현재 시행되고 있는 7차 교육과정에서는 그 추구하는 인간상을 ‘폭넓은 교양을 바탕으로 진로를 개척하는 사람’이라고 명시하여 21세기를 주도할 인재양성을 위한 요구를 반영하고 있다. 따라서 학생개인의 자아실현과 국가의 인력자원의 질적 향상을 위해 합리적인 진로선택을 위한 진로교육이 필요하다. 이 연구는 진로탐색에서 요구되는 학습자의 학습능력을 향상하고 직업세계에 대한 선택의 폭을 넓혀주기 위하여 학교도서관의 공간 및 인적, 물적 자원을 활용함으로써 학습자가 능동적으로 참여할 수 있는 학교도서관 활용 중학생 진로교육 프로젝트 학습모형 개발을 목적으로 하였다. 지식기반 사회에 대처하는 적절한 학습방법으로 학교도서관의 정보자원을 활용한 진로탐색 학습모형을 제시하기위하여 먼저 학교도서관, 도서관활용수업, 진로교육 관련 학습모형과 관련된 개념과 원리, 유형과 모형 등을 소개하고 있는 관련 자료들을 수집하여 문헌고찰을 수행한 후 학교도서관을 활용한 효율적인 진로교육의 학습모형으로 ...
현재 시행되고 있는 7차 교육과정에서는 그 추구하는 인간상을 ‘폭넓은 교양을 바탕으로 진로를 개척하는 사람’이라고 명시하여 21세기를 주도할 인재양성을 위한 요구를 반영하고 있다. 따라서 학생개인의 자아실현과 국가의 인력자원의 질적 향상을 위해 합리적인 진로선택을 위한 진로교육이 필요하다. 이 연구는 진로탐색에서 요구되는 학습자의 학습능력을 향상하고 직업세계에 대한 선택의 폭을 넓혀주기 위하여 학교도서관의 공간 및 인적, 물적 자원을 활용함으로써 학습자가 능동적으로 참여할 수 있는 학교도서관 활용 중학생 진로교육 프로젝트 학습모형 개발을 목적으로 하였다. 지식기반 사회에 대처하는 적절한 학습방법으로 학교도서관의 정보자원을 활용한 진로탐색 학습모형을 제시하기위하여 먼저 학교도서관, 도서관활용수업, 진로교육 관련 학습모형과 관련된 개념과 원리, 유형과 모형 등을 소개하고 있는 관련 자료들을 수집하여 문헌고찰을 수행한 후 학교도서관을 활용한 효율적인 진로교육의 학습모형으로 프로젝트 학습법을 도출하였다. 그리고 현재 중학교에서 활용하고 있는 진로·직업 교과서 2종과 교육인적자원부 연구 자료인 ‘생애단계별 진로교육 지침 개발 및 관련 법령 개정 방안연구: 초·중등학교를 중심으로’를 학습영역과 학습주제별로 분석하여 학교도서관 활용 프로젝트 학습에 적절하도록 학습요소를 재구성하였다. 마지막으로 재구성된 학습요소를 적용한 학교도서관 활용 진로 프로젝트 학습모형을 개발하고 이 모형을 기반으로 하는 학교 도서관활용 교수·학습 과정안을 제시하였다. 이 학습모형은 프로젝트 수행준비, 프로젝트 수행, 결과물정리 및 발표, 성찰 및 평가의 단계로 진행되며 시작단계인 프로젝트 수행준비 단계에서 프로젝트 설계서의 공동계획부터 마지막 단계인 성찰 및 평가단계 까지 전 과정에 걸쳐 사서교사와 교과교사는 밀접한 협력과 활동으로 학생들의 능동적이고 자기주도적인 진로탐색을 돕도록 개발하였다. 수행과정에서 학생들은 학교도서관의 다양한 자원을 최대한 활용하여 자기 주도적으로 판단하고 능동적으로 행동하는 능력을 키울 수 있는 창의적인 활동을 할 수 있도록 구성하였고, 또한 각 단계별로 교과교사의 지식과 사서교사의 전문적인 정보탐색 능력, 정보 활용 능력을 수업에 적극 활용할 수 있도록 구성하였다.
현재 시행되고 있는 7차 교육과정에서는 그 추구하는 인간상을 ‘폭넓은 교양을 바탕으로 진로를 개척하는 사람’이라고 명시하여 21세기를 주도할 인재양성을 위한 요구를 반영하고 있다. 따라서 학생개인의 자아실현과 국가의 인력자원의 질적 향상을 위해 합리적인 진로선택을 위한 진로교육이 필요하다. 이 연구는 진로탐색에서 요구되는 학습자의 학습능력을 향상하고 직업세계에 대한 선택의 폭을 넓혀주기 위하여 학교도서관의 공간 및 인적, 물적 자원을 활용함으로써 학습자가 능동적으로 참여할 수 있는 학교도서관 활용 중학생 진로교육 프로젝트 학습모형 개발을 목적으로 하였다. 지식기반 사회에 대처하는 적절한 학습방법으로 학교도서관의 정보자원을 활용한 진로탐색 학습모형을 제시하기위하여 먼저 학교도서관, 도서관활용수업, 진로교육 관련 학습모형과 관련된 개념과 원리, 유형과 모형 등을 소개하고 있는 관련 자료들을 수집하여 문헌고찰을 수행한 후 학교도서관을 활용한 효율적인 진로교육의 학습모형으로 프로젝트 학습법을 도출하였다. 그리고 현재 중학교에서 활용하고 있는 진로·직업 교과서 2종과 교육인적자원부 연구 자료인 ‘생애단계별 진로교육 지침 개발 및 관련 법령 개정 방안연구: 초·중등학교를 중심으로’를 학습영역과 학습주제별로 분석하여 학교도서관 활용 프로젝트 학습에 적절하도록 학습요소를 재구성하였다. 마지막으로 재구성된 학습요소를 적용한 학교도서관 활용 진로 프로젝트 학습모형을 개발하고 이 모형을 기반으로 하는 학교 도서관활용 교수·학습 과정안을 제시하였다. 이 학습모형은 프로젝트 수행준비, 프로젝트 수행, 결과물정리 및 발표, 성찰 및 평가의 단계로 진행되며 시작단계인 프로젝트 수행준비 단계에서 프로젝트 설계서의 공동계획부터 마지막 단계인 성찰 및 평가단계 까지 전 과정에 걸쳐 사서교사와 교과교사는 밀접한 협력과 활동으로 학생들의 능동적이고 자기주도적인 진로탐색을 돕도록 개발하였다. 수행과정에서 학생들은 학교도서관의 다양한 자원을 최대한 활용하여 자기 주도적으로 판단하고 능동적으로 행동하는 능력을 키울 수 있는 창의적인 활동을 할 수 있도록 구성하였고, 또한 각 단계별로 교과교사의 지식과 사서교사의 전문적인 정보탐색 능력, 정보 활용 능력을 수업에 적극 활용할 수 있도록 구성하였다.
The main objective of the 7th Curriculum in Korea is to cultivate men of talent who lead 21th century and a desirable man is defined as a well-educated man who can hew his way in the Curriculum. Therefore, career education is necessary for both student's self-realization and improvement of national ...
The main objective of the 7th Curriculum in Korea is to cultivate men of talent who lead 21th century and a desirable man is defined as a well-educated man who can hew his way in the Curriculum. Therefore, career education is necessary for both student's self-realization and improvement of national human resources, which can help a student choose his reasonable career. This study was carried out in order to develop a project learning model using space, human, and material resources of school library in career education for middle school students. The learning model was designed to allow a learner the broad rage of vocational selection by improving the learner's learning ability. In order to suggest a project learning model in carer education using various resources of school library as an optimal method of study in knowledge-based society, a project-based learning model was derived from the review of models of library assisted instruction and studies about career education for middle school students as an efficient learning model in career education. Two textbooks on career & vocation and various reports of Ministry of Education & Human Resources Development were analyzed according to study areas and study subjects. Learning components were recomposed for the project learning model based on the analysis. The recomposed learning components were applied to the development of the project-based learning model. A teaching and learning plan using school library was suggested based on the developed model. The learning model is progressed in oder of project preparation, project execution, result adjustment, presentation, self-examination, and estimation. Also, the learning model was developed to help students to search their self-directed careers spontaneously with closer cooperation of classroom-teacher and teacher-librarian from the first step of project preparation to the last step of estimation. In the progress of the career education, students can promote their creative activities for self-directed determination and spontaneous activity by utilizing various materials of library effectively. The career model was developed so that classroom-teacher's knowledge and teacher-librarian's various professional abilities such as information retrieval and information literacy can be utilized in class by stages.
The main objective of the 7th Curriculum in Korea is to cultivate men of talent who lead 21th century and a desirable man is defined as a well-educated man who can hew his way in the Curriculum. Therefore, career education is necessary for both student's self-realization and improvement of national human resources, which can help a student choose his reasonable career. This study was carried out in order to develop a project learning model using space, human, and material resources of school library in career education for middle school students. The learning model was designed to allow a learner the broad rage of vocational selection by improving the learner's learning ability. In order to suggest a project learning model in carer education using various resources of school library as an optimal method of study in knowledge-based society, a project-based learning model was derived from the review of models of library assisted instruction and studies about career education for middle school students as an efficient learning model in career education. Two textbooks on career & vocation and various reports of Ministry of Education & Human Resources Development were analyzed according to study areas and study subjects. Learning components were recomposed for the project learning model based on the analysis. The recomposed learning components were applied to the development of the project-based learning model. A teaching and learning plan using school library was suggested based on the developed model. The learning model is progressed in oder of project preparation, project execution, result adjustment, presentation, self-examination, and estimation. Also, the learning model was developed to help students to search their self-directed careers spontaneously with closer cooperation of classroom-teacher and teacher-librarian from the first step of project preparation to the last step of estimation. In the progress of the career education, students can promote their creative activities for self-directed determination and spontaneous activity by utilizing various materials of library effectively. The career model was developed so that classroom-teacher's knowledge and teacher-librarian's various professional abilities such as information retrieval and information literacy can be utilized in class by stages.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.