전통놀이를 활용한 유아인성교육 강화프로그램 개발 및 적용 A Study on the Development and Application of Personality Education Strengthening Program for Young Children Using Traditional Play원문보기
본 연구의 목적은 유아 인성교육의 연계성에 주목하여 전통놀이에 내재되어 있는 유아에게 적용 가능한 인성교육의 내용적 요소를 도출하고 전통놀이에 내재된 인성 교육적 내용과 요소, 가치를 기초로 하여 유아교육현장에 적용할 수 있는 유아 인성교육 강화프로그램을 개발하고 현장 적용을 통해 유아의 자아존중감, 유아의 자기조절능력에 미치는 효과를 분석함으로써 유아교육 현장에서 프로그램의 구체적인 적용방향을 제시하는 것이다. 연구 목표에 따라 연구 질문 1과 2가 설정되었고 구체적인 연구 질문은 다음과 같다. 연구 질문 1. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램은 어떻게 조직 될 것인가? 연구 문제 2. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램이 적용될 때 아동의 자아 존중감 및 자기조절능력에 미치는 효과는 무엇인가?
위의 연구 질문을 바탕으로 연구는 다음과 같이 수행되었다. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램 개발을 위하여 문헌 및 선행연구를 토대로 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램의 목적 및 목표를 설정하였으며, 전문가와의 협의를 거친 후 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램의 내용을 구성하였고 전통놀이를 활용한 유아 인성교육의 교수학습단계를 구안하였다. 이를 기초로 프로그램의 활동을 구안하여 현장교사 10인 및 유아교육 전문가 5인의 ...
본 연구의 목적은 유아 인성교육의 연계성에 주목하여 전통놀이에 내재되어 있는 유아에게 적용 가능한 인성교육의 내용적 요소를 도출하고 전통놀이에 내재된 인성 교육적 내용과 요소, 가치를 기초로 하여 유아교육현장에 적용할 수 있는 유아 인성교육 강화프로그램을 개발하고 현장 적용을 통해 유아의 자아존중감, 유아의 자기조절능력에 미치는 효과를 분석함으로써 유아교육 현장에서 프로그램의 구체적인 적용방향을 제시하는 것이다. 연구 목표에 따라 연구 질문 1과 2가 설정되었고 구체적인 연구 질문은 다음과 같다. 연구 질문 1. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램은 어떻게 조직 될 것인가? 연구 문제 2. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램이 적용될 때 아동의 자아 존중감 및 자기조절능력에 미치는 효과는 무엇인가?
위의 연구 질문을 바탕으로 연구는 다음과 같이 수행되었다. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램 개발을 위하여 문헌 및 선행연구를 토대로 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램의 목적 및 목표를 설정하였으며, 전문가와의 협의를 거친 후 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램의 내용을 구성하였고 전통놀이를 활용한 유아 인성교육의 교수학습단계를 구안하였다. 이를 기초로 프로그램의 활동을 구안하여 현장교사 10인 및 유아교육 전문가 5인의 내용 타당도 검증을 거쳐 활동을 선정하였으며 프로그램의 평가 방법을 선정하고 내용 적합성에 대한 검토 및 수정ㆍ보완의 과정을 거친 후 최종 프로그램의 체계를 구성하였다. 연구결과에 근거하여 요약 및 논의를 하면 다음과 같다. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램의 목적은 ‘일상생활 속에서 자신에 대한 긍정적 자아 존중감과 감정과 행동을 조절하는 태도를 통해 더불어 살아갈 수 있는 전인적인 미래의 인재를 양성하는 것’으로 선정하였다. 구체적인 목표는 첫째, ‘일상생활 속에서 전통놀이에 관심을 갖고 이해한다.’, 둘째, ‘자아 존중감을 기른다.’, 셋째, ‘자기조절능력을 증진하다.’, 넷째, ‘행동을 조절하는 태도를 길러 또래와의 긍정적인 관계를 형성한다.’ 로 제시하였다. 내용 구성요소는 ‘자아 존중감 갖기’의 하위 내용요소로는 전통놀이를 통해 긍정적 자아개념과 긍정적 사고를 가지고 도덕적 의식을 형성하도록 하는 것이다. ‘자기조절능력 갖기’의 하위 내용요소는 끈기와 인내하는 과정을 통해 질서와 협력을 알게 하며 자기감정을 조절하는 태도를 기르는 것이다. 교수학습방법은 사전단계, 도입단계, 전개단계, 마무리 및 평가단계로 구성하였다. 사전단계는 경험나누기 단계로 이전 경험 나누기 활동과 활동의 내용을 안내하며 도입단계는 다가가고 만나기 단계로 활동을 하기 위한 환경을 조성하고 흥미와 관심을 갖도록 한다. 전개단계는 소개하고 나누기 단계로 활동을 소개하며 활동의 가치를 탐색하며 마무리 및 평가는 정리 및 마무리 단계로 자신의 생각이나 느낌을 타인과 공유하고 다양한 방식으로 평가를 하는 것으로 구성하였다. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화 프로그램의 최종 평가방법은 유아의 발달단계를 고려하여 교사관찰과 유아의 언어적 비언어적 반응에 대한 교사 평가와 교사에 의한 프로그램 평가방식으로 구성하였다. 본 연구에서 전통놀이에서 찾은 긍정적 자아개념 요소와 자기 조절능력을 탐구해 보고 탐구한 작용점을 토대로 현재의 인성교육 상황에 맞게 다양한 방법으로 활동을 확장해 보는 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램은 유아의 긍정적인 자아개념 형성과 자기 조절능력 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 따라서 전통놀이를 활용한 인성교육의 중요성과 필요성에 대한 인식뿐 아니라 유아교육현장에서 활성화 될 수 있도록 전통놀이를 활용한 인성교육의 바람직한 방향과 구체적인 방법을 제시하여 현장에서의 활용도를 높일 수 있을 것이라 본다.
본 연구의 목적은 유아 인성교육의 연계성에 주목하여 전통놀이에 내재되어 있는 유아에게 적용 가능한 인성교육의 내용적 요소를 도출하고 전통놀이에 내재된 인성 교육적 내용과 요소, 가치를 기초로 하여 유아교육현장에 적용할 수 있는 유아 인성교육 강화프로그램을 개발하고 현장 적용을 통해 유아의 자아존중감, 유아의 자기조절능력에 미치는 효과를 분석함으로써 유아교육 현장에서 프로그램의 구체적인 적용방향을 제시하는 것이다. 연구 목표에 따라 연구 질문 1과 2가 설정되었고 구체적인 연구 질문은 다음과 같다. 연구 질문 1. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램은 어떻게 조직 될 것인가? 연구 문제 2. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램이 적용될 때 아동의 자아 존중감 및 자기조절능력에 미치는 효과는 무엇인가?
위의 연구 질문을 바탕으로 연구는 다음과 같이 수행되었다. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램 개발을 위하여 문헌 및 선행연구를 토대로 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램의 목적 및 목표를 설정하였으며, 전문가와의 협의를 거친 후 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램의 내용을 구성하였고 전통놀이를 활용한 유아 인성교육의 교수학습단계를 구안하였다. 이를 기초로 프로그램의 활동을 구안하여 현장교사 10인 및 유아교육 전문가 5인의 내용 타당도 검증을 거쳐 활동을 선정하였으며 프로그램의 평가 방법을 선정하고 내용 적합성에 대한 검토 및 수정ㆍ보완의 과정을 거친 후 최종 프로그램의 체계를 구성하였다. 연구결과에 근거하여 요약 및 논의를 하면 다음과 같다. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램의 목적은 ‘일상생활 속에서 자신에 대한 긍정적 자아 존중감과 감정과 행동을 조절하는 태도를 통해 더불어 살아갈 수 있는 전인적인 미래의 인재를 양성하는 것’으로 선정하였다. 구체적인 목표는 첫째, ‘일상생활 속에서 전통놀이에 관심을 갖고 이해한다.’, 둘째, ‘자아 존중감을 기른다.’, 셋째, ‘자기조절능력을 증진하다.’, 넷째, ‘행동을 조절하는 태도를 길러 또래와의 긍정적인 관계를 형성한다.’ 로 제시하였다. 내용 구성요소는 ‘자아 존중감 갖기’의 하위 내용요소로는 전통놀이를 통해 긍정적 자아개념과 긍정적 사고를 가지고 도덕적 의식을 형성하도록 하는 것이다. ‘자기조절능력 갖기’의 하위 내용요소는 끈기와 인내하는 과정을 통해 질서와 협력을 알게 하며 자기감정을 조절하는 태도를 기르는 것이다. 교수학습방법은 사전단계, 도입단계, 전개단계, 마무리 및 평가단계로 구성하였다. 사전단계는 경험나누기 단계로 이전 경험 나누기 활동과 활동의 내용을 안내하며 도입단계는 다가가고 만나기 단계로 활동을 하기 위한 환경을 조성하고 흥미와 관심을 갖도록 한다. 전개단계는 소개하고 나누기 단계로 활동을 소개하며 활동의 가치를 탐색하며 마무리 및 평가는 정리 및 마무리 단계로 자신의 생각이나 느낌을 타인과 공유하고 다양한 방식으로 평가를 하는 것으로 구성하였다. 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화 프로그램의 최종 평가방법은 유아의 발달단계를 고려하여 교사관찰과 유아의 언어적 비언어적 반응에 대한 교사 평가와 교사에 의한 프로그램 평가방식으로 구성하였다. 본 연구에서 전통놀이에서 찾은 긍정적 자아개념 요소와 자기 조절능력을 탐구해 보고 탐구한 작용점을 토대로 현재의 인성교육 상황에 맞게 다양한 방법으로 활동을 확장해 보는 전통놀이를 활용한 유아 인성교육 강화프로그램은 유아의 긍정적인 자아개념 형성과 자기 조절능력 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 따라서 전통놀이를 활용한 인성교육의 중요성과 필요성에 대한 인식뿐 아니라 유아교육현장에서 활성화 될 수 있도록 전통놀이를 활용한 인성교육의 바람직한 방향과 구체적인 방법을 제시하여 현장에서의 활용도를 높일 수 있을 것이라 본다.
The purpose of this study is to focus on the linkage of young children personality education and to draw out the content factor of personality education applicable to young children using traditional play, The purpose of this study is to present the specific application direction of the program in e...
The purpose of this study is to focus on the linkage of young children personality education and to draw out the content factor of personality education applicable to young children using traditional play, The purpose of this study is to present the specific application direction of the program in early childhood education by analyzing the effect of the infant personality education strengthening program which can be applied to the field and the self - esteem of the young children and the self - control ability of the young children through field application. In accordance with the research goal, questions 1 and 2 were set, and the specific research questions are as follows.
Question 1. How the childhood personality education strengthening program using traditional play will be organized? Question 2. What is the effect of childhood personality education strengthening program using traditional play to childhood’s self-esteem and self-control?
Based on the above research questions, the research was conducted as follows. In order to develop the childhood personality education strengthening program using traditional play, this paper firstly set the purpose and goal of childhood personality education strengthening program based on the literature and previous studies. Secondly, the contents of childhood personality education strengthening program was constructed after the consultation with experts. Finally, the teaching-learning stages of childhood personality education using traditional paly was designed. Based on these, the program activities and the evaluation methods were selected through validity verification from 10 field teachers and 5 early childhood education experts. The final program set was constructed after the reviewing process of the contents suitability. Summary and discussion based on the results of the study are as follows. The purpose of the young children personality education strengthening program using traditional play is ‘to nurture talented human resources able to live together through the positive self-esteem and the attitude of controlling his own emotions and actions in daily life.’ The specific goals are as follows ; First, ‘get interested in and understand traditional play in daily life.’ Second, ‘improve one’s self-esteem.’ Third, ‘promote self-control ability.’ Last, ‘build positive relationships with peers through the attitude of controlling his own actions.’ The subelement of the second goal is to get positive self-conception and create moral consciousness through traditional play. Similarly, the subelement of the third goal is to know order and cooperation through the process of patience and form the attitude of controlling his won emotions. This paper consisted the teaching-learning methods to precursor, introduction stage, development stage, and completion and evaluation stage. The precursor is the stage, which guides the previous experience-sharing activities and the content of the activities. At the introduction stage, we create the environment where children can do and get interested in the activities. The development stage is to introduce, share and demonstrate the value of the activities. And finally the completion and evaluation stage is constructed to share one’s own emotions and feelings with one another, and evaluate in diverse ways. The final evaluation method of young children personality education strengthening program using traditional play is constructed with teacher observation, and teacher evaluation of child’s verbal and nonverbal reaction. Based on this study, we found that the young children personality education strengthening program using traditional play is effective to form child’s self-conception and improve self-controlling ability. Therefore, it is expected that not only to appreciate the importance and the necessity of personality education using traditional education but also to activate them in the field of young children education, the research would be able to increase the efficiency in real circumstances by suggesting desirable and specific directions of personality education using traditional play.
The purpose of this study is to focus on the linkage of young children personality education and to draw out the content factor of personality education applicable to young children using traditional play, The purpose of this study is to present the specific application direction of the program in early childhood education by analyzing the effect of the infant personality education strengthening program which can be applied to the field and the self - esteem of the young children and the self - control ability of the young children through field application. In accordance with the research goal, questions 1 and 2 were set, and the specific research questions are as follows.
Question 1. How the childhood personality education strengthening program using traditional play will be organized? Question 2. What is the effect of childhood personality education strengthening program using traditional play to childhood’s self-esteem and self-control?
Based on the above research questions, the research was conducted as follows. In order to develop the childhood personality education strengthening program using traditional play, this paper firstly set the purpose and goal of childhood personality education strengthening program based on the literature and previous studies. Secondly, the contents of childhood personality education strengthening program was constructed after the consultation with experts. Finally, the teaching-learning stages of childhood personality education using traditional paly was designed. Based on these, the program activities and the evaluation methods were selected through validity verification from 10 field teachers and 5 early childhood education experts. The final program set was constructed after the reviewing process of the contents suitability. Summary and discussion based on the results of the study are as follows. The purpose of the young children personality education strengthening program using traditional play is ‘to nurture talented human resources able to live together through the positive self-esteem and the attitude of controlling his own emotions and actions in daily life.’ The specific goals are as follows ; First, ‘get interested in and understand traditional play in daily life.’ Second, ‘improve one’s self-esteem.’ Third, ‘promote self-control ability.’ Last, ‘build positive relationships with peers through the attitude of controlling his own actions.’ The subelement of the second goal is to get positive self-conception and create moral consciousness through traditional play. Similarly, the subelement of the third goal is to know order and cooperation through the process of patience and form the attitude of controlling his won emotions. This paper consisted the teaching-learning methods to precursor, introduction stage, development stage, and completion and evaluation stage. The precursor is the stage, which guides the previous experience-sharing activities and the content of the activities. At the introduction stage, we create the environment where children can do and get interested in the activities. The development stage is to introduce, share and demonstrate the value of the activities. And finally the completion and evaluation stage is constructed to share one’s own emotions and feelings with one another, and evaluate in diverse ways. The final evaluation method of young children personality education strengthening program using traditional play is constructed with teacher observation, and teacher evaluation of child’s verbal and nonverbal reaction. Based on this study, we found that the young children personality education strengthening program using traditional play is effective to form child’s self-conception and improve self-controlling ability. Therefore, it is expected that not only to appreciate the importance and the necessity of personality education using traditional education but also to activate them in the field of young children education, the research would be able to increase the efficiency in real circumstances by suggesting desirable and specific directions of personality education using traditional play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.