이 연구의 목적은 추론적 읽기의 개념을 정립하고, 추론적 읽기의 과정을 살펴 추론적 읽기 교육 내용을 탐색하는 데 있다. 텍스트를 이해한다는 것은 텍스트 그 자체에 대한 해석도 중요하지만 텍스트가 내포하고 있는 의미와 드러나 있지 않은 의미를 파악해 내는 것도 중요하다. 텍스트의 이러한 숨은 의미는 추론적 읽기를 통해 이해될 수 있다. 따라서 읽기 교육에서 추론적 읽기가 차지하는 중요성은 매우 크다고 할 수 있다. 국어교육에서도 추론의 중요성을 인식하고 추론적 읽기 능력 향상을 위한 전략 연구가 활발히 이루어져 왔다. 그러나 추론적 읽기의 중요성에 대한 인식에 비하여 정작 추론적 읽기가 무엇인지, 무엇을 가르쳐야 하는지에 대한 연구는 부족하다고 할 수 있다. 추론적 읽기의 본질에 대한 이해의 부족은 추론적 읽기를 ‘추론하며 읽기’라는 동어반복의 개념을 갖게 하였고, 추론적 읽기의 교육 내용을 모호하게 하고 있다. 따라서 읽기 교육에 있어 추론이 갖는 고유한 의미와 본질을 탐구하여 그에 바탕한 교육 내용을 선정하고 지도해야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 추론적 읽기의 개념을 정립하고 읽기의 추론 과정을 고찰하여 추론적 읽기의 교육 내용을 구체화하고자 하였다.
우선 Ⅱ장에서는 읽기와 사고, 사고와 추론의 관계를 통하여 추론적 읽기의 개념을 정립하였다. 기존의 추론적 읽기의 개념은 ‘비명시적인 내용을 명시화’ 하는 것으로 정의내리고 있었으나, 이는 독자의 추론 목적과 추론이 이루어지는 상황에 대한 고려를 하지 못하였다는 점에서 부족함이 있었다. 이를 보완하여 추론적 읽기의 개념을 ‘독자가 텍스트 이해과정에서 의미의 모호함을 해결하거나 의미를 보다 심화시키기 위하여 텍스트 단서와 배경지식을 활용하여 의미를 채우는 읽기’라고 정의 내렸다. 이와 같은 새로운 개념 정립은 추론적 읽기에 대한 기존의 편협한 개념에서 벗어나 텍스트의 의미를 재구성하고 텍스트에 대한 창조적인 이해를 가능하게 하는 고차원적인 사고과정으로 인식하고 지도될 수 있는 단초를 마련할 수 있다는 점에서 의미가 있다고 할 수 있다.
다음으로 현행 읽기 교육에서 이루어지고 있는 추론적 읽기 교육의 문제점을 교육과정과 교과서를 중심으로 살펴보았다. 그 결과 첫째, 추론해야 할 대상, 즉 추론 내용에 대한 범주가 분명하지 않았다. 추론해야 할 내용들을 기준없이 열거하거나 ‘비명시적인 내용’ 또는 ‘생략된 내용’등으로 막연하게 설정하고 있는 것은 추론해야 할 대상에 대한 고찰이 부족했음을 의미한다. 따라서 추론적 읽기의 목표에 부합할 수 있는 추론 내용을 구체화 할 필요가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 추론적 읽기의 행위를 ‘주의 깊게 읽기’, ‘살펴보며 읽기’, ‘주의하며 읽기’ 등으로 진술하고 있는 점을 통해서 추론적 읽기 행위에 대한 성격 규명이 필요함을 알 수 있었다. 추론적 읽기 행위에 대한 성격 규명은 추론적 읽기를 ‘어떻게’ 하는지와 관련하여 방법적인 측면에서 지도의 시사점을 줄 수 있다. 셋째, 기존의 추론적 읽기 교육은 텍스트의 정확한 이해에만 초점이 맞추어져 있었다. 추론적 읽기는 텍스트 내용의 정확한 이해를 위한 방법의 지도뿐만 아니라 텍스트의 의미를 이해하고 구성해 나가는 독자의 읽기 태도에 대한 지도도 필요하다. 따라서 태도 교육으로서의 추론적 읽기 교육 내용에 대하여 고려하여야 한다. 이상의 세 가지 문제점을 보완할 수 있는 읽기의 추론 대상, 추론 방법, 추론 태도 측면의 교육 내용을 Ⅲ장에서 모색해보았다.
우선 ‘비명시적인 내용’, ‘생략된 내용’등으로 막연하게 설정되어 왔던 읽기의 추론 대상을 텍스트의 표층구조와 심층구조의 관계에 따라 각각 생략의미, 대용의미, 내포의미, 함축의미로 나누어 살펴보았다. 텍스트에서 추론해야 할 대상을 ...
이 연구의 목적은 추론적 읽기의 개념을 정립하고, 추론적 읽기의 과정을 살펴 추론적 읽기 교육 내용을 탐색하는 데 있다. 텍스트를 이해한다는 것은 텍스트 그 자체에 대한 해석도 중요하지만 텍스트가 내포하고 있는 의미와 드러나 있지 않은 의미를 파악해 내는 것도 중요하다. 텍스트의 이러한 숨은 의미는 추론적 읽기를 통해 이해될 수 있다. 따라서 읽기 교육에서 추론적 읽기가 차지하는 중요성은 매우 크다고 할 수 있다. 국어교육에서도 추론의 중요성을 인식하고 추론적 읽기 능력 향상을 위한 전략 연구가 활발히 이루어져 왔다. 그러나 추론적 읽기의 중요성에 대한 인식에 비하여 정작 추론적 읽기가 무엇인지, 무엇을 가르쳐야 하는지에 대한 연구는 부족하다고 할 수 있다. 추론적 읽기의 본질에 대한 이해의 부족은 추론적 읽기를 ‘추론하며 읽기’라는 동어반복의 개념을 갖게 하였고, 추론적 읽기의 교육 내용을 모호하게 하고 있다. 따라서 읽기 교육에 있어 추론이 갖는 고유한 의미와 본질을 탐구하여 그에 바탕한 교육 내용을 선정하고 지도해야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 추론적 읽기의 개념을 정립하고 읽기의 추론 과정을 고찰하여 추론적 읽기의 교육 내용을 구체화하고자 하였다.
우선 Ⅱ장에서는 읽기와 사고, 사고와 추론의 관계를 통하여 추론적 읽기의 개념을 정립하였다. 기존의 추론적 읽기의 개념은 ‘비명시적인 내용을 명시화’ 하는 것으로 정의내리고 있었으나, 이는 독자의 추론 목적과 추론이 이루어지는 상황에 대한 고려를 하지 못하였다는 점에서 부족함이 있었다. 이를 보완하여 추론적 읽기의 개념을 ‘독자가 텍스트 이해과정에서 의미의 모호함을 해결하거나 의미를 보다 심화시키기 위하여 텍스트 단서와 배경지식을 활용하여 의미를 채우는 읽기’라고 정의 내렸다. 이와 같은 새로운 개념 정립은 추론적 읽기에 대한 기존의 편협한 개념에서 벗어나 텍스트의 의미를 재구성하고 텍스트에 대한 창조적인 이해를 가능하게 하는 고차원적인 사고과정으로 인식하고 지도될 수 있는 단초를 마련할 수 있다는 점에서 의미가 있다고 할 수 있다.
다음으로 현행 읽기 교육에서 이루어지고 있는 추론적 읽기 교육의 문제점을 교육과정과 교과서를 중심으로 살펴보았다. 그 결과 첫째, 추론해야 할 대상, 즉 추론 내용에 대한 범주가 분명하지 않았다. 추론해야 할 내용들을 기준없이 열거하거나 ‘비명시적인 내용’ 또는 ‘생략된 내용’등으로 막연하게 설정하고 있는 것은 추론해야 할 대상에 대한 고찰이 부족했음을 의미한다. 따라서 추론적 읽기의 목표에 부합할 수 있는 추론 내용을 구체화 할 필요가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 추론적 읽기의 행위를 ‘주의 깊게 읽기’, ‘살펴보며 읽기’, ‘주의하며 읽기’ 등으로 진술하고 있는 점을 통해서 추론적 읽기 행위에 대한 성격 규명이 필요함을 알 수 있었다. 추론적 읽기 행위에 대한 성격 규명은 추론적 읽기를 ‘어떻게’ 하는지와 관련하여 방법적인 측면에서 지도의 시사점을 줄 수 있다. 셋째, 기존의 추론적 읽기 교육은 텍스트의 정확한 이해에만 초점이 맞추어져 있었다. 추론적 읽기는 텍스트 내용의 정확한 이해를 위한 방법의 지도뿐만 아니라 텍스트의 의미를 이해하고 구성해 나가는 독자의 읽기 태도에 대한 지도도 필요하다. 따라서 태도 교육으로서의 추론적 읽기 교육 내용에 대하여 고려하여야 한다. 이상의 세 가지 문제점을 보완할 수 있는 읽기의 추론 대상, 추론 방법, 추론 태도 측면의 교육 내용을 Ⅲ장에서 모색해보았다.
우선 ‘비명시적인 내용’, ‘생략된 내용’등으로 막연하게 설정되어 왔던 읽기의 추론 대상을 텍스트의 표층구조와 심층구조의 관계에 따라 각각 생략의미, 대용의미, 내포의미, 함축의미로 나누어 살펴보았다. 텍스트에서 추론해야 할 대상을 정교화 하는 것은 추론적 읽기의 궁극적인 목적이 ‘어떤 내용을 추론해서 텍스트를 이해하고 의미를 구성해내느냐’가 관건이기 때문에 중요하다. 읽기의 추론 대상을 이와 같이 범주화하는 것은 추론적 읽기의 상황에서 독자가 추론할 대상을 선정하고 추론해 내는 원리와 방법에 시사점을 줄 수 있다.
또한 추론적 읽기 고유의 특성을 고려한 추론 방법에 대하여 제시하여 보았다. 읽기의 추론 방법은 추론적 읽기의 성격을 잘 드러내면서도 추론적 읽기 내용에 부합하는 원리여야 한다. 즉 ‘무엇을 어떻게 읽는가’에 따라서 생략된 내용 채워내기, 대체되어진 내용 찾아내기, 모아 이은 내용 엮어내기, 숨겨진 내용 펼쳐내기로 제시하고 각각의 읽기 방법의 특성과 추론되어진 의미간의 관계, 그리고 추론 근거의 양상들의 차이점을 살펴보았다.
마지막으로 읽기의 추론 태도를 두 가지 면에서 살펴보았다. 즉 인지적 측면에서 독자가 추론적 읽기를 하면서 견지해야 하는 태도와, 정의적 측면에서 독자가 추론적 읽기를 통하여 형성해야 하는 태도로 나누어 교육 내용을 모색해 보았다. 추론적 읽기는 텍스트 이해를 위한 방법적인 측면에서의 지도 뿐 아니라, 텍스트의 의미를 이해하고 구성해나가는 능동적인 독자의 읽기 태도와 관련된다. 따라서 태도 교육으로서의 추론적 읽기 교육 내용에 대한 고려가 필요하다. 이는 기존의 추론적 읽기 교육에서 간과되어 온 내용이면서, 추론적 읽기 교육의 목표 도달을 위한 지도 내용의 구성을 위한 시사점이 될 수 있다는 점에서 의미가 있다고 할 수 있다.
이 연구의 목적은 추론적 읽기의 개념을 정립하고, 추론적 읽기의 과정을 살펴 추론적 읽기 교육 내용을 탐색하는 데 있다. 텍스트를 이해한다는 것은 텍스트 그 자체에 대한 해석도 중요하지만 텍스트가 내포하고 있는 의미와 드러나 있지 않은 의미를 파악해 내는 것도 중요하다. 텍스트의 이러한 숨은 의미는 추론적 읽기를 통해 이해될 수 있다. 따라서 읽기 교육에서 추론적 읽기가 차지하는 중요성은 매우 크다고 할 수 있다. 국어교육에서도 추론의 중요성을 인식하고 추론적 읽기 능력 향상을 위한 전략 연구가 활발히 이루어져 왔다. 그러나 추론적 읽기의 중요성에 대한 인식에 비하여 정작 추론적 읽기가 무엇인지, 무엇을 가르쳐야 하는지에 대한 연구는 부족하다고 할 수 있다. 추론적 읽기의 본질에 대한 이해의 부족은 추론적 읽기를 ‘추론하며 읽기’라는 동어반복의 개념을 갖게 하였고, 추론적 읽기의 교육 내용을 모호하게 하고 있다. 따라서 읽기 교육에 있어 추론이 갖는 고유한 의미와 본질을 탐구하여 그에 바탕한 교육 내용을 선정하고 지도해야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 추론적 읽기의 개념을 정립하고 읽기의 추론 과정을 고찰하여 추론적 읽기의 교육 내용을 구체화하고자 하였다.
우선 Ⅱ장에서는 읽기와 사고, 사고와 추론의 관계를 통하여 추론적 읽기의 개념을 정립하였다. 기존의 추론적 읽기의 개념은 ‘비명시적인 내용을 명시화’ 하는 것으로 정의내리고 있었으나, 이는 독자의 추론 목적과 추론이 이루어지는 상황에 대한 고려를 하지 못하였다는 점에서 부족함이 있었다. 이를 보완하여 추론적 읽기의 개념을 ‘독자가 텍스트 이해과정에서 의미의 모호함을 해결하거나 의미를 보다 심화시키기 위하여 텍스트 단서와 배경지식을 활용하여 의미를 채우는 읽기’라고 정의 내렸다. 이와 같은 새로운 개념 정립은 추론적 읽기에 대한 기존의 편협한 개념에서 벗어나 텍스트의 의미를 재구성하고 텍스트에 대한 창조적인 이해를 가능하게 하는 고차원적인 사고과정으로 인식하고 지도될 수 있는 단초를 마련할 수 있다는 점에서 의미가 있다고 할 수 있다.
다음으로 현행 읽기 교육에서 이루어지고 있는 추론적 읽기 교육의 문제점을 교육과정과 교과서를 중심으로 살펴보았다. 그 결과 첫째, 추론해야 할 대상, 즉 추론 내용에 대한 범주가 분명하지 않았다. 추론해야 할 내용들을 기준없이 열거하거나 ‘비명시적인 내용’ 또는 ‘생략된 내용’등으로 막연하게 설정하고 있는 것은 추론해야 할 대상에 대한 고찰이 부족했음을 의미한다. 따라서 추론적 읽기의 목표에 부합할 수 있는 추론 내용을 구체화 할 필요가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 추론적 읽기의 행위를 ‘주의 깊게 읽기’, ‘살펴보며 읽기’, ‘주의하며 읽기’ 등으로 진술하고 있는 점을 통해서 추론적 읽기 행위에 대한 성격 규명이 필요함을 알 수 있었다. 추론적 읽기 행위에 대한 성격 규명은 추론적 읽기를 ‘어떻게’ 하는지와 관련하여 방법적인 측면에서 지도의 시사점을 줄 수 있다. 셋째, 기존의 추론적 읽기 교육은 텍스트의 정확한 이해에만 초점이 맞추어져 있었다. 추론적 읽기는 텍스트 내용의 정확한 이해를 위한 방법의 지도뿐만 아니라 텍스트의 의미를 이해하고 구성해 나가는 독자의 읽기 태도에 대한 지도도 필요하다. 따라서 태도 교육으로서의 추론적 읽기 교육 내용에 대하여 고려하여야 한다. 이상의 세 가지 문제점을 보완할 수 있는 읽기의 추론 대상, 추론 방법, 추론 태도 측면의 교육 내용을 Ⅲ장에서 모색해보았다.
우선 ‘비명시적인 내용’, ‘생략된 내용’등으로 막연하게 설정되어 왔던 읽기의 추론 대상을 텍스트의 표층구조와 심층구조의 관계에 따라 각각 생략의미, 대용의미, 내포의미, 함축의미로 나누어 살펴보았다. 텍스트에서 추론해야 할 대상을 정교화 하는 것은 추론적 읽기의 궁극적인 목적이 ‘어떤 내용을 추론해서 텍스트를 이해하고 의미를 구성해내느냐’가 관건이기 때문에 중요하다. 읽기의 추론 대상을 이와 같이 범주화하는 것은 추론적 읽기의 상황에서 독자가 추론할 대상을 선정하고 추론해 내는 원리와 방법에 시사점을 줄 수 있다.
또한 추론적 읽기 고유의 특성을 고려한 추론 방법에 대하여 제시하여 보았다. 읽기의 추론 방법은 추론적 읽기의 성격을 잘 드러내면서도 추론적 읽기 내용에 부합하는 원리여야 한다. 즉 ‘무엇을 어떻게 읽는가’에 따라서 생략된 내용 채워내기, 대체되어진 내용 찾아내기, 모아 이은 내용 엮어내기, 숨겨진 내용 펼쳐내기로 제시하고 각각의 읽기 방법의 특성과 추론되어진 의미간의 관계, 그리고 추론 근거의 양상들의 차이점을 살펴보았다.
마지막으로 읽기의 추론 태도를 두 가지 면에서 살펴보았다. 즉 인지적 측면에서 독자가 추론적 읽기를 하면서 견지해야 하는 태도와, 정의적 측면에서 독자가 추론적 읽기를 통하여 형성해야 하는 태도로 나누어 교육 내용을 모색해 보았다. 추론적 읽기는 텍스트 이해를 위한 방법적인 측면에서의 지도 뿐 아니라, 텍스트의 의미를 이해하고 구성해나가는 능동적인 독자의 읽기 태도와 관련된다. 따라서 태도 교육으로서의 추론적 읽기 교육 내용에 대한 고려가 필요하다. 이는 기존의 추론적 읽기 교육에서 간과되어 온 내용이면서, 추론적 읽기 교육의 목표 도달을 위한 지도 내용의 구성을 위한 시사점이 될 수 있다는 점에서 의미가 있다고 할 수 있다.
The purpose of this study lies in detailing the contents of inferential reading education. Relative to the importance of inferential reading, the substance of the contents of inferential reading education has been obscure. This has been caused by an unclear concept of inferential reading. Therefore,...
The purpose of this study lies in detailing the contents of inferential reading education. Relative to the importance of inferential reading, the substance of the contents of inferential reading education has been obscure. This has been caused by an unclear concept of inferential reading. Therefore, prior to teaching inferential reading strategies or techniques, the study aimed to further delineate the contents of inferential reading education by identifying the nature of inferential reading and establishing its concepts.
The existing inferential reading education did not significantly exceed the concept of inferential reading to ‘specify non-specified contents’. However, this type of definition made its concept too ambiguous and abstract, which led to a difficulty in seeking and designating educational contents. Subsequently, there was a need to further delineate and propose the concept of inferential reading. This study defined the concept of inferential reading as follows: to ‘understand and read texts with its meaning by utilizing the clues and background knowledge of texts for solving or intensifying the meaning in the course of understanding texts in consideration of ‘the purpose of deduction’. The contents of education may be further delineated when considering the ultimate goal of inferential reading from the reader’s perspective. Therefore, this study classified inferential reading with inferential reading for understanding the meaning and inferential reading for increasing the meaning according to the purpose of a reader, and looked at the process of each deduction. The establishment of such a new concept of inferential reading may further detail the contents of inferential reading education.
Also, the study reviewed the contents of inferential reading education from three perspectives of the object of inference, the method, and the attitude based on the concept and the characteristics of inferential reading. Given that inference is a part of thinking faculty, the study categorized the factors of the thinking faculty which include knowledge, function, and attitude with object, method, and attitude, respectively, in inferential reading education, and proposed the contents of education.
First, the study classified the object of inference with omitted meaning, substituted meaning, implied meaning, and suggestive meaning according to the relationship between an external text structure and an internal text structure and their characteristics. The classification of the object of inference according to the relationship between an external text structure and an internal text structure comes out of consideration of the characteristics of text production and acceptance. In other words, the study omitted meaning or used substituted expression or proposing text clues to make readers understand texts in their context or produce suggestive expression for expressing meaning to deliver on the texts. An empty space of meaning appears for readings due to omitted or substituted or implied or suggestive expressions in the texts, given the characteristics of the text production course. Therefore, it is necessary for readers to read texts in recognition of an object to deduce the empty space of meaning in the texts.
As such, the texts organized in this study pose a question to readers as empty space of meaning, and readers are required to read texts while answering the question. This means that readers discover substituted contents in the hidden contexts to identify substituted meaning, omitted meaning, implied meaning, or suggestive meaning which are empty spaces of meaning out of texts, or read texts by restructuring the omitted meaning with the utilization of background knowledge and text clues, or by organizing their meaning with collection and connection of information about their contexts and discovering the hidden meaning in the inside of the texts. Likewise, the inferential reading methods will be meaningful as clearer and further detailed contents of education provided that readers consider the object of inferential meaning.
Also, the study proposed the contents of education of a inferential reading attitude as well as the methodology of inferential reading. In the course in which a reader, who is a subject of realizing the meaning, reads and interprets texts, he or she is required to understand the meaning of texts and his or her act of reading that comprises the meaning from the texts, maintain critical views toward the act, and purse a more desirable reading attitude. Therefore, the study classified the attitude with an attitude that a reader is required to assume consciously in reading texts from a cognitive perspective, and a subsequent attitude from a definitive perspective. inferential reading is related to not only teaching from a methodological perspective in understanding texts, but also a reader’s active reading attitude that understands and organizes the meaning of texts. This addresses the need for considering the contents of inferential reading education as attitude education. This has been overlooked in existing inferential reading education, and it may be a meaningful input for organizing the contents of teaching for attaining the goal of inferential reading education.
The purpose of this study lies in detailing the contents of inferential reading education. Relative to the importance of inferential reading, the substance of the contents of inferential reading education has been obscure. This has been caused by an unclear concept of inferential reading. Therefore, prior to teaching inferential reading strategies or techniques, the study aimed to further delineate the contents of inferential reading education by identifying the nature of inferential reading and establishing its concepts.
The existing inferential reading education did not significantly exceed the concept of inferential reading to ‘specify non-specified contents’. However, this type of definition made its concept too ambiguous and abstract, which led to a difficulty in seeking and designating educational contents. Subsequently, there was a need to further delineate and propose the concept of inferential reading. This study defined the concept of inferential reading as follows: to ‘understand and read texts with its meaning by utilizing the clues and background knowledge of texts for solving or intensifying the meaning in the course of understanding texts in consideration of ‘the purpose of deduction’. The contents of education may be further delineated when considering the ultimate goal of inferential reading from the reader’s perspective. Therefore, this study classified inferential reading with inferential reading for understanding the meaning and inferential reading for increasing the meaning according to the purpose of a reader, and looked at the process of each deduction. The establishment of such a new concept of inferential reading may further detail the contents of inferential reading education.
Also, the study reviewed the contents of inferential reading education from three perspectives of the object of inference, the method, and the attitude based on the concept and the characteristics of inferential reading. Given that inference is a part of thinking faculty, the study categorized the factors of the thinking faculty which include knowledge, function, and attitude with object, method, and attitude, respectively, in inferential reading education, and proposed the contents of education.
First, the study classified the object of inference with omitted meaning, substituted meaning, implied meaning, and suggestive meaning according to the relationship between an external text structure and an internal text structure and their characteristics. The classification of the object of inference according to the relationship between an external text structure and an internal text structure comes out of consideration of the characteristics of text production and acceptance. In other words, the study omitted meaning or used substituted expression or proposing text clues to make readers understand texts in their context or produce suggestive expression for expressing meaning to deliver on the texts. An empty space of meaning appears for readings due to omitted or substituted or implied or suggestive expressions in the texts, given the characteristics of the text production course. Therefore, it is necessary for readers to read texts in recognition of an object to deduce the empty space of meaning in the texts.
As such, the texts organized in this study pose a question to readers as empty space of meaning, and readers are required to read texts while answering the question. This means that readers discover substituted contents in the hidden contexts to identify substituted meaning, omitted meaning, implied meaning, or suggestive meaning which are empty spaces of meaning out of texts, or read texts by restructuring the omitted meaning with the utilization of background knowledge and text clues, or by organizing their meaning with collection and connection of information about their contexts and discovering the hidden meaning in the inside of the texts. Likewise, the inferential reading methods will be meaningful as clearer and further detailed contents of education provided that readers consider the object of inferential meaning.
Also, the study proposed the contents of education of a inferential reading attitude as well as the methodology of inferential reading. In the course in which a reader, who is a subject of realizing the meaning, reads and interprets texts, he or she is required to understand the meaning of texts and his or her act of reading that comprises the meaning from the texts, maintain critical views toward the act, and purse a more desirable reading attitude. Therefore, the study classified the attitude with an attitude that a reader is required to assume consciously in reading texts from a cognitive perspective, and a subsequent attitude from a definitive perspective. inferential reading is related to not only teaching from a methodological perspective in understanding texts, but also a reader’s active reading attitude that understands and organizes the meaning of texts. This addresses the need for considering the contents of inferential reading education as attitude education. This has been overlooked in existing inferential reading education, and it may be a meaningful input for organizing the contents of teaching for attaining the goal of inferential reading education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.