우리 음악에 대한 이해를 높이기 위해서는 우리나라 전통 음악의 기본을 이루는 장단의 개념과 구성 요소를 파악하고 이해할 수 있는 효율적인 학습 지도 방법이 필요하다. 현재 공교육 현장에서도 장단 학습의 필요성을 강조하고 있으며, 그에 따라 장단의 효율적인 지도를 위한 많은 연구가 이루어지면서 교사들을 위한 장단학습 지도 체계가 정리된 여러 참고 자료들이 제시되고 있다. 하지만 체계적인 국악 교육을 받지 않은 교사들이 장단을 교육하기에는 그 내용의 범위가 넓고 전문적이기 때문에 장단 교육이 실질적으로 이루어질 수 없으며, 그로 인해 음악 수업에서 효과적인 지도를 받지 못한 학생들은 우리 음악을 올바르게 이해하는데 부족함이 있는 것이 현실이다.이에 본 연구는 교사들이 효율적으로 장단 수업을 이끌어 ...
우리 음악에 대한 이해를 높이기 위해서는 우리나라 전통 음악의 기본을 이루는 장단의 개념과 구성 요소를 파악하고 이해할 수 있는 효율적인 학습 지도 방법이 필요하다. 현재 공교육 현장에서도 장단 학습의 필요성을 강조하고 있으며, 그에 따라 장단의 효율적인 지도를 위한 많은 연구가 이루어지면서 교사들을 위한 장단학습 지도 체계가 정리된 여러 참고 자료들이 제시되고 있다. 하지만 체계적인 국악 교육을 받지 않은 교사들이 장단을 교육하기에는 그 내용의 범위가 넓고 전문적이기 때문에 장단 교육이 실질적으로 이루어질 수 없으며, 그로 인해 음악 수업에서 효과적인 지도를 받지 못한 학생들은 우리 음악을 올바르게 이해하는데 부족함이 있는 것이 현실이다.이에 본 연구는 교사들이 효율적으로 장단 수업을 이끌어 갈 수 있는 방법을 제시하고 학생들은 장단을 쉽고 재미있게 배우면서 우리 음악의 멋과 흥을 느낄 수 있도록 하는 것에 목적을 두고 있다.본 연구에서는 자진모리장단을 중심으로 하여 장단학습을 위한 필수 개념을 모색하고 다양한 활동과 놀이로 이루어지는 단계적이고 통합적인 기초 장단학습 지도 방법을 제시하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.첫째, 여러 종류의 장단학습 매체를 활용한 기초 학습을 통해 보다 쉽고 정확하게 박의 개념을 이해하고 구성할 수 있었다.둘째, 신체 표현 활동과 말놀이를 통하여 자연스럽게 장단의 흐름을 익히고, 그 구조를 이해할 수 있게 되었다.셋째, 자연스러운 일상생활의 언어로 변형 장단을 만들어 연주하는 활동을 통하여 음악적 사고력과 함께 창의력을 증진시킬 수 있게 되었다.넷째, 다양한 활동을 통하여 흥미를 가지고 장단학습에 참여하여 우리 음악의 흐름을 이해하고 즐길 수 있게 되었다.이와 같이 국악 교육에 있어서 바람직한 학습 활동이 이루어지려면 먼저 우리 음악의 원리와 특징을 올바르게 이해하는 것이 중요하다. 무엇보다도 우리 음악에서 중심 역할을 하는 장단을 학생들이 쉽고 즐겁게 익힐 수 있는 체계적이며 다양한 학습 활동이 이루어져야 할 것이며, 그 과정 속에서 학생들이 우리 음악에 대한 관심과 애정을 가질 수 있도록 지속적인 지도가 이루어져야 할 것이다. 본 연구에서는 장단학습만을 위한 지도 방법을 제시하였지만 이외에도 국악 가창 학습이나 기악 지도를 위한 방법 등 국악 교육에 관한 많은 연구가 필요하다. 추후 다양한 국악 관련 학습 방법에 대한 연구가 계속 이루어짐으로써 발전된 우리 음악이 세계 속에서 자리매김할 수 있기를 기대한다.
우리 음악에 대한 이해를 높이기 위해서는 우리나라 전통 음악의 기본을 이루는 장단의 개념과 구성 요소를 파악하고 이해할 수 있는 효율적인 학습 지도 방법이 필요하다. 현재 공교육 현장에서도 장단 학습의 필요성을 강조하고 있으며, 그에 따라 장단의 효율적인 지도를 위한 많은 연구가 이루어지면서 교사들을 위한 장단학습 지도 체계가 정리된 여러 참고 자료들이 제시되고 있다. 하지만 체계적인 국악 교육을 받지 않은 교사들이 장단을 교육하기에는 그 내용의 범위가 넓고 전문적이기 때문에 장단 교육이 실질적으로 이루어질 수 없으며, 그로 인해 음악 수업에서 효과적인 지도를 받지 못한 학생들은 우리 음악을 올바르게 이해하는데 부족함이 있는 것이 현실이다.이에 본 연구는 교사들이 효율적으로 장단 수업을 이끌어 갈 수 있는 방법을 제시하고 학생들은 장단을 쉽고 재미있게 배우면서 우리 음악의 멋과 흥을 느낄 수 있도록 하는 것에 목적을 두고 있다.본 연구에서는 자진모리장단을 중심으로 하여 장단학습을 위한 필수 개념을 모색하고 다양한 활동과 놀이로 이루어지는 단계적이고 통합적인 기초 장단학습 지도 방법을 제시하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.첫째, 여러 종류의 장단학습 매체를 활용한 기초 학습을 통해 보다 쉽고 정확하게 박의 개념을 이해하고 구성할 수 있었다.둘째, 신체 표현 활동과 말놀이를 통하여 자연스럽게 장단의 흐름을 익히고, 그 구조를 이해할 수 있게 되었다.셋째, 자연스러운 일상생활의 언어로 변형 장단을 만들어 연주하는 활동을 통하여 음악적 사고력과 함께 창의력을 증진시킬 수 있게 되었다.넷째, 다양한 활동을 통하여 흥미를 가지고 장단학습에 참여하여 우리 음악의 흐름을 이해하고 즐길 수 있게 되었다.이와 같이 국악 교육에 있어서 바람직한 학습 활동이 이루어지려면 먼저 우리 음악의 원리와 특징을 올바르게 이해하는 것이 중요하다. 무엇보다도 우리 음악에서 중심 역할을 하는 장단을 학생들이 쉽고 즐겁게 익힐 수 있는 체계적이며 다양한 학습 활동이 이루어져야 할 것이며, 그 과정 속에서 학생들이 우리 음악에 대한 관심과 애정을 가질 수 있도록 지속적인 지도가 이루어져야 할 것이다. 본 연구에서는 장단학습만을 위한 지도 방법을 제시하였지만 이외에도 국악 가창 학습이나 기악 지도를 위한 방법 등 국악 교육에 관한 많은 연구가 필요하다. 추후 다양한 국악 관련 학습 방법에 대한 연구가 계속 이루어짐으로써 발전된 우리 음악이 세계 속에서 자리매김할 수 있기를 기대한다.
In order to help children have a better understanding of our music, it is necessary to use some effective teaching methods conducive to their grasping and understanding of the concept of Jangdan (rhythm) or the basics for our traditional music and its components. Currently on the fields of the publi...
In order to help children have a better understanding of our music, it is necessary to use some effective teaching methods conducive to their grasping and understanding of the concept of Jangdan (rhythm) or the basics for our traditional music and its components. Currently on the fields of the public education, the needs for learning about Jangdan have been emphasized, while various researches into effective teaching of Jangdan have been conducted, providing the teachers with a variety of reference data about teaching of Jangdan. However, the scope of such teaching methods is too wide and professional for those teachers who have not been educated systematically on the traditional music, it is difficult to expect them to educate students on Jangdan effectively. As a result, the students who have not been educated on the traditional music effectively cannot well understand our traditional music.The purpose of this study was to suggest the ways for the teachers to lead the music classroom about Jangdan and thereby, help students learn about Jangdan easily and interestingly to enjoy the taste and amusement of our traditional music.For this purpose, the researcher focused on Jajinmori Jangdan to explore the essential concepts for learning about Jangdan and thereupon, suggested a basic Jangdan teaching method phased and integrated. The results of this study can be summarized as follows;First, the basic teaching method using diverse Jangdan learning media was found to help students understand and construct the concept of beats.Second, students could learn about the flow of Jangdan in a natural way through body expression activities and word play and thereby, understand its structure.Third, students could improve their musical thoughts and creativity through the performance activities making variations of Jangdan with natural ordinary life language.Fourth, students could understand and enjoy our traditional music by participating in Jangdan learning through diverse activities and with interest.In order to ensure the above desirable learning activities for our traditional music, it is essential above all to help students correctly understand the principle and characteristics of our traditional music. So, it is necessary to expose our students to systematic and diversified learning activities allowing them to learn Jangdan easily and interestingly, and in this process, teachers are obliged to guide them, so that they could be interested in and show affection for our traditional music. Since this study suggested only the teaching method for Jangdan, so it is hoped that this study will be followed up by future studies which will research into traditional music vocal or instrumental learning. Lastly, it is also hoped that diverse researches into our traditional music will conduct to its establishment in the world music.
In order to help children have a better understanding of our music, it is necessary to use some effective teaching methods conducive to their grasping and understanding of the concept of Jangdan (rhythm) or the basics for our traditional music and its components. Currently on the fields of the public education, the needs for learning about Jangdan have been emphasized, while various researches into effective teaching of Jangdan have been conducted, providing the teachers with a variety of reference data about teaching of Jangdan. However, the scope of such teaching methods is too wide and professional for those teachers who have not been educated systematically on the traditional music, it is difficult to expect them to educate students on Jangdan effectively. As a result, the students who have not been educated on the traditional music effectively cannot well understand our traditional music.The purpose of this study was to suggest the ways for the teachers to lead the music classroom about Jangdan and thereby, help students learn about Jangdan easily and interestingly to enjoy the taste and amusement of our traditional music.For this purpose, the researcher focused on Jajinmori Jangdan to explore the essential concepts for learning about Jangdan and thereupon, suggested a basic Jangdan teaching method phased and integrated. The results of this study can be summarized as follows;First, the basic teaching method using diverse Jangdan learning media was found to help students understand and construct the concept of beats.Second, students could learn about the flow of Jangdan in a natural way through body expression activities and word play and thereby, understand its structure.Third, students could improve their musical thoughts and creativity through the performance activities making variations of Jangdan with natural ordinary life language.Fourth, students could understand and enjoy our traditional music by participating in Jangdan learning through diverse activities and with interest.In order to ensure the above desirable learning activities for our traditional music, it is essential above all to help students correctly understand the principle and characteristics of our traditional music. So, it is necessary to expose our students to systematic and diversified learning activities allowing them to learn Jangdan easily and interestingly, and in this process, teachers are obliged to guide them, so that they could be interested in and show affection for our traditional music. Since this study suggested only the teaching method for Jangdan, so it is hoped that this study will be followed up by future studies which will research into traditional music vocal or instrumental learning. Lastly, it is also hoped that diverse researches into our traditional music will conduct to its establishment in the world music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.