<국문초록> 인지-행동 집단미술치료를 통한 ‘은둔형 외톨이’의 사회참여에 관한 연구 미술치료전공 김 예 슬 지도교수 김 진 숙 본 연구는 후기청소년 ‘은둔형 외톨이’를 위한 인지-행동 집단미술치료로 은둔 생활로 인한 후기 청소년들의 심리‧ 사회적 문제를 제거하고, 원만한 사회생활을 유지 할 수 있도록 돕기 위한 기반을 마련하는 것에 목적이 있다. 사례 연구의 대상은 은둔생활이 평균 1년에서 1년 6개월 된 집단으로 6개월 이상 사회생...
<국문초록> 인지-행동 집단미술치료를 통한 ‘은둔형 외톨이’의 사회참여에 관한 연구 미술치료전공 김 예 슬 지도교수 김 진 숙 본 연구는 후기청소년 ‘은둔형 외톨이’를 위한 인지-행동 집단미술치료로 은둔 생활로 인한 후기 청소년들의 심리‧ 사회적 문제를 제거하고, 원만한 사회생활을 유지 할 수 있도록 돕기 위한 기반을 마련하는 것에 목적이 있다. 사례 연구의 대상은 은둔생활이 평균 1년에서 1년 6개월 된 집단으로 6개월 이상 사회생활에 적응하지 못하는 평균 연령 만 24세의 후기청소년으로 ‘은둔형 외톨이의 모임’이라는 온라인 카페에 가입되어 있는 3명의 회원들로 본인이 참여 의사를 밝혀 집단이 구성되었다. 미술치료는 주 1회 70분씩 총 16회기로 진행하였고, 본 연구 대상자들이 공통적으로 가지고 있는 우울과 대인공포를 감소시키기 위하여 인지-행동 치료의 이론을 적용하여 집단 미술치료를 실시하였다. 연구의 평가 방법으로 우울의 감소를 알아보기 위하여 MMPI-우울척도와 부정적 자동적 사고 척도와 대인공포의 감소를 알아보기 위하여 대인관계 척도가 사용되었으며, 사회참여에 관한 효과성을 알아보기 위해서는 사회성 척도를 사용하였다. 그리고 인지- 행동 변화를 알아보기 위하여 K-HTP 그림검사를 통해 개별 인지-행동 변화를 분석하였다. 미술치료가 종결된 후에 원만한 사회생활과 치료의 지속성을 위해 온라인을 통한 만남으로 사후관리를 하였고, 연구의 결과로서 집단의 사전‧ 사후 검사 결과의 평균치를 통하여 긍정적인 변화를 확인하였다. 3명의 은둔형 외톨이 중 2명은 사회생활을 시작하였고, 1명은 중단했던 학업을 다시 시작하면서 사전 ‧ 사후 인지-행동 변화에 유의미한 차이를 보였다. 위와 같은 결과들을 비추어 보면 인지-행동 집단 미술치료가 후기 청소년 은둔형 외톨이들을 집 밖으로 이끌어내었고 사회참여에 긍정적인 인지-행동 변화에 도움이 되었음을 알 수 있다.
<국문초록> 인지-행동 집단미술치료를 통한 ‘은둔형 외톨이’의 사회참여에 관한 연구 미술치료전공 김 예 슬 지도교수 김 진 숙 본 연구는 후기청소년 ‘은둔형 외톨이’를 위한 인지-행동 집단미술치료로 은둔 생활로 인한 후기 청소년들의 심리‧ 사회적 문제를 제거하고, 원만한 사회생활을 유지 할 수 있도록 돕기 위한 기반을 마련하는 것에 목적이 있다. 사례 연구의 대상은 은둔생활이 평균 1년에서 1년 6개월 된 집단으로 6개월 이상 사회생활에 적응하지 못하는 평균 연령 만 24세의 후기청소년으로 ‘은둔형 외톨이의 모임’이라는 온라인 카페에 가입되어 있는 3명의 회원들로 본인이 참여 의사를 밝혀 집단이 구성되었다. 미술치료는 주 1회 70분씩 총 16회기로 진행하였고, 본 연구 대상자들이 공통적으로 가지고 있는 우울과 대인공포를 감소시키기 위하여 인지-행동 치료의 이론을 적용하여 집단 미술치료를 실시하였다. 연구의 평가 방법으로 우울의 감소를 알아보기 위하여 MMPI-우울척도와 부정적 자동적 사고 척도와 대인공포의 감소를 알아보기 위하여 대인관계 척도가 사용되었으며, 사회참여에 관한 효과성을 알아보기 위해서는 사회성 척도를 사용하였다. 그리고 인지- 행동 변화를 알아보기 위하여 K-HTP 그림검사를 통해 개별 인지-행동 변화를 분석하였다. 미술치료가 종결된 후에 원만한 사회생활과 치료의 지속성을 위해 온라인을 통한 만남으로 사후관리를 하였고, 연구의 결과로서 집단의 사전‧ 사후 검사 결과의 평균치를 통하여 긍정적인 변화를 확인하였다. 3명의 은둔형 외톨이 중 2명은 사회생활을 시작하였고, 1명은 중단했던 학업을 다시 시작하면서 사전 ‧ 사후 인지-행동 변화에 유의미한 차이를 보였다. 위와 같은 결과들을 비추어 보면 인지-행동 집단 미술치료가 후기 청소년 은둔형 외톨이들을 집 밖으로 이끌어내었고 사회참여에 긍정적인 인지-행동 변화에 도움이 되었음을 알 수 있다.
Social Participation through Cognitive Behavioral Group Art Therapy for 'ひきこもり'[Hikikomori. Seclusion Lonelier] Kim, Yea-Seul GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL EDUCATION MYONGJI UNIVERSITY Adviser : Kim, Jin-Sook, Ph. D., A. T. R. The purpose of this study is to solve late adolescence's mentalsocia...
Social Participation through Cognitive Behavioral Group Art Therapy for 'ひきこもり'[Hikikomori. Seclusion Lonelier] Kim, Yea-Seul GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL EDUCATION MYONGJI UNIVERSITY Adviser : Kim, Jin-Sook, Ph. D., A. T. R. The purpose of this study is to solve late adolescence's mentalsocial problems on the ground of self seclusion through Cognitive Behavioral Group Art Therapy. The subjects of case study were the age of 24, 24, 25 years 3 late adolescence. They were members of 'ひきこもり' on-line club who had not been adopted to social skill well for more than 6 months. Group Art therapy was held 16 sessions 70 minutes for a week based on Cognitive Behavioral Therapy Theory to decrease case study group’s depression and astraphobia. As Method of analysis, Minnesota Multiphasic Personality Inventory – Depression and Automatic Thoughts Questionnaire - Negative were applied to see decline of depression, Relationship Change Scale for decrease of astraphobia and sociality scale was used to inquire social participation effectiveness. Cognitive Behavioral is also analyzed by using K-HTP picture test to see individual cognitive behavioral changes. Researcher kept managed this case group on-line for the normal sociality and durability of this treatment after the case study. As a result there was a positive change according to the pre and post test averages. Two of three participation had started their community life and the other one could had gone back to her school again. There was a significant result between pre test and post test result. Therefore Cognitive Behavioral Group Art Therapy helps ‘Late Adolescence ひきこもり’ active and results positive effects on their Cognitive Behavioral changes for social participation.
Social Participation through Cognitive Behavioral Group Art Therapy for 'ひきこもり'[Hikikomori. Seclusion Lonelier] Kim, Yea-Seul GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL EDUCATION MYONGJI UNIVERSITY Adviser : Kim, Jin-Sook, Ph. D., A. T. R. The purpose of this study is to solve late adolescence's mentalsocial problems on the ground of self seclusion through Cognitive Behavioral Group Art Therapy. The subjects of case study were the age of 24, 24, 25 years 3 late adolescence. They were members of 'ひきこもり' on-line club who had not been adopted to social skill well for more than 6 months. Group Art therapy was held 16 sessions 70 minutes for a week based on Cognitive Behavioral Therapy Theory to decrease case study group’s depression and astraphobia. As Method of analysis, Minnesota Multiphasic Personality Inventory – Depression and Automatic Thoughts Questionnaire - Negative were applied to see decline of depression, Relationship Change Scale for decrease of astraphobia and sociality scale was used to inquire social participation effectiveness. Cognitive Behavioral is also analyzed by using K-HTP picture test to see individual cognitive behavioral changes. Researcher kept managed this case group on-line for the normal sociality and durability of this treatment after the case study. As a result there was a positive change according to the pre and post test averages. Two of three participation had started their community life and the other one could had gone back to her school again. There was a significant result between pre test and post test result. Therefore Cognitive Behavioral Group Art Therapy helps ‘Late Adolescence ひきこもり’ active and results positive effects on their Cognitive Behavioral changes for social participation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.