오늘날 영어교육의 중요성은 더욱 증대되고 있으며, 우리사회에서 가장 교육열이 높은 분야도 바로 영어라고 할 수 있다. 현재 영어교육의 주된 관심사는 유창하게 영어로 의사소통할 수 있도록 학생들을 가르치는 것에 있고, ‘의사소통 중심 언어 교수법(Communicative Language Teaching)’이란 용어는 언어교사들에게 하나의 격언이 되었다. 세계의 여러 나라에서도 외국어를 의사소통의 목적으로 가르쳐야 할 중요성을 깨닫고 있다. 의사소통 중심 언어 교수법이 처음 등장했을 때, 문법 중심 교육이 비판을 받으면서 문법을 가르...
오늘날 영어교육의 중요성은 더욱 증대되고 있으며, 우리사회에서 가장 교육열이 높은 분야도 바로 영어라고 할 수 있다. 현재 영어교육의 주된 관심사는 유창하게 영어로 의사소통할 수 있도록 학생들을 가르치는 것에 있고, ‘의사소통 중심 언어 교수법(Communicative Language Teaching)’이란 용어는 언어교사들에게 하나의 격언이 되었다. 세계의 여러 나라에서도 외국어를 의사소통의 목적으로 가르쳐야 할 중요성을 깨닫고 있다. 의사소통 중심 언어 교수법이 처음 등장했을 때, 문법 중심 교육이 비판을 받으면서 문법을 가르치는 것은 비효율적이고 불필요한 것으로 여겨지기도 했다. 그러나 최근에 문법적 지식이 의사소통을 위한 중요한 요소가 됨을 증명하는 연구들이 많이 나오게 되면서 다시 문법 교육으로 관심을 돌리게 되었다. 이에 본 연구는 의사소통 중심 교육이 자리 잡은 최근 10여 년 동안에 국내의 학술지에 게재된 문법 교육 관련 논문 57편을 찾아 고찰하여 영어교사들과 학습자들에게 문법 지도 및 학습에 관한 유용한 정보를 제공하기 위하여 실시되었다. 첫 번째로 문법 교육의 필요성에서는 문법 교육이 필요한 이유로 3가지로 나누어 볼 수 있었는데, EFL 상황의 특수성과 문법 능력이 언어 능력의 토대가 된다는 것, 그리고 언어 표현의 정확성을 위해서라는 3가지 소주제로 분류되었다. 두 번째는 문법 교육에 대한 학습자와 교사의 인식인데 57편 중 총 8편의 연구가 학습자 및 교사의 문법 교육에 대한 인식을 조사하였다. 8편 중 1편이 고등학생을 대상으로 실시되었고, 나머지 7편이 대학생을 대상으로 실시되었다. 고등학생들은 대체로 문법 교육에 대한 인식이 부정적이었고, 대부분의 대학생들과 대학의 교사들은 문법 교육을 긍정적으로 생각하고 있었다. 세 번째는 문법 교육의 방법 및 방향성 제안이다. 문법 교육의 방법이나 방향성을 제안한 연구는 총 46편이었다. 연구자들이 주장하는 방법이나 방향성은 4가지로 분류할 수 있었는데, 문맥을 통한 문법의 제시, 명시적․암시적 방법, 상호작용과 피드백, 입력 중심․산출 중심이 그것이다. 본 연구는 최근 10여 년 동안에 영어문법 교육과 관련하여 국내의 학술지에 발간된 연구들을 통하여 문법 교육에 대한 연구가 어떠한 주제로 이루어졌는지를 고찰해 보고자 한다.
오늘날 영어교육의 중요성은 더욱 증대되고 있으며, 우리사회에서 가장 교육열이 높은 분야도 바로 영어라고 할 수 있다. 현재 영어교육의 주된 관심사는 유창하게 영어로 의사소통할 수 있도록 학생들을 가르치는 것에 있고, ‘의사소통 중심 언어 교수법(Communicative Language Teaching)’이란 용어는 언어교사들에게 하나의 격언이 되었다. 세계의 여러 나라에서도 외국어를 의사소통의 목적으로 가르쳐야 할 중요성을 깨닫고 있다. 의사소통 중심 언어 교수법이 처음 등장했을 때, 문법 중심 교육이 비판을 받으면서 문법을 가르치는 것은 비효율적이고 불필요한 것으로 여겨지기도 했다. 그러나 최근에 문법적 지식이 의사소통을 위한 중요한 요소가 됨을 증명하는 연구들이 많이 나오게 되면서 다시 문법 교육으로 관심을 돌리게 되었다. 이에 본 연구는 의사소통 중심 교육이 자리 잡은 최근 10여 년 동안에 국내의 학술지에 게재된 문법 교육 관련 논문 57편을 찾아 고찰하여 영어교사들과 학습자들에게 문법 지도 및 학습에 관한 유용한 정보를 제공하기 위하여 실시되었다. 첫 번째로 문법 교육의 필요성에서는 문법 교육이 필요한 이유로 3가지로 나누어 볼 수 있었는데, EFL 상황의 특수성과 문법 능력이 언어 능력의 토대가 된다는 것, 그리고 언어 표현의 정확성을 위해서라는 3가지 소주제로 분류되었다. 두 번째는 문법 교육에 대한 학습자와 교사의 인식인데 57편 중 총 8편의 연구가 학습자 및 교사의 문법 교육에 대한 인식을 조사하였다. 8편 중 1편이 고등학생을 대상으로 실시되었고, 나머지 7편이 대학생을 대상으로 실시되었다. 고등학생들은 대체로 문법 교육에 대한 인식이 부정적이었고, 대부분의 대학생들과 대학의 교사들은 문법 교육을 긍정적으로 생각하고 있었다. 세 번째는 문법 교육의 방법 및 방향성 제안이다. 문법 교육의 방법이나 방향성을 제안한 연구는 총 46편이었다. 연구자들이 주장하는 방법이나 방향성은 4가지로 분류할 수 있었는데, 문맥을 통한 문법의 제시, 명시적․암시적 방법, 상호작용과 피드백, 입력 중심․산출 중심이 그것이다. 본 연구는 최근 10여 년 동안에 영어문법 교육과 관련하여 국내의 학술지에 발간된 연구들을 통하여 문법 교육에 대한 연구가 어떠한 주제로 이루어졌는지를 고찰해 보고자 한다.
For the past decades, the importance of teaching grammar has increased in communicative language teaching and many researchers consider grammar knowledge to be crucial for communicating in foreign languages. The purpose of the present study is to inform Korean teachers and learners of the importance...
For the past decades, the importance of teaching grammar has increased in communicative language teaching and many researchers consider grammar knowledge to be crucial for communicating in foreign languages. The purpose of the present study is to inform Korean teachers and learners of the importance of grammar instruction and offer them useful information about grammar learning and teaching. For this purpose, the researcher examined 57 grammar instruction-related papers that are inserted in domestic academic societies and classified three topics. This study reveals that there are three reasons supporting the necessity of grammar instruction that the researchers claim. The first is the special circumstance of learning EFL. The second is that grammar knowledge is a foundation of language ability, and the third is for the accurate production of the target language. In learners' and teachers' perspectives about grammar instruction, most learners and teachers think of grammar teaching as an essential part. Only one researcher, however, surveyed high school students. The others' subjects were university students. More investigations with younger students are needed. As for method, there could be four categories. Some researchers claim that the acquisition of grammar knowledge through context is effective and improves learners' language use. About explicit and implicit instruction, most researchers agree with the superiority of explicit instruction, but many of them say that integration of the two methods would be more effective. Interaction and feed back are emphasized by many researchers and considered as important processes in communicative language teaching. In input and output instruction, the results are different from each researcher. That is that the result depended on what the experiment is and which grammar point is being examined. There is one research that investigated elementary school students and verified that 'focus on form' can be also effective for children. These results support the current study's purpose of trying to inform the grammar's key role in communicative language teaching.
For the past decades, the importance of teaching grammar has increased in communicative language teaching and many researchers consider grammar knowledge to be crucial for communicating in foreign languages. The purpose of the present study is to inform Korean teachers and learners of the importance of grammar instruction and offer them useful information about grammar learning and teaching. For this purpose, the researcher examined 57 grammar instruction-related papers that are inserted in domestic academic societies and classified three topics. This study reveals that there are three reasons supporting the necessity of grammar instruction that the researchers claim. The first is the special circumstance of learning EFL. The second is that grammar knowledge is a foundation of language ability, and the third is for the accurate production of the target language. In learners' and teachers' perspectives about grammar instruction, most learners and teachers think of grammar teaching as an essential part. Only one researcher, however, surveyed high school students. The others' subjects were university students. More investigations with younger students are needed. As for method, there could be four categories. Some researchers claim that the acquisition of grammar knowledge through context is effective and improves learners' language use. About explicit and implicit instruction, most researchers agree with the superiority of explicit instruction, but many of them say that integration of the two methods would be more effective. Interaction and feed back are emphasized by many researchers and considered as important processes in communicative language teaching. In input and output instruction, the results are different from each researcher. That is that the result depended on what the experiment is and which grammar point is being examined. There is one research that investigated elementary school students and verified that 'focus on form' can be also effective for children. These results support the current study's purpose of trying to inform the grammar's key role in communicative language teaching.
주제어
#문법 focus 영어교육 영어학습
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.