[학위논문]초등학교 여교장의 교육 리더십에 대한 교장과 교사의 인식차 연구 (The) Study on the differences in the appreciations of the educational leadership of the female elementary school principals between principals and teachers원문보기
본 연구는 초등학교 현장에서 근무하는 교장과 교사들이 여교장이 발휘하는 리더십을 어떻게 인식하고 있는지 조사하고, 교장과 교사 두 집단 상호간의 인식의 차이가 어떠한지를 규명하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 해결하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 여교장의 리더십에 대한 교장의 인식은 어떠한가? 둘째, 여교장의 리더십에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 셋째, 여교장의 리더십에 대한 교장과 교사의 인식 차이는 어떠한가? 본 연구를 위한 질문지는 교장 역할수행, 교장 직무, 남·여 교장의 리더십 비교 연구 등의 선행연구를 토대로 전문가의 자문을 받아 질문지를 제작하여 사용하였다. 수집된 자료는 교장과 교사의 배경별로 리더십 인식의 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구는 초등학교 현장에서 근무하는 교장과 교사들이 여교장이 발휘하는 리더십을 어떻게 인식하고 있는지 조사하고, 교장과 교사 두 집단 상호간의 인식의 차이가 어떠한지를 규명하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 해결하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 여교장의 리더십에 대한 교장의 인식은 어떠한가? 둘째, 여교장의 리더십에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 셋째, 여교장의 리더십에 대한 교장과 교사의 인식 차이는 어떠한가? 본 연구를 위한 질문지는 교장 역할수행, 교장 직무, 남·여 교장의 리더십 비교 연구 등의 선행연구를 토대로 전문가의 자문을 받아 질문지를 제작하여 사용하였다. 수집된 자료는 교장과 교사의 배경별로 리더십 인식의 차이를 알아보기 위해 t검증과 F검증, 하위 영역별 차이를 알아보기 위해 다변량 분석(MANOVA)을 실시하였다. 자료 처리를 위하여 SPSSWIN 12.0 프로그램을 활용하였다. 본 연구에서 찾아낸 결과는 다음과 같다. 첫째, 교장의 성별과 연령대별 인식에서 차이가 있는 것으로 조사되었다. 여교장이 남교장보다, 50대 이하의 교장이 60대 이상의 교장보다 여교장 리더십 인식 점수가 높았다. 둘째, 교사의 인식을 조사한 결과 성별, 연령대별, 경력별, 근무지역별로 인식의 차이가 있었다. 여교장과의 근무경험별, 승진희망여부별 조사에서는 거의 차이가 없는 것으로 확인되었다. 연구결과에 따르면, 여교사가 남교사보다, 연령이 낮은 교사가 높은 교사보다, 경력이 적은 교사가 경력이 많은 교사보다, 소도시에 근무하는 교사가 대도시에 근무하는 교사보다 여교장 리더십에 대한 인식 점수가 높게 나타났다. 셋째, 여교장의 리더십에 대한 교장과 부장교사, 그리고 교사들의 인식에는 차이가 있는 것으로 나타났으며, 리더십의 다섯 개 하위 영역에서도 유의한 차이를 보였다. 대체로 교장이 인식하는 리더십 점수가 가장 높았으며 교사들의 인식 점수가 가장 낮은 것으로 나타났다. 이같은 여교장에 대한 인식이 교장과 교사의 배경 변인에 따라 차이가 난 것으로 보아 몇 가지 해결해야 할 과제가 있다. 첫째, 교장과 교사가 각각 배경변인별로 인식의 차이가 있었으며, 교장과 교사 집단 간에도 인식의 차이를 보였다. 효율적인 리더십 발휘를 위해서는 교장과 교사간의 인식 차이를 좁혀 나가야 하는데, 이런 인식 차이의 원인에 대한 연구와 더불어 인식차를 줄이기 위한 방안 모색을 위한 후속 연구가 요구된다. 둘째, 연구를 마치면서 연구대상자의 배경변인에 대한 아쉬움이 남는다. 이후의 연구에서 배경변인을 다양하게 시도하여 리더십 인식특성을 좀 더 깊이있게 다루어야 할 것이다.
본 연구는 초등학교 현장에서 근무하는 교장과 교사들이 여교장이 발휘하는 리더십을 어떻게 인식하고 있는지 조사하고, 교장과 교사 두 집단 상호간의 인식의 차이가 어떠한지를 규명하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 해결하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 여교장의 리더십에 대한 교장의 인식은 어떠한가? 둘째, 여교장의 리더십에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 셋째, 여교장의 리더십에 대한 교장과 교사의 인식 차이는 어떠한가? 본 연구를 위한 질문지는 교장 역할수행, 교장 직무, 남·여 교장의 리더십 비교 연구 등의 선행연구를 토대로 전문가의 자문을 받아 질문지를 제작하여 사용하였다. 수집된 자료는 교장과 교사의 배경별로 리더십 인식의 차이를 알아보기 위해 t검증과 F검증, 하위 영역별 차이를 알아보기 위해 다변량 분석(MANOVA)을 실시하였다. 자료 처리를 위하여 SPSS WIN 12.0 프로그램을 활용하였다. 본 연구에서 찾아낸 결과는 다음과 같다. 첫째, 교장의 성별과 연령대별 인식에서 차이가 있는 것으로 조사되었다. 여교장이 남교장보다, 50대 이하의 교장이 60대 이상의 교장보다 여교장 리더십 인식 점수가 높았다. 둘째, 교사의 인식을 조사한 결과 성별, 연령대별, 경력별, 근무지역별로 인식의 차이가 있었다. 여교장과의 근무경험별, 승진희망여부별 조사에서는 거의 차이가 없는 것으로 확인되었다. 연구결과에 따르면, 여교사가 남교사보다, 연령이 낮은 교사가 높은 교사보다, 경력이 적은 교사가 경력이 많은 교사보다, 소도시에 근무하는 교사가 대도시에 근무하는 교사보다 여교장 리더십에 대한 인식 점수가 높게 나타났다. 셋째, 여교장의 리더십에 대한 교장과 부장교사, 그리고 교사들의 인식에는 차이가 있는 것으로 나타났으며, 리더십의 다섯 개 하위 영역에서도 유의한 차이를 보였다. 대체로 교장이 인식하는 리더십 점수가 가장 높았으며 교사들의 인식 점수가 가장 낮은 것으로 나타났다. 이같은 여교장에 대한 인식이 교장과 교사의 배경 변인에 따라 차이가 난 것으로 보아 몇 가지 해결해야 할 과제가 있다. 첫째, 교장과 교사가 각각 배경변인별로 인식의 차이가 있었으며, 교장과 교사 집단 간에도 인식의 차이를 보였다. 효율적인 리더십 발휘를 위해서는 교장과 교사간의 인식 차이를 좁혀 나가야 하는데, 이런 인식 차이의 원인에 대한 연구와 더불어 인식차를 줄이기 위한 방안 모색을 위한 후속 연구가 요구된다. 둘째, 연구를 마치면서 연구대상자의 배경변인에 대한 아쉬움이 남는다. 이후의 연구에서 배경변인을 다양하게 시도하여 리더십 인식특성을 좀 더 깊이있게 다루어야 할 것이다.
This study examines what the schoolprincipals and the teachers in the educational field think of the leadership of the schoolprincipals in the elementary schools, and aims to find out the differences in their appreciations of the leadership of the schoolprincipal by taking as the questions for this ...
This study examines what the schoolprincipals and the teachers in the educational field think of the leadership of the schoolprincipals in the elementary schools, and aims to find out the differences in their appreciations of the leadership of the schoolprincipal by taking as the questions for this study how different the two groups are in their viewpoints. For this purpose of the study, the researcher set up the questions as follows: (1) How do the schoolprincipals feel about the schoolpaincipals' leadership? (2) How do the teachers feel about the schoolprincipals' leadership? (3) How different are the schoolprincipals and the teachers in their appreciation of the schoolmistresses' leadership? The questionnaires for this study was made and used under the guidance of the directing professor on the basis of the preceding studies regarding 'the role performance of the schoolprincipals', 'the comparative study on the leadership of schoolprincipals and schoolmistresses' and so forth. I asked the questions with the same contents to both the schoolprincipals and the teachers, but the different questions were given to them in the basic survey of asking the individual variable factors. The collected data was analyzed by t-test, F-test and MANOVA in order to examine the difference between the schoolprincipals and the teachers in their appreciations by their backgrounds. SPSS WIN12.0 program was used for data processing. The results of analysis are as follows. First, the difference in the appreciation of the schoolprincipals' leadership was shown, according to genders and ages. The schoolprincipals showed higher scores than the schoolprincipals, and the schoolprincipals under the age of 50 showed higher than those over the age of 60. Second, the results of the survey showed the significant difference in the appreciation by the subjects' backgrounds of genders, ages, years of career and the service areas. But the result showed almost no difference by the subjects' working experiences with the schoolprincipal and their ambitions for promotion. And the results in the teachers' response represented that the women teachers showed higher scores than the male teachers; the younger teachers, than the older ones; the teachers with less years of service, than those with more; the teachers working in the small cities, than those in metropolises. Third, the analysis showed the significant difference between the schoolprincipals, the master teachers and the teachers in the appreciation of the schoolprincipals' leadership and. also, in the five sub-categories of the leadership. For the most part, in the scores representing the level of positive appreciation, those of the schoolmaster showed the highest, and, on the other hand, those of the teachers showed the lowest. These findings showed the significant difference in the appreciation of the schoolprincipals' leadership between the schoolprincipals and the teachers by their backgrounds. For the effective leadership of the schoolmistresses, the difference in their appreciation should be narrowed, so the subsequent study is required to seek the measures to narrow these differences as well as the study to examine the causes of the differences closely. And the survey on the characteristics of appreciation is required by the subjects' backgrounds classified in more detailed categories.
This study examines what the schoolprincipals and the teachers in the educational field think of the leadership of the schoolprincipals in the elementary schools, and aims to find out the differences in their appreciations of the leadership of the schoolprincipal by taking as the questions for this study how different the two groups are in their viewpoints. For this purpose of the study, the researcher set up the questions as follows: (1) How do the schoolprincipals feel about the schoolpaincipals' leadership? (2) How do the teachers feel about the schoolprincipals' leadership? (3) How different are the schoolprincipals and the teachers in their appreciation of the schoolmistresses' leadership? The questionnaires for this study was made and used under the guidance of the directing professor on the basis of the preceding studies regarding 'the role performance of the schoolprincipals', 'the comparative study on the leadership of schoolprincipals and schoolmistresses' and so forth. I asked the questions with the same contents to both the schoolprincipals and the teachers, but the different questions were given to them in the basic survey of asking the individual variable factors. The collected data was analyzed by t-test, F-test and MANOVA in order to examine the difference between the schoolprincipals and the teachers in their appreciations by their backgrounds. SPSS WIN12.0 program was used for data processing. The results of analysis are as follows. First, the difference in the appreciation of the schoolprincipals' leadership was shown, according to genders and ages. The schoolprincipals showed higher scores than the schoolprincipals, and the schoolprincipals under the age of 50 showed higher than those over the age of 60. Second, the results of the survey showed the significant difference in the appreciation by the subjects' backgrounds of genders, ages, years of career and the service areas. But the result showed almost no difference by the subjects' working experiences with the schoolprincipal and their ambitions for promotion. And the results in the teachers' response represented that the women teachers showed higher scores than the male teachers; the younger teachers, than the older ones; the teachers with less years of service, than those with more; the teachers working in the small cities, than those in metropolises. Third, the analysis showed the significant difference between the schoolprincipals, the master teachers and the teachers in the appreciation of the schoolprincipals' leadership and. also, in the five sub-categories of the leadership. For the most part, in the scores representing the level of positive appreciation, those of the schoolmaster showed the highest, and, on the other hand, those of the teachers showed the lowest. These findings showed the significant difference in the appreciation of the schoolprincipals' leadership between the schoolprincipals and the teachers by their backgrounds. For the effective leadership of the schoolmistresses, the difference in their appreciation should be narrowed, so the subsequent study is required to seek the measures to narrow these differences as well as the study to examine the causes of the differences closely. And the survey on the characteristics of appreciation is required by the subjects' backgrounds classified in more detailed categories.
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