최근 과학기술의 발전에 따라 스마트폰 이용이 활성화되어 사용자들은 과거 pc를 통해서만 가능하던 인터넷 검색, 온라인 쇼핑, sns 활동등을 스마트폰을 통해서 활용할 수 있게 되었다. 새로운 소비패턴이 등장하면서 최근 O2O(Online to Offline) 시장이 활성화 되었고 이러한 O2O는 ...
최근 과학기술의 발전에 따라 스마트폰 이용이 활성화되어 사용자들은 과거 pc를 통해서만 가능하던 인터넷 검색, 온라인 쇼핑, sns 활동등을 스마트폰을 통해서 활용할 수 있게 되었다. 새로운 소비패턴이 등장하면서 최근 O2O(Online to Offline) 시장이 활성화 되었고 이러한 O2O는 온라인과 오프라인을 유기적으로 연결하고 고객에게 새로운 가치를 창출하여 제공한다. 소득 수준이 늘어나고, 2인 이하의 소형가구가 증가함으로 인해 소비자들은 국내의 다양한 O2O 서비스 중, 배달서비스에 관심을 가지게 되었다. 배달 음식 시장은 2001년 6000억 원 수준에서, 2012년 기준 약 10조원 수준으로 성장하였고, 그중 배달 애플리케이션 서비스를 통해 발생한 주문 금액은 1조 2,000억∼1조 5,000억 정도로 추산되고 있다. 이와 같이 음식 배달 애플리케이션 시장이 급격하게 성장하면서 이 시장에서 살아남기 위해서는 우선적으로 주요 서비스 품질 요인의 파악과 관리가 중요하다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구 에서는 배달주문 방식을 전화주문, PC주문, 스마트폰 애플리케이션을 이용한 주문배달로 분류하였고, 주문 방식에 따른 배달 서비스 품질을 파악하여 각각의 주문 방식에 대한 소비자 만족도와 지속적 사용의도와의 영향관계를 파악하고자 한다. 본 연구는 2018년 5월 21일부터 6월 11일까지 약 3주 동안 배달 음식을 주문해본 경험이 있는 소비자들을 대상으로 본 설문 조사를 실시하였다. 연구대상은 표본추출방법의 임의표집방법에 따라 선정되었고, 총 231명의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 본 연구의 자료분석은 통계패키지 SPSS 23.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 분석결과 배달음식 주문방식 요인이 소비자 만족도에 미치는 영향을 살펴보면, 배달음식 주문방식의 요인 중, 배달서비스 품질, 상품정보 품질, 신뢰성, 효용성이 소비자 만족도와 지속적 사용의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 배달음식 주문방식에 대한 소비자 만족도는 지속적 사용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 배달음식 주문방식에 따라 배달음식 주문방식 요인이 소비자 만족도에 미치는 영향이 어떻게 차이가 나는지 살펴보면, 배달 애플리케이션의 경우, 배달음식 주문방식 요인의 배달서비스 품질, 상품정보 품질, 신뢰성, 효용성, 전화주문의 경우, 배달음식 주문방식 요인의 지각된 위험, 신뢰성, 효용성, PC주문의 경우, 배달음식 주문방식 요인의 배달서비스 품질, 효용성이 소비자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 배달음식 주문방식에 따른 소비자 만족도와 지속적 이용의도 간의 영향관계를 살펴보면, 배달 애플리케이션, 전화주문, PC주문 모두 소비자 만족도가 지속적 사용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 배달음식을 주문하는 소비자들의 다양한 품질관련 요인, 부정적 요인, 기능적 요인들이 소비자 만족도와 지속이용의도에 미치는 정도를 파악하고 배달음식 주문방식에 따라 서비스 이용의 선택속성들이 종속변수에 영향을 미치는 정도에 차이가 난다는 점을 제시하였다는 점에서 실무적 의의가 있다고 할 수 있다. 본 연구는 배달음식 주문 서비스가 확대되고, 배달 애플리케이션 서비스가 많아짐에 따라 현 시점에서 배달음식의 주문방식에 따른 비교가 필요할 것으로 판단하여 연구를 진행하였다. 일각에서는 배달 수요가 늘어나는 데는 한계가 있기 때문에 시장 확대나 개선을 위한 방안이 별로 의미가 없을 수도 있다는 우려가 있지만, 앞서 언급한 시사점과 한계에 따라 후속 연구들이 진행된다면, 배달음식 주문 시장이 지속적으로 활성화될 것이다.
최근 과학기술의 발전에 따라 스마트폰 이용이 활성화되어 사용자들은 과거 pc를 통해서만 가능하던 인터넷 검색, 온라인 쇼핑, sns 활동등을 스마트폰을 통해서 활용할 수 있게 되었다. 새로운 소비패턴이 등장하면서 최근 O2O(Online to Offline) 시장이 활성화 되었고 이러한 O2O는 온라인과 오프라인을 유기적으로 연결하고 고객에게 새로운 가치를 창출하여 제공한다. 소득 수준이 늘어나고, 2인 이하의 소형가구가 증가함으로 인해 소비자들은 국내의 다양한 O2O 서비스 중, 배달서비스에 관심을 가지게 되었다. 배달 음식 시장은 2001년 6000억 원 수준에서, 2012년 기준 약 10조원 수준으로 성장하였고, 그중 배달 애플리케이션 서비스를 통해 발생한 주문 금액은 1조 2,000억∼1조 5,000억 정도로 추산되고 있다. 이와 같이 음식 배달 애플리케이션 시장이 급격하게 성장하면서 이 시장에서 살아남기 위해서는 우선적으로 주요 서비스 품질 요인의 파악과 관리가 중요하다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구 에서는 배달주문 방식을 전화주문, PC주문, 스마트폰 애플리케이션을 이용한 주문배달로 분류하였고, 주문 방식에 따른 배달 서비스 품질을 파악하여 각각의 주문 방식에 대한 소비자 만족도와 지속적 사용의도와의 영향관계를 파악하고자 한다. 본 연구는 2018년 5월 21일부터 6월 11일까지 약 3주 동안 배달 음식을 주문해본 경험이 있는 소비자들을 대상으로 본 설문 조사를 실시하였다. 연구대상은 표본추출방법의 임의표집방법에 따라 선정되었고, 총 231명의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 본 연구의 자료분석은 통계패키지 SPSS 23.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 분석결과 배달음식 주문방식 요인이 소비자 만족도에 미치는 영향을 살펴보면, 배달음식 주문방식의 요인 중, 배달서비스 품질, 상품정보 품질, 신뢰성, 효용성이 소비자 만족도와 지속적 사용의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 배달음식 주문방식에 대한 소비자 만족도는 지속적 사용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 배달음식 주문방식에 따라 배달음식 주문방식 요인이 소비자 만족도에 미치는 영향이 어떻게 차이가 나는지 살펴보면, 배달 애플리케이션의 경우, 배달음식 주문방식 요인의 배달서비스 품질, 상품정보 품질, 신뢰성, 효용성, 전화주문의 경우, 배달음식 주문방식 요인의 지각된 위험, 신뢰성, 효용성, PC주문의 경우, 배달음식 주문방식 요인의 배달서비스 품질, 효용성이 소비자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 배달음식 주문방식에 따른 소비자 만족도와 지속적 이용의도 간의 영향관계를 살펴보면, 배달 애플리케이션, 전화주문, PC주문 모두 소비자 만족도가 지속적 사용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 배달음식을 주문하는 소비자들의 다양한 품질관련 요인, 부정적 요인, 기능적 요인들이 소비자 만족도와 지속이용의도에 미치는 정도를 파악하고 배달음식 주문방식에 따라 서비스 이용의 선택속성들이 종속변수에 영향을 미치는 정도에 차이가 난다는 점을 제시하였다는 점에서 실무적 의의가 있다고 할 수 있다. 본 연구는 배달음식 주문 서비스가 확대되고, 배달 애플리케이션 서비스가 많아짐에 따라 현 시점에서 배달음식의 주문방식에 따른 비교가 필요할 것으로 판단하여 연구를 진행하였다. 일각에서는 배달 수요가 늘어나는 데는 한계가 있기 때문에 시장 확대나 개선을 위한 방안이 별로 의미가 없을 수도 있다는 우려가 있지만, 앞서 언급한 시사점과 한계에 따라 후속 연구들이 진행된다면, 배달음식 주문 시장이 지속적으로 활성화될 것이다.
Due to the recent advance in science and technology that led to the wide use of smartphones, now searching the Internet, shopping online, or using the SNS or other services can all be done with the smartphone devices, even on the move. With this new pattern of consumption, we now see the arrival of ...
Due to the recent advance in science and technology that led to the wide use of smartphones, now searching the Internet, shopping online, or using the SNS or other services can all be done with the smartphone devices, even on the move. With this new pattern of consumption, we now see the arrival of the O2O market (Online to Offline). This O2O is connecting the online and the offline in an organic manner and provides the customers with new values. Of the variety of O2O services, the market for food delivery services has grown significantly due to the increase of households with only two members and the level of income, gaining popularity among the consumers. The volume of food delivery market grew from 600 billion won in 2001 to 10 trillion won in 2012. Of this, it is believed that the amount of orders is somewhere around 1.2 trillion won to 1.5 trillion won. As such, the rapid growth of the food delivery applications made it important to identify and manage the key quality factors to survive in this competitive market. In this study, the researcher classified the modes of delivery order placements into orders by a phone, a PC, and the smartphone application, with a view to identify the quality factors of the delivery services and their influential relationship with the satisfaction level and reuse intent of the customers. For this, the researcher conducted this study with the consumers who ordered food deliveries over a three-week period from May 21 to June 11, 2018, through a survey. The targets were picked up by the method of random sampling, which is one of the sampling methods. And, finally, the questionnaires of 231 participants were used in the final analysis. For the analysis of the data in this study, the statistics suite SPSS 23.0 was used to conduct a frequency analysis, factory analysis, confidence analysis, correlation analysis, and regression analysis. The results of this study can be summarized as follows; The results of the analyses showed that, as for the influence of the factors of the mode of ordering the delivery foods upon customer satisfaction, of the factors for the modes of ordering, the delivery service quality, product information quality, reliability, and utility influenced the customer satisfaction level and the intent of continued use in a statistically significant manner. And, the customer satisfaction level with the mode of ordering turned out to have influence on the intent of continued use. As for the differences in the influence of the mode of ordering upon customer satisfaction, in the case of food delivery applications, the quality of the delivery service, quality in product information, reliability, and utility, which were the factors of the mode of delivery ordering, turned out to influence customer satisfaction. In the case of phone ordering, the perceived risks, reliability, and utility, which were the factors of ordering modes, turned out to influence customer satisfaction. In the case of ordering by PCs, the quality of delivery service and utility, which were the factors of the mode of ordering, where shown to influence customer satisfaction. As for the mode of ordering, the review on the influential relationship between the customer satisfaction and the continued use intent depending on the mode of ordering revealed that, with all of the delivery applications, phone ordering, and PC ordering, the customer’s satisfaction level influenced the intent of continued use in a statistically significant manner. Past the perspective of the aggressive marketing in order to secure new customers in the domestic food delivery application service, the researcher concluded that, in order for the continued growth of the companies, it is necessary for form the intent of continued use by the customers by comparing with other modes of ordering of food delivery. The practical implication of this study is that the various quality-related factors, negative factors, and functional factors of the consumers who order deliver foods were identified; and its suggested that the mode of ordering made differences in the optional properties of service use. The researcher conducted this study as it seemed necessary to conduct a comparative analysis between the modes of ordering delivery foods at this point due to the increase of food delivery application services. Some express a concern that there will not be much options left for expanding the market or improving it as there is a limit in the increase of the demand for the food delivery. However, based on the future study directions as per the implications and limitations mentioned above, it is believed that future studies might make it possible to keep invigorating the services in the food delivery market.
Due to the recent advance in science and technology that led to the wide use of smartphones, now searching the Internet, shopping online, or using the SNS or other services can all be done with the smartphone devices, even on the move. With this new pattern of consumption, we now see the arrival of the O2O market (Online to Offline). This O2O is connecting the online and the offline in an organic manner and provides the customers with new values. Of the variety of O2O services, the market for food delivery services has grown significantly due to the increase of households with only two members and the level of income, gaining popularity among the consumers. The volume of food delivery market grew from 600 billion won in 2001 to 10 trillion won in 2012. Of this, it is believed that the amount of orders is somewhere around 1.2 trillion won to 1.5 trillion won. As such, the rapid growth of the food delivery applications made it important to identify and manage the key quality factors to survive in this competitive market. In this study, the researcher classified the modes of delivery order placements into orders by a phone, a PC, and the smartphone application, with a view to identify the quality factors of the delivery services and their influential relationship with the satisfaction level and reuse intent of the customers. For this, the researcher conducted this study with the consumers who ordered food deliveries over a three-week period from May 21 to June 11, 2018, through a survey. The targets were picked up by the method of random sampling, which is one of the sampling methods. And, finally, the questionnaires of 231 participants were used in the final analysis. For the analysis of the data in this study, the statistics suite SPSS 23.0 was used to conduct a frequency analysis, factory analysis, confidence analysis, correlation analysis, and regression analysis. The results of this study can be summarized as follows; The results of the analyses showed that, as for the influence of the factors of the mode of ordering the delivery foods upon customer satisfaction, of the factors for the modes of ordering, the delivery service quality, product information quality, reliability, and utility influenced the customer satisfaction level and the intent of continued use in a statistically significant manner. And, the customer satisfaction level with the mode of ordering turned out to have influence on the intent of continued use. As for the differences in the influence of the mode of ordering upon customer satisfaction, in the case of food delivery applications, the quality of the delivery service, quality in product information, reliability, and utility, which were the factors of the mode of delivery ordering, turned out to influence customer satisfaction. In the case of phone ordering, the perceived risks, reliability, and utility, which were the factors of ordering modes, turned out to influence customer satisfaction. In the case of ordering by PCs, the quality of delivery service and utility, which were the factors of the mode of ordering, where shown to influence customer satisfaction. As for the mode of ordering, the review on the influential relationship between the customer satisfaction and the continued use intent depending on the mode of ordering revealed that, with all of the delivery applications, phone ordering, and PC ordering, the customer’s satisfaction level influenced the intent of continued use in a statistically significant manner. Past the perspective of the aggressive marketing in order to secure new customers in the domestic food delivery application service, the researcher concluded that, in order for the continued growth of the companies, it is necessary for form the intent of continued use by the customers by comparing with other modes of ordering of food delivery. The practical implication of this study is that the various quality-related factors, negative factors, and functional factors of the consumers who order deliver foods were identified; and its suggested that the mode of ordering made differences in the optional properties of service use. The researcher conducted this study as it seemed necessary to conduct a comparative analysis between the modes of ordering delivery foods at this point due to the increase of food delivery application services. Some express a concern that there will not be much options left for expanding the market or improving it as there is a limit in the increase of the demand for the food delivery. However, based on the future study directions as per the implications and limitations mentioned above, it is believed that future studies might make it possible to keep invigorating the services in the food delivery market.
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