본 연구는 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 자기표현에 미치는 효과를 살펴보는데 그 목적이 있으며, 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 회기별 작품에 나타나는 미술자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 둘째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 회기별 행동에 나타나는 자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 셋째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 그림검사에서의 사전ㆍ사후 변화 양상으로 ...
본 연구는 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 자기표현에 미치는 효과를 살펴보는데 그 목적이 있으며, 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 회기별 작품에 나타나는 미술자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 둘째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 회기별 행동에 나타나는 자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 셋째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 그림검사에서의 사전ㆍ사후 변화 양상으로 자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 넷째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 치료과정에서 회기별 작품과 행동을 질적 분석하여 자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 이러한 연구문제를 검증하기 위해 만 5세와 만 6세의 청각장애아동 2인을 대상으로 하여 2007년 3월 7일부터 6월 27일까지 주 1회 비언어적 미술치료프로그램을 15회기 실시했다. 매 회기 프로그램 적용 시 연구대상 아동의 작품과 행동을 미술자기표현능력(Art-Self Expression)평가와 행동관찰목록표로 양적 분석했고, 자기표현 분류척도(Self-Reference Category System)로 질적 분석했다. 또한 그림 진단 도구인 집-나무-사람(HTP) 검사와 동적가족화(KFD)는 프로그램 적용 전ㆍ후에 실시하여 자기표현 변화 양상으로 비교 분석했다. 본 연구 결과, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 자기표현의 확장에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청각장애아동 중 대상아동 A의 미술자기표현은 프로그램 시작 전보다 33% point, 대상아동 B의 미술자기표현은 49% point 향상되었다. 둘째, 청각장애아동의 행동관찰목록표에 따른 자기표현도 프로그램 초기보다 45% point 향상되었다. 셋째, 프로그램 적용 전ㆍ후에 실시한 그림검사에서는 사전에 비해 사후의 그림이 자기표현을 저해하는 불안, 위축, 강박, 열등감, 고립감 등의 표현이 감소되었다. 그에 따라 전반적인 그림의 크기가 커지고 화지의 안정된 위치에 배치하는 등의 변화로 자존감과 자신감 향상이 나타났다. 넷째, 회기별 작품과 행동에 따른 자기표현의 변화에서도 부정적인 자기표현과 타인표현이 긍정적인 자기표현과 타인표현으로 변화했다. 또한, 회기 별 과정에서도 회기가 거듭될수록 도입시간이 짧아졌고, 자유로운 매체 선택이 가능해졌으며 자기감정 표현이 다양해지고 의사소통 시도의 빈도가 높아짐으로 자기표현의 확장이 나타났다. 이로써, 비언어적 미술치료가 의사소통에 어려움을 겪고 있는 청각장애아동에게 자신감 향상과 자율성을 촉진시켰고, 궁극적으로 자기표현의 확장에 긍정적인 효과를 미쳤음을 확인했다.
본 연구는 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 자기표현에 미치는 효과를 살펴보는데 그 목적이 있으며, 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 회기별 작품에 나타나는 미술자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 둘째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 회기별 행동에 나타나는 자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 셋째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 그림검사에서의 사전ㆍ사후 변화 양상으로 자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 넷째, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 치료과정에서 회기별 작품과 행동을 질적 분석하여 자기표현에 미치는 효과를 살펴본다. 이러한 연구문제를 검증하기 위해 만 5세와 만 6세의 청각장애아동 2인을 대상으로 하여 2007년 3월 7일부터 6월 27일까지 주 1회 비언어적 미술치료프로그램을 15회기 실시했다. 매 회기 프로그램 적용 시 연구대상 아동의 작품과 행동을 미술자기표현능력(Art-Self Expression)평가와 행동관찰목록표로 양적 분석했고, 자기표현 분류척도(Self-Reference Category System)로 질적 분석했다. 또한 그림 진단 도구인 집-나무-사람(HTP) 검사와 동적가족화(KFD)는 프로그램 적용 전ㆍ후에 실시하여 자기표현 변화 양상으로 비교 분석했다. 본 연구 결과, 비언어적 미술치료가 청각장애아동의 자기표현의 확장에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청각장애아동 중 대상아동 A의 미술자기표현은 프로그램 시작 전보다 33% point, 대상아동 B의 미술자기표현은 49% point 향상되었다. 둘째, 청각장애아동의 행동관찰목록표에 따른 자기표현도 프로그램 초기보다 45% point 향상되었다. 셋째, 프로그램 적용 전ㆍ후에 실시한 그림검사에서는 사전에 비해 사후의 그림이 자기표현을 저해하는 불안, 위축, 강박, 열등감, 고립감 등의 표현이 감소되었다. 그에 따라 전반적인 그림의 크기가 커지고 화지의 안정된 위치에 배치하는 등의 변화로 자존감과 자신감 향상이 나타났다. 넷째, 회기별 작품과 행동에 따른 자기표현의 변화에서도 부정적인 자기표현과 타인표현이 긍정적인 자기표현과 타인표현으로 변화했다. 또한, 회기 별 과정에서도 회기가 거듭될수록 도입시간이 짧아졌고, 자유로운 매체 선택이 가능해졌으며 자기감정 표현이 다양해지고 의사소통 시도의 빈도가 높아짐으로 자기표현의 확장이 나타났다. 이로써, 비언어적 미술치료가 의사소통에 어려움을 겪고 있는 청각장애아동에게 자신감 향상과 자율성을 촉진시켰고, 궁극적으로 자기표현의 확장에 긍정적인 효과를 미쳤음을 확인했다.
The purpose of this study is to examine effects of non-verbal art therapy on self-expression among children with hearing impairments; for this purpose, the following concrete questions were set. First, examine effects of non-verbal art therapy on art self-expression found in works by children with h...
The purpose of this study is to examine effects of non-verbal art therapy on self-expression among children with hearing impairments; for this purpose, the following concrete questions were set. First, examine effects of non-verbal art therapy on art self-expression found in works by children with hearing impairments by sessions. Second, examine effects of non-verbal art therapy on self-expression found in behaviors by children with hearing impairments by sessions. Third, examine effects of non-verbal art therapy on self-expression as aspects of changes before and after the drawing test for children with hearing impairments. Fourth, examine effects of non-verbal art therapy on self-expression by performing qualitative analysis of works and behaviors by sessions in the treatment process for children with hearing impairments. To answer these questions, two children with hearing impairments-five and six years old, respectively-participated in the research and 15 sessions of the non-verbal art therapy program were implemented once a week from March 7 to June 27, 2007. In applying the program each session, quantitative analysis was performed on works and behaviors by target children by the Art Self-Expression test and the Behavior Observation Checklist, along with qualitative analysis by the Self-reference Category System. In addition, comparative analysis was performed on changes in self-expression before and after the application of the program by the House-Tree-Person (HTP) Test and Kinetic-Family-Drawing (KFD), both of which are drawing-based diagnosis tools. As a result, non-verbal art therapy exerted positive effects on expansion of self-expression among children with hearing impairments. A concrete summary is as follows: First, Child A had art self-expression improved by 33% point and Child B by 49% point as compared with pre-application of the program. Second, the behavior observation checklist for children with hearing impairments also indicated that self-expression improved by 45% point as compared with the early stage of the program. Third, the drawing tests before and after the application of the program indicated that post-program drawings had less anxiety, shrinkage, compulsion, inferiority complex, and isolation interfering with self-expression as compared with pre-program ones. Accordingly, improvements in self-esteem and confidence were found in such changes as the larger general size of drawing and arrangement in a stable position on a paper. Fourth, as for changes in self-expression in terms of works and behaviors by sessions, there was a change from negative self and others expression into positive one. As sessions are repeated, the period of introduction time became shorter; free selection of media became possible; expression of self-emotion became diverse; frequency of attempts to do communication became high, resulting in expansion of self-expression. This demonstrates that non-verbal art therapy promoted self-confidence and autonomy among children with hearing impairments having difficulties in doing communication and ultimately exerted positive effects on expansion of self-expression.
The purpose of this study is to examine effects of non-verbal art therapy on self-expression among children with hearing impairments; for this purpose, the following concrete questions were set. First, examine effects of non-verbal art therapy on art self-expression found in works by children with hearing impairments by sessions. Second, examine effects of non-verbal art therapy on self-expression found in behaviors by children with hearing impairments by sessions. Third, examine effects of non-verbal art therapy on self-expression as aspects of changes before and after the drawing test for children with hearing impairments. Fourth, examine effects of non-verbal art therapy on self-expression by performing qualitative analysis of works and behaviors by sessions in the treatment process for children with hearing impairments. To answer these questions, two children with hearing impairments-five and six years old, respectively-participated in the research and 15 sessions of the non-verbal art therapy program were implemented once a week from March 7 to June 27, 2007. In applying the program each session, quantitative analysis was performed on works and behaviors by target children by the Art Self-Expression test and the Behavior Observation Checklist, along with qualitative analysis by the Self-reference Category System. In addition, comparative analysis was performed on changes in self-expression before and after the application of the program by the House-Tree-Person (HTP) Test and Kinetic-Family-Drawing (KFD), both of which are drawing-based diagnosis tools. As a result, non-verbal art therapy exerted positive effects on expansion of self-expression among children with hearing impairments. A concrete summary is as follows: First, Child A had art self-expression improved by 33% point and Child B by 49% point as compared with pre-application of the program. Second, the behavior observation checklist for children with hearing impairments also indicated that self-expression improved by 45% point as compared with the early stage of the program. Third, the drawing tests before and after the application of the program indicated that post-program drawings had less anxiety, shrinkage, compulsion, inferiority complex, and isolation interfering with self-expression as compared with pre-program ones. Accordingly, improvements in self-esteem and confidence were found in such changes as the larger general size of drawing and arrangement in a stable position on a paper. Fourth, as for changes in self-expression in terms of works and behaviors by sessions, there was a change from negative self and others expression into positive one. As sessions are repeated, the period of introduction time became shorter; free selection of media became possible; expression of self-emotion became diverse; frequency of attempts to do communication became high, resulting in expansion of self-expression. This demonstrates that non-verbal art therapy promoted self-confidence and autonomy among children with hearing impairments having difficulties in doing communication and ultimately exerted positive effects on expansion of self-expression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.