본 연구는 리더십의 개념과 본질을 파악하여 군 지휘통솔에 있어서 군 조직의 특성과 환경에 기인하게 되는 군조직의 리더십 특성 및 유형을 정리해보고, 리더십의 전개과정을 살펴본 후, 리더십 발휘의 구성요소별로 문제점을 도출하여 지휘통솔자, 부하, 상황에 따른 상호작용관계로서의 요소별 개선방안을 연구하였으며, 특히 신세대 장병의 의식구조 이해를 바탕으로 군 리더십 발휘의 문제점과 함께 군 리더십 교육훈련 체계 분석을 통해 효율적인 리더십 개선방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 먼저 제 학자에 의해 연구된 리더십의 제이론 및 유형연구를 통해 리더십의 문헌적 고찰을 실시하였으며, 이를 바탕으로 한국군 조직 구조 및 구성원, 조직 환경의 특성연구를 통해 한국군 리더십의 특성과 영향 및 시대적 변천과정을 알아보고, 군 조직의 특성과 신세대 장병 의식구조와의 상충요인에 기안하는 문제점을 도출 및 군 리더십 교육훈련의 문제점 분석을 통해 효율적인 군 리더의 지휘통솔을 위한 개선방안을 제시하였으며, 이를 통해 군 리더십 연구에 기초자료를 제공하고자 하였다. 오늘날 리더십 환경은 아날로그 시대에서 디지털 시대로의 전환으로 급격히 변화되고 있는 상황이다. 오늘날, 현대는 조직의 집합이라 할 만큼 한 구성원이 갖는 조직 또한 다양하다. 그러한 어느 곳에서든 존재하게 되는 조직(특히 군)에 있어서 가장 중요한 것은 조직목표의 최대 효율·효과적 달성에 있을 것이다. 그러기 위해서는 조직을 운용·관리하는 리더의 역할이 가장 중요하며, 리더의 역량을 발휘케 해주는 것이 바로 리더십이다. 우리 군도 최근 국방환경과 신세대 가치관의 변화로 인해 군 간부들로 하여금 새로운 가치 체계를 지닌 효과적인 지휘통솔이 요구되고 있는 실정이다. 또한 부하들은 상사의 윤리성과 전문적인 직업의식에 따라 신뢰하고 존중하려는 경향을 보이고 있으며, 급속히 변화하는 주변 환경 속에서 현재 군은 이전 세대와 많은 차이점을 지닌 신세대 장병들에 대한 지휘관의 효과적 지휘통솔 방향이 요구되고 있다. 신세대는 신체적, 생리적, 정서적, 사회적 제(諸)측면에서 구별되는 특성을 가지고 있기 때문에 군 리더는 신세대의 의식구조와 특성을 이해하여 그들이 안고 있는 문제점을 해소시켜 줌으로써 군 생활 적응과 부대목표 달성을 위한 건전한 태도와 올바른 가치관을 갖도록 지도해야 한다. 군 조직의 특성에서 기인한 신세대와의 의식성향 특성과의 상충요인은 군 복무에 부정적인 영향을 미치게 되며, 리더의 비효율적 리더십의 발휘는 조직의 효율성을 저하시켜 결국, 조직목표달성을 저하시키는 요인으로 작용하게 된다. 리더는 리더십의 적용에 있어서 이러한 신세대의 성향과 가치관을 수렴하여 리더십의 발휘를 이루어야 한다. 이러한 리더십 적용 방안의 발휘를 위해서는 우리의 문화적 특성상 권위적인 리더 행동이 관습화된 경향을 변환하고 급속한 경제 성장과 사회복지 향상으로 사회 각 조직의 구성원들의 생활 및 교육수준의 변화, 의시구조 등 제반 리더십 발휘 환경의 변화됨을 인지함으로써 명령지시 일변도의 권위주의적 리더십에 많은 전환이 요구되고 있다. 따라서 리더는 권위주의에서 탈피하여 리더의 의지보다는 하급자의 자발적이고 적극적인 임무수행을 유도하기 위해서는 신세대의 의식변환 등의 환경변화시대에 부응한 합리적이고도 현실적인 리더십의 적용이 이루어지도록 부단한 노력이 요구된다. 군 리더는 이러한 신세대 장병들이 처해 있는 상황과 군의 특성을 감안하여 지휘 통솔하여야 하며 부하를 감동(感動), 감화(感化)시킬 수 있는 인간중시(人間重視)의 리더십 발휘가 절대적으로 필요하게 된다. 또한 리더십향상을 위한 교육훈련 개선을 위해서는 교육훈련에 대한 지휘통솔자의 책임과 자세를 견지하여야 하며, 부하의 훈련방법에 대한 부단한 연구와 훈련현장에서의 솔선수범 자세가 필수적이며, 리더십 교육체계는 병사들로부터 고급간부들에 이르기까지 체계적으로 통합해야 하며, 교육과정도 계층별로 상호 연계되어야 한다. 이와 함께 군 고유의 리더십 ...
본 연구는 리더십의 개념과 본질을 파악하여 군 지휘통솔에 있어서 군 조직의 특성과 환경에 기인하게 되는 군조직의 리더십 특성 및 유형을 정리해보고, 리더십의 전개과정을 살펴본 후, 리더십 발휘의 구성요소별로 문제점을 도출하여 지휘통솔자, 부하, 상황에 따른 상호작용관계로서의 요소별 개선방안을 연구하였으며, 특히 신세대 장병의 의식구조 이해를 바탕으로 군 리더십 발휘의 문제점과 함께 군 리더십 교육훈련 체계 분석을 통해 효율적인 리더십 개선방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 먼저 제 학자에 의해 연구된 리더십의 제이론 및 유형연구를 통해 리더십의 문헌적 고찰을 실시하였으며, 이를 바탕으로 한국군 조직 구조 및 구성원, 조직 환경의 특성연구를 통해 한국군 리더십의 특성과 영향 및 시대적 변천과정을 알아보고, 군 조직의 특성과 신세대 장병 의식구조와의 상충요인에 기안하는 문제점을 도출 및 군 리더십 교육훈련의 문제점 분석을 통해 효율적인 군 리더의 지휘통솔을 위한 개선방안을 제시하였으며, 이를 통해 군 리더십 연구에 기초자료를 제공하고자 하였다. 오늘날 리더십 환경은 아날로그 시대에서 디지털 시대로의 전환으로 급격히 변화되고 있는 상황이다. 오늘날, 현대는 조직의 집합이라 할 만큼 한 구성원이 갖는 조직 또한 다양하다. 그러한 어느 곳에서든 존재하게 되는 조직(특히 군)에 있어서 가장 중요한 것은 조직목표의 최대 효율·효과적 달성에 있을 것이다. 그러기 위해서는 조직을 운용·관리하는 리더의 역할이 가장 중요하며, 리더의 역량을 발휘케 해주는 것이 바로 리더십이다. 우리 군도 최근 국방환경과 신세대 가치관의 변화로 인해 군 간부들로 하여금 새로운 가치 체계를 지닌 효과적인 지휘통솔이 요구되고 있는 실정이다. 또한 부하들은 상사의 윤리성과 전문적인 직업의식에 따라 신뢰하고 존중하려는 경향을 보이고 있으며, 급속히 변화하는 주변 환경 속에서 현재 군은 이전 세대와 많은 차이점을 지닌 신세대 장병들에 대한 지휘관의 효과적 지휘통솔 방향이 요구되고 있다. 신세대는 신체적, 생리적, 정서적, 사회적 제(諸)측면에서 구별되는 특성을 가지고 있기 때문에 군 리더는 신세대의 의식구조와 특성을 이해하여 그들이 안고 있는 문제점을 해소시켜 줌으로써 군 생활 적응과 부대목표 달성을 위한 건전한 태도와 올바른 가치관을 갖도록 지도해야 한다. 군 조직의 특성에서 기인한 신세대와의 의식성향 특성과의 상충요인은 군 복무에 부정적인 영향을 미치게 되며, 리더의 비효율적 리더십의 발휘는 조직의 효율성을 저하시켜 결국, 조직목표달성을 저하시키는 요인으로 작용하게 된다. 리더는 리더십의 적용에 있어서 이러한 신세대의 성향과 가치관을 수렴하여 리더십의 발휘를 이루어야 한다. 이러한 리더십 적용 방안의 발휘를 위해서는 우리의 문화적 특성상 권위적인 리더 행동이 관습화된 경향을 변환하고 급속한 경제 성장과 사회복지 향상으로 사회 각 조직의 구성원들의 생활 및 교육수준의 변화, 의시구조 등 제반 리더십 발휘 환경의 변화됨을 인지함으로써 명령지시 일변도의 권위주의적 리더십에 많은 전환이 요구되고 있다. 따라서 리더는 권위주의에서 탈피하여 리더의 의지보다는 하급자의 자발적이고 적극적인 임무수행을 유도하기 위해서는 신세대의 의식변환 등의 환경변화시대에 부응한 합리적이고도 현실적인 리더십의 적용이 이루어지도록 부단한 노력이 요구된다. 군 리더는 이러한 신세대 장병들이 처해 있는 상황과 군의 특성을 감안하여 지휘 통솔하여야 하며 부하를 감동(感動), 감화(感化)시킬 수 있는 인간중시(人間重視)의 리더십 발휘가 절대적으로 필요하게 된다. 또한 리더십향상을 위한 교육훈련 개선을 위해서는 교육훈련에 대한 지휘통솔자의 책임과 자세를 견지하여야 하며, 부하의 훈련방법에 대한 부단한 연구와 훈련현장에서의 솔선수범 자세가 필수적이며, 리더십 교육체계는 병사들로부터 고급간부들에 이르기까지 체계적으로 통합해야 하며, 교육과정도 계층별로 상호 연계되어야 한다. 이와 함께 군 고유의 리더십 표준화 모델을 구축하여 리더십과 부대관리 능력을 향상시키고, 교육기관과 야전부대가 상호 연계된 실무중심의 리더십으로 발전되어야 한다. 실무리더십이 정착되기 위해서는 무엇보다도 학교 이론중심의 교육에서 탈피하여 개인의 인성과 품성을 중시하고, 신뢰, 창의, 지식이 중시되는 조직문화, 팀웍과 역할의 중시 그리고 과업의 목표를 달성할 수 있는 과학화된 검증시스템을 구축해야 하며, 제대별로 리더십 체계를 구축해야 할 것이다. 결론적으로 리더십이란 “조직의 목표를 달성하기 위해 부하에게 최대수준의 잠재능력을 발휘할 수 있도록 힘을 부여해주는 작용”으로 정의되어 질수 있다. 육군의 궁극적인 존재가치는 승리와 직결되어 있다고 할 수 있는데 이러한 승리 즉, 군조직의 성공적인 목표 달성을 위해서는 리더의 효율적인 리더십 발휘가 전제되어야 할 것이다.
본 연구는 리더십의 개념과 본질을 파악하여 군 지휘통솔에 있어서 군 조직의 특성과 환경에 기인하게 되는 군조직의 리더십 특성 및 유형을 정리해보고, 리더십의 전개과정을 살펴본 후, 리더십 발휘의 구성요소별로 문제점을 도출하여 지휘통솔자, 부하, 상황에 따른 상호작용관계로서의 요소별 개선방안을 연구하였으며, 특히 신세대 장병의 의식구조 이해를 바탕으로 군 리더십 발휘의 문제점과 함께 군 리더십 교육훈련 체계 분석을 통해 효율적인 리더십 개선방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 먼저 제 학자에 의해 연구된 리더십의 제이론 및 유형연구를 통해 리더십의 문헌적 고찰을 실시하였으며, 이를 바탕으로 한국군 조직 구조 및 구성원, 조직 환경의 특성연구를 통해 한국군 리더십의 특성과 영향 및 시대적 변천과정을 알아보고, 군 조직의 특성과 신세대 장병 의식구조와의 상충요인에 기안하는 문제점을 도출 및 군 리더십 교육훈련의 문제점 분석을 통해 효율적인 군 리더의 지휘통솔을 위한 개선방안을 제시하였으며, 이를 통해 군 리더십 연구에 기초자료를 제공하고자 하였다. 오늘날 리더십 환경은 아날로그 시대에서 디지털 시대로의 전환으로 급격히 변화되고 있는 상황이다. 오늘날, 현대는 조직의 집합이라 할 만큼 한 구성원이 갖는 조직 또한 다양하다. 그러한 어느 곳에서든 존재하게 되는 조직(특히 군)에 있어서 가장 중요한 것은 조직목표의 최대 효율·효과적 달성에 있을 것이다. 그러기 위해서는 조직을 운용·관리하는 리더의 역할이 가장 중요하며, 리더의 역량을 발휘케 해주는 것이 바로 리더십이다. 우리 군도 최근 국방환경과 신세대 가치관의 변화로 인해 군 간부들로 하여금 새로운 가치 체계를 지닌 효과적인 지휘통솔이 요구되고 있는 실정이다. 또한 부하들은 상사의 윤리성과 전문적인 직업의식에 따라 신뢰하고 존중하려는 경향을 보이고 있으며, 급속히 변화하는 주변 환경 속에서 현재 군은 이전 세대와 많은 차이점을 지닌 신세대 장병들에 대한 지휘관의 효과적 지휘통솔 방향이 요구되고 있다. 신세대는 신체적, 생리적, 정서적, 사회적 제(諸)측면에서 구별되는 특성을 가지고 있기 때문에 군 리더는 신세대의 의식구조와 특성을 이해하여 그들이 안고 있는 문제점을 해소시켜 줌으로써 군 생활 적응과 부대목표 달성을 위한 건전한 태도와 올바른 가치관을 갖도록 지도해야 한다. 군 조직의 특성에서 기인한 신세대와의 의식성향 특성과의 상충요인은 군 복무에 부정적인 영향을 미치게 되며, 리더의 비효율적 리더십의 발휘는 조직의 효율성을 저하시켜 결국, 조직목표달성을 저하시키는 요인으로 작용하게 된다. 리더는 리더십의 적용에 있어서 이러한 신세대의 성향과 가치관을 수렴하여 리더십의 발휘를 이루어야 한다. 이러한 리더십 적용 방안의 발휘를 위해서는 우리의 문화적 특성상 권위적인 리더 행동이 관습화된 경향을 변환하고 급속한 경제 성장과 사회복지 향상으로 사회 각 조직의 구성원들의 생활 및 교육수준의 변화, 의시구조 등 제반 리더십 발휘 환경의 변화됨을 인지함으로써 명령지시 일변도의 권위주의적 리더십에 많은 전환이 요구되고 있다. 따라서 리더는 권위주의에서 탈피하여 리더의 의지보다는 하급자의 자발적이고 적극적인 임무수행을 유도하기 위해서는 신세대의 의식변환 등의 환경변화시대에 부응한 합리적이고도 현실적인 리더십의 적용이 이루어지도록 부단한 노력이 요구된다. 군 리더는 이러한 신세대 장병들이 처해 있는 상황과 군의 특성을 감안하여 지휘 통솔하여야 하며 부하를 감동(感動), 감화(感化)시킬 수 있는 인간중시(人間重視)의 리더십 발휘가 절대적으로 필요하게 된다. 또한 리더십향상을 위한 교육훈련 개선을 위해서는 교육훈련에 대한 지휘통솔자의 책임과 자세를 견지하여야 하며, 부하의 훈련방법에 대한 부단한 연구와 훈련현장에서의 솔선수범 자세가 필수적이며, 리더십 교육체계는 병사들로부터 고급간부들에 이르기까지 체계적으로 통합해야 하며, 교육과정도 계층별로 상호 연계되어야 한다. 이와 함께 군 고유의 리더십 표준화 모델을 구축하여 리더십과 부대관리 능력을 향상시키고, 교육기관과 야전부대가 상호 연계된 실무중심의 리더십으로 발전되어야 한다. 실무리더십이 정착되기 위해서는 무엇보다도 학교 이론중심의 교육에서 탈피하여 개인의 인성과 품성을 중시하고, 신뢰, 창의, 지식이 중시되는 조직문화, 팀웍과 역할의 중시 그리고 과업의 목표를 달성할 수 있는 과학화된 검증시스템을 구축해야 하며, 제대별로 리더십 체계를 구축해야 할 것이다. 결론적으로 리더십이란 “조직의 목표를 달성하기 위해 부하에게 최대수준의 잠재능력을 발휘할 수 있도록 힘을 부여해주는 작용”으로 정의되어 질수 있다. 육군의 궁극적인 존재가치는 승리와 직결되어 있다고 할 수 있는데 이러한 승리 즉, 군조직의 성공적인 목표 달성을 위해서는 리더의 효율적인 리더십 발휘가 전제되어야 할 것이다.
This study is to understand the concept and essence of leadership in order to summarize the characteristic and types based on the characteristics and environment of ROK army organization in accordance with the army chain of command. It is also to provide methods of improvement based on the interacti...
This study is to understand the concept and essence of leadership in order to summarize the characteristic and types based on the characteristics and environment of ROK army organization in accordance with the army chain of command. It is also to provide methods of improvement based on the interaction between commanders, subordinates and situation by analyzing the evolvement process of leadership and deducing problems by components. To provide improvement of more efficient leadership, this study is focused on the problems of displaying general leadership and army leadership educational training based on the new-generation soldiers and their way of thinking. In order to achieve these objectives, this study looked through previous theoretical studies on leadership with their respective references, and also researched the changes of ROK army leadership characteristics and effects over the years by comparing ROK army structure, organization and environment. Through these studies, I wish to provide fundamentals on leadership studies and suggest methods of improvement. Nowadays, the leadership environment has been changing rapidly due to the transition of analogue to digital forms of communications. There are various organizations, especially army-based ones, whose priority is to gain maximum efficiency and outcome; therefore, the most important role of the organization is the management and control of the leader and leadership exhibits in their capacity. Due to the current national defense environment and changes of new-generation values, army officers are in need of a new chain of command system. The new-generation of subordinates tend to trust and respect their seniors based on their morality and professionalism. These rapid changes in the environment and the distinctive differences of soldiers nowadays posess for more efficient directions of their leader. The leader needs to understand the characteristics and thoughts of the new-generation as they differ in physical, biological, emotional and social aspects. This is in order to solve the problems they have while adapting to military life, lead them to achieve goals and also to have proper and positive attitudes. Contradictions to the new-generation's thoughts and attitudes due to the peculiarity of ROK army organization can cause negative effects in their military life. Furthermore, the inappropriate leadership can deteriorate the organization's efficiency finally leading to organizational failure. A leader must show his leadership by reflecting and understanding new-generation's thoughts and values. In order to apply this leadership, the leader needs to give up their cultural customary tendency of authoritarianism. The authoritative leadership needs to be changed by acknowledging the change of environment due to the improved level of education and life quality of each individual caused by rapid economic development and social welfare promotion. Continuous rational and reasonable effort that fits in to the current environment is essential to achieve subordinate's voluntary and enthusiastic mind of carrying out their duties. Leaders of the army must have leadership based on humanity, which can give inspiration and influence to their subordinates. In order to improve leadership educational training, the leader needs to maintain a solid responsibility and attitude towards educational training, continuously observing the training methods of his subordinates, and take the initiative to set an example. The training system must not only depend on their ranks, but also provide an integrated level of training that maintains mutual relations. For this, both unique and typical models of leadership must be established to improve leadership and enhance management of units. Additionally, the leadership training institution must interact with field units in order to achieve practice-based leadership. For the practice-based leadership to work, instead a theoretical based educational system needs to be avoided. The focus of the education system should be based on the individual personality, nature, confidence, creativity, organizational structure and culture, the leader's role in fostering teamwork. For the achievement of this proposition, an establishment of a scientific verification system is needed. In conclusion, leadership could be defined as "An action that empowers subordinates to reach their highest potential to achieving the goal of the group". The ultimate value of the existence of the army is connected directly with a victory. Therefore, the leader must show the efficient leadership to successfully achieve the organization's goals.
This study is to understand the concept and essence of leadership in order to summarize the characteristic and types based on the characteristics and environment of ROK army organization in accordance with the army chain of command. It is also to provide methods of improvement based on the interaction between commanders, subordinates and situation by analyzing the evolvement process of leadership and deducing problems by components. To provide improvement of more efficient leadership, this study is focused on the problems of displaying general leadership and army leadership educational training based on the new-generation soldiers and their way of thinking. In order to achieve these objectives, this study looked through previous theoretical studies on leadership with their respective references, and also researched the changes of ROK army leadership characteristics and effects over the years by comparing ROK army structure, organization and environment. Through these studies, I wish to provide fundamentals on leadership studies and suggest methods of improvement. Nowadays, the leadership environment has been changing rapidly due to the transition of analogue to digital forms of communications. There are various organizations, especially army-based ones, whose priority is to gain maximum efficiency and outcome; therefore, the most important role of the organization is the management and control of the leader and leadership exhibits in their capacity. Due to the current national defense environment and changes of new-generation values, army officers are in need of a new chain of command system. The new-generation of subordinates tend to trust and respect their seniors based on their morality and professionalism. These rapid changes in the environment and the distinctive differences of soldiers nowadays posess for more efficient directions of their leader. The leader needs to understand the characteristics and thoughts of the new-generation as they differ in physical, biological, emotional and social aspects. This is in order to solve the problems they have while adapting to military life, lead them to achieve goals and also to have proper and positive attitudes. Contradictions to the new-generation's thoughts and attitudes due to the peculiarity of ROK army organization can cause negative effects in their military life. Furthermore, the inappropriate leadership can deteriorate the organization's efficiency finally leading to organizational failure. A leader must show his leadership by reflecting and understanding new-generation's thoughts and values. In order to apply this leadership, the leader needs to give up their cultural customary tendency of authoritarianism. The authoritative leadership needs to be changed by acknowledging the change of environment due to the improved level of education and life quality of each individual caused by rapid economic development and social welfare promotion. Continuous rational and reasonable effort that fits in to the current environment is essential to achieve subordinate's voluntary and enthusiastic mind of carrying out their duties. Leaders of the army must have leadership based on humanity, which can give inspiration and influence to their subordinates. In order to improve leadership educational training, the leader needs to maintain a solid responsibility and attitude towards educational training, continuously observing the training methods of his subordinates, and take the initiative to set an example. The training system must not only depend on their ranks, but also provide an integrated level of training that maintains mutual relations. For this, both unique and typical models of leadership must be established to improve leadership and enhance management of units. Additionally, the leadership training institution must interact with field units in order to achieve practice-based leadership. For the practice-based leadership to work, instead a theoretical based educational system needs to be avoided. The focus of the education system should be based on the individual personality, nature, confidence, creativity, organizational structure and culture, the leader's role in fostering teamwork. For the achievement of this proposition, an establishment of a scientific verification system is needed. In conclusion, leadership could be defined as "An action that empowers subordinates to reach their highest potential to achieving the goal of the group". The ultimate value of the existence of the army is connected directly with a victory. Therefore, the leader must show the efficient leadership to successfully achieve the organization's goals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.