[학위논문]현장학습을 통한 유아의 교통안전교육이 교통안전지식 및 문제해결사고에 미치는 영향 Effect of Traffic Safety Education Program With Field Experience Course on Young Children's Knowledge and Responsiveness on Traffic Safety원문보기
현대사회의 눈부신 업적 중 하나가 교통수단의 발달일 것이다. 그러나 교통수단의 발달과 함께 교통사고의 발생율도 매년 증가되고 있다. 1~9세 어린이의 사망원인이 1위가 교통사고임을 감안해 볼 때 유아들에게 교육을 통한 교통안전에 대한 안전의식을 갖게 하는 것은 반드시 필요하다. 그러므로 본 연구는 현장학습을 적용한 교통안전교육이 유아의 교통안전지식과 교통안전 문제해결사고에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음...
현대사회의 눈부신 업적 중 하나가 교통수단의 발달일 것이다. 그러나 교통수단의 발달과 함께 교통사고의 발생율도 매년 증가되고 있다. 1~9세 어린이의 사망원인이 1위가 교통사고임을 감안해 볼 때 유아들에게 교육을 통한 교통안전에 대한 안전의식을 갖게 하는 것은 반드시 필요하다. 그러므로 본 연구는 현장학습을 적용한 교통안전교육이 유아의 교통안전지식과 교통안전 문제해결사고에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 현장학습을 통한 교통안전교육이 유아의 교통안전지식에 미치는 영향 은 어떠한가? 둘째, 현장학습을 통한 교통안전교육이 유아의 교통안전 문제해결사고에 미치는 영향은 어떠한가? 연구의 대상은 만 5세 유아 36명으로 연구의 목적에 따라 실험집단과 통제집단으로 18명씩 무선배치 하였다. 본 연구는 4주(12회)의 연구기간 동안 교통안전 프로그램이 교통안전교육, 현장학습, 사후활동으로 실시되는데 실험집단은 교통안전교육, 현장학습, 사후활동이 모두 실시되었고 통제집단은 교통안전교육만 실시되었다. 검사도구인 교통안전지식은 박유영(2004)의 검사도구를 본 연구에 적합하게 선정?조정한 후 신뢰도를 확인 후 사용하였고 교통안전 문제해결사고는 박유영(2004)의 검사도구를 그대로 사용하였다. 사전검사를 거쳐 두 집단간의 동질성을 확인한 후 실험처치 하였다. 실험은 9월 27일부터 10월 19일까지 진행되었고, 실험처치를 마치고 1주후에 사전검사와 동일한 방법으로 사후검사를 실시하였다. 결과처리는 사후검사를 이용하여 t-test로 검증하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 현장학습을 통한 교통안전교육이 유아의 교통안전지식을 높이는데 효과가 있었다. 실험집단과 통제집단의 사후검사 비교에 있어 실험집단의 점수가 높게 나와 교통안전지식에 효과가 있음이 확인되었다. 둘째, 현장학습을 통한 교통안전교육이 유아의 교통안전 문제해결사고를 높이는데 효과가 있었다. 실험집단과 통제집단의 사후검사 비교에 있어 실험집단의 점수가 높게 나와 교통안전 문제해결사고 능력에도 효과가 있음이 확인되었다. 본 연구의 결과로 볼 때 현장학습을 통한 교통안전교육은 유아의 교통안전지식과 교통안전 문제해결사고에 큰 효과가 있음을 알 수 있었다. 앞으로 체계적인 현장학습의 교통안전교육 프로그램을 개발하여 유아교육현장에서 활성화 하여야 할 것이다.
현대사회의 눈부신 업적 중 하나가 교통수단의 발달일 것이다. 그러나 교통수단의 발달과 함께 교통사고의 발생율도 매년 증가되고 있다. 1~9세 어린이의 사망원인이 1위가 교통사고임을 감안해 볼 때 유아들에게 교육을 통한 교통안전에 대한 안전의식을 갖게 하는 것은 반드시 필요하다. 그러므로 본 연구는 현장학습을 적용한 교통안전교육이 유아의 교통안전지식과 교통안전 문제해결사고에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 현장학습을 통한 교통안전교육이 유아의 교통안전지식에 미치는 영향 은 어떠한가? 둘째, 현장학습을 통한 교통안전교육이 유아의 교통안전 문제해결사고에 미치는 영향은 어떠한가? 연구의 대상은 만 5세 유아 36명으로 연구의 목적에 따라 실험집단과 통제집단으로 18명씩 무선배치 하였다. 본 연구는 4주(12회)의 연구기간 동안 교통안전 프로그램이 교통안전교육, 현장학습, 사후활동으로 실시되는데 실험집단은 교통안전교육, 현장학습, 사후활동이 모두 실시되었고 통제집단은 교통안전교육만 실시되었다. 검사도구인 교통안전지식은 박유영(2004)의 검사도구를 본 연구에 적합하게 선정?조정한 후 신뢰도를 확인 후 사용하였고 교통안전 문제해결사고는 박유영(2004)의 검사도구를 그대로 사용하였다. 사전검사를 거쳐 두 집단간의 동질성을 확인한 후 실험처치 하였다. 실험은 9월 27일부터 10월 19일까지 진행되었고, 실험처치를 마치고 1주후에 사전검사와 동일한 방법으로 사후검사를 실시하였다. 결과처리는 사후검사를 이용하여 t-test로 검증하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 현장학습을 통한 교통안전교육이 유아의 교통안전지식을 높이는데 효과가 있었다. 실험집단과 통제집단의 사후검사 비교에 있어 실험집단의 점수가 높게 나와 교통안전지식에 효과가 있음이 확인되었다. 둘째, 현장학습을 통한 교통안전교육이 유아의 교통안전 문제해결사고를 높이는데 효과가 있었다. 실험집단과 통제집단의 사후검사 비교에 있어 실험집단의 점수가 높게 나와 교통안전 문제해결사고 능력에도 효과가 있음이 확인되었다. 본 연구의 결과로 볼 때 현장학습을 통한 교통안전교육은 유아의 교통안전지식과 교통안전 문제해결사고에 큰 효과가 있음을 알 수 있었다. 앞으로 체계적인 현장학습의 교통안전교육 프로그램을 개발하여 유아교육현장에서 활성화 하여야 할 것이다.
One of today's most imminent advancement is in the field of transportation. However, the rate of traffic accidents has been also increasing every year alongside. Since traffic accident was the number one cause of death among children with age range from 1 to 9, it is imperative to guide small childr...
One of today's most imminent advancement is in the field of transportation. However, the rate of traffic accidents has been also increasing every year alongside. Since traffic accident was the number one cause of death among children with age range from 1 to 9, it is imperative to guide small children to have affirmative idea about traffic safety through means of education. The purpose of this study is to see how traffic safety education program with field experience course affects young children's knowledge and responsiveness on traffic safety. The key problem of this study is as follows. First, how does traffic safety education program with field experience course affect young children's knowledge on traffic safety? Second, how does traffic safety education program with field experience course affect young children's responsiveness on traffic safety? The study subjects were 36 children, all five years old. They were randomly divided into two groups, experiment and control. The study was performed over the period of four weeks - 12 sessions - and traffic safety program given consisted of lectures on traffic safety, field experience course, and post activities. The experiment group was given all three programs, traffic safety lectures, field experience course, and post activities. On the other hand, only traffic safety lectures were given to the control group. The inspection method for traffic safety knowledge was extracted and modified to fit this study from Park You Young's paper(2004). The reliability for the modified method was checked before hand. and the responsiveness on traffic safety were inspected with the method from the same paper, unmodified. A preliminary test was done to ensure homogeneity between the two groups before the experiment began. The experiment was performed from September 27th through October 19th. A post test was given one week after the experiment was over and was identical to the previous preliminary test. The post test result was processed with T-test method. The conclusion from this study is as follows. First, traffic safety education program with field experience course had evident effect on small children's knowledge on the matter, confirmed by the fact that the experiment group demonstrated higher scores from post test compare to the control group. Second, the same program had evident effect on small children's responsiveness on traffic safety, confirmed by the fact that the experiment group had higher scores than the other group. As seen from the result of this study, field experience course has evident effect on small children's knowledge and responsiveness on traffic safety. Systematic field study programs for traffic safety course are expected to be developed and should be actively implemented into small children's education program.
One of today's most imminent advancement is in the field of transportation. However, the rate of traffic accidents has been also increasing every year alongside. Since traffic accident was the number one cause of death among children with age range from 1 to 9, it is imperative to guide small children to have affirmative idea about traffic safety through means of education. The purpose of this study is to see how traffic safety education program with field experience course affects young children's knowledge and responsiveness on traffic safety. The key problem of this study is as follows. First, how does traffic safety education program with field experience course affect young children's knowledge on traffic safety? Second, how does traffic safety education program with field experience course affect young children's responsiveness on traffic safety? The study subjects were 36 children, all five years old. They were randomly divided into two groups, experiment and control. The study was performed over the period of four weeks - 12 sessions - and traffic safety program given consisted of lectures on traffic safety, field experience course, and post activities. The experiment group was given all three programs, traffic safety lectures, field experience course, and post activities. On the other hand, only traffic safety lectures were given to the control group. The inspection method for traffic safety knowledge was extracted and modified to fit this study from Park You Young's paper(2004). The reliability for the modified method was checked before hand. and the responsiveness on traffic safety were inspected with the method from the same paper, unmodified. A preliminary test was done to ensure homogeneity between the two groups before the experiment began. The experiment was performed from September 27th through October 19th. A post test was given one week after the experiment was over and was identical to the previous preliminary test. The post test result was processed with T-test method. The conclusion from this study is as follows. First, traffic safety education program with field experience course had evident effect on small children's knowledge on the matter, confirmed by the fact that the experiment group demonstrated higher scores from post test compare to the control group. Second, the same program had evident effect on small children's responsiveness on traffic safety, confirmed by the fact that the experiment group had higher scores than the other group. As seen from the result of this study, field experience course has evident effect on small children's knowledge and responsiveness on traffic safety. Systematic field study programs for traffic safety course are expected to be developed and should be actively implemented into small children's education program.
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