오늘날의 급격하게 진행되어 온 산업화 및 도시화로 인해 가치관이 붕괴되고 있다. 신체적, 정서적, 정신적으로 급격한 변화와 자아 정체성을 형성하는 청소년기에 청소년들은 대부분의 시간을 학교에서 보내고 있으며 청소년의 사회 환경 중에서 학교는 가정에서 사회로 생활범위가 확대되는 장이며 사제관계와 친구관계가 맺어지는 사회적 관계의 장이기도하다. 그러나 우리나라 학교의 현실은 입시위주의 교과학습과 처벌 위주의 생활지도로 인해 학생들에게 가장 많은 스트레스를 주는 장소로 변화하고 있다. 우리나라 학교환경에 의해 최근에 청소년들이 학교생활에 대한 부적응 현상을 보이고 있으며 이러한 학교부적응은 학습 부진아, 학교 공포증, 등교거부, 수업포기, 무단결석, 소외감, ...
오늘날의 급격하게 진행되어 온 산업화 및 도시화로 인해 가치관이 붕괴되고 있다. 신체적, 정서적, 정신적으로 급격한 변화와 자아 정체성을 형성하는 청소년기에 청소년들은 대부분의 시간을 학교에서 보내고 있으며 청소년의 사회 환경 중에서 학교는 가정에서 사회로 생활범위가 확대되는 장이며 사제관계와 친구관계가 맺어지는 사회적 관계의 장이기도하다. 그러나 우리나라 학교의 현실은 입시위주의 교과학습과 처벌 위주의 생활지도로 인해 학생들에게 가장 많은 스트레스를 주는 장소로 변화하고 있다. 우리나라 학교환경에 의해 최근에 청소년들이 학교생활에 대한 부적응 현상을 보이고 있으며 이러한 학교부적응은 학습 부진아, 학교 공포증, 등교거부, 수업포기, 무단결석, 소외감, 행동장애, 가출, 심리적인 문제 등으로 나타나며 부적응 학생이 날로 많아지고 있다. 하지만 우리나라에서는 학교부적응을 아직 문제로만 인식하고 있을 뿐이지 큰 관심을 갖고 있지 않으며 학교현장에서 부적응 문제를 학교상담제도에 의해 그동안 다루어져 왔다. 부적응 문제를 상담만으로는 예방 · 해결할 수 없다는 평가로 인해 그 대응책으로 학교사회사업이 논의되어져 서울의 몇 몇 학교에서 시범 실시되어지고 있다. 그러나 아직 우리나라에서는 학교사회사업이 제도화되어 있지 않기 때문에 학교사회사업의 개념과 사회사업가들의 학교에서의 역할과 기능에 대한 이해가 지극히 부족한 상황이다. 따라서 본 연구는 학교 부적응 청소년에 대한 다양한 문제요인들과 실태를 문헌을 통해 살펴보고 외국의 학교사회사업에 관한 사례들을 비교·분석함으로 인해 앞으로 학교생활 적응에 도움이 될 수 있는 실질적인 학교사회사업의 접근방안을 모색하는데 이 연구의 목적이 있다. 본 연구에서 부적응 청소년에 대한 국․내외 학교사회사업 비교함으로 인해 우리나라 학교사회사업의 실질적인 접근방안을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 광범위한 학교부적응의 문제범위를 재정의화 해야 한다. 이를 통해서 조금 더 체계적이고 적극적인 학교사회사업이 이루어 질 수 있다. 둘째, 학교사회사업의 전문화가 이루어져야한다. 그러기 위해서 학교사회사업의 프로그램을 개발하고 프로그램의 전문성과 다양성이 갖추어져야할 뿐 아니라 학교-가정-지역사회가 함께 연계하여 학교사회사업의 적극적인 홍보와 사람들의 인식의 전환이 절실하다. 셋째, 학교사회사업을 추진하는 학교사회사업가의 양성체제를 확립하고 전문가조서의 자질과 역할을 수행할 수 있도록 지속적인 교육이 필요하다. 끝으로, 부적응 문제는 학생을 둘러싼 환경 및 학생과의 상호작용에 의해서 발생되기 때문에 학교사회사업의 궁극적인 방향은 학교연계 통합서비스 모델에 기초한 학교사회사업이 이루어져야 할 것이며 학교사회사업제도의 도입을 법제화되어야 할 것이다.
오늘날의 급격하게 진행되어 온 산업화 및 도시화로 인해 가치관이 붕괴되고 있다. 신체적, 정서적, 정신적으로 급격한 변화와 자아 정체성을 형성하는 청소년기에 청소년들은 대부분의 시간을 학교에서 보내고 있으며 청소년의 사회 환경 중에서 학교는 가정에서 사회로 생활범위가 확대되는 장이며 사제관계와 친구관계가 맺어지는 사회적 관계의 장이기도하다. 그러나 우리나라 학교의 현실은 입시위주의 교과학습과 처벌 위주의 생활지도로 인해 학생들에게 가장 많은 스트레스를 주는 장소로 변화하고 있다. 우리나라 학교환경에 의해 최근에 청소년들이 학교생활에 대한 부적응 현상을 보이고 있으며 이러한 학교부적응은 학습 부진아, 학교 공포증, 등교거부, 수업포기, 무단결석, 소외감, 행동장애, 가출, 심리적인 문제 등으로 나타나며 부적응 학생이 날로 많아지고 있다. 하지만 우리나라에서는 학교부적응을 아직 문제로만 인식하고 있을 뿐이지 큰 관심을 갖고 있지 않으며 학교현장에서 부적응 문제를 학교상담제도에 의해 그동안 다루어져 왔다. 부적응 문제를 상담만으로는 예방 · 해결할 수 없다는 평가로 인해 그 대응책으로 학교사회사업이 논의되어져 서울의 몇 몇 학교에서 시범 실시되어지고 있다. 그러나 아직 우리나라에서는 학교사회사업이 제도화되어 있지 않기 때문에 학교사회사업의 개념과 사회사업가들의 학교에서의 역할과 기능에 대한 이해가 지극히 부족한 상황이다. 따라서 본 연구는 학교 부적응 청소년에 대한 다양한 문제요인들과 실태를 문헌을 통해 살펴보고 외국의 학교사회사업에 관한 사례들을 비교·분석함으로 인해 앞으로 학교생활 적응에 도움이 될 수 있는 실질적인 학교사회사업의 접근방안을 모색하는데 이 연구의 목적이 있다. 본 연구에서 부적응 청소년에 대한 국․내외 학교사회사업 비교함으로 인해 우리나라 학교사회사업의 실질적인 접근방안을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 광범위한 학교부적응의 문제범위를 재정의화 해야 한다. 이를 통해서 조금 더 체계적이고 적극적인 학교사회사업이 이루어 질 수 있다. 둘째, 학교사회사업의 전문화가 이루어져야한다. 그러기 위해서 학교사회사업의 프로그램을 개발하고 프로그램의 전문성과 다양성이 갖추어져야할 뿐 아니라 학교-가정-지역사회가 함께 연계하여 학교사회사업의 적극적인 홍보와 사람들의 인식의 전환이 절실하다. 셋째, 학교사회사업을 추진하는 학교사회사업가의 양성체제를 확립하고 전문가조서의 자질과 역할을 수행할 수 있도록 지속적인 교육이 필요하다. 끝으로, 부적응 문제는 학생을 둘러싼 환경 및 학생과의 상호작용에 의해서 발생되기 때문에 학교사회사업의 궁극적인 방향은 학교연계 통합서비스 모델에 기초한 학교사회사업이 이루어져야 할 것이며 학교사회사업제도의 도입을 법제화되어야 할 것이다.
A Comparative Research of Domestic and Foreign School Social Undertaking to School Mal-adjusting Juveniles Ryu Min Jeong Major in ChildrenㆍYouth Graduate School of SocialWelfare Myongji University Industrialization and urbanization rapidly proceeded these days has collapsed a sense of values. Youth ...
A Comparative Research of Domestic and Foreign School Social Undertaking to School Mal-adjusting Juveniles Ryu Min Jeong Major in ChildrenㆍYouth Graduate School of SocialWelfare Myongji University Industrialization and urbanization rapidly proceeded these days has collapsed a sense of values. Youth in their juvenile period getting through swift physical, emotional and mental change, and forming their self-identity spend their time in school, which is a chapter of expanding their life range from home to society, and a socio-relational chapter of cultivating teacher and pupil and friend relation. But our nation's school reality is that it has changed as a place to give the most stress to students due to cram study and corporal punishment life guidance. In the school setting, youth have showed mal-adjustment to the school life, which brings forth poor study learners, school phobia, refusal to going to school, giving up class, feelings of alienation, behavioral disorder, leaving home, and psychological problem etc., and produces mal-adjusted students more and more. But our country has still recognized school maladjustment as a problem, and hasn't had much concern about it, and the school front has deal with the maladjustment by school counselling system. Due to the assessment that the maladjustment can not be prevented and solved only by counselling, as a countermove, school social project has been discussed and demonstrated as a model in some schools. But in our country, the school social project has not been institutionalized, so there lacks a lot of understanding of the concept of the school social project and the role and function of social workers at schools. Thus this research aims at exploring various problem factors and status to maladjusted students, comparing and analyzing cases on the school social project, and seeking the approach plan of the substantial school social project to be serviceable to adjustment of school. In this research, the substantial approach plan of the school social project by comparison with domestic and foreign cases are summed up as follows. First, extensive school maladjustment issue range should be re-defined. Through this, more organized and positive school social project can be achieved. Second, the specialization of the school social project should be done. For that, its programs should be developed, equipped with specialization and diversification, and in link with school-home-community, positive publicity and people's shift of recognition of the school social project is urgent. Third, the training system of school social workers to promote the school social project, and steady education to perform as a specialist's quality and role are necessary. Finally, maladjustment takes place by the interaction with the setting and students, so the ultimate direction of the school social project should be done based on a school linked integrated service model, and the introduction of the school social project should be legalized.
A Comparative Research of Domestic and Foreign School Social Undertaking to School Mal-adjusting Juveniles Ryu Min Jeong Major in ChildrenㆍYouth Graduate School of SocialWelfare Myongji University Industrialization and urbanization rapidly proceeded these days has collapsed a sense of values. Youth in their juvenile period getting through swift physical, emotional and mental change, and forming their self-identity spend their time in school, which is a chapter of expanding their life range from home to society, and a socio-relational chapter of cultivating teacher and pupil and friend relation. But our nation's school reality is that it has changed as a place to give the most stress to students due to cram study and corporal punishment life guidance. In the school setting, youth have showed mal-adjustment to the school life, which brings forth poor study learners, school phobia, refusal to going to school, giving up class, feelings of alienation, behavioral disorder, leaving home, and psychological problem etc., and produces mal-adjusted students more and more. But our country has still recognized school maladjustment as a problem, and hasn't had much concern about it, and the school front has deal with the maladjustment by school counselling system. Due to the assessment that the maladjustment can not be prevented and solved only by counselling, as a countermove, school social project has been discussed and demonstrated as a model in some schools. But in our country, the school social project has not been institutionalized, so there lacks a lot of understanding of the concept of the school social project and the role and function of social workers at schools. Thus this research aims at exploring various problem factors and status to maladjusted students, comparing and analyzing cases on the school social project, and seeking the approach plan of the substantial school social project to be serviceable to adjustment of school. In this research, the substantial approach plan of the school social project by comparison with domestic and foreign cases are summed up as follows. First, extensive school maladjustment issue range should be re-defined. Through this, more organized and positive school social project can be achieved. Second, the specialization of the school social project should be done. For that, its programs should be developed, equipped with specialization and diversification, and in link with school-home-community, positive publicity and people's shift of recognition of the school social project is urgent. Third, the training system of school social workers to promote the school social project, and steady education to perform as a specialist's quality and role are necessary. Finally, maladjustment takes place by the interaction with the setting and students, so the ultimate direction of the school social project should be done based on a school linked integrated service model, and the introduction of the school social project should be legalized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.