<국문초록> 오늘날 음악 교육자들에게 폭 넓게 공유되고 있는 음악교육의 지향점은 ‘음악 본질의 체험과 음악적 능력의 향상, 음악적 심성 계발’로 집약 될 수 있다. 이것은 음악 교과가 노래만을 가르치는 교과에 머무를 것이 아니라, 학생들로 하여금 다양한 악곡과 활동들을 심미적으로 체험하게 하며, 그러한 체험을 통하여 음악적 능력을 습득, 향상하게 하고, 음악인 심성을 계발하게 함으로써 충실한 음악적 성장을 이루도록 도와주는 교과이기를 기대한다는 것이다. 그러나 우리의 실제 교육현장에서는 심미적 체험 교육보다는 기술 습득이나 음악적 이론 지식 주입에 편중되어 있다. 즉, 우리의 음악교육은 무엇을 위한 수단적이 도구로 존재하여 왔고 외부 목적에의 과도한 의존으로 인해 음악교육 자체의 정당성이 약화 되면서 그 자체의 존재 이유를 위협 당하게 되었다. 이런 우리나라의 음아교육에 ...
<국문초록> 오늘날 음악 교육자들에게 폭 넓게 공유되고 있는 음악교육의 지향점은 ‘음악 본질의 체험과 음악적 능력의 향상, 음악적 심성 계발’로 집약 될 수 있다. 이것은 음악 교과가 노래만을 가르치는 교과에 머무를 것이 아니라, 학생들로 하여금 다양한 악곡과 활동들을 심미적으로 체험하게 하며, 그러한 체험을 통하여 음악적 능력을 습득, 향상하게 하고, 음악인 심성을 계발하게 함으로써 충실한 음악적 성장을 이루도록 도와주는 교과이기를 기대한다는 것이다. 그러나 우리의 실제 교육현장에서는 심미적 체험 교육보다는 기술 습득이나 음악적 이론 지식 주입에 편중되어 있다. 즉, 우리의 음악교육은 무엇을 위한 수단적이 도구로 존재하여 왔고 외부 목적에의 과도한 의존으로 인해 음악교육 자체의 정당성이 약화 되면서 그 자체의 존재 이유를 위협 당하게 되었다. 이런 우리나라의 음아교육에 리머의 음악교육철학이 시사하는 것은 음악교육이 목적으로서의 교육 가치를 인정받아야 하며, 음악교사에 대한 교육 및 연수 과정에서 음악교육철학에 관한 교육을 강화해야 하며, 음악교육철학에 관한 연구가 지속적으로 이루어져야 하고, 음악이 표현하고 있는 느낌에 관한 보다 깊은 이해가 요구된다는 점 등 이다. 이에 본 연구에서는 심미적 음악교육을 강조하고 있는 리머의 음악교육철학을 이론적으로 고찰해 보고 그의 철학적 관점에서 우리 음악 수업의 실태를 파악해 보고자하며, 이를 통하여 우리 음악 교육 현장의 문제점을 찾아내고, 그에 따른 지도 방법의 개선 방향을 제시하는 데에 연구의 목을 두었다. 실태 파악은 남,여 학생 200명을 대상으로 하여 총 20문항을 제시하여 우리 음악 수업의 실태를 파악하였다. 그 분석 결과를 보면 아직도 우리의 음악교육은 주어진 악곡대로 노래하고 연주하고 감상하는, 자신의 음악이 아니고 흉내 내는 음악 교육의 틀을 크게 벗어나지 못하고 있었다. 음악 수업에서 음악 본질의 체험과 음악적 능력의 향상 음악적 심성의 계발을 위해서 더욱 노력이 절실 하다. 그리고 음악 자체의 표현 형식에 더욱 민감하게 해주어야 하며, 그러기 위해서 음악적 개념에 대한 지도가 더욱 탐색적이고 논리적으로 이루어져야 하고, 그것을 통하여 음악의 아름다움을 통찰하도록 이끌어 주어 창조적으로 음악 행위를 할 수 있도록 교육해야 할 것이다. 그리고 심미적 음악 교육을 위한 풍부한 학습 자료가 계발되어야 한다. 좀 더 다양하고 풍부한 표현 형식을 가진 악곡들이 더 많이 제시되어야 학생들의 음악 학습을 풍요롭게 만들어 줄 것이다. 새로운 시대에 부응하는 음악교과는 본질 지향의 예술교과이여야 한다. 이에 관한 철학적 이론의 체계화와 함께 실제 교육현장에서 이러한 교육이 이루어지기 위해서는 일선 교사들에 대한 철저한 연수가 시행되어야 할 것이다.
<국문초록> 오늘날 음악 교육자들에게 폭 넓게 공유되고 있는 음악교육의 지향점은 ‘음악 본질의 체험과 음악적 능력의 향상, 음악적 심성 계발’로 집약 될 수 있다. 이것은 음악 교과가 노래만을 가르치는 교과에 머무를 것이 아니라, 학생들로 하여금 다양한 악곡과 활동들을 심미적으로 체험하게 하며, 그러한 체험을 통하여 음악적 능력을 습득, 향상하게 하고, 음악인 심성을 계발하게 함으로써 충실한 음악적 성장을 이루도록 도와주는 교과이기를 기대한다는 것이다. 그러나 우리의 실제 교육현장에서는 심미적 체험 교육보다는 기술 습득이나 음악적 이론 지식 주입에 편중되어 있다. 즉, 우리의 음악교육은 무엇을 위한 수단적이 도구로 존재하여 왔고 외부 목적에의 과도한 의존으로 인해 음악교육 자체의 정당성이 약화 되면서 그 자체의 존재 이유를 위협 당하게 되었다. 이런 우리나라의 음아교육에 리머의 음악교육철학이 시사하는 것은 음악교육이 목적으로서의 교육 가치를 인정받아야 하며, 음악교사에 대한 교육 및 연수 과정에서 음악교육철학에 관한 교육을 강화해야 하며, 음악교육철학에 관한 연구가 지속적으로 이루어져야 하고, 음악이 표현하고 있는 느낌에 관한 보다 깊은 이해가 요구된다는 점 등 이다. 이에 본 연구에서는 심미적 음악교육을 강조하고 있는 리머의 음악교육철학을 이론적으로 고찰해 보고 그의 철학적 관점에서 우리 음악 수업의 실태를 파악해 보고자하며, 이를 통하여 우리 음악 교육 현장의 문제점을 찾아내고, 그에 따른 지도 방법의 개선 방향을 제시하는 데에 연구의 목을 두었다. 실태 파악은 남,여 학생 200명을 대상으로 하여 총 20문항을 제시하여 우리 음악 수업의 실태를 파악하였다. 그 분석 결과를 보면 아직도 우리의 음악교육은 주어진 악곡대로 노래하고 연주하고 감상하는, 자신의 음악이 아니고 흉내 내는 음악 교육의 틀을 크게 벗어나지 못하고 있었다. 음악 수업에서 음악 본질의 체험과 음악적 능력의 향상 음악적 심성의 계발을 위해서 더욱 노력이 절실 하다. 그리고 음악 자체의 표현 형식에 더욱 민감하게 해주어야 하며, 그러기 위해서 음악적 개념에 대한 지도가 더욱 탐색적이고 논리적으로 이루어져야 하고, 그것을 통하여 음악의 아름다움을 통찰하도록 이끌어 주어 창조적으로 음악 행위를 할 수 있도록 교육해야 할 것이다. 그리고 심미적 음악 교육을 위한 풍부한 학습 자료가 계발되어야 한다. 좀 더 다양하고 풍부한 표현 형식을 가진 악곡들이 더 많이 제시되어야 학생들의 음악 학습을 풍요롭게 만들어 줄 것이다. 새로운 시대에 부응하는 음악교과는 본질 지향의 예술교과이여야 한다. 이에 관한 철학적 이론의 체계화와 함께 실제 교육현장에서 이러한 교육이 이루어지기 위해서는 일선 교사들에 대한 철저한 연수가 시행되어야 할 것이다.
The aims of music education shared widely with music educators can be integrated to the experience of musical essence, the improvement of musical ability and the development of musical nature. It means that, instead of staying in the subject only teaching songs, the subject "music" is expected to m...
The aims of music education shared widely with music educators can be integrated to the experience of musical essence, the improvement of musical ability and the development of musical nature. It means that, instead of staying in the subject only teaching songs, the subject "music" is expected to make students experience aesthetically the various musical pieces and activities, also achieve and improve the musical activities, develop musical nature, thus it can help students to make the fully musical growth. In our real educational situation, however, music education is focusing on aquisition of technique or input of theoretical knowledge rather than education of aesthetic experience. That is, our music education has existed as a methodological tools for something and depended excessively on the external purposes. It makes the vindication of music education itself weaken and threats the reason why music education exists. What Reimer‘s philosophy of music education suggests is that the music education should be recognized as the value of education with purposes, that the training about the philosophy of musical education during instruction or training for music teachers should be strengthened, that the study of the philosophy of music education should be maintained and that further understanding of the feeling which music expresses should be required. Accordingly this study aims at considering theoretically Reimer’s philosophy of music education which focuses on aesthetic music education, grasping the actual condition of our music class from his points of view, finding the problems of our music education through this and suggesting the importance of instructive method according to it. A questionnaire survey with 20 questions was conducted for 200 students, and revealed the actual condition of our music class. From the result of the survey, our music education haven't yet deviated from the custom only singing, performing and mimicking given musical pieces, not their own music. We should make an effort to experience the essence of music, to improve the musical ability and to develop the musical nature. Also we should be sensitive to the style expressing music itself. To do so, teaching musical notion should be pursuable and logical. The insight of musical beauty should be derived from it and the musical activity should be performed creatively. Additionally abundant teaching materials should be developed for aesthetic music education. Suggestion of musical compositions which have more various and rich expressing form makes it affluent students' music learning. The subject of "music" keeping up with the needs of the times should be an art subject of innate respect for the essence. Thorough training of teachers should be taken effect with the systematizing philosophical theory so that this kind of education can be performed in the active education.
The aims of music education shared widely with music educators can be integrated to the experience of musical essence, the improvement of musical ability and the development of musical nature. It means that, instead of staying in the subject only teaching songs, the subject "music" is expected to make students experience aesthetically the various musical pieces and activities, also achieve and improve the musical activities, develop musical nature, thus it can help students to make the fully musical growth. In our real educational situation, however, music education is focusing on aquisition of technique or input of theoretical knowledge rather than education of aesthetic experience. That is, our music education has existed as a methodological tools for something and depended excessively on the external purposes. It makes the vindication of music education itself weaken and threats the reason why music education exists. What Reimer‘s philosophy of music education suggests is that the music education should be recognized as the value of education with purposes, that the training about the philosophy of musical education during instruction or training for music teachers should be strengthened, that the study of the philosophy of music education should be maintained and that further understanding of the feeling which music expresses should be required. Accordingly this study aims at considering theoretically Reimer’s philosophy of music education which focuses on aesthetic music education, grasping the actual condition of our music class from his points of view, finding the problems of our music education through this and suggesting the importance of instructive method according to it. A questionnaire survey with 20 questions was conducted for 200 students, and revealed the actual condition of our music class. From the result of the survey, our music education haven't yet deviated from the custom only singing, performing and mimicking given musical pieces, not their own music. We should make an effort to experience the essence of music, to improve the musical ability and to develop the musical nature. Also we should be sensitive to the style expressing music itself. To do so, teaching musical notion should be pursuable and logical. The insight of musical beauty should be derived from it and the musical activity should be performed creatively. Additionally abundant teaching materials should be developed for aesthetic music education. Suggestion of musical compositions which have more various and rich expressing form makes it affluent students' music learning. The subject of "music" keeping up with the needs of the times should be an art subject of innate respect for the essence. Thorough training of teachers should be taken effect with the systematizing philosophical theory so that this kind of education can be performed in the active education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.