성경에서 물에 관한 기록이 가장 많고 특별하게 등장하는 문헌은 요한복음이다. 요한복음에 다양하고 풍성하게 나오는 물은 성경 전체가 갖고 있는 물의 개념을 발전시켜 주고 있다. 성경 전체에서 물에 관한 기록은 세 가지 개념으로 일정한 규칙성을 갖고 나타나는데, 그것은 ‘질서와 혼돈’, ‘생명과 죽음’, ‘축복과 고통’이라는 양면성이다. 성경에서 물은 양면성을 가진 장면에 등장하여 양면적인 상징을 가진 존재로 나타난다. 요한복음에 등장하는 물은 위에 나온 세 개념과 연관성을 갖고 있다. 그리고 그렇게 볼 때 요한복음에 나타난 물을 ‘...
성경에서 물에 관한 기록이 가장 많고 특별하게 등장하는 문헌은 요한복음이다. 요한복음에 다양하고 풍성하게 나오는 물은 성경 전체가 갖고 있는 물의 개념을 발전시켜 주고 있다. 성경 전체에서 물에 관한 기록은 세 가지 개념으로 일정한 규칙성을 갖고 나타나는데, 그것은 ‘질서와 혼돈’, ‘생명과 죽음’, ‘축복과 고통’이라는 양면성이다. 성경에서 물은 양면성을 가진 장면에 등장하여 양면적인 상징을 가진 존재로 나타난다. 요한복음에 등장하는 물은 위에 나온 세 개념과 연관성을 갖고 있다. 그리고 그렇게 볼 때 요한복음에 나타난 물을 ‘변화성’, ‘생명성’, ‘정결성’이라는 개념을 갖고 있다고 할 수 있다. 본 논문에서는 그것을 밝히기 위해 요한복음에서 물과 그에 관한 단어가 나오는 본문구절 여섯 개(요 2:1-11; 3:1-15; 4:1-42; 7:37-39; 13:1-20; 19:28-37)를 선택하여 집중적으로 분석한다. 선택한 구절에 등장하는 물을 보면 결론적으로 변화성, 생명성, 정결성이라는 세 가지로 나누어 정리할 수 있다. ‘변화성’의 개념으로 정리된 요한복음의 물은 보이지 않는 영적인 차원의 질서와 상황, 그리고 그 변화를 말할 때 사용되어 있다. 그런 변화는 영적 세계의 질서, 영적인 신분과 상황, 인간과 하나님과의 관계에 있어서의 질서, 인간 안에 있는 영적 질서 등에 있어서 일어나는 변화인데, 여기서 물은 이런 변화를 알게 하는 매개체 역할을 하게 된다. ‘생명성’의 개념으로 정리된 요한복음의 물은 영의 영원한 생명과 죽음으로 등장한다. 요한복음은 예수가 하나님의 아들이시고 그리스도이심을 아는 것이 영원한 생명을 얻는 것이라고 기록하고 있는데, 여기서 물은 그런 핵심 내용, 즉 예수가 하나님의 아들이시고 그리스도이심을 증거할 때 등장한다. ‘정결성’의 개념으로 정리된 요한복음의 물은 예수의 공로로 완전히 죄를 씻고 영혼을 깨끗하게 하는 것으로 등장한다. 정결은 인간이 하나님과의 관계를 갖기 위해 필요한 것이고 축복을 받기 위해 필요한 것인데, 여기서 물은 이런 정결이 이루어질 때 등장한다. 그런 세 가지 개념, 즉 변화성, 생명성, 정결성이 공통적으로 갖고 있는 개념은 구속적인 개념으로서 하나님의 나라에 들어가는 요소라고 말할 수 있다. ‘변화성’은 인간이 구원을 받고 하나님의 나라에 들어가게 하고, ‘생명성’은 하나님의 나라에 들어가고 영원히 살게 되는 영의 영원한 생명을 의미하고, ‘정결성’은 인간이 하나님과의 관계를 회복하고 하나님의 나라에 들어갈 수 있는 요소가 된다. 이처럼 요한복음에서 나오는 물은 변화성, 생명성, 정결성이라는 구속적인 개념을 강하게 갖고 있으며 하나님의 나라에 들어가는 요소로 나타난다고 볼 수 있다.
성경에서 물에 관한 기록이 가장 많고 특별하게 등장하는 문헌은 요한복음이다. 요한복음에 다양하고 풍성하게 나오는 물은 성경 전체가 갖고 있는 물의 개념을 발전시켜 주고 있다. 성경 전체에서 물에 관한 기록은 세 가지 개념으로 일정한 규칙성을 갖고 나타나는데, 그것은 ‘질서와 혼돈’, ‘생명과 죽음’, ‘축복과 고통’이라는 양면성이다. 성경에서 물은 양면성을 가진 장면에 등장하여 양면적인 상징을 가진 존재로 나타난다. 요한복음에 등장하는 물은 위에 나온 세 개념과 연관성을 갖고 있다. 그리고 그렇게 볼 때 요한복음에 나타난 물을 ‘변화성’, ‘생명성’, ‘정결성’이라는 개념을 갖고 있다고 할 수 있다. 본 논문에서는 그것을 밝히기 위해 요한복음에서 물과 그에 관한 단어가 나오는 본문구절 여섯 개(요 2:1-11; 3:1-15; 4:1-42; 7:37-39; 13:1-20; 19:28-37)를 선택하여 집중적으로 분석한다. 선택한 구절에 등장하는 물을 보면 결론적으로 변화성, 생명성, 정결성이라는 세 가지로 나누어 정리할 수 있다. ‘변화성’의 개념으로 정리된 요한복음의 물은 보이지 않는 영적인 차원의 질서와 상황, 그리고 그 변화를 말할 때 사용되어 있다. 그런 변화는 영적 세계의 질서, 영적인 신분과 상황, 인간과 하나님과의 관계에 있어서의 질서, 인간 안에 있는 영적 질서 등에 있어서 일어나는 변화인데, 여기서 물은 이런 변화를 알게 하는 매개체 역할을 하게 된다. ‘생명성’의 개념으로 정리된 요한복음의 물은 영의 영원한 생명과 죽음으로 등장한다. 요한복음은 예수가 하나님의 아들이시고 그리스도이심을 아는 것이 영원한 생명을 얻는 것이라고 기록하고 있는데, 여기서 물은 그런 핵심 내용, 즉 예수가 하나님의 아들이시고 그리스도이심을 증거할 때 등장한다. ‘정결성’의 개념으로 정리된 요한복음의 물은 예수의 공로로 완전히 죄를 씻고 영혼을 깨끗하게 하는 것으로 등장한다. 정결은 인간이 하나님과의 관계를 갖기 위해 필요한 것이고 축복을 받기 위해 필요한 것인데, 여기서 물은 이런 정결이 이루어질 때 등장한다. 그런 세 가지 개념, 즉 변화성, 생명성, 정결성이 공통적으로 갖고 있는 개념은 구속적인 개념으로서 하나님의 나라에 들어가는 요소라고 말할 수 있다. ‘변화성’은 인간이 구원을 받고 하나님의 나라에 들어가게 하고, ‘생명성’은 하나님의 나라에 들어가고 영원히 살게 되는 영의 영원한 생명을 의미하고, ‘정결성’은 인간이 하나님과의 관계를 회복하고 하나님의 나라에 들어갈 수 있는 요소가 된다. 이처럼 요한복음에서 나오는 물은 변화성, 생명성, 정결성이라는 구속적인 개념을 강하게 갖고 있으며 하나님의 나라에 들어가는 요소로 나타난다고 볼 수 있다.
The water and a lot of words such as the sea or the river related to water appear in the Bible many times, but the document which a record to be related to water in that appears the most time with a special meaning is the Gospel of John. The water coming out to the Gospel of John appears and develop...
The water and a lot of words such as the sea or the river related to water appear in the Bible many times, but the document which a record to be related to water in that appears the most time with a special meaning is the Gospel of John. The water coming out to the Gospel of John appears and develops the concept of water in the whole Bible. The record about the water appears with a constant regularity in the whole Bible, and they are three concepts having the extremely ambivalent structure that is "order and chaos", "life and death" "blessing and pain". The water appears in the Bible in the scene of the extremes and appears as the symbol that is the extremes. The water appearing in the Gospel of John has three concepts that is related with three concepts in the whole Bible and develops three concepts in the whole Bible. And I can consider the water in the Gospel of John has three concepts of "change", "life", "cleanliness". To clarify it in this article, I choose six phrase clauses that water and a word about it in the Gospel of John (2:1-11; 3:1-15; 4:1-42, 7:37-39, 13:1-20, 19:28-37) and treat it in an intensive way. It can be arranged as three concepts of "change", "life", and "cleanliness" conclusively when I watch the phrase clause that I choose. The water of the Gospel of John reduced as a concept of "change" is used in order and situation of an invisible spiritual world and the change. This change is a change in spiritual world order, spiritual social position and situation, human being and God, the spiritual order that there is in the human being, and the water appears when we talk about such a change. The water of the Gospel of John reduced as a concept of "life" appears as life and the death that are the eternity of the soul. The Gospel of John records that it is to get eternal life, to know that Jesus is a Son of God and Christ, and the water appears when we prove that such core contents that Jesus is a Son of God and Christ. The water of the Gospel of John reduced as a concept of "cleanliness" appears as the thing which the human being completely is forgiven a crime, and clean his soul by the service of Jesus. Cleanliness is necessary so that a human being has relations with God, and it is necessary to receive a blessing, and the water appears when such "cleanliness" is done. It may be said that three such concepts, the concepts of "change", "life", and "cleanliness" commonly have elements going into the God's country as a concept of the soteriology. The concepts of "change" gives a human being the help to go into the God's country, and the concepts of "life" gives a human being the eternity of the soul whom he goes into the God's country and live eternally, and the concepts of "cleanliness" is the element which a human being restores relations with God and can go into the God's country. In this way, the water of the Gospel of John has strongly a concept of the soteriology as three concepts of "change", "life", and "cleanliness" and we can consider it is manifested as an element for us to go into the God's country.聖書のなかで水に関連する記録が一番多く、そして特別な意味をもって登場する文献がヨハネの福音書である。ヨハネの福音書に多様に出てくる水は聖書全体がもっている水概念を発展させている。 聖書全体において水に関する記録は3つの概念として一定の規則性をもって現れるが、それは「秩序と混沌」「いのちと死」「祝福と苦痛」という両面性である。聖書において水は両面性をもった場面に登場し、両面的な象徴をもった存在として現れる。 ヨハネの福音書に登場する水は上に出てきた3つの概念と関連性をもっている。そしてそのように見るときヨハネの福音書に現れた水を「変化性」「生命性」「清潔性」という概念をもっていると見ることができる。本論文ではそれを明らかにするため、ヨハネの福音書で水とそれに関する単語が出てくる6句節(2:1-11; 3:1-15; 4:1-42; 7:37-39; 13:1-20; 19:28-37)を選んで集中的に分析する。 選んだ6句節に登場する水を見ると、結論的に「変化性」「生命性」「清潔性」という3つの概念にわけて整理することができる。「変化性」の概念として整理されるヨハネの福音書の水は目に見えない霊的な次元の秩序と状況、そしてその変化をいうとき使われている。そのような変化は霊的世界の秩序、霊的な身分と状況、人間と神との関係のおける秩序、人間のなかのある霊的な秩序などにおいておこる変化であるが、ここで水はこのような変化を知らせる媒体の役割をするようになる。「生命性」の概念として整理されるヨハネの福音書の水は霊の永遠ないのちと死として登場する。ヨハネの福音書はイエスが神の御子でありキリストであることを知ることが永遠ないのちを得ることであると記録しているが、ここで水はそのような核心内容、すなわちイエスが神の御子でありキリストであることを証しするときに登場する。「清潔性」の概念として整理されるヨハネの福音書の水はイエスの功労によって完全に罪を洗い霊魂をきよくするものとして登場する。清潔は人間が神との関係をもつために必要なものであり、祝福を受けるために必要なものであるが、ここで水はこのような清潔がなされるときに登場する。 そのような3つの概念、すなわち「変化性」「生命性」「清潔性」が共通してもっている概念は救済論的な概念であり神の国に入っていく要素であるということができる。「変化性」は人間が救いを受けて神の国に入っていくようにし、「生命性」は神の国に入っていき永遠に生きるようになる霊の永遠ないのちを意味し、「清潔性」は人間が神との関係を回復して神の国に入っていくことができる要素となる。このようにヨハネの福音書に出てくる水は「変化性」「生命性」「清潔性」という救済論的な概念を強く持っており、神の国に入っていく要素として現れると見ることができる。
The water and a lot of words such as the sea or the river related to water appear in the Bible many times, but the document which a record to be related to water in that appears the most time with a special meaning is the Gospel of John. The water coming out to the Gospel of John appears and develops the concept of water in the whole Bible. The record about the water appears with a constant regularity in the whole Bible, and they are three concepts having the extremely ambivalent structure that is "order and chaos", "life and death" "blessing and pain". The water appears in the Bible in the scene of the extremes and appears as the symbol that is the extremes. The water appearing in the Gospel of John has three concepts that is related with three concepts in the whole Bible and develops three concepts in the whole Bible. And I can consider the water in the Gospel of John has three concepts of "change", "life", "cleanliness". To clarify it in this article, I choose six phrase clauses that water and a word about it in the Gospel of John (2:1-11; 3:1-15; 4:1-42, 7:37-39, 13:1-20, 19:28-37) and treat it in an intensive way. It can be arranged as three concepts of "change", "life", and "cleanliness" conclusively when I watch the phrase clause that I choose. The water of the Gospel of John reduced as a concept of "change" is used in order and situation of an invisible spiritual world and the change. This change is a change in spiritual world order, spiritual social position and situation, human being and God, the spiritual order that there is in the human being, and the water appears when we talk about such a change. The water of the Gospel of John reduced as a concept of "life" appears as life and the death that are the eternity of the soul. The Gospel of John records that it is to get eternal life, to know that Jesus is a Son of God and Christ, and the water appears when we prove that such core contents that Jesus is a Son of God and Christ. The water of the Gospel of John reduced as a concept of "cleanliness" appears as the thing which the human being completely is forgiven a crime, and clean his soul by the service of Jesus. Cleanliness is necessary so that a human being has relations with God, and it is necessary to receive a blessing, and the water appears when such "cleanliness" is done. It may be said that three such concepts, the concepts of "change", "life", and "cleanliness" commonly have elements going into the God's country as a concept of the soteriology. The concepts of "change" gives a human being the help to go into the God's country, and the concepts of "life" gives a human being the eternity of the soul whom he goes into the God's country and live eternally, and the concepts of "cleanliness" is the element which a human being restores relations with God and can go into the God's country. In this way, the water of the Gospel of John has strongly a concept of the soteriology as three concepts of "change", "life", and "cleanliness" and we can consider it is manifested as an element for us to go into the God's country.聖書のなかで水に関連する記録が一番多く、そして特別な意味をもって登場する文献がヨハネの福音書である。ヨハネの福音書に多様に出てくる水は聖書全体がもっている水概念を発展させている。 聖書全体において水に関する記録は3つの概念として一定の規則性をもって現れるが、それは「秩序と混沌」「いのちと死」「祝福と苦痛」という両面性である。聖書において水は両面性をもった場面に登場し、両面的な象徴をもった存在として現れる。 ヨハネの福音書に登場する水は上に出てきた3つの概念と関連性をもっている。そしてそのように見るときヨハネの福音書に現れた水を「変化性」「生命性」「清潔性」という概念をもっていると見ることができる。本論文ではそれを明らかにするため、ヨハネの福音書で水とそれに関する単語が出てくる6句節(2:1-11; 3:1-15; 4:1-42; 7:37-39; 13:1-20; 19:28-37)を選んで集中的に分析する。 選んだ6句節に登場する水を見ると、結論的に「変化性」「生命性」「清潔性」という3つの概念にわけて整理することができる。「変化性」の概念として整理されるヨハネの福音書の水は目に見えない霊的な次元の秩序と状況、そしてその変化をいうとき使われている。そのような変化は霊的世界の秩序、霊的な身分と状況、人間と神との関係のおける秩序、人間のなかのある霊的な秩序などにおいておこる変化であるが、ここで水はこのような変化を知らせる媒体の役割をするようになる。「生命性」の概念として整理されるヨハネの福音書の水は霊の永遠ないのちと死として登場する。ヨハネの福音書はイエスが神の御子でありキリストであることを知ることが永遠ないのちを得ることであると記録しているが、ここで水はそのような核心内容、すなわちイエスが神の御子でありキリストであることを証しするときに登場する。「清潔性」の概念として整理されるヨハネの福音書の水はイエスの功労によって完全に罪を洗い霊魂をきよくするものとして登場する。清潔は人間が神との関係をもつために必要なものであり、祝福を受けるために必要なものであるが、ここで水はこのような清潔がなされるときに登場する。 そのような3つの概念、すなわち「変化性」「生命性」「清潔性」が共通してもっている概念は救済論的な概念であり神の国に入っていく要素であるということができる。「変化性」は人間が救いを受けて神の国に入っていくようにし、「生命性」は神の国に入っていき永遠に生きるようになる霊の永遠ないのちを意味し、「清潔性」は人間が神との関係を回復して神の国に入っていくことができる要素となる。このようにヨハネの福音書に出てくる水は「変化性」「生命性」「清潔性」という救済論的な概念を強く持っており、神の国に入っていく要素として現れると見ることができる。
주제어
#요한복음 물
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