<국문초록> 본 논문의 목적은 고등학교 수학교육에 있어서 함수의 극한과 밀접한 관계를 갖고 있는 함수의 연속성에 대해 고찰해보고, 교수학습 시 가장 효과적인 모델을 제시하는 데 있다. 이러한 연구 목표를 위하여 고등학교 2학년 수학에 제시된 함수의 극한과 연속성에 대한 이론적 배경 및 내용, 그리고 지도 상 주의할 점을 개관해 보고 관련된 제반 문제를 체계적으로 분석해 보았다. 함수의 극한과 연속성에 대한 효과적인 지도법을 제시하기 위해 다음과...
<국문초록> 본 논문의 목적은 고등학교 수학교육에 있어서 함수의 극한과 밀접한 관계를 갖고 있는 함수의 연속성에 대해 고찰해보고, 교수학습 시 가장 효과적인 모델을 제시하는 데 있다. 이러한 연구 목표를 위하여 고등학교 2학년 수학에 제시된 함수의 극한과 연속성에 대한 이론적 배경 및 내용, 그리고 지도 상 주의할 점을 개관해 보고 관련된 제반 문제를 체계적으로 분석해 보았다. 함수의 극한과 연속성에 대한 효과적인 지도법을 제시하기 위해 다음과 같은 논점들을 고찰해보았다. 첫째, 함수의 극한에 관하여 다양한 이론적 배경들이 논의된다. 둘째, 함수의 제 양상들을 비판적인 시각에서 비교 분석하기 위하여 함수의 연속성의 개념이 논법에 의해 제시된다. 끝으로 고등학교 2학년 학생을 대상으로 함수의 극한과 연속성에 대한 분석을 통해 이해의 정도를 알아본 후, 학습자에게 긍정적인 동기를 부여하기 위해 수학교육에 필요한 몇 가지 유의미한 제언들을 제시하였다.
<국문초록> 본 논문의 목적은 고등학교 수학교육에 있어서 함수의 극한과 밀접한 관계를 갖고 있는 함수의 연속성에 대해 고찰해보고, 교수학습 시 가장 효과적인 모델을 제시하는 데 있다. 이러한 연구 목표를 위하여 고등학교 2학년 수학에 제시된 함수의 극한과 연속성에 대한 이론적 배경 및 내용, 그리고 지도 상 주의할 점을 개관해 보고 관련된 제반 문제를 체계적으로 분석해 보았다. 함수의 극한과 연속성에 대한 효과적인 지도법을 제시하기 위해 다음과 같은 논점들을 고찰해보았다. 첫째, 함수의 극한에 관하여 다양한 이론적 배경들이 논의된다. 둘째, 함수의 제 양상들을 비판적인 시각에서 비교 분석하기 위하여 함수의 연속성의 개념이 논법에 의해 제시된다. 끝으로 고등학교 2학년 학생을 대상으로 함수의 극한과 연속성에 대한 분석을 통해 이해의 정도를 알아본 후, 학습자에게 긍정적인 동기를 부여하기 위해 수학교육에 필요한 몇 가지 유의미한 제언들을 제시하였다.
The purpose of this study is to explore the functional continuity which is close related to the functional limit in high school mathematics education and to present an effective teaching model. For this purpose, the functional limit and continuity are reviewed and analyzed, with a focus on high sch...
The purpose of this study is to explore the functional continuity which is close related to the functional limit in high school mathematics education and to present an effective teaching model. For this purpose, the functional limit and continuity are reviewed and analyzed, with a focus on high school mathematics for second year students in korea. To meet the purpose of this study, the following issues are addressed in this work. First, the various theoretical backgrounds of the function are discussed in terms of the functional limit. Second, to critically compare and analyze the aspects of the functions, the concept of the functional continuity is presented according to themethodology. Finally, after examining the degree of understanding for second year students in high school through the analysis on a functional limit and continuity, a few suggestions are made to provide some meaningful considerations for the mathematics education in order to encourage the learner's positive motivation.
The purpose of this study is to explore the functional continuity which is close related to the functional limit in high school mathematics education and to present an effective teaching model. For this purpose, the functional limit and continuity are reviewed and analyzed, with a focus on high school mathematics for second year students in korea. To meet the purpose of this study, the following issues are addressed in this work. First, the various theoretical backgrounds of the function are discussed in terms of the functional limit. Second, to critically compare and analyze the aspects of the functions, the concept of the functional continuity is presented according to themethodology. Finally, after examining the degree of understanding for second year students in high school through the analysis on a functional limit and continuity, a few suggestions are made to provide some meaningful considerations for the mathematics education in order to encourage the learner's positive motivation.
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