32년의 창작 기간 동안 김광규는 시속(時俗)에 휩쓸리지 않고 독창적인 자기만의 시적 탐구와 창작 활동을 계속해왔다. 그의 나이 35세였던 1975년에 늦깎이로 등단한 김광규 시인은 지금까지 여덟 권의 시집을 출판하였고, 줄잡아 7백 편 정도의 시를 썼다. 또 한편으로는 19세기 이후의 독일시 2백여 편을 우리말로 옮겼다. 그리고 독일, 일본, 중국 등 여러 나라와 문학 교류 행사에 적극적으로 참여하여 한국문학의 위상을 높이기도 하였다. 이처럼 그는 대단히 왕성한 문학 활동을 해왔다. 김광규의 시는 1975년부터 세상에 나오기 시...
32년의 창작 기간 동안 김광규는 시속(時俗)에 휩쓸리지 않고 독창적인 자기만의 시적 탐구와 창작 활동을 계속해왔다. 그의 나이 35세였던 1975년에 늦깎이로 등단한 김광규 시인은 지금까지 여덟 권의 시집을 출판하였고, 줄잡아 7백 편 정도의 시를 썼다. 또 한편으로는 19세기 이후의 독일시 2백여 편을 우리말로 옮겼다. 그리고 독일, 일본, 중국 등 여러 나라와 문학 교류 행사에 적극적으로 참여하여 한국문학의 위상을 높이기도 하였다. 이처럼 그는 대단히 왕성한 문학 활동을 해왔다. 김광규의 시는 1975년부터 세상에 나오기 시작하여 깊은 내공을 쌓아 항상성(恒常性)을 지닌 채 자기만의 뚜렷한 세계를 견지해왔다. 물론 그 전체적인 지속성 속에는 섬세하고 오묘한 변화들이 끊임없이 있어왔다. 본 논문은 그의 여덟 권 시집 중에서 많은 평자들이 가장 뛰어난 세계로 평가하는 첫 번째 시집『우리를 적시는 마지막 꿈』에서부터 세 번째 시집『크낙산의 마음』까지를 초기 시편으로 규정하여 주제와 형식의 측면에서 집중적으로 그의 시세계를 살펴보았다. 그의 시는 ‘일상성’을 주축으로 삼아 왜소화한 소시민의 자화상과 거기서 비롯되는 소시민의 반성적 삶을 그렸고, 서민들의 삶에 대한 관심과 애정에서 오는 작고 소박한 일상의 아름다움을 보여주었다. 그리고 현대 기술 문명에 대한 회의로 인한 현대적 삶의 황폐함에 대한 비판을 통해 소시민성의 긍정성에 대한 강조와 부정적인 면에 대한 비판을 동시에 드러냈다. 시정신의 근원이 되는 4·19 체험을 바탕으로 그는 4·19의 순수한 정신을 발견하여 희망을 노래하였으며, 현실 제도의 억압과 허위에 대해서 강한 저항과 비판 정신을 적극적으로 표출하였다. 또한 현실과 격리된 이상적 자연을 그리지 않고, 항상 일상적 삶 주위의 자연 세계를 그림으로써 독자들에게 건강하고 진정한 삶을 추구하게 하고, 모든 것을 긍정하도록 하였다. 김광규는 시를 통해 산업화와 억압된 정치 체제에 의해 왜곡된 일상 생활을 진솔한 언어로 드러내 보여, 비판과 성찰의 계기를 제공하였다. 그럼으로써 상식이 통하는 건강한 사회, 희망적이고 긍정적인 삶을 제시한다. 그런 의미에서 김광규의 시는 한국 현대시에서 새로운 시 영역을 개척하였다고 할 수 있다.
32년의 창작 기간 동안 김광규는 시속(時俗)에 휩쓸리지 않고 독창적인 자기만의 시적 탐구와 창작 활동을 계속해왔다. 그의 나이 35세였던 1975년에 늦깎이로 등단한 김광규 시인은 지금까지 여덟 권의 시집을 출판하였고, 줄잡아 7백 편 정도의 시를 썼다. 또 한편으로는 19세기 이후의 독일시 2백여 편을 우리말로 옮겼다. 그리고 독일, 일본, 중국 등 여러 나라와 문학 교류 행사에 적극적으로 참여하여 한국문학의 위상을 높이기도 하였다. 이처럼 그는 대단히 왕성한 문학 활동을 해왔다. 김광규의 시는 1975년부터 세상에 나오기 시작하여 깊은 내공을 쌓아 항상성(恒常性)을 지닌 채 자기만의 뚜렷한 세계를 견지해왔다. 물론 그 전체적인 지속성 속에는 섬세하고 오묘한 변화들이 끊임없이 있어왔다. 본 논문은 그의 여덟 권 시집 중에서 많은 평자들이 가장 뛰어난 세계로 평가하는 첫 번째 시집『우리를 적시는 마지막 꿈』에서부터 세 번째 시집『크낙산의 마음』까지를 초기 시편으로 규정하여 주제와 형식의 측면에서 집중적으로 그의 시세계를 살펴보았다. 그의 시는 ‘일상성’을 주축으로 삼아 왜소화한 소시민의 자화상과 거기서 비롯되는 소시민의 반성적 삶을 그렸고, 서민들의 삶에 대한 관심과 애정에서 오는 작고 소박한 일상의 아름다움을 보여주었다. 그리고 현대 기술 문명에 대한 회의로 인한 현대적 삶의 황폐함에 대한 비판을 통해 소시민성의 긍정성에 대한 강조와 부정적인 면에 대한 비판을 동시에 드러냈다. 시정신의 근원이 되는 4·19 체험을 바탕으로 그는 4·19의 순수한 정신을 발견하여 희망을 노래하였으며, 현실 제도의 억압과 허위에 대해서 강한 저항과 비판 정신을 적극적으로 표출하였다. 또한 현실과 격리된 이상적 자연을 그리지 않고, 항상 일상적 삶 주위의 자연 세계를 그림으로써 독자들에게 건강하고 진정한 삶을 추구하게 하고, 모든 것을 긍정하도록 하였다. 김광규는 시를 통해 산업화와 억압된 정치 체제에 의해 왜곡된 일상 생활을 진솔한 언어로 드러내 보여, 비판과 성찰의 계기를 제공하였다. 그럼으로써 상식이 통하는 건강한 사회, 희망적이고 긍정적인 삶을 제시한다. 그런 의미에서 김광규의 시는 한국 현대시에서 새로운 시 영역을 개척하였다고 할 수 있다.
Kim Gwang-gyu has been pursuing the originality of poetry for 32 years regardless of the customs of the age. He made a much-noted debut in 1975, when he was 35 years old. Since then, Kim published eight volumes of poetry, writing about seven hundred of poems. Also he translated about two hundred Ger...
Kim Gwang-gyu has been pursuing the originality of poetry for 32 years regardless of the customs of the age. He made a much-noted debut in 1975, when he was 35 years old. Since then, Kim published eight volumes of poetry, writing about seven hundred of poems. Also he translated about two hundred German poems into Korean. In addition, Kim has been taking part in the literary exchange events with other countries such as Germany, Japan, and China and helped draw foreigner's attention to Korean literature. In short, he has written plenty of excellent works of poetry. Kim is a poet who is creating his own unique literary world with constancy. Although he has been searching for poetry without making a big change, he has also made delicate and profound changes in it. This thesis will treat his early poems from his first collection of poetry 『The Last Dream We Dream of』to the third collection 『The Spirit of Mt. Kunak』, especially focusing on the topics, and the style of poems. Kim's poems show the affection for the low-income workers and the beauty of everyday life portraying the daily lives of civilians. However, he not only praise the positive aspect of everyday life but criticizes the negative aspect of daily life in his works by pointing out the bleak lives caused by today's technological society. That is, Kim treats of both bright and seamy sides of modern life. By going through the April 19 student revolution, he discovered the pure spirit of the revolution and in his poems he says about the hope and criticizes the oppression and falsehood of the reality of the society. In addition, Kim's poems enable readers to live the life genuinely and healthily and to look on the bright side of life by portraying not the artificial nature far from the reality but nature around our daily life spontaneously. Kim's poems enable readers to reflect themselves and criticize the absurdity of life by showing them the dark side of industrialization and oppressed political situation. And more than that, he points readers in the direction of positive and hopeful society and life. For that reason we can say Kim's poem opened a new field of the Korean modern poetry.
Kim Gwang-gyu has been pursuing the originality of poetry for 32 years regardless of the customs of the age. He made a much-noted debut in 1975, when he was 35 years old. Since then, Kim published eight volumes of poetry, writing about seven hundred of poems. Also he translated about two hundred German poems into Korean. In addition, Kim has been taking part in the literary exchange events with other countries such as Germany, Japan, and China and helped draw foreigner's attention to Korean literature. In short, he has written plenty of excellent works of poetry. Kim is a poet who is creating his own unique literary world with constancy. Although he has been searching for poetry without making a big change, he has also made delicate and profound changes in it. This thesis will treat his early poems from his first collection of poetry 『The Last Dream We Dream of』to the third collection 『The Spirit of Mt. Kunak』, especially focusing on the topics, and the style of poems. Kim's poems show the affection for the low-income workers and the beauty of everyday life portraying the daily lives of civilians. However, he not only praise the positive aspect of everyday life but criticizes the negative aspect of daily life in his works by pointing out the bleak lives caused by today's technological society. That is, Kim treats of both bright and seamy sides of modern life. By going through the April 19 student revolution, he discovered the pure spirit of the revolution and in his poems he says about the hope and criticizes the oppression and falsehood of the reality of the society. In addition, Kim's poems enable readers to live the life genuinely and healthily and to look on the bright side of life by portraying not the artificial nature far from the reality but nature around our daily life spontaneously. Kim's poems enable readers to reflect themselves and criticize the absurdity of life by showing them the dark side of industrialization and oppressed political situation. And more than that, he points readers in the direction of positive and hopeful society and life. For that reason we can say Kim's poem opened a new field of the Korean modern poetry.
주제어
#김광규 국어교육 김광규 초기시
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.