본고는 새로 생겨나는 말(신조어)에 대한 개념을 정립하고, 용례를 통해 형성 양상을 살펴 본 다음 신조어가 학교 교육에서 갖게 되는 교육적 가치를 밝혀 교육 현장에서 적용할 수 있는 바람직한 교수 학습 방안을 제시함을 목적으로 한다. 자료 수집의 대상은 2002년 이후 국립국어원의 신조어 조사 자료를 주 자료로 삼고 이로부터 비교적 최근에 생겨난 말까지 인터넷과 신문을 통해 2차 수집하였다. 현행 국어과 교육과정에는 신조어를 본격적으로 다루지 않고 있다. 새로 생겨나는 말에 대한 의미 분석과 간단한 예는 들고 있지만 교육과정이 일정한 주기를 두고 개편되기 때문에 언어 현실의 변화를 충실하게 반영하고 있지 못한 실정이다. 이에 따라 학생들은 실제 언어 생활과 학문적 언어 생활 사이의 괴리를 호소하게 되어 여기서부터 본고의 문제의식이 시작되었다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 방법을 소개하는 한편, 신조어를 분석하고 사회적인 의미를 끌어낸 선행연구를 검토하면서 신조어를 교육적으로 접근한 사례가 없음을 비판하였다. Ⅱ장에서는 신조어에 대한 여러 가지 용어를 정리하고 연구를 위한 기준과 범위를 설정한 다음 용례를 통하여 그에 대한 근거를 제시하였다. Ⅲ장에서는 수집한 신조어의 용례를 통해 형성 양상을 살펴 보고 이 자료를 유형화하여 생산성 측면, 조어적 측면, 사회 문화적 측면으로 일반화하였다. 이것은 신조어가 학문적인 토대를 갖추고 있음을 보여준다. Ⅳ장에서는 신조어를 본격적으로 국어교육과 접목시켰다. 현행 교과서에서 언급하고 있는 관련 사항을 분석한 다음 이를 비판적으로 검토하고 바람직한 교육의 방향을 논의하였다. 그리고 이러한 이론적 배경을 실현시킬 수 있는 구체적인 교수 학습 방안을 제시하였는데, 어휘교육의 측면에서 다양한 접근을 시도하고자 하였다. 어휘 교육을 독해능력과 결부시켜 텍스트 맥락 읽기 지도 방법을 제안하고, 어휘의 문법적인 요소를 통해 신조어의 형성 양상을 고찰해 볼 수 있는 문법적 특징 이해 교육을 제안하였다. 또한 학습자의 흥미 유발과 어휘 교육의 현장성을 확보하기 위한 방안으로서 신조어 사전 활용 교육을 제시하였다. 특히 이것은 사전을 직접 만들어 보는 작업으로 구체화시켰다. 신조어는 사회적인 변화를 배경으로 ...
본고는 새로 생겨나는 말(신조어)에 대한 개념을 정립하고, 용례를 통해 형성 양상을 살펴 본 다음 신조어가 학교 교육에서 갖게 되는 교육적 가치를 밝혀 교육 현장에서 적용할 수 있는 바람직한 교수 학습 방안을 제시함을 목적으로 한다. 자료 수집의 대상은 2002년 이후 국립국어원의 신조어 조사 자료를 주 자료로 삼고 이로부터 비교적 최근에 생겨난 말까지 인터넷과 신문을 통해 2차 수집하였다. 현행 국어과 교육과정에는 신조어를 본격적으로 다루지 않고 있다. 새로 생겨나는 말에 대한 의미 분석과 간단한 예는 들고 있지만 교육과정이 일정한 주기를 두고 개편되기 때문에 언어 현실의 변화를 충실하게 반영하고 있지 못한 실정이다. 이에 따라 학생들은 실제 언어 생활과 학문적 언어 생활 사이의 괴리를 호소하게 되어 여기서부터 본고의 문제의식이 시작되었다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 방법을 소개하는 한편, 신조어를 분석하고 사회적인 의미를 끌어낸 선행연구를 검토하면서 신조어를 교육적으로 접근한 사례가 없음을 비판하였다. Ⅱ장에서는 신조어에 대한 여러 가지 용어를 정리하고 연구를 위한 기준과 범위를 설정한 다음 용례를 통하여 그에 대한 근거를 제시하였다. Ⅲ장에서는 수집한 신조어의 용례를 통해 형성 양상을 살펴 보고 이 자료를 유형화하여 생산성 측면, 조어적 측면, 사회 문화적 측면으로 일반화하였다. 이것은 신조어가 학문적인 토대를 갖추고 있음을 보여준다. Ⅳ장에서는 신조어를 본격적으로 국어교육과 접목시켰다. 현행 교과서에서 언급하고 있는 관련 사항을 분석한 다음 이를 비판적으로 검토하고 바람직한 교육의 방향을 논의하였다. 그리고 이러한 이론적 배경을 실현시킬 수 있는 구체적인 교수 학습 방안을 제시하였는데, 어휘교육의 측면에서 다양한 접근을 시도하고자 하였다. 어휘 교육을 독해능력과 결부시켜 텍스트 맥락 읽기 지도 방법을 제안하고, 어휘의 문법적인 요소를 통해 신조어의 형성 양상을 고찰해 볼 수 있는 문법적 특징 이해 교육을 제안하였다. 또한 학습자의 흥미 유발과 어휘 교육의 현장성을 확보하기 위한 방안으로서 신조어 사전 활용 교육을 제시하였다. 특히 이것은 사전을 직접 만들어 보는 작업으로 구체화시켰다. 신조어는 사회적인 변화를 배경으로 사회변천에 발맞추어 끊임없이 형성되고 있다. 실제의 언어 생활을 충실히 반영하고자 하는 국어교육으로의 교육학적 패러다임이 변화하고 있는 시점에서 신조어 교육에 대한 연구는 앞으로도 활발히 이루어져야 할 것이다.
본고는 새로 생겨나는 말(신조어)에 대한 개념을 정립하고, 용례를 통해 형성 양상을 살펴 본 다음 신조어가 학교 교육에서 갖게 되는 교육적 가치를 밝혀 교육 현장에서 적용할 수 있는 바람직한 교수 학습 방안을 제시함을 목적으로 한다. 자료 수집의 대상은 2002년 이후 국립국어원의 신조어 조사 자료를 주 자료로 삼고 이로부터 비교적 최근에 생겨난 말까지 인터넷과 신문을 통해 2차 수집하였다. 현행 국어과 교육과정에는 신조어를 본격적으로 다루지 않고 있다. 새로 생겨나는 말에 대한 의미 분석과 간단한 예는 들고 있지만 교육과정이 일정한 주기를 두고 개편되기 때문에 언어 현실의 변화를 충실하게 반영하고 있지 못한 실정이다. 이에 따라 학생들은 실제 언어 생활과 학문적 언어 생활 사이의 괴리를 호소하게 되어 여기서부터 본고의 문제의식이 시작되었다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 방법을 소개하는 한편, 신조어를 분석하고 사회적인 의미를 끌어낸 선행연구를 검토하면서 신조어를 교육적으로 접근한 사례가 없음을 비판하였다. Ⅱ장에서는 신조어에 대한 여러 가지 용어를 정리하고 연구를 위한 기준과 범위를 설정한 다음 용례를 통하여 그에 대한 근거를 제시하였다. Ⅲ장에서는 수집한 신조어의 용례를 통해 형성 양상을 살펴 보고 이 자료를 유형화하여 생산성 측면, 조어적 측면, 사회 문화적 측면으로 일반화하였다. 이것은 신조어가 학문적인 토대를 갖추고 있음을 보여준다. Ⅳ장에서는 신조어를 본격적으로 국어교육과 접목시켰다. 현행 교과서에서 언급하고 있는 관련 사항을 분석한 다음 이를 비판적으로 검토하고 바람직한 교육의 방향을 논의하였다. 그리고 이러한 이론적 배경을 실현시킬 수 있는 구체적인 교수 학습 방안을 제시하였는데, 어휘교육의 측면에서 다양한 접근을 시도하고자 하였다. 어휘 교육을 독해능력과 결부시켜 텍스트 맥락 읽기 지도 방법을 제안하고, 어휘의 문법적인 요소를 통해 신조어의 형성 양상을 고찰해 볼 수 있는 문법적 특징 이해 교육을 제안하였다. 또한 학습자의 흥미 유발과 어휘 교육의 현장성을 확보하기 위한 방안으로서 신조어 사전 활용 교육을 제시하였다. 특히 이것은 사전을 직접 만들어 보는 작업으로 구체화시켰다. 신조어는 사회적인 변화를 배경으로 사회변천에 발맞추어 끊임없이 형성되고 있다. 실제의 언어 생활을 충실히 반영하고자 하는 국어교육으로의 교육학적 패러다임이 변화하고 있는 시점에서 신조어 교육에 대한 연구는 앞으로도 활발히 이루어져야 할 것이다.
This study aims at providing the definitions of newly coined wordings as well as empirical examples to review the formation complexion in pursue of applications in in-field education in schools by identifying the values of coined words viewed from schooling education. The data adopted by this study ...
This study aims at providing the definitions of newly coined wordings as well as empirical examples to review the formation complexion in pursue of applications in in-field education in schools by identifying the values of coined words viewed from schooling education. The data adopted by this study was extracted from the survey on coined words executed by the National Academy of Korean Language since 2002 in addition to the secondary collection of coined words through internet and newspapers. The recent official courses in Korean language schoolbook have few contents regarding them, though admitting that simple examples are taken through introduction of their meanings, because the educational courses are intermittently revised not fully covering the situational changes. In this regard, this study was designed to reflect the students' discomfort caused by the gap between the life vocabularies and academic wordings. Chapter I, introducing the objectives and methodology in this study, reviewed the preliminary studies made by far in this category while criticizing that there found no exemplary studies approaching toward the coined words in the educational aspect. Chapter II, outlining the various terms about newly established words and phrases, provided their grounding by contextualize the scope and standard for the study. Chapter III reviewed the formation complexion of coined words focused on real examples to further generalize them by categorization in such aspects as productivity, new coining and socio-culture, resulting in the coined words having rationality in need of scientific evaluation. Chapter IV tried experimentally implement coined words in the education of Korean language. It spoke out desirable educational ways by taking a criticized outlook on the related contents shown in the recent textbooks, further in an attempt to propose specified teaching methods compatible with this theoretical background in a diversified manner toward vocabulary education. It also described the methodological way to bridge the vocabulary teaching with reading ability, focusing on understanding of grammatical characteristics in coined words through getting into detail in grammatical elements in vocabularies. The pre-educational experience was another suggestion in this study to induce the interest from learners and vivid sense of on-the-spot education. To make a dictionary in its literary sense was a realistic alternative for achieving the goal. The coined words have been continuously produced keeping abreast with the social changes. At the point further active studies on coined words must be made under the situation that the educational paradigm on Korean language is gradually shifting to combination with real life language considerably.
This study aims at providing the definitions of newly coined wordings as well as empirical examples to review the formation complexion in pursue of applications in in-field education in schools by identifying the values of coined words viewed from schooling education. The data adopted by this study was extracted from the survey on coined words executed by the National Academy of Korean Language since 2002 in addition to the secondary collection of coined words through internet and newspapers. The recent official courses in Korean language schoolbook have few contents regarding them, though admitting that simple examples are taken through introduction of their meanings, because the educational courses are intermittently revised not fully covering the situational changes. In this regard, this study was designed to reflect the students' discomfort caused by the gap between the life vocabularies and academic wordings. Chapter I, introducing the objectives and methodology in this study, reviewed the preliminary studies made by far in this category while criticizing that there found no exemplary studies approaching toward the coined words in the educational aspect. Chapter II, outlining the various terms about newly established words and phrases, provided their grounding by contextualize the scope and standard for the study. Chapter III reviewed the formation complexion of coined words focused on real examples to further generalize them by categorization in such aspects as productivity, new coining and socio-culture, resulting in the coined words having rationality in need of scientific evaluation. Chapter IV tried experimentally implement coined words in the education of Korean language. It spoke out desirable educational ways by taking a criticized outlook on the related contents shown in the recent textbooks, further in an attempt to propose specified teaching methods compatible with this theoretical background in a diversified manner toward vocabulary education. It also described the methodological way to bridge the vocabulary teaching with reading ability, focusing on understanding of grammatical characteristics in coined words through getting into detail in grammatical elements in vocabularies. The pre-educational experience was another suggestion in this study to induce the interest from learners and vivid sense of on-the-spot education. To make a dictionary in its literary sense was a realistic alternative for achieving the goal. The coined words have been continuously produced keeping abreast with the social changes. At the point further active studies on coined words must be made under the situation that the educational paradigm on Korean language is gradually shifting to combination with real life language considerably.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.