본 연구는 장애유아를 대상으로 연구한 부모교육 프로그램에 관련된 최근 10년간의 석ㆍ박사학위논문 24편중 장애유아 부모교육관련 학위논문 7편을 대상으로 장애유아 부모교육 프로그램 연구를 분석하였다. 본 연구를 위해서 7편의 논문에서 장애유아 부모교육 프로그램의 연구방법의 경향과 연구결과를 비교, 분석하였다. 분석은 빈도와 백분율로 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애유아 부모교육 프로그램 연구방법 경향 분석을 보면 연구대상으로 부모와 교사를 모두 연구한 논문이 57%로 나타났다. 이결과로 장애유아 부모교육은 부모와 교사에게 모두 인식과 필요성이 중요함을 보여주고 있다. 둘째, 장애유아 부모교육 프로그램 연구결과 경향 분석 중 장애유아 부모교육에 대한 요구 결과는 다음과 같다. 실시횟수는 월 1회이상이 가장 높게 나타났고, 1회 실시시간은 1-2시간으로 나타났다. 그리고, 실시시기는 부모는 오전 10-12시, 교사는 오후 2-4시를 원하는 것으로 나타났다. 장애유아 부모교육 담당자에 대한 요구는 교사, 치료사, 특수교사가 가장 높게 나타났다. 장애유아 부모교육 내용에 대한 요구는 특수교육에 대한 이해와 지식, ...
본 연구는 장애유아를 대상으로 연구한 부모교육 프로그램에 관련된 최근 10년간의 석ㆍ박사학위논문 24편중 장애유아 부모교육관련 학위논문 7편을 대상으로 장애유아 부모교육 프로그램 연구를 분석하였다. 본 연구를 위해서 7편의 논문에서 장애유아 부모교육 프로그램의 연구방법의 경향과 연구결과를 비교, 분석하였다. 분석은 빈도와 백분율로 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애유아 부모교육 프로그램 연구방법 경향 분석을 보면 연구대상으로 부모와 교사를 모두 연구한 논문이 57%로 나타났다. 이결과로 장애유아 부모교육은 부모와 교사에게 모두 인식과 필요성이 중요함을 보여주고 있다. 둘째, 장애유아 부모교육 프로그램 연구결과 경향 분석 중 장애유아 부모교육에 대한 요구 결과는 다음과 같다. 실시횟수는 월 1회이상이 가장 높게 나타났고, 1회 실시시간은 1-2시간으로 나타났다. 그리고, 실시시기는 부모는 오전 10-12시, 교사는 오후 2-4시를 원하는 것으로 나타났다. 장애유아 부모교육 담당자에 대한 요구는 교사, 치료사, 특수교사가 가장 높게 나타났다. 장애유아 부모교육 내용에 대한 요구는 특수교육에 대한 이해와 지식, 장애아동의 장래 대책 및 교육, 학습지도 방법의 순으로 높게 나타났다. 장애유아 부모교육방법에 대한 요구는 강사초빙교육, 부모개별면담, 실습을 통한 강연회로 나타났다. 본 연구는 장애유아 부모교육 프로그램에 관련된 연구 경향 분석을 통해 장애유아 부모교육 프로그램의 연구목적과 연구방법을 구체적으로 밝히고 있다. 이와 같은 결과는 추후 장애유아 부모교육 프로그램의 구안 및 운영을 위해, 그리고 장애유아 부모교육 프로그램 연구의 발전을 위해 의미 있는 결과를 제공하고 있다.
본 연구는 장애유아를 대상으로 연구한 부모교육 프로그램에 관련된 최근 10년간의 석ㆍ박사학위논문 24편중 장애유아 부모교육관련 학위논문 7편을 대상으로 장애유아 부모교육 프로그램 연구를 분석하였다. 본 연구를 위해서 7편의 논문에서 장애유아 부모교육 프로그램의 연구방법의 경향과 연구결과를 비교, 분석하였다. 분석은 빈도와 백분율로 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애유아 부모교육 프로그램 연구방법 경향 분석을 보면 연구대상으로 부모와 교사를 모두 연구한 논문이 57%로 나타났다. 이결과로 장애유아 부모교육은 부모와 교사에게 모두 인식과 필요성이 중요함을 보여주고 있다. 둘째, 장애유아 부모교육 프로그램 연구결과 경향 분석 중 장애유아 부모교육에 대한 요구 결과는 다음과 같다. 실시횟수는 월 1회이상이 가장 높게 나타났고, 1회 실시시간은 1-2시간으로 나타났다. 그리고, 실시시기는 부모는 오전 10-12시, 교사는 오후 2-4시를 원하는 것으로 나타났다. 장애유아 부모교육 담당자에 대한 요구는 교사, 치료사, 특수교사가 가장 높게 나타났다. 장애유아 부모교육 내용에 대한 요구는 특수교육에 대한 이해와 지식, 장애아동의 장래 대책 및 교육, 학습지도 방법의 순으로 높게 나타났다. 장애유아 부모교육방법에 대한 요구는 강사초빙교육, 부모개별면담, 실습을 통한 강연회로 나타났다. 본 연구는 장애유아 부모교육 프로그램에 관련된 연구 경향 분석을 통해 장애유아 부모교육 프로그램의 연구목적과 연구방법을 구체적으로 밝히고 있다. 이와 같은 결과는 추후 장애유아 부모교육 프로그램의 구안 및 운영을 위해, 그리고 장애유아 부모교육 프로그램 연구의 발전을 위해 의미 있는 결과를 제공하고 있다.
The purpose of this study was to analysis the published research papers on the parents education programmes of young children with special needs. 24 Master and Ph.D dissertations were initially selected and 10 of them were finally chose in order to see the trends of parents education programmes ...
The purpose of this study was to analysis the published research papers on the parents education programmes of young children with special needs. 24 Master and Ph.D dissertations were initially selected and 10 of them were finally chose in order to see the trends of parents education programmes of young children with special needs. The research methods, the kind of participants, and the programmes' frequency, duration , and contents. The results of the present study were as follows: First, regarding the participants, 57% of the dissertations were objected for both parents and teachers. From this the importance of cooperation between patents and teachers was confirmed. Second, The results of request about parents education programmes of young children with special needs were as follows: Regarding the result, The number of execution was expected more than 1 a month, and it was thought effective that each time was about 1 or 2 hours. And parents wanted to take the program from 10 to 12 am, but teacher wanted to do from 2 to 4 pm. And the analysis was said that teachers, doctors, and special education teachers appeared most highly in parents educational person in charge. And regarding the result, There were three things about the requests of contents of the programs. The first was the understand and knowledge about special education. The second was handicapped children's measures of future and educations. And the third was the teaching methods. Finally, the analysis was shown that the requests of the teaching methods to parents were lecturer invitation education, an individual interview of parents and a lecture meeting through practice. This research which analyzed the trend of study about parents education programmes of young children with special needs tells a research objective and method of parents education programmes of young children with special needs in a concrete way. The result like this is providing the result which has significance for the discerning eye and the operation of following parents education programmes of young children with special needs and for development of this program.
The purpose of this study was to analysis the published research papers on the parents education programmes of young children with special needs. 24 Master and Ph.D dissertations were initially selected and 10 of them were finally chose in order to see the trends of parents education programmes of young children with special needs. The research methods, the kind of participants, and the programmes' frequency, duration , and contents. The results of the present study were as follows: First, regarding the participants, 57% of the dissertations were objected for both parents and teachers. From this the importance of cooperation between patents and teachers was confirmed. Second, The results of request about parents education programmes of young children with special needs were as follows: Regarding the result, The number of execution was expected more than 1 a month, and it was thought effective that each time was about 1 or 2 hours. And parents wanted to take the program from 10 to 12 am, but teacher wanted to do from 2 to 4 pm. And the analysis was said that teachers, doctors, and special education teachers appeared most highly in parents educational person in charge. And regarding the result, There were three things about the requests of contents of the programs. The first was the understand and knowledge about special education. The second was handicapped children's measures of future and educations. And the third was the teaching methods. Finally, the analysis was shown that the requests of the teaching methods to parents were lecturer invitation education, an individual interview of parents and a lecture meeting through practice. This research which analyzed the trend of study about parents education programmes of young children with special needs tells a research objective and method of parents education programmes of young children with special needs in a concrete way. The result like this is providing the result which has significance for the discerning eye and the operation of following parents education programmes of young children with special needs and for development of this program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.