국가 및 지방자치단체의 환경영향평가제도 비교 : 서울시 환경영향평가를 중심으로 Comparison Between National Systems and Local Governments System in Environment Impact Assessment : Seoul Environment Impact Assessment-Centere원문보기
우리나라의 환경영향평가는 1977년 환경보전법의 제정과 함께 도입되어, 1990년 환경정책기본법, 1993년 환경영향평가법, 2001년 환경?교통?재해 등에 관한 영향평가법으로 수 차례의 제?개정 과정을 거치며 제도화되었고, 1997년에는 지방자치단체도 각 지역 실정에 맞는 환경영향평가를 실시할 수 있는 위임근거 규정이 마련되었다.
이에 서울시는 쾌적하고 지속가능한 환경도시 조성을 위하여 서울특별시 환경?교통?재해 영향평가 조례 및 시행규칙을 제정하여 2002년 9월부터 환경영향평가를 시행하고 있다
서울시 환경영향평가의 가장 큰 특징은 제도상으로 환경에 대한 영향이 미미한 사업에 대한 스크린 제도인 약식평가제도와 평가초기에 중점평가항목과 평가의 깊이 등을 정하는 스코핑제도를 도입한 것이며, ‘온실가스’를 최초로 평가항목으로 설정하고 도시지역의 환경개선을 위하여 자연지반녹지율, 생태기반지표 확보율 등 새로운 평가분야를 개척한 것이다.
또한, 문제점으로는 평가시기, 평가주체 등 국가 환경영향평가제도가 안고 있는 문제점을 그대로 안고 있다는 것이다.
이는 서울시가 중앙정부의 통제로 인해 명확한 한계 안에서 조례가 제정되어 운영되고 있기 때문이다.
따라서, 서울시 및 지방자치단체의 환경영향평가제도가 발전하기 위해서는 자율성을 최대한 확보할 수 있도록 개념과 운영에 관한 법체제의 정비가 필요하다.
아울러 서울시 환경영향평가제도 및 운영의 보완은 지속적으로 이루어져야 하며, 특히 평가기법 개발, 지역 실정에 맞는 대상사업 선정, 환경영향의 예측을 위한 평가항목별 영향예측 ...
우리나라의 환경영향평가는 1977년 환경보전법의 제정과 함께 도입되어, 1990년 환경정책기본법, 1993년 환경영향평가법, 2001년 환경?교통?재해 등에 관한 영향평가법으로 수 차례의 제?개정 과정을 거치며 제도화되었고, 1997년에는 지방자치단체도 각 지역 실정에 맞는 환경영향평가를 실시할 수 있는 위임근거 규정이 마련되었다.
이에 서울시는 쾌적하고 지속가능한 환경도시 조성을 위하여 서울특별시 환경?교통?재해 영향평가 조례 및 시행규칙을 제정하여 2002년 9월부터 환경영향평가를 시행하고 있다
서울시 환경영향평가의 가장 큰 특징은 제도상으로 환경에 대한 영향이 미미한 사업에 대한 스크린 제도인 약식평가제도와 평가초기에 중점평가항목과 평가의 깊이 등을 정하는 스코핑제도를 도입한 것이며, ‘온실가스’를 최초로 평가항목으로 설정하고 도시지역의 환경개선을 위하여 자연지반녹지율, 생태기반지표 확보율 등 새로운 평가분야를 개척한 것이다.
또한, 문제점으로는 평가시기, 평가주체 등 국가 환경영향평가제도가 안고 있는 문제점을 그대로 안고 있다는 것이다.
이는 서울시가 중앙정부의 통제로 인해 명확한 한계 안에서 조례가 제정되어 운영되고 있기 때문이다.
따라서, 서울시 및 지방자치단체의 환경영향평가제도가 발전하기 위해서는 자율성을 최대한 확보할 수 있도록 개념과 운영에 관한 법체제의 정비가 필요하다.
아울러 서울시 환경영향평가제도 및 운영의 보완은 지속적으로 이루어져야 하며, 특히 평가기법 개발, 지역 실정에 맞는 대상사업 선정, 환경영향의 예측을 위한 평가항목별 영향예측 모델링이 이루어져야 하며, 전문성 및 식견을 두루 갖춘 환경영향평가위원확보, 평가 업무 담당자의 전문성 확대, 장기적인 내부지침(협의기준)을 마련하여 시울시 환경영향평가제도를 발전시켜야 할 것이다.
우리나라의 환경영향평가는 1977년 환경보전법의 제정과 함께 도입되어, 1990년 환경정책기본법, 1993년 환경영향평가법, 2001년 환경?교통?재해 등에 관한 영향평가법으로 수 차례의 제?개정 과정을 거치며 제도화되었고, 1997년에는 지방자치단체도 각 지역 실정에 맞는 환경영향평가를 실시할 수 있는 위임근거 규정이 마련되었다.
이에 서울시는 쾌적하고 지속가능한 환경도시 조성을 위하여 서울특별시 환경?교통?재해 영향평가 조례 및 시행규칙을 제정하여 2002년 9월부터 환경영향평가를 시행하고 있다
서울시 환경영향평가의 가장 큰 특징은 제도상으로 환경에 대한 영향이 미미한 사업에 대한 스크린 제도인 약식평가제도와 평가초기에 중점평가항목과 평가의 깊이 등을 정하는 스코핑제도를 도입한 것이며, ‘온실가스’를 최초로 평가항목으로 설정하고 도시지역의 환경개선을 위하여 자연지반녹지율, 생태기반지표 확보율 등 새로운 평가분야를 개척한 것이다.
또한, 문제점으로는 평가시기, 평가주체 등 국가 환경영향평가제도가 안고 있는 문제점을 그대로 안고 있다는 것이다.
이는 서울시가 중앙정부의 통제로 인해 명확한 한계 안에서 조례가 제정되어 운영되고 있기 때문이다.
따라서, 서울시 및 지방자치단체의 환경영향평가제도가 발전하기 위해서는 자율성을 최대한 확보할 수 있도록 개념과 운영에 관한 법체제의 정비가 필요하다.
아울러 서울시 환경영향평가제도 및 운영의 보완은 지속적으로 이루어져야 하며, 특히 평가기법 개발, 지역 실정에 맞는 대상사업 선정, 환경영향의 예측을 위한 평가항목별 영향예측 모델링이 이루어져야 하며, 전문성 및 식견을 두루 갖춘 환경영향평가위원확보, 평가 업무 담당자의 전문성 확대, 장기적인 내부지침(협의기준)을 마련하여 시울시 환경영향평가제도를 발전시켜야 할 것이다.
Being introduced in 1977 along with the enactment of Environmental Conversation Law, Korean environment impactassessment was institutionalized through various enactment and revision of Framework Act on Environmental Policy in 1990, Act on Assessment of Impact of Works on Environment in 1993 and Act ...
Being introduced in 1977 along with the enactment of Environmental Conversation Law, Korean environment impactassessment was institutionalized through various enactment and revision of Framework Act on Environmental Policy in 1990, Act on Assessment of Impact of Works on Environment in 1993 and Act on Assessment of Impacts on Environment, Traffic, Disaster, etc in 2001. In 1997 regulation of mandate basis was arranged for the enforcement of local governments' environment impact assessment which is suitable to individual local realities.
Hence, Seoul metropolitan government formulated Ordinance and Enforcement Rule on Assessment of Impacts on Environment, Traffic and Disaster for the composition of the comfortable and sustainable environmental city and enforced the environment impact assessment since Sep. 2002.
The best feature of Seoul environment impact assessmentis the introduction of a summary assessment system, which is a screening system on business with insignificant environmental effect, and a scoping system, which provides priority assessment items and the depth of the assessment at the beginning of the assessment. And it provides 'green house gas' for the first time as an assessment item, and opens new assessment section including ratio of afforestation on natural ground and biotope space factor for the environmental improvement of urban area.
In addition, its problem is that it includes the problems of national environment impact assessment system such as assessment period and assessment subject as those are.
Because ordinances are formulated and managed within definite limitation owing to the control of central government on Seoul metropolitan government.
Therefore, for the development of environment impact assessment system in Seoul metropolitan government and other local governments, legal system readjustment on concepts and management is required to secure maximum autonomy.
Also, sustainable complement of Seoul environment impact assessment system and operation should be conducted, especially development of assessment techniques, selection of object business suitable to local realities, and estimated modeling for the expectation of environmental impact by assessment items are necessary. And security of environment impact assessment committee with both professionalism and knowledge, extend professionalism of persons in charge of assessment, and arrangement of long-term internal guidelines (consultation standards) should be necessary to develop Seoul metropolitan government's environment impact assessment system.
Being introduced in 1977 along with the enactment of Environmental Conversation Law, Korean environment impactassessment was institutionalized through various enactment and revision of Framework Act on Environmental Policy in 1990, Act on Assessment of Impact of Works on Environment in 1993 and Act on Assessment of Impacts on Environment, Traffic, Disaster, etc in 2001. In 1997 regulation of mandate basis was arranged for the enforcement of local governments' environment impact assessment which is suitable to individual local realities.
Hence, Seoul metropolitan government formulated Ordinance and Enforcement Rule on Assessment of Impacts on Environment, Traffic and Disaster for the composition of the comfortable and sustainable environmental city and enforced the environment impact assessment since Sep. 2002.
The best feature of Seoul environment impact assessmentis the introduction of a summary assessment system, which is a screening system on business with insignificant environmental effect, and a scoping system, which provides priority assessment items and the depth of the assessment at the beginning of the assessment. And it provides 'green house gas' for the first time as an assessment item, and opens new assessment section including ratio of afforestation on natural ground and biotope space factor for the environmental improvement of urban area.
In addition, its problem is that it includes the problems of national environment impact assessment system such as assessment period and assessment subject as those are.
Because ordinances are formulated and managed within definite limitation owing to the control of central government on Seoul metropolitan government.
Therefore, for the development of environment impact assessment system in Seoul metropolitan government and other local governments, legal system readjustment on concepts and management is required to secure maximum autonomy.
Also, sustainable complement of Seoul environment impact assessment system and operation should be conducted, especially development of assessment techniques, selection of object business suitable to local realities, and estimated modeling for the expectation of environmental impact by assessment items are necessary. And security of environment impact assessment committee with both professionalism and knowledge, extend professionalism of persons in charge of assessment, and arrangement of long-term internal guidelines (consultation standards) should be necessary to develop Seoul metropolitan government's environment impact assessment system.
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