민원업무처리 개선을 위한 Paperless 시스템 모델 및 구축 컴 퓨 터 학 과 具 成 會 指 導 敎 授 柳 聖 烈 전자정부의 필수적인 요소인 Paperless는 종이문서를 감축하고 온라인으로 업무를 처리하는 대안으로써 다수의 공공기관에 도입되어 전자결재, 민원처리 등 단순 업무 처리부분에서 많은 성과를 거두고 있다. 그러나 업무처리 단계가 많고 관련자가 다양하여 민원처리가 복잡한 업무들은 아직까지도 종이문서를 이용한 수작업 방식으로 처리하고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 복잡한 업무시스템에 Paperless 도입을 통한 전자적 민원업무처리 개선모델을 제시하고자 한다. 오프라인에서 종이문서를 사용할 때 발생하는 문제점과 Paperless를 도입하여 문서를 전자화하고 문서유통, ...
민원업무처리 개선을 위한 Paperless 시스템 모델 및 구축 컴 퓨 터 학 과 具 成 會 指 導 敎 授 柳 聖 烈 전자정부의 필수적인 요소인 Paperless는 종이문서를 감축하고 온라인으로 업무를 처리하는 대안으로써 다수의 공공기관에 도입되어 전자결재, 민원처리 등 단순 업무 처리부분에서 많은 성과를 거두고 있다. 그러나 업무처리 단계가 많고 관련자가 다양하여 민원처리가 복잡한 업무들은 아직까지도 종이문서를 이용한 수작업 방식으로 처리하고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 복잡한 업무시스템에 Paperless 도입을 통한 전자적 민원업무처리 개선모델을 제시하고자 한다. 오프라인에서 종이문서를 사용할 때 발생하는 문제점과 Paperless를 도입하여 문서를 전자화하고 문서유통, 전자출판, 전자심의 등의 민원업무처리 개선 방법과 구축 후의 효과를 분석했다. 또한 Paperless 도입 시 고려사항과 디지털 자료들을 재활용하기 위한 방안을 제시하였다. 본 모델을 K위원회 민원업무처리시스템에 적용한 결과 기존의 방식보다 민원업무 처리 시간이 민원 1건당 1.6일이 단축 되었으며, 비용은 투자비용 대비 연간 50% 이상 절감되었으며, 모든 민원문서가 전자화되어 업무처리의 효율성과 투명성이 크게 향상 된 것으로 평가되었다.
민원업무처리 개선을 위한 Paperless 시스템 모델 및 구축 컴 퓨 터 학 과 具 成 會 指 導 敎 授 柳 聖 烈 전자정부의 필수적인 요소인 Paperless는 종이문서를 감축하고 온라인으로 업무를 처리하는 대안으로써 다수의 공공기관에 도입되어 전자결재, 민원처리 등 단순 업무 처리부분에서 많은 성과를 거두고 있다. 그러나 업무처리 단계가 많고 관련자가 다양하여 민원처리가 복잡한 업무들은 아직까지도 종이문서를 이용한 수작업 방식으로 처리하고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 복잡한 업무시스템에 Paperless 도입을 통한 전자적 민원업무처리 개선모델을 제시하고자 한다. 오프라인에서 종이문서를 사용할 때 발생하는 문제점과 Paperless를 도입하여 문서를 전자화하고 문서유통, 전자출판, 전자심의 등의 민원업무처리 개선 방법과 구축 후의 효과를 분석했다. 또한 Paperless 도입 시 고려사항과 디지털 자료들을 재활용하기 위한 방안을 제시하였다. 본 모델을 K위원회 민원업무처리시스템에 적용한 결과 기존의 방식보다 민원업무 처리 시간이 민원 1건당 1.6일이 단축 되었으며, 비용은 투자비용 대비 연간 50% 이상 절감되었으며, 모든 민원문서가 전자화되어 업무처리의 효율성과 투명성이 크게 향상 된 것으로 평가되었다.
ABSTRACT Modeling and Implementing a Paperless System to Improve the Working Process of Civil Complaints Koo, Seong-hoi Department of Computing Graduate School Soongsil University As an essential element in electronic governments, the paperless model was introduced in many public organizations to re...
ABSTRACT Modeling and Implementing a Paperless System to Improve the Working Process of Civil Complaints Koo, Seong-hoi Department of Computing Graduate School Soongsil University As an essential element in electronic governments, the paperless model was introduced in many public organizations to reduce the volume of paper documents and conduct business online. Although it realized a lot of achievements in simple business processes such as electronic approvals and civil affairs administration, complex civil affairs are still being processed by manual methods using paper documents since there are too many business steps and people involved. This study presents an improved model for the electronic processing of civil affairs. The problems generated when using paper documentsoffline, methods of improving civil affairs administration, such as electronic deliberation, electronic printing, and document distribution, by digitizing documents, and the effects after the construction of the system were analyzed. In addition, the items to be considered when introducing paperless documents and the program of recycling digital materials were presented. This model was applied to the civil affairs processing system operated by K Committee, and the results showed that the civil affairs processing time has been reduced by 16 days per case, while related expenseswere cut by more than 50% annually compared with the investment expenses. Evaluation of the results indicated that since all civil affairs documents have been computerized, the efficiency and the transparency of business processing have significantly improved.
ABSTRACT Modeling and Implementing a Paperless System to Improve the Working Process of Civil Complaints Koo, Seong-hoi Department of Computing Graduate School Soongsil University As an essential element in electronic governments, the paperless model was introduced in many public organizations to reduce the volume of paper documents and conduct business online. Although it realized a lot of achievements in simple business processes such as electronic approvals and civil affairs administration, complex civil affairs are still being processed by manual methods using paper documents since there are too many business steps and people involved. This study presents an improved model for the electronic processing of civil affairs. The problems generated when using paper documentsoffline, methods of improving civil affairs administration, such as electronic deliberation, electronic printing, and document distribution, by digitizing documents, and the effects after the construction of the system were analyzed. In addition, the items to be considered when introducing paperless documents and the program of recycling digital materials were presented. This model was applied to the civil affairs processing system operated by K Committee, and the results showed that the civil affairs processing time has been reduced by 16 days per case, while related expenseswere cut by more than 50% annually compared with the investment expenses. Evaluation of the results indicated that since all civil affairs documents have been computerized, the efficiency and the transparency of business processing have significantly improved.
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