본 연구는 대인관계향상 훈련이 초등학생의 갈등해결방식과 대인관계만족도에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 연구의 대상은 대구광역시에 위치한 N초등학교 6학년 여섯 학급 중, 두 집단을 실험 집단과 통제집단으로 배정하였으며, 실험집단을 대상으로 대인관계향상 훈련을 9주 동안 총 14회기를 적용하였다. 대인관계향상 훈련은 강태심 외 6인이 초등학생을 위해 개발한 집단상담 외 3개의 대인관계향상 프로그램을 재구성하여 사용하였다. 갈등해결방식을 측정하기 위하여 정경남(2003)의 검사 도구를 재수정하여 사용하였으며 대인관계만족도를 측정하기 위하여 은혁기(2000)가 제작한 대인관계만족도 검사를 사용하였다. 실험처치 후의 효과는 ...
본 연구는 대인관계향상 훈련이 초등학생의 갈등해결방식과 대인관계만족도에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 연구의 대상은 대구광역시에 위치한 N초등학교 6학년 여섯 학급 중, 두 집단을 실험 집단과 통제집단으로 배정하였으며, 실험집단을 대상으로 대인관계향상 훈련을 9주 동안 총 14회기를 적용하였다. 대인관계향상 훈련은 강태심 외 6인이 초등학생을 위해 개발한 집단상담 외 3개의 대인관계향상 프로그램을 재구성하여 사용하였다. 갈등해결방식을 측정하기 위하여 정경남(2003)의 검사 도구를 재수정하여 사용하였으며 대인관계만족도를 측정하기 위하여 은혁기(2000)가 제작한 대인관계만족도 검사를 사용하였다. 실험처치 후의 효과는 t-검증으로 통계 처리하여 검증하였다. 연구결과 분석과 논의를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 대인관계향상 훈련은 초등학생의 갈등해결방식에 효과적이었다. 구체적으로 능동적 갈등완화 방식은 향상시키고 수동적 갈등완화 방식, 능동적 갈등격화 방식, 수동적 갈등격화 방식은 감소시켰다. 대인관계 측면에서 갈등 발생 시에는 갈등을 격화시키는 방법 보다는 완화 시키는 방법을 선호하는 것이 바람직하고, 갈등의 당사자의 입장에서 수동적 자세보다는 자신이 처한 문제를 능동적으로 해결하는 자세가 바람직하다고 볼 수 있다. 둘째, 대인관계향상 훈련은 초등학생의 대인관계만족도를 향상시키는데 효과적이었다. 구체적으로 대인관계향상 훈련은 부모, 교사, 친구와 같은 중요한 타인과의 대인관계만족도는 물론 일반적인 대인관계만족도를 향상시키는데 효과적이었다. 따라서 대인관계향상 훈련은 모든 대인관계에서의 만족도를 높이는데 도움이 되는 교육 중재 활동이라고 볼 수 있다. 현장에서의 적용과 후속 연구를 기대하며 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 본 연구는 대구시에 위치한 N초등학교 6학년 1개 학급을 대상으로 실시하였기 때문에 연구 결과를 일반화하는 데는 주의를 기울여야 한다. 따라서 추후 연구에서는 다양한 표집을 통해 초등학교 고학년부터 중ㆍ고등학교에 이르기까지 학생들의 발달 수준을 고려한 연구가 이루어 져야 한다. 둘째, 본 연구에서는 12회기의 대인관계향상 훈련을 9주간 적용하여 갈등해결방식과 대인관계만족도에 미치는 단기간의 효과만 규명하였을 뿐이다. 따라서 후속 연구에서는 대인관계기술을 향상시킬 수 있는 훈련 프로그램을 지속적으로 제공하여 장기적으로 효과가 나타나는지를 규명하는 연구가 필요할 것이다. 셋째, 초등학교 현장에서 특별활동 시간이나 재량활동 시간에 전체 학생들을 대상으로 대인관계향상 훈련을 활용하는 방안을 권장해 볼 수 있다. 전체 학생들에게 적용한다면 학생들 사이에 벌어지는 폭력, 집단 따돌림 등의 문제를 조기에 예방할 수 있기 때문에 교육 현장에서 활용 가치가 있다고 볼 수 있다.
본 연구는 대인관계향상 훈련이 초등학생의 갈등해결방식과 대인관계만족도에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 연구의 대상은 대구광역시에 위치한 N초등학교 6학년 여섯 학급 중, 두 집단을 실험 집단과 통제집단으로 배정하였으며, 실험집단을 대상으로 대인관계향상 훈련을 9주 동안 총 14회기를 적용하였다. 대인관계향상 훈련은 강태심 외 6인이 초등학생을 위해 개발한 집단상담 외 3개의 대인관계향상 프로그램을 재구성하여 사용하였다. 갈등해결방식을 측정하기 위하여 정경남(2003)의 검사 도구를 재수정하여 사용하였으며 대인관계만족도를 측정하기 위하여 은혁기(2000)가 제작한 대인관계만족도 검사를 사용하였다. 실험처치 후의 효과는 t-검증으로 통계 처리하여 검증하였다. 연구결과 분석과 논의를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 대인관계향상 훈련은 초등학생의 갈등해결방식에 효과적이었다. 구체적으로 능동적 갈등완화 방식은 향상시키고 수동적 갈등완화 방식, 능동적 갈등격화 방식, 수동적 갈등격화 방식은 감소시켰다. 대인관계 측면에서 갈등 발생 시에는 갈등을 격화시키는 방법 보다는 완화 시키는 방법을 선호하는 것이 바람직하고, 갈등의 당사자의 입장에서 수동적 자세보다는 자신이 처한 문제를 능동적으로 해결하는 자세가 바람직하다고 볼 수 있다. 둘째, 대인관계향상 훈련은 초등학생의 대인관계만족도를 향상시키는데 효과적이었다. 구체적으로 대인관계향상 훈련은 부모, 교사, 친구와 같은 중요한 타인과의 대인관계만족도는 물론 일반적인 대인관계만족도를 향상시키는데 효과적이었다. 따라서 대인관계향상 훈련은 모든 대인관계에서의 만족도를 높이는데 도움이 되는 교육 중재 활동이라고 볼 수 있다. 현장에서의 적용과 후속 연구를 기대하며 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 본 연구는 대구시에 위치한 N초등학교 6학년 1개 학급을 대상으로 실시하였기 때문에 연구 결과를 일반화하는 데는 주의를 기울여야 한다. 따라서 추후 연구에서는 다양한 표집을 통해 초등학교 고학년부터 중ㆍ고등학교에 이르기까지 학생들의 발달 수준을 고려한 연구가 이루어 져야 한다. 둘째, 본 연구에서는 12회기의 대인관계향상 훈련을 9주간 적용하여 갈등해결방식과 대인관계만족도에 미치는 단기간의 효과만 규명하였을 뿐이다. 따라서 후속 연구에서는 대인관계기술을 향상시킬 수 있는 훈련 프로그램을 지속적으로 제공하여 장기적으로 효과가 나타나는지를 규명하는 연구가 필요할 것이다. 셋째, 초등학교 현장에서 특별활동 시간이나 재량활동 시간에 전체 학생들을 대상으로 대인관계향상 훈련을 활용하는 방안을 권장해 볼 수 있다. 전체 학생들에게 적용한다면 학생들 사이에 벌어지는 폭력, 집단 따돌림 등의 문제를 조기에 예방할 수 있기 때문에 교육 현장에서 활용 가치가 있다고 볼 수 있다.
The purpose of this study was to investigate the effects of interpersonal improvement training on the conflict resolution style and interpersonal satisfaction of elementary school students. The research questions of this study were as follows. First, How does interpersonal improvement training affec...
The purpose of this study was to investigate the effects of interpersonal improvement training on the conflict resolution style and interpersonal satisfaction of elementary school students. The research questions of this study were as follows. First, How does interpersonal improvement training affect conflict resolution style of elementary school students? Second, How does interpersonal improvement training affect interpersonal satisfaction of elementary school students? The experimental design of this study was pre-and post-test control group design. The subjects of this study were two homogeneous classes of 6th grade, N Elementary School in D city. The two groups are randomly assigned into the experimental group(N=30) and the control group(N=30). The experimental group received a total 14 Interpersonal Improvement program. Each programs were carried out for 50 minutes, once or twice a week during nine weeks periods. Control group didn't receive any treatments. Two dependent measures were used, conflict resolution style measure by Jung, Kyung-Nam(2003) and interpersonal satisfaction scale by Eun, Hyuk-Ki(2000). To test hypotheses of this study, after the test of the homogeneity between the experimental group and the control group, the Independent Samples t-tests and Paired t-tests were executed using SPSS 12+ Window Version. The conclusion of this study were as follows: First, the experimental group received the interpersonal improvement training showed statistically significant increase in the score on the style of the active mitigate. But the score on the style of passive mitigate, active intensify, passive intensify was decreased significantly. Second, the experimental group received the interpersonal improvement training showed statistically significant increase in the total score of the interpersonal satisfaction and sub-factor(general interpersonal satisfaction, interpersonal satisfaction with teachers, interpersonal satisfaction with parents, interpersonal satisfaction with friends) scores. This conclusion suggests that the interpersonal improvement training can change conflict resolution style and have positive effect on the improvement of interpersonal satisfaction of elementary school students. Therefore, this study can be applied as an educational basic material for teaching interpersonal skill for elementary school students who have interpersonal problems due to the educational and social changes.
The purpose of this study was to investigate the effects of interpersonal improvement training on the conflict resolution style and interpersonal satisfaction of elementary school students. The research questions of this study were as follows. First, How does interpersonal improvement training affect conflict resolution style of elementary school students? Second, How does interpersonal improvement training affect interpersonal satisfaction of elementary school students? The experimental design of this study was pre-and post-test control group design. The subjects of this study were two homogeneous classes of 6th grade, N Elementary School in D city. The two groups are randomly assigned into the experimental group(N=30) and the control group(N=30). The experimental group received a total 14 Interpersonal Improvement program. Each programs were carried out for 50 minutes, once or twice a week during nine weeks periods. Control group didn't receive any treatments. Two dependent measures were used, conflict resolution style measure by Jung, Kyung-Nam(2003) and interpersonal satisfaction scale by Eun, Hyuk-Ki(2000). To test hypotheses of this study, after the test of the homogeneity between the experimental group and the control group, the Independent Samples t-tests and Paired t-tests were executed using SPSS 12+ Window Version. The conclusion of this study were as follows: First, the experimental group received the interpersonal improvement training showed statistically significant increase in the score on the style of the active mitigate. But the score on the style of passive mitigate, active intensify, passive intensify was decreased significantly. Second, the experimental group received the interpersonal improvement training showed statistically significant increase in the total score of the interpersonal satisfaction and sub-factor(general interpersonal satisfaction, interpersonal satisfaction with teachers, interpersonal satisfaction with parents, interpersonal satisfaction with friends) scores. This conclusion suggests that the interpersonal improvement training can change conflict resolution style and have positive effect on the improvement of interpersonal satisfaction of elementary school students. Therefore, this study can be applied as an educational basic material for teaching interpersonal skill for elementary school students who have interpersonal problems due to the educational and social changes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.