소에 미치는 영향을 검토함으로써 청소년의 우울에 효과적인 대안을 마련하는 데 그 목적이 있다. 연구대상은 경기도에 소재하는 Y고등학교 학생 1781명에서 중한 우울증 이상의 학생 381명 중 40명을 대상으로 하였다. 대상 학생들은 간단히 기본적인 Beck의 우울척도(BDI) 설문지로 우울감 정도에 대한 자기 진단을 통해 정하였다. 실험집단은 21주 동안 매주 2회, 회당 1시간 30분씩 기독교 무용의 움직임 프로그램을 적용하였고, 같은 기간 통제집단에는 적용하지 않았다. 이 프로그램은 주로 용서를 통한 분노의 해결, 슬픈 일을 내려놓기, 자존감의 향상, 죄책감에서 자유해지기, 하나님께 감사하기, 성경 읽기와 소그룹 나눔과 같은 심리치료 요소와 함께, 찬양에 맞는 스트레칭, 월쉽무용 배우기, 감정 발산을 위한 창작무용 등과 같은 신체적 요소가 병행하여 구성되었다. 사전 연구 분석으로 본 연구자는 우울의 요인을 크게 다섯 가지로 보았다. 거절감, 낮은 자존감, 죄책감, 피로와 육체적 건강, 불만족과 정신적 건강이 그것이다. 본 연구자는 다섯 가지 우울요인에 따라 21주 프로그램을 구성, 진행하였고, 이에 따라 양적, 질적 평가를 하였다. 21주 프로그램을 통한 우울 감소 효과의 양적 평가는 우울 척도(BDI)의 사전-사후 T-Test((SPSS/PC WIN. Ver.10.0 / 유의수준 α= .05)결과의 요인별 비교 분석으로 하였다. 질적 평가로는 소감문, 설문지, 인터뷰, 사진자료를 통한 분석으로 하였다. 본 연구의 결과 기독교 무용의 움직임 프로그램은 청소년의 우울 감소에 높은 효과가 있었다. 또한 청소년에게 신체적, 정신적, 정서적으로 긍정적인 영향을 주었다. 따라서 본 연구의 기독교 무용의 움직임 프로그램은 청소년뿐만 아니라 현대인에게 있어서 우울의 감소를 위한 효과적인 대안 방법으로 그 활용 가치가 매우 높다고 사료된다. 주 용어 : 기독교 무용의 움직임 , 우울증
국 문 초 록 기독교 무용의 움직임 프로그램을 활용한 청소년 우울 감소 적용사례 연구 세종대학교 대학원 구 수 연 본 연구는 우울성향이 높은 청소년에게 기독교 무용의 움직임 프로그램을 실시하여 우울감의 감소에 미치는 영향을 검토함으로써 청소년의 우울에 효과적인 대안을 마련하는 데 그 목적이 있다. 연구대상은 경기도에 소재하는 Y고등학교 학생 1781명에서 중한 우울증 이상의 학생 381명 중 40명을 대상으로 하였다. 대상 학생들은 간단히 기본적인 Beck의 우울척도(BDI) 설문지로 우울감 정도에 대한 자기 진단을 통해 정하였다. 실험집단은 21주 동안 매주 2회, 회당 1시간 30분씩 기독교 무용의 움직임 프로그램을 적용하였고, 같은 기간 통제집단에는 적용하지 않았다. 이 프로그램은 주로 용서를 통한 분노의 해결, 슬픈 일을 내려놓기, 자존감의 향상, 죄책감에서 자유해지기, 하나님께 감사하기, 성경 읽기와 소그룹 나눔과 같은 심리치료 요소와 함께, 찬양에 맞는 스트레칭, 월쉽무용 배우기, 감정 발산을 위한 창작무용 등과 같은 신체적 요소가 병행하여 구성되었다. 사전 연구 분석으로 본 연구자는 우울의 요인을 크게 다섯 가지로 보았다. 거절감, 낮은 자존감, 죄책감, 피로와 육체적 건강, 불만족과 정신적 건강이 그것이다. 본 연구자는 다섯 가지 우울요인에 따라 21주 프로그램을 구성, 진행하였고, 이에 따라 양적, 질적 평가를 하였다. 21주 프로그램을 통한 우울 감소 효과의 양적 평가는 우울 척도(BDI)의 사전-사후 T-Test((SPSS/PC WIN. Ver.10.0 / 유의수준 α= .05)결과의 요인별 비교 분석으로 하였다. 질적 평가로는 소감문, 설문지, 인터뷰, 사진자료를 통한 분석으로 하였다. 본 연구의 결과 기독교 무용의 움직임 프로그램은 청소년의 우울 감소에 높은 효과가 있었다. 또한 청소년에게 신체적, 정신적, 정서적으로 긍정적인 영향을 주었다. 따라서 본 연구의 기독교 무용의 움직임 프로그램은 청소년뿐만 아니라 현대인에게 있어서 우울의 감소를 위한 효과적인 대안 방법으로 그 활용 가치가 매우 높다고 사료된다. 주 용어 : 기독교 무용의 움직임 , 우울증
ABSTRACT A Study on Examples for Christian Dance Program applied to reduce Depressin of Adolescents Koo Su-Yeon Major in Modern dance Department of Dance Graduate School Sejong University The purpose of the present study is to examine the effects of a Christian Dance Therapy Program (hereinafter "CD...
ABSTRACT A Study on Examples for Christian Dance Program applied to reduce Depressin of Adolescents Koo Su-Yeon Major in Modern dance Department of Dance Graduate School Sejong University The purpose of the present study is to examine the effects of a Christian Dance Therapy Program (hereinafter "CDTP") on reducing depression of the adolescents with higher tendency of depression. The present study is based on the assumption that the Christian Dance Therapy Program is able to bring significant effects on rehabilitating body, soul and spirit of adolescents in harmony who are exhausted physically, mentally, and emotionally from depression. The subjects for the study is 40 students out of 381 students with comparatively heavy depression in Y high school (the total number of student : 1,781) located in Kyung-gi Province. The students were selected on the basis of self-test on the depression level by the basic questionnaire of Beck Depression Inventory briefly. The 40 selected students were randomly assigned to two groups : 20 students into the experimental group and the other 20 students into the control group separately. Whilst the experimental group has participated in the 21-Week CDTP, 90 minutes class, twice a week, the control group received no treatment at all during the same period. The program is mainly composed by such mental performances as settling anger through forgiveness, releasing sadness, improving self-esteem, freeing from guilty, and appreciating God, collaterally together with such physical performances as Stretching in line with praises, Learning worship dance, Read Bible with sharing opinions as small groups, Releasing emotions through creative dancing, and Praying. The program has been led and monitored by the present investigator and both the pre-test and post-test on five categories such risk factors as Refusal, Self-esteem, Guilty, Fatigue with physical fitness and Dissatisfaction were carried out to verify the effects of the program supported by individual statements, questionnaires and interviews. In addition, the collected data were analyzed by both BDI (its reliability value .81) and T-Test (SPSS/PC WIN. Ver.10.0 / Attentive level α= .05) respectively. The results of the present study were as follows. The Christian Dance Therapy Program was remarkably effective in both reducing depression and improving self-esteem of adolescents. In conclusion, it is indicated to be a powerful solution to make adolescents healthier physically, mentally and emotionally.
ABSTRACT A Study on Examples for Christian Dance Program applied to reduce Depressin of Adolescents Koo Su-Yeon Major in Modern dance Department of Dance Graduate School Sejong University The purpose of the present study is to examine the effects of a Christian Dance Therapy Program (hereinafter "CDTP") on reducing depression of the adolescents with higher tendency of depression. The present study is based on the assumption that the Christian Dance Therapy Program is able to bring significant effects on rehabilitating body, soul and spirit of adolescents in harmony who are exhausted physically, mentally, and emotionally from depression. The subjects for the study is 40 students out of 381 students with comparatively heavy depression in Y high school (the total number of student : 1,781) located in Kyung-gi Province. The students were selected on the basis of self-test on the depression level by the basic questionnaire of Beck Depression Inventory briefly. The 40 selected students were randomly assigned to two groups : 20 students into the experimental group and the other 20 students into the control group separately. Whilst the experimental group has participated in the 21-Week CDTP, 90 minutes class, twice a week, the control group received no treatment at all during the same period. The program is mainly composed by such mental performances as settling anger through forgiveness, releasing sadness, improving self-esteem, freeing from guilty, and appreciating God, collaterally together with such physical performances as Stretching in line with praises, Learning worship dance, Read Bible with sharing opinions as small groups, Releasing emotions through creative dancing, and Praying. The program has been led and monitored by the present investigator and both the pre-test and post-test on five categories such risk factors as Refusal, Self-esteem, Guilty, Fatigue with physical fitness and Dissatisfaction were carried out to verify the effects of the program supported by individual statements, questionnaires and interviews. In addition, the collected data were analyzed by both BDI (its reliability value .81) and T-Test (SPSS/PC WIN. Ver.10.0 / Attentive level α= .05) respectively. The results of the present study were as follows. The Christian Dance Therapy Program was remarkably effective in both reducing depression and improving self-esteem of adolescents. In conclusion, it is indicated to be a powerful solution to make adolescents healthier physically, mentally and emotionally.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.