7차 교육과정에서 독서교육은 무엇보다도 중요한 역점과제이다. 특히 21세기 정보화 시대가 되면서 독서는 가장 중요한 정보탐색행위로 여겨지고 있다. 정보를 수집하는 것 자체가 독서의 한 부분이라고 말할 수 있다. 그러므로 이러한 독서의 효과를 극대화하기 위한 방안을 찾는 것에 대한 논의가 시급한 시점이라고 판단된다. 이에 따라 본 연구는 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과를 비교분석하여 독서효과를 극대화 할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 본 연구는 강남구 통합 도서 관리시스템 운영 하에 있는 도서관의 소장 자료와 ...
7차 교육과정에서 독서교육은 무엇보다도 중요한 역점과제이다. 특히 21세기 정보화 시대가 되면서 독서는 가장 중요한 정보탐색행위로 여겨지고 있다. 정보를 수집하는 것 자체가 독서의 한 부분이라고 말할 수 있다. 그러므로 이러한 독서의 효과를 극대화하기 위한 방안을 찾는 것에 대한 논의가 시급한 시점이라고 판단된다. 이에 따라 본 연구는 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과를 비교분석하여 독서효과를 극대화 할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 본 연구는 강남구 통합 도서 관리시스템 운영 하에 있는 도서관의 소장 자료와 전자도서관 자료를 바탕으로 동일하게 멀티미디어 전자책과 종이책으로 존재하는 6개 문학작품을 추출하여 표본자료로 사용하였다. 그리고 선정된 표본 자료의 멀티미디어 전자책과 종이책을 강남구에 위치하고 있는 3개 초등학교 2~6학년 100명의 학생들에게 읽게 한 후, 동일한 내용의 설문지를 이용하여 정보 습득력, 정보 요약력, 상상력을 측정하였다. 이와 같은 방법으로 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과 차이를 대응표본 t-검증, 일원배치 분산분석과 사후검정 등을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과(정보 요약력, 정보 습득력, 상상력)를 비교해 보면, 전반적으로 모든 면에서 종이책이 멀티미디어 전자책보다 독서효과가 높게 나타났다. 분석결과, 종이책이 멀티미디어 전자책보다 평균 독서효과가 더 높았으나, 이 차이는 통계적으로 유의미하지는 못한 것으로 나타났다. 다만 부분적으로 정보 습득력면에서 멀티미디어 전자책이 좀더 독서효과가 높게 나타났으며, 이러한 차이는 통계적으로도 검증되었다. 둘째, 학생들의 특성(독서량, 성별, 학년별)에 대한 독서효과의 비교 결과는 다음과 같다. 연간 평균 독서량에 따른 독서효과는 사후 검증의 결과 정보 요약력은 유의미한 차이를 보이지 않았지만, 정보 습득력과 상상력은 유의미한 차이를 보였다. 성별과 학년 차에 따른 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과는 정보 요약력에서만 유의미한 차이가 있었다. 셋째, 어린이의 컴퓨터 사용시간에 대한 멀티미디어 전자책의 만족도 결과는 다음과 같다. 컴퓨터 사용시간에 따른 멀티미디어 전자책의 만족도는 컴퓨터를 2시간이상 사용하는 집단(상)에서 만족도(4.11), 1시간 이상 2시간 미만 사용하는 집단(중)에서 만족도(3.96), 1시간 미만 사용하는 집단(하)에서 만족도(3.96)로 약간의 차이는 있으나 유의미한 차이는 없다. 실험결과 전반적으로 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과 차이는 크지 않았지만, 부분적으로는 멀티미디어 전자책에서 좋은 독서효과를 거둘 수 있는 가능성을 찾을 수 있었다. 실험 결과를 기초로 하여 좋은 인프라를 갖추고 있음에도 불구하고 학생들이 널리 이용하지 않고 있는 멀티미디어 전자책을 활성화시켜 멀티미디어 전자책이 종이책을 대신하는 것이 아닌 독자적인 매체로서 학생들의 독서효과를 극대화 할 수 있는 세 가지 방안을 제안하였다. 첫째, 멀티미디어 전자책 콘텐츠를 다양화 시킨다. 둘째, 멀티미디어 전자책 포맷을 표준화시켜 전자책에 대한 학생들의 접근을 용이하게 한다. 마지막으로 체계적인 저작권 관리를 통해서 전자책의 지속적인 발전을 도모하는 것이 필요하다고 제안하였다.
7차 교육과정에서 독서교육은 무엇보다도 중요한 역점과제이다. 특히 21세기 정보화 시대가 되면서 독서는 가장 중요한 정보탐색행위로 여겨지고 있다. 정보를 수집하는 것 자체가 독서의 한 부분이라고 말할 수 있다. 그러므로 이러한 독서의 효과를 극대화하기 위한 방안을 찾는 것에 대한 논의가 시급한 시점이라고 판단된다. 이에 따라 본 연구는 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과를 비교분석하여 독서효과를 극대화 할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 본 연구는 강남구 통합 도서 관리시스템 운영 하에 있는 도서관의 소장 자료와 전자도서관 자료를 바탕으로 동일하게 멀티미디어 전자책과 종이책으로 존재하는 6개 문학작품을 추출하여 표본자료로 사용하였다. 그리고 선정된 표본 자료의 멀티미디어 전자책과 종이책을 강남구에 위치하고 있는 3개 초등학교 2~6학년 100명의 학생들에게 읽게 한 후, 동일한 내용의 설문지를 이용하여 정보 습득력, 정보 요약력, 상상력을 측정하였다. 이와 같은 방법으로 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과 차이를 대응표본 t-검증, 일원배치 분산분석과 사후검정 등을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과(정보 요약력, 정보 습득력, 상상력)를 비교해 보면, 전반적으로 모든 면에서 종이책이 멀티미디어 전자책보다 독서효과가 높게 나타났다. 분석결과, 종이책이 멀티미디어 전자책보다 평균 독서효과가 더 높았으나, 이 차이는 통계적으로 유의미하지는 못한 것으로 나타났다. 다만 부분적으로 정보 습득력면에서 멀티미디어 전자책이 좀더 독서효과가 높게 나타났으며, 이러한 차이는 통계적으로도 검증되었다. 둘째, 학생들의 특성(독서량, 성별, 학년별)에 대한 독서효과의 비교 결과는 다음과 같다. 연간 평균 독서량에 따른 독서효과는 사후 검증의 결과 정보 요약력은 유의미한 차이를 보이지 않았지만, 정보 습득력과 상상력은 유의미한 차이를 보였다. 성별과 학년 차에 따른 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과는 정보 요약력에서만 유의미한 차이가 있었다. 셋째, 어린이의 컴퓨터 사용시간에 대한 멀티미디어 전자책의 만족도 결과는 다음과 같다. 컴퓨터 사용시간에 따른 멀티미디어 전자책의 만족도는 컴퓨터를 2시간이상 사용하는 집단(상)에서 만족도(4.11), 1시간 이상 2시간 미만 사용하는 집단(중)에서 만족도(3.96), 1시간 미만 사용하는 집단(하)에서 만족도(3.96)로 약간의 차이는 있으나 유의미한 차이는 없다. 실험결과 전반적으로 멀티미디어 전자책과 종이책의 독서효과 차이는 크지 않았지만, 부분적으로는 멀티미디어 전자책에서 좋은 독서효과를 거둘 수 있는 가능성을 찾을 수 있었다. 실험 결과를 기초로 하여 좋은 인프라를 갖추고 있음에도 불구하고 학생들이 널리 이용하지 않고 있는 멀티미디어 전자책을 활성화시켜 멀티미디어 전자책이 종이책을 대신하는 것이 아닌 독자적인 매체로서 학생들의 독서효과를 극대화 할 수 있는 세 가지 방안을 제안하였다. 첫째, 멀티미디어 전자책 콘텐츠를 다양화 시킨다. 둘째, 멀티미디어 전자책 포맷을 표준화시켜 전자책에 대한 학생들의 접근을 용이하게 한다. 마지막으로 체계적인 저작권 관리를 통해서 전자책의 지속적인 발전을 도모하는 것이 필요하다고 제안하였다.
The purpose of this study is to propose ways to improve reading education with multimedia e-books in the elementary school environments, after comparing and analysing the reading effects between multimedia e-books and paper books. The reading education is the most important part during the 7th educa...
The purpose of this study is to propose ways to improve reading education with multimedia e-books in the elementary school environments, after comparing and analysing the reading effects between multimedia e-books and paper books. The reading education is the most important part during the 7th education curriculum in korea. In particular, reading is considered as the most important information media in the information-oriented period of 21st century. The act of collecting information is a part of reading. This study proposed methods to make reading more effective and maximize the output by analyzing the result of multimedia e-books and paper books. For this purpose, six books with both two forms (an multimedia e-book and a paper book) were selected from the total system of Kangnam Library Consortium as sample books and 100 participants were used. This study examines the comparative study of reading effects (composition, information acquisition and imagination) between multimedia e-books and paper books. To do that, I allowed participants to read the sample books, asked them to response an answer sheet, and analysed their answers. The results of this study are as follows. First, there are no statistically significant difference in the scores of composition, information acquisition and imagination, although overall, scores of paper books are higher than those of multimedia e-books. However in some cases the scores of multimedia e-books in the information acquisition are higher than those of paper books, resulting in statistically significant difference between two types of books. Second, this study shows that the amount of annual readings is positively related to improving children's composition and information acquisition ability. Moreover, the results of comparing multimedia e-books with paper books by gender and grade is make clear the difference only in the children's composition ability. Finally, the result of this study shows that children's computer usage time is not related to children's satisfaction towards multimedia e-books, although there is a little differences in the averages of three groups' satisfaction towards multimedia e-books: the first group that uses computers more than two hours a day; the second group that uses them between one and two hours; and the third group that uses them less than one hour.
The purpose of this study is to propose ways to improve reading education with multimedia e-books in the elementary school environments, after comparing and analysing the reading effects between multimedia e-books and paper books. The reading education is the most important part during the 7th education curriculum in korea. In particular, reading is considered as the most important information media in the information-oriented period of 21st century. The act of collecting information is a part of reading. This study proposed methods to make reading more effective and maximize the output by analyzing the result of multimedia e-books and paper books. For this purpose, six books with both two forms (an multimedia e-book and a paper book) were selected from the total system of Kangnam Library Consortium as sample books and 100 participants were used. This study examines the comparative study of reading effects (composition, information acquisition and imagination) between multimedia e-books and paper books. To do that, I allowed participants to read the sample books, asked them to response an answer sheet, and analysed their answers. The results of this study are as follows. First, there are no statistically significant difference in the scores of composition, information acquisition and imagination, although overall, scores of paper books are higher than those of multimedia e-books. However in some cases the scores of multimedia e-books in the information acquisition are higher than those of paper books, resulting in statistically significant difference between two types of books. Second, this study shows that the amount of annual readings is positively related to improving children's composition and information acquisition ability. Moreover, the results of comparing multimedia e-books with paper books by gender and grade is make clear the difference only in the children's composition ability. Finally, the result of this study shows that children's computer usage time is not related to children's satisfaction towards multimedia e-books, although there is a little differences in the averages of three groups' satisfaction towards multimedia e-books: the first group that uses computers more than two hours a day; the second group that uses them between one and two hours; and the third group that uses them less than one hour.
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