라이프스타일에 따른 배달 음식이용행태 및 선택속성에 관한 연구 : 수도권 지역 소비자를 중심으로 (A) Study on Delivery Food of Behaviorism of Use and Selective Attribution according to Lifestyle : Centering on the Consumers in Metropolitan Area원문보기
오늘날 대부분의 기업들은 무차별적 고객 공략보다는 고객 필요에 맞는 서비스를 전달하려는 노력을 이어가고 있다. 외식 산업에서도 예외는 아니다. 메뉴의 차별화, 매장의 차별화만으로 한계가 있다는 판단에 따라 외식업체들이 고객을 위해 직접 찾아가는 서비스에 나서고 있는 것이다. 과거 영세한 많은 중?소 규모의 다양한 업체들로 국한되었던 배달 서비스가 대기업에서 운영하는 패밀리레스토랑에까지 번지면서 배달 음식 시장은 치열한 경쟁 상황을 맞이하고 있다. 이러한 상황 속에서 배달 음식은 아직 형식적인 면에서나 내용적인 면에서 차별화된 외식산업의 한 분야로 제대로 연구되어진 것이 없다. 따라서 본 연구는 배달 음식 서비스를 이용하는 소비자들의 라이프스타일을 파악하고 파악된 라이프스타일 요인을 기초로 시장을 세분화 한 후, 세분 시장 별 배달 음식 이용행태 및 ...
오늘날 대부분의 기업들은 무차별적 고객 공략보다는 고객 필요에 맞는 서비스를 전달하려는 노력을 이어가고 있다. 외식 산업에서도 예외는 아니다. 메뉴의 차별화, 매장의 차별화만으로 한계가 있다는 판단에 따라 외식업체들이 고객을 위해 직접 찾아가는 서비스에 나서고 있는 것이다. 과거 영세한 많은 중?소 규모의 다양한 업체들로 국한되었던 배달 서비스가 대기업에서 운영하는 패밀리레스토랑에까지 번지면서 배달 음식 시장은 치열한 경쟁 상황을 맞이하고 있다. 이러한 상황 속에서 배달 음식은 아직 형식적인 면에서나 내용적인 면에서 차별화된 외식산업의 한 분야로 제대로 연구되어진 것이 없다. 따라서 본 연구는 배달 음식 서비스를 이용하는 소비자들의 라이프스타일을 파악하고 파악된 라이프스타일 요인을 기초로 시장을 세분화 한 후, 세분 시장 별 배달 음식 이용행태 및 선택속성의 차이를 살펴봄으로서 세분 시장 별 고객의 특성 및 니즈를 파악하여 시장 상황에 적합한 마케팅 전략을 수립하여야 하는 배달 음식 업체 경영자나 창업자에게 성공적인 경영 활동을 하는데 기초 자료 및 시사점을 제공하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 선행연구를 검토하였으며 이를 바탕으로 연구모형과 연구가설을 설정하였고, 실증적 연구를 실시하였다. 연구방법은 편의 표본법으로 추출한 수도권 지역에 거주하는 배달 음식 이용 경험이 있는 20세 이상 성인 남녀 500명을 대상으로 2007년 8월 1일부터 8월 30일까지 설문지를 배포하여 조사하였다. 설문 항목은 라이프스타일에 관한 24항목과 배달 음식 이용행태에 관한 18항목, 선택속성과 관련한 24항목, 인구통계적 특성과 관련된 8항목으로 구성하였다. 본 연구의 가설 검증을 위한 기초 분석과 가설 검증을 위하여 유효 표본 443부를 SPSS 13.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술분석, 신뢰성분석, 요인분석, 군집분석, 교차분석, 일원분산분석을 실시하였다. 기초 분석을 통하여 이용행태 특성 및 선택속성 중요도를 알아보았다. 또한 배달 음식 소비자의 라이프스타일을 브랜드지향형, 건강 및 성취지향형, 가정지향형의 3개 군집으로 세분화 하였다. 선택속성은 음식, 서비스, 편의성과 이미지, 마케팅, 긍정적경험, 메뉴의 6개요인으로 구분하였다. ‘라이프스타일에 따라 배달 음식 이용행태에 유의한 차이가 있을 것이다.’는 가설1의 검증 결과, 주문방법, 월 평균 이용횟수, 용도, 이용동기, 주문 후 허용 대기시간, 기상이 좋지 않을 때 외식보다 배달 음식 선호, 판촉물에서 중요시 하는 점, 의사 결정자, 판매 희망 메뉴에서 군집 간 통계적으로 유의한 차이를 보였다. ‘라이프스타일에 따라 배달 음식 선택속성에 차이가 있을 것이다.’는 가설2의 검증 결과 라이프스타일에 따라 배달 음식 선택속성의 차이는 음식요인, 서비스요인, 마케팅요인, 긍정적 경험에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으나, 라이프스타일에 따른 편의성과 이미지, 메뉴요인의 선택속성에서는 군집 간 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. Duncan 사후 검증 실시 결과, 브랜드지향형과 건강 및 성취지향형은 음식요인, 서비스요인에서 유의한 차이를 보였으며, 브랜드지향형과 가정지향형은 마케팅요인과 긍정적 경험요인에서 군집 간 유의한 차이를 나타냈다. 세분 시장 별 인구통계학적 특성에서는 성별, 연령, 가족형태에서 유의한 차이를 나타내었다. 본 연구 결과를 통하여 라이프스타일에 따라 세분화 된 세 군집의 이용행태 및 선택속성, 인구통계적 특성에 차이가 있음을 밝혔으며, 그에 대한 프로파일(Profile)을 작성하여 라이프스타일 군집에 따른 차별화 된 판매 전략이 필요함을 시사하였다. 또한 본 연구는 세분화 된 시장에서 고객의 욕구를 반영하여야 하는 경쟁 상황에 있는 배달 음식 업체에 세분 시장 별 마케팅 전략을 제시함으로서 업체의 운영 방안을 모색하였다는데 연구의 의의가 있다.
오늘날 대부분의 기업들은 무차별적 고객 공략보다는 고객 필요에 맞는 서비스를 전달하려는 노력을 이어가고 있다. 외식 산업에서도 예외는 아니다. 메뉴의 차별화, 매장의 차별화만으로 한계가 있다는 판단에 따라 외식업체들이 고객을 위해 직접 찾아가는 서비스에 나서고 있는 것이다. 과거 영세한 많은 중?소 규모의 다양한 업체들로 국한되었던 배달 서비스가 대기업에서 운영하는 패밀리레스토랑에까지 번지면서 배달 음식 시장은 치열한 경쟁 상황을 맞이하고 있다. 이러한 상황 속에서 배달 음식은 아직 형식적인 면에서나 내용적인 면에서 차별화된 외식산업의 한 분야로 제대로 연구되어진 것이 없다. 따라서 본 연구는 배달 음식 서비스를 이용하는 소비자들의 라이프스타일을 파악하고 파악된 라이프스타일 요인을 기초로 시장을 세분화 한 후, 세분 시장 별 배달 음식 이용행태 및 선택속성의 차이를 살펴봄으로서 세분 시장 별 고객의 특성 및 니즈를 파악하여 시장 상황에 적합한 마케팅 전략을 수립하여야 하는 배달 음식 업체 경영자나 창업자에게 성공적인 경영 활동을 하는데 기초 자료 및 시사점을 제공하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 선행연구를 검토하였으며 이를 바탕으로 연구모형과 연구가설을 설정하였고, 실증적 연구를 실시하였다. 연구방법은 편의 표본법으로 추출한 수도권 지역에 거주하는 배달 음식 이용 경험이 있는 20세 이상 성인 남녀 500명을 대상으로 2007년 8월 1일부터 8월 30일까지 설문지를 배포하여 조사하였다. 설문 항목은 라이프스타일에 관한 24항목과 배달 음식 이용행태에 관한 18항목, 선택속성과 관련한 24항목, 인구통계적 특성과 관련된 8항목으로 구성하였다. 본 연구의 가설 검증을 위한 기초 분석과 가설 검증을 위하여 유효 표본 443부를 SPSS 13.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술분석, 신뢰성분석, 요인분석, 군집분석, 교차분석, 일원분산분석을 실시하였다. 기초 분석을 통하여 이용행태 특성 및 선택속성 중요도를 알아보았다. 또한 배달 음식 소비자의 라이프스타일을 브랜드지향형, 건강 및 성취지향형, 가정지향형의 3개 군집으로 세분화 하였다. 선택속성은 음식, 서비스, 편의성과 이미지, 마케팅, 긍정적경험, 메뉴의 6개요인으로 구분하였다. ‘라이프스타일에 따라 배달 음식 이용행태에 유의한 차이가 있을 것이다.’는 가설1의 검증 결과, 주문방법, 월 평균 이용횟수, 용도, 이용동기, 주문 후 허용 대기시간, 기상이 좋지 않을 때 외식보다 배달 음식 선호, 판촉물에서 중요시 하는 점, 의사 결정자, 판매 희망 메뉴에서 군집 간 통계적으로 유의한 차이를 보였다. ‘라이프스타일에 따라 배달 음식 선택속성에 차이가 있을 것이다.’는 가설2의 검증 결과 라이프스타일에 따라 배달 음식 선택속성의 차이는 음식요인, 서비스요인, 마케팅요인, 긍정적 경험에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으나, 라이프스타일에 따른 편의성과 이미지, 메뉴요인의 선택속성에서는 군집 간 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. Duncan 사후 검증 실시 결과, 브랜드지향형과 건강 및 성취지향형은 음식요인, 서비스요인에서 유의한 차이를 보였으며, 브랜드지향형과 가정지향형은 마케팅요인과 긍정적 경험요인에서 군집 간 유의한 차이를 나타냈다. 세분 시장 별 인구통계학적 특성에서는 성별, 연령, 가족형태에서 유의한 차이를 나타내었다. 본 연구 결과를 통하여 라이프스타일에 따라 세분화 된 세 군집의 이용행태 및 선택속성, 인구통계적 특성에 차이가 있음을 밝혔으며, 그에 대한 프로파일(Profile)을 작성하여 라이프스타일 군집에 따른 차별화 된 판매 전략이 필요함을 시사하였다. 또한 본 연구는 세분화 된 시장에서 고객의 욕구를 반영하여야 하는 경쟁 상황에 있는 배달 음식 업체에 세분 시장 별 마케팅 전략을 제시함으로서 업체의 운영 방안을 모색하였다는데 연구의 의의가 있다.
This research were, 1) research the significant difference of delivery food customer's use behavior by the lifestyle, and 2) research the significant difference of delivery food customer's selection attributes by the lifestyle. As a this research, thought it's proved significant relations between li...
This research were, 1) research the significant difference of delivery food customer's use behavior by the lifestyle, and 2) research the significant difference of delivery food customer's selection attributes by the lifestyle. As a this research, thought it's proved significant relations between lifestyle and consumer's behaviors in the delivery food. There did not exist previous research. The purpose of this research is to come up with the necessity of study of a domestic delivery food market, elicit consumer's lifestyle patterns as a process of study, and grasp the resulting delivery food consumption type, and present countermeasures required at the diversified market. For the purpose of the research, documentary & demonstrate study were paralleled. According to theoretical study, research model and hypothesis were established. Sample was selected as convenience sampling. The sample was customers whose ordered delivery food. Area extent was Metropolitan Area, and the sample consists of 443 respondents. The survey was from 1th August 2007 to 30th August 2007. The questionnaire items were composed of 74 as to lifestyle, delivery food behaviorism of use, delivery food selection attributes, demography and so on. The date were analyzed using Frequency Analysis, Descriptive Analysis, Factor Analysis, Credibility Analysis, Cluster Analysis, One-Way ANOVA, Cross-Analysis, group analysis for general characteristics, hypothesis analyzed and so on. SPSS/PC 13.0 statistical package are used for the empirical analysis. The delivery food market in metropolitan area was segmented according to customer lifestyle. Lifestyle of delivery food customers were divided to 6factors and 3clusters. Three distinct lifestyle group were identified through a clustering procedure : brand-oriented(cluster1), health-achievement-oriented(cluster2), domestication -oriented(cluster3). Selection attributes were divided to 6factors. Six distinct factors : food-factor(factor1), service-factor(factor2), convenience-image-factor(factor3), marketing-factor(factor4), affirmative-experience-factor(factor5), menu-factor(factor6). Hypothesis1 analysis of this research showed that there was a significant difference in delivery food use behavior by lifestyle type. There was a significant difference in method of order(p=0.018<0.05), purchase frequency, (p=0.020<0.05), application(p=0.058<0.1), use motive(p=0.000<0.01), permitted delivery time(p=0.059<0.1), prefer delivery food to eating out when bad weather(p=0.012<0.05), product for sales(p=0.021<0.05), decision-maker(p=0.005<0.01), menu by request(p=0.010≤0.01) factor between three groups. Also Hypothesis2 analysis of this research showed that there was a significant difference in delivery food selection attributes, there was a significant difference in food-factor(p=0.000<0.001), service-factor(p=0.013<0.05), marketing-factor(p=0.069<0.1), affirmative-experience-factor(p=0.016<0.05) A result of post-hoc Analysis : Duncan's Multiple Range Test, among various lifestyles of customers, brand-oriented, health-achievement-oriented have the most significant difference on delivery food selection attributes - food-factor, service-factor. And brand-oriented, domestication -oriented by lifestyles of customers have the most significant difference on delivery food selection attributes - marketing-factor, affirmative-experience -factor. And brand-oriented, health-achievement-oriented, domestication-oriented by lifestyles of customers have not a statistically significant difference on delivery food selection attributes - convenience-image-factor, menu-factor, but have the most significant difference in sex(p=0.000<0.001), age(p=0.000<0.001), constituent family members(p=0.005<0.01) between three groups in a demographical respect. This research findings showed that there is a difference in use behavior and selection attributes of delivery food, demographical characteristics according to lifestyle type, and had a significance that it drew the profile of use behavior, selection attributes, demographical characteristics of the classified three groups by lifestyle, and presented group alternatives. The enterprise hints that it can take a firm ground as a successful delivery food firm in intense market circumstances only after it divides a targeted detailed market at the time of establishing a project, or developing a new product, and reflects only the desire of detailed market customers.
This research were, 1) research the significant difference of delivery food customer's use behavior by the lifestyle, and 2) research the significant difference of delivery food customer's selection attributes by the lifestyle. As a this research, thought it's proved significant relations between lifestyle and consumer's behaviors in the delivery food. There did not exist previous research. The purpose of this research is to come up with the necessity of study of a domestic delivery food market, elicit consumer's lifestyle patterns as a process of study, and grasp the resulting delivery food consumption type, and present countermeasures required at the diversified market. For the purpose of the research, documentary & demonstrate study were paralleled. According to theoretical study, research model and hypothesis were established. Sample was selected as convenience sampling. The sample was customers whose ordered delivery food. Area extent was Metropolitan Area, and the sample consists of 443 respondents. The survey was from 1th August 2007 to 30th August 2007. The questionnaire items were composed of 74 as to lifestyle, delivery food behaviorism of use, delivery food selection attributes, demography and so on. The date were analyzed using Frequency Analysis, Descriptive Analysis, Factor Analysis, Credibility Analysis, Cluster Analysis, One-Way ANOVA, Cross-Analysis, group analysis for general characteristics, hypothesis analyzed and so on. SPSS/PC 13.0 statistical package are used for the empirical analysis. The delivery food market in metropolitan area was segmented according to customer lifestyle. Lifestyle of delivery food customers were divided to 6factors and 3clusters. Three distinct lifestyle group were identified through a clustering procedure : brand-oriented(cluster1), health-achievement-oriented(cluster2), domestication -oriented(cluster3). Selection attributes were divided to 6factors. Six distinct factors : food-factor(factor1), service-factor(factor2), convenience-image-factor(factor3), marketing-factor(factor4), affirmative-experience-factor(factor5), menu-factor(factor6). Hypothesis1 analysis of this research showed that there was a significant difference in delivery food use behavior by lifestyle type. There was a significant difference in method of order(p=0.018<0.05), purchase frequency, (p=0.020<0.05), application(p=0.058<0.1), use motive(p=0.000<0.01), permitted delivery time(p=0.059<0.1), prefer delivery food to eating out when bad weather(p=0.012<0.05), product for sales(p=0.021<0.05), decision-maker(p=0.005<0.01), menu by request(p=0.010≤0.01) factor between three groups. Also Hypothesis2 analysis of this research showed that there was a significant difference in delivery food selection attributes, there was a significant difference in food-factor(p=0.000<0.001), service-factor(p=0.013<0.05), marketing-factor(p=0.069<0.1), affirmative-experience-factor(p=0.016<0.05) A result of post-hoc Analysis : Duncan's Multiple Range Test, among various lifestyles of customers, brand-oriented, health-achievement-oriented have the most significant difference on delivery food selection attributes - food-factor, service-factor. And brand-oriented, domestication -oriented by lifestyles of customers have the most significant difference on delivery food selection attributes - marketing-factor, affirmative-experience -factor. And brand-oriented, health-achievement-oriented, domestication-oriented by lifestyles of customers have not a statistically significant difference on delivery food selection attributes - convenience-image-factor, menu-factor, but have the most significant difference in sex(p=0.000<0.001), age(p=0.000<0.001), constituent family members(p=0.005<0.01) between three groups in a demographical respect. This research findings showed that there is a difference in use behavior and selection attributes of delivery food, demographical characteristics according to lifestyle type, and had a significance that it drew the profile of use behavior, selection attributes, demographical characteristics of the classified three groups by lifestyle, and presented group alternatives. The enterprise hints that it can take a firm ground as a successful delivery food firm in intense market circumstances only after it divides a targeted detailed market at the time of establishing a project, or developing a new product, and reflects only the desire of detailed market customers.
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