본 연구의 목적은 영아 집단 활동의 구성과 집단 활동에서 교사와 영아의 상호작용을 통해 영아교사의 역할을 밝히는 것이다. 이를 위해 연구자는 세 어린이집의 만 2세반 교사 세 명을 대상으로 집단 활동시간을 4개월 동안 참여 관찰하고 면담하였다. 본 연구에서 얻어진 주요 결과를 연구문제 중심으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아 집단 활동은 어떻게 이루어지고 있는가? 세 어린이집 집단 활동시간은 각 어린이집 원장의 운영방침, 학부모의 요구와 교사의 생각에 따라 다르게 운영되었다. 집단 활동의 내용은 요일에 따라 특별활동과...
본 연구의 목적은 영아 집단 활동의 구성과 집단 활동에서 교사와 영아의 상호작용을 통해 영아교사의 역할을 밝히는 것이다. 이를 위해 연구자는 세 어린이집의 만 2세반 교사 세 명을 대상으로 집단 활동시간을 4개월 동안 참여 관찰하고 면담하였다. 본 연구에서 얻어진 주요 결과를 연구문제 중심으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아 집단 활동은 어떻게 이루어지고 있는가? 세 어린이집 집단 활동시간은 각 어린이집 원장의 운영방침, 학부모의 요구와 교사의 생각에 따라 다르게 운영되었다. 집단 활동의 내용은 요일에 따라 특별활동과 주제중심활동으로 운영되고 있었다. 집단 활동시간에 교사들은 영아에게 지식을 전달하기위해 많은 수업준비를 하면서 교사로서의 자긍심을 찾고 있었다. 또한 영아교사들은 원활한 집단 활동 진행을 위해 미리 각 영아의 자리배치하기와 영아의 요구나 흥미보다는 하루일과에서 정해진 시간에 의해서 집단 활동에 대한 시간을 배분하고 있었다. 이러한 영아 교사의 행동은 시간이 지나면서 영아의 발달적 차이를 인식하고 영아중심의 집단 활동을 위해 영아들의 자리 이탈을 허용하였으며 영아의 흥미와 요구에 따라 집단 활동시간을 융통적으로 운영하는 모습으로 바뀌었다. 둘째, 만 2세 영아 집단 활동에서 교사는 어떠한 상호작용을 하는가? 영아 집단 활동에서 보여준 교사의 상호작용은 영아의 신체적, 생리적요구와 영아개인의 요구에 반응하고 영아집단을 안전하게 보살펴 주었고 기본생활습관을 중시 여겼다. 또한 표정과 몸짓 알아가기를 통해 영아의 요구와 필요를 읽었으며 영아가 활동을 충분히 즐기기 원할 때와 영아에게 도움이 되는 상황이라고 판단할 때 온몸으로 보여주기와 영아를 가르치는 상호작용을 보여주었고 활동의 흐름을 영아에게 맡기기 등을 통해 영아와 적절한 상호작용을 하였다. 셋째, 만 2세 영아 집단 활동시간에 영아교사의 의미는 무엇인가? 집단 활동에서 영아교사는 영아에게 활동의 방법, 목표를 맞추면서 기다려 주고, 인정해 주고 기회를 통해 활동을 지지해 주는 역할과 영아와 엄마처럼, 친구처럼 활동을 함께 하면서 영아의 표정과 몸짓에도 관심을 기울이는 태도를 통해 영아와 친밀감을 형성하였다. 교사는 집단 활동에서 영아행동의 분명한 한계를 설정해 주고 다른 사람의 입장에서 생각하도록 하는 감정이입 경험을 주면서 영아의 역할을 가르치고 있었다. 또한 영아교사는 집단 활동이 진행되는 상황에서도 영아를 적절하게 보살펴 주고 영아의 발달을 위해 적절한 환경을 마련해 주면서 영아의 작은 변화를 기뻐하고 영아에게 징검다리 역할을 하고 있었다. 본 연구를 통해 연구자는 영아교사로서의 전문적 지식과 자질에 대해 예비교사를 양성하는 교육과정에서 심도 있게 다루어야할 필요성과 현장에 있는 영아교사의 역할인식과 관련한 다양한 연수와 재교육이 필요함을 알 수 있었다.
본 연구의 목적은 영아 집단 활동의 구성과 집단 활동에서 교사와 영아의 상호작용을 통해 영아교사의 역할을 밝히는 것이다. 이를 위해 연구자는 세 어린이집의 만 2세반 교사 세 명을 대상으로 집단 활동시간을 4개월 동안 참여 관찰하고 면담하였다. 본 연구에서 얻어진 주요 결과를 연구문제 중심으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아 집단 활동은 어떻게 이루어지고 있는가? 세 어린이집 집단 활동시간은 각 어린이집 원장의 운영방침, 학부모의 요구와 교사의 생각에 따라 다르게 운영되었다. 집단 활동의 내용은 요일에 따라 특별활동과 주제중심활동으로 운영되고 있었다. 집단 활동시간에 교사들은 영아에게 지식을 전달하기위해 많은 수업준비를 하면서 교사로서의 자긍심을 찾고 있었다. 또한 영아교사들은 원활한 집단 활동 진행을 위해 미리 각 영아의 자리배치하기와 영아의 요구나 흥미보다는 하루일과에서 정해진 시간에 의해서 집단 활동에 대한 시간을 배분하고 있었다. 이러한 영아 교사의 행동은 시간이 지나면서 영아의 발달적 차이를 인식하고 영아중심의 집단 활동을 위해 영아들의 자리 이탈을 허용하였으며 영아의 흥미와 요구에 따라 집단 활동시간을 융통적으로 운영하는 모습으로 바뀌었다. 둘째, 만 2세 영아 집단 활동에서 교사는 어떠한 상호작용을 하는가? 영아 집단 활동에서 보여준 교사의 상호작용은 영아의 신체적, 생리적요구와 영아개인의 요구에 반응하고 영아집단을 안전하게 보살펴 주었고 기본생활습관을 중시 여겼다. 또한 표정과 몸짓 알아가기를 통해 영아의 요구와 필요를 읽었으며 영아가 활동을 충분히 즐기기 원할 때와 영아에게 도움이 되는 상황이라고 판단할 때 온몸으로 보여주기와 영아를 가르치는 상호작용을 보여주었고 활동의 흐름을 영아에게 맡기기 등을 통해 영아와 적절한 상호작용을 하였다. 셋째, 만 2세 영아 집단 활동시간에 영아교사의 의미는 무엇인가? 집단 활동에서 영아교사는 영아에게 활동의 방법, 목표를 맞추면서 기다려 주고, 인정해 주고 기회를 통해 활동을 지지해 주는 역할과 영아와 엄마처럼, 친구처럼 활동을 함께 하면서 영아의 표정과 몸짓에도 관심을 기울이는 태도를 통해 영아와 친밀감을 형성하였다. 교사는 집단 활동에서 영아행동의 분명한 한계를 설정해 주고 다른 사람의 입장에서 생각하도록 하는 감정이입 경험을 주면서 영아의 역할을 가르치고 있었다. 또한 영아교사는 집단 활동이 진행되는 상황에서도 영아를 적절하게 보살펴 주고 영아의 발달을 위해 적절한 환경을 마련해 주면서 영아의 작은 변화를 기뻐하고 영아에게 징검다리 역할을 하고 있었다. 본 연구를 통해 연구자는 영아교사로서의 전문적 지식과 자질에 대해 예비교사를 양성하는 교육과정에서 심도 있게 다루어야할 필요성과 현장에 있는 영아교사의 역할인식과 관련한 다양한 연수와 재교육이 필요함을 알 수 있었다.
The object of this study is to clarify the role of the teacher through the teacher and infant interaction in infant group activity composition and group activity. For this purpose, we observed three teachers during group activity time in age 2 classes from three different nurseries for the period of...
The object of this study is to clarify the role of the teacher through the teacher and infant interaction in infant group activity composition and group activity. For this purpose, we observed three teachers during group activity time in age 2 classes from three different nurseries for the period of four months. The results of this study are established as the following. First, how did the two-year-old infant group activity take place? Group activities of the three nurseries operated based on special activity and subject-based activity according to each nursery leader's operation course, parents of infants’ needs, and teacher's thinking. The teacher arranged infants’ seating and allocated time in group activity time rather than infants’ needs and interests. But over time, the teacher recognized infants’ developmental differences and allowed infants to leave their seat for infant-based group activity, and also controlled the group activity time according to infants’ interests and needs. Second, what kind of interaction does the teacher have in the two-year-old infant group activity? The teacher responded to physical, physiological, and personal needs of infants, took care of the infant group and considered basic living habits. The teacher held appropriate amount of interaction with infants by acknowledging infants' expressions and gestures, showing with the whole body, and leaving the flow of activity and interaction to the infants. Third, what is the meaning of the teacher in the two-year-old infant group activity? The teacher supported the group activity as fitting infants’ interest, and was able to form an intimate motherly and friendly bond with the infants. Also, the teacher established a limit for infants’ actions, and taught the role of an infant by providing opportunities for empathy. In addition, the teacher provided an environment which was appropriate for infant development by playing a stepping-stone role and being pleased with infants' little changes. In this study, it was indicated that infant teacher education regarding technical knowledge and disposition should be dealt with deeply in the curriculum when cultivating reserve infant teachers, and that active infant teachers require various training and re-education to be able to do their jobs appopriately.
The object of this study is to clarify the role of the teacher through the teacher and infant interaction in infant group activity composition and group activity. For this purpose, we observed three teachers during group activity time in age 2 classes from three different nurseries for the period of four months. The results of this study are established as the following. First, how did the two-year-old infant group activity take place? Group activities of the three nurseries operated based on special activity and subject-based activity according to each nursery leader's operation course, parents of infants’ needs, and teacher's thinking. The teacher arranged infants’ seating and allocated time in group activity time rather than infants’ needs and interests. But over time, the teacher recognized infants’ developmental differences and allowed infants to leave their seat for infant-based group activity, and also controlled the group activity time according to infants’ interests and needs. Second, what kind of interaction does the teacher have in the two-year-old infant group activity? The teacher responded to physical, physiological, and personal needs of infants, took care of the infant group and considered basic living habits. The teacher held appropriate amount of interaction with infants by acknowledging infants' expressions and gestures, showing with the whole body, and leaving the flow of activity and interaction to the infants. Third, what is the meaning of the teacher in the two-year-old infant group activity? The teacher supported the group activity as fitting infants’ interest, and was able to form an intimate motherly and friendly bond with the infants. Also, the teacher established a limit for infants’ actions, and taught the role of an infant by providing opportunities for empathy. In addition, the teacher provided an environment which was appropriate for infant development by playing a stepping-stone role and being pleased with infants' little changes. In this study, it was indicated that infant teacher education regarding technical knowledge and disposition should be dealt with deeply in the curriculum when cultivating reserve infant teachers, and that active infant teachers require various training and re-education to be able to do their jobs appopriately.
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