초등학생은 출생과 동시에 사회의 구성원이 되어 여러 형태의 대인관계를 맺고 끊임없이 상호작용하며 생활하고 성장한다. 인간에게 대인관계형성은 필연적인 것으로 대인관계의 성패가 곧 개인의 행복과 불행을 결정짓는 요인이 된다. 또한 초등학교 학생들에게 있어서 대인관계는 학교생활의 만족의 요인으로 작용하며 성인이 되어 맺는 대인관계형성에도 중대한 영향을 미친다. 인간이 자신과 연결된 사회 속의 많은 관계를 잘 유지하고, 만족스러운 삶을 영위할 수 있도록 하기 위해서는 발달적으로 적합한 환경과 경험이 필요하다. 그러므로 이 연구의 목적은 초등학생의 대인관계를 향상시키기 위하여 학급단위 대인관계향상 프로그램을 개발하고, 초등학교 고학년의 대인관계에 미치는 효과를 검증하고자 하는 데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 첫째, 학급단위 대인관계향상 프로그램은 어떤 내용으로 구성되어야 하는가. 둘째, 개발된 학급단위 대인관계향상 프로그램의 효과는 어떠한가이다. 연구문제를 검증하기 위한 연구의 대상은 광주광역시에 소재한 1개 초등학교 5학년 2개 학급 중 연구자와 경력이나 성별이 비슷한 반을 통제집단에 배치하고, 연구자의 반을 실험집단으로 배치하여 실험집단에게만 총 11회기의 프로그램을 실시하였다. 이 프로그램은 대인관계의 하위요소를 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, ...
초등학생은 출생과 동시에 사회의 구성원이 되어 여러 형태의 대인관계를 맺고 끊임없이 상호작용하며 생활하고 성장한다. 인간에게 대인관계형성은 필연적인 것으로 대인관계의 성패가 곧 개인의 행복과 불행을 결정짓는 요인이 된다. 또한 초등학교 학생들에게 있어서 대인관계는 학교생활의 만족의 요인으로 작용하며 성인이 되어 맺는 대인관계형성에도 중대한 영향을 미친다. 인간이 자신과 연결된 사회 속의 많은 관계를 잘 유지하고, 만족스러운 삶을 영위할 수 있도록 하기 위해서는 발달적으로 적합한 환경과 경험이 필요하다. 그러므로 이 연구의 목적은 초등학생의 대인관계를 향상시키기 위하여 학급단위 대인관계향상 프로그램을 개발하고, 초등학교 고학년의 대인관계에 미치는 효과를 검증하고자 하는 데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 첫째, 학급단위 대인관계향상 프로그램은 어떤 내용으로 구성되어야 하는가. 둘째, 개발된 학급단위 대인관계향상 프로그램의 효과는 어떠한가이다. 연구문제를 검증하기 위한 연구의 대상은 광주광역시에 소재한 1개 초등학교 5학년 2개 학급 중 연구자와 경력이나 성별이 비슷한 반을 통제집단에 배치하고, 연구자의 반을 실험집단으로 배치하여 실험집단에게만 총 11회기의 프로그램을 실시하였다. 이 프로그램은 대인관계의 하위요소를 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성으로 보고 강진령․유형근(2004)의 학교상담 프로그램Ⅱ를 토대로 중학생을 대상으로 개발된 박성배(2004)의 대인관계향상 프로그램과 강태심 외(2004)의 우리반 집단상담, 곽경련(2001)의 사회적 기술향상 집단상담 프로그램, 김영애(2000)의 자기성장 프로그램, 홍종숙(2005)의 놀이 중심 자기표현훈련 프로그램을 참고하고 수정하여 초등학교 고학년의 수준과 학급단위 프로그램 운영에 적합한 대인관계향상 프로그램을 총 11회기로 구성하였다. 검사도구는 ‘대인관계 검사’를 사용하였으며, 두 집단의 학생들에게 사전․사후검사를 실시하였다. 자료처리는 기술통계로 평균과 표준편차를 구하고, SPSS/Window 12.0에서의 다변량공분산분석(MANCOVA)을 통한 통계적 분석을 하였다. 또한 양적결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 가설별로 회기별 경험보고서와 상담자 관찰 내용을 분석하여 제시하였다. 이 연구의 결과는 대인관계향상 프로그램에 참가한 실험집단과 통제집단 간에 대인관계 점수가 유의하게 향상되어 대인관계 향상에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러므로 대인관계향상 프로그램은 초등학생의 대인관계를 향상시키는데 효과가 있다는 결론을 내릴 수 있다. 이 연구의 시사점은 첫째, 대인관계향상 프로그램의 필요성과 중요성을 제시하고 효과를 검증함으로써 대인관계훈련의 근거를 제시하고 학교상담의 한 분야인 인성․사회성의 중요한 영역으로 도입하여 실시하는데 좋은 자료가 될 수 있다. 둘째, 대인관계 하위요인을 중심으로 학급단위 프로그램을 구성하여 효과를 검증한 연구로써, 다인수 학급상황에서 대인관계를 훈련 및 교육하고자 할 때 지침으로서 좋은 자료가 될 수 있다. 셋째, 초등학교 고학년의 발달 특성을 고려한 프로그램으로 학습자들의 특성과 요구에 부합하는 적절한 대인관계향상 프로그램과 관련 후속 연구에 시사하는 바가 있다. 이 연구의 결과 및 결론을 토대로 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 이 연구 결과에서 나타난 효과가 지속적으로 유지되는지에 대한 추후 연구가 필요하다. 둘째, 다인수 학급에서 보다 효율적으로 구성원의 참여를 돕는 방법과 연구가 더 이루어져야 할 것이다. 셋째, 고학년뿐만 아니라 연구 대상의 특성에 맞는 활동으로 재구성하여 저학년, 중학년에도 적용시켜 효과를 검증해보는 연구도 필요하다. 넷째, 대인관계향상 집단상담 프로그램의 내용 구성과 운영방식에 있어서 더 많은 연구가 있어야 할 것이다.
초등학생은 출생과 동시에 사회의 구성원이 되어 여러 형태의 대인관계를 맺고 끊임없이 상호작용하며 생활하고 성장한다. 인간에게 대인관계형성은 필연적인 것으로 대인관계의 성패가 곧 개인의 행복과 불행을 결정짓는 요인이 된다. 또한 초등학교 학생들에게 있어서 대인관계는 학교생활의 만족의 요인으로 작용하며 성인이 되어 맺는 대인관계형성에도 중대한 영향을 미친다. 인간이 자신과 연결된 사회 속의 많은 관계를 잘 유지하고, 만족스러운 삶을 영위할 수 있도록 하기 위해서는 발달적으로 적합한 환경과 경험이 필요하다. 그러므로 이 연구의 목적은 초등학생의 대인관계를 향상시키기 위하여 학급단위 대인관계향상 프로그램을 개발하고, 초등학교 고학년의 대인관계에 미치는 효과를 검증하고자 하는 데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 첫째, 학급단위 대인관계향상 프로그램은 어떤 내용으로 구성되어야 하는가. 둘째, 개발된 학급단위 대인관계향상 프로그램의 효과는 어떠한가이다. 연구문제를 검증하기 위한 연구의 대상은 광주광역시에 소재한 1개 초등학교 5학년 2개 학급 중 연구자와 경력이나 성별이 비슷한 반을 통제집단에 배치하고, 연구자의 반을 실험집단으로 배치하여 실험집단에게만 총 11회기의 프로그램을 실시하였다. 이 프로그램은 대인관계의 하위요소를 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성으로 보고 강진령․유형근(2004)의 학교상담 프로그램Ⅱ를 토대로 중학생을 대상으로 개발된 박성배(2004)의 대인관계향상 프로그램과 강태심 외(2004)의 우리반 집단상담, 곽경련(2001)의 사회적 기술향상 집단상담 프로그램, 김영애(2000)의 자기성장 프로그램, 홍종숙(2005)의 놀이 중심 자기표현훈련 프로그램을 참고하고 수정하여 초등학교 고학년의 수준과 학급단위 프로그램 운영에 적합한 대인관계향상 프로그램을 총 11회기로 구성하였다. 검사도구는 ‘대인관계 검사’를 사용하였으며, 두 집단의 학생들에게 사전․사후검사를 실시하였다. 자료처리는 기술통계로 평균과 표준편차를 구하고, SPSS/Window 12.0에서의 다변량공분산분석(MANCOVA)을 통한 통계적 분석을 하였다. 또한 양적결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 가설별로 회기별 경험보고서와 상담자 관찰 내용을 분석하여 제시하였다. 이 연구의 결과는 대인관계향상 프로그램에 참가한 실험집단과 통제집단 간에 대인관계 점수가 유의하게 향상되어 대인관계 향상에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러므로 대인관계향상 프로그램은 초등학생의 대인관계를 향상시키는데 효과가 있다는 결론을 내릴 수 있다. 이 연구의 시사점은 첫째, 대인관계향상 프로그램의 필요성과 중요성을 제시하고 효과를 검증함으로써 대인관계훈련의 근거를 제시하고 학교상담의 한 분야인 인성․사회성의 중요한 영역으로 도입하여 실시하는데 좋은 자료가 될 수 있다. 둘째, 대인관계 하위요인을 중심으로 학급단위 프로그램을 구성하여 효과를 검증한 연구로써, 다인수 학급상황에서 대인관계를 훈련 및 교육하고자 할 때 지침으로서 좋은 자료가 될 수 있다. 셋째, 초등학교 고학년의 발달 특성을 고려한 프로그램으로 학습자들의 특성과 요구에 부합하는 적절한 대인관계향상 프로그램과 관련 후속 연구에 시사하는 바가 있다. 이 연구의 결과 및 결론을 토대로 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 이 연구 결과에서 나타난 효과가 지속적으로 유지되는지에 대한 추후 연구가 필요하다. 둘째, 다인수 학급에서 보다 효율적으로 구성원의 참여를 돕는 방법과 연구가 더 이루어져야 할 것이다. 셋째, 고학년뿐만 아니라 연구 대상의 특성에 맞는 활동으로 재구성하여 저학년, 중학년에도 적용시켜 효과를 검증해보는 연구도 필요하다. 넷째, 대인관계향상 집단상담 프로그램의 내용 구성과 운영방식에 있어서 더 많은 연구가 있어야 할 것이다.
Human beings becomes a member of society upon birth, lives and grows while interacting with each other based on several types of personal relationship. That is, human relationship is essential to human and success or failure of personal relationship acts as a factor that determines the happiness or ...
Human beings becomes a member of society upon birth, lives and grows while interacting with each other based on several types of personal relationship. That is, human relationship is essential to human and success or failure of personal relationship acts as a factor that determines the happiness or unhappiness of person. In addition, personal relationship acts as a factor of satisfaction in school life to primary schoolchildren and will have significant influence on formation of personal relationship that will be made when they grow up. It is required to have environment and experience experimentally suitable if human will maintain good relationship in the society he belongs and enjoy satisfactory life. In this regard, this study aims to develop the program for improving class-based personal relationship and to verify its effects on personal relationship of high graders of primary schools in order to improve personal relationship of primary schoolchildren. Study questions established to accomplish such goal of study are: first, how the program for improving class-based personal relationship should be organized; and second, what are the effects of this program developed? With regard to subjects of this study, control group was set for classes with similar experience or sex as researchers among 2 classes of 5 grader of 1 primary school located at Kwangju city and my class was set for experimental group. A total of 11 sessions were carried out for the program in experimental groups. This program set Satisfaction, Communication, Trust, Intimacy, Sensitivity, Openness, Understanding as the sub-factors of personal relationship. A total of 11 sessions of program were formed, suitable for operating class-based program and level of high graders of primary schools in reference to Play-based Self-expression Training of Heong Jong-suk(2005), self-growth program of Kim, Yeong-ae(2000), Social Skill improvement Group Counselling Program of Kwak kyent-rean(2001), group consultation of our class of Gang, Tae-sim, et al(2004), Middle School Students' Group Counseling Program of Park Seong-bea(2004) developed for middle school students based on school consulting program II of Kang, Jin-reang?Yu, Hyeng-ken(2004). 'Interpersonal relationship test' was used as examination tool and pre-/post examination was carried out for students in these 2 groups. Average and standard deviation were obtained for data processing and statistical analysis was carried out through MANCOVA of SPSS/Window 12.0. In addition, this study analyzed and presented the observation contents of consultants and experience reports for each session for each hypothesis in order to make up for the restriction of quantitative results on reliability. As a result of this study, there was significant increase in score of personal relationship between experimental group and control group participating in the program for improving personal relationship, proving its positive effects on improvement of personal relationship. Therefore, in can be concluded that program for improving personal relationship can be effective for improving personal relationship of primary schoolchildren. Suggestions of this study are as follows: First, it can serve as an important data for introducing and carrying out the personal relationship training as critical factors of personality and sociality, one area of school consulting and present the foundation of personal relationship program since it presents importance and necessity of program for improving personal relationship and verifies the effects. Second, since this study organized the class-based program focusing on sub-factors of personal relationship and verified the effects, it can serve as an important guide for training personal relationship at class with many students. Third, it suggests that future studies should be focused on suitable program for improving personal relationship and related follow-up studies that can cope with features and demands of students since this program considers the developmental feature of high graders of primary schools. Following is the suggestion for the future studies based on the results and conclusion of this study. First, it should be further studied regarding whether the effects from this result will continue. Second, it should be further studied regarding how to help participation of members more effectively at class with many students. Third, it is necessary to organize the program suitable for feature of study target as well as high graders, to apply it to low-graders and middle-graders and to verify its effects. Fourth, it should be more studied regarding the operation method and contents of group consulting program for improving personal relationship.
Human beings becomes a member of society upon birth, lives and grows while interacting with each other based on several types of personal relationship. That is, human relationship is essential to human and success or failure of personal relationship acts as a factor that determines the happiness or unhappiness of person. In addition, personal relationship acts as a factor of satisfaction in school life to primary schoolchildren and will have significant influence on formation of personal relationship that will be made when they grow up. It is required to have environment and experience experimentally suitable if human will maintain good relationship in the society he belongs and enjoy satisfactory life. In this regard, this study aims to develop the program for improving class-based personal relationship and to verify its effects on personal relationship of high graders of primary schools in order to improve personal relationship of primary schoolchildren. Study questions established to accomplish such goal of study are: first, how the program for improving class-based personal relationship should be organized; and second, what are the effects of this program developed? With regard to subjects of this study, control group was set for classes with similar experience or sex as researchers among 2 classes of 5 grader of 1 primary school located at Kwangju city and my class was set for experimental group. A total of 11 sessions were carried out for the program in experimental groups. This program set Satisfaction, Communication, Trust, Intimacy, Sensitivity, Openness, Understanding as the sub-factors of personal relationship. A total of 11 sessions of program were formed, suitable for operating class-based program and level of high graders of primary schools in reference to Play-based Self-expression Training of Heong Jong-suk(2005), self-growth program of Kim, Yeong-ae(2000), Social Skill improvement Group Counselling Program of Kwak kyent-rean(2001), group consultation of our class of Gang, Tae-sim, et al(2004), Middle School Students' Group Counseling Program of Park Seong-bea(2004) developed for middle school students based on school consulting program II of Kang, Jin-reang?Yu, Hyeng-ken(2004). 'Interpersonal relationship test' was used as examination tool and pre-/post examination was carried out for students in these 2 groups. Average and standard deviation were obtained for data processing and statistical analysis was carried out through MANCOVA of SPSS/Window 12.0. In addition, this study analyzed and presented the observation contents of consultants and experience reports for each session for each hypothesis in order to make up for the restriction of quantitative results on reliability. As a result of this study, there was significant increase in score of personal relationship between experimental group and control group participating in the program for improving personal relationship, proving its positive effects on improvement of personal relationship. Therefore, in can be concluded that program for improving personal relationship can be effective for improving personal relationship of primary schoolchildren. Suggestions of this study are as follows: First, it can serve as an important data for introducing and carrying out the personal relationship training as critical factors of personality and sociality, one area of school consulting and present the foundation of personal relationship program since it presents importance and necessity of program for improving personal relationship and verifies the effects. Second, since this study organized the class-based program focusing on sub-factors of personal relationship and verified the effects, it can serve as an important guide for training personal relationship at class with many students. Third, it suggests that future studies should be focused on suitable program for improving personal relationship and related follow-up studies that can cope with features and demands of students since this program considers the developmental feature of high graders of primary schools. Following is the suggestion for the future studies based on the results and conclusion of this study. First, it should be further studied regarding whether the effects from this result will continue. Second, it should be further studied regarding how to help participation of members more effectively at class with many students. Third, it is necessary to organize the program suitable for feature of study target as well as high graders, to apply it to low-graders and middle-graders and to verify its effects. Fourth, it should be more studied regarding the operation method and contents of group consulting program for improving personal relationship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.