의료서비스 만족도 제고 및 핵의학 검사의 서비스 개선을 위한 전략을 수립하는데 필요한 기초 자료를 제공하기 위하여 2008년 4월 2일부터 4월 16일까지 서울 소재의 1개 종합병원에서 핵의학 검사를 시행한 환자 114명에 대한 설문자료를 분석하였으며 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 연구대상자의 성별 분포는 남성이 58.8%, 여성이 41.2%, 연령 분포는 60~69세가 32.5%로 가장 많았으며 학력 분포는 고졸 이하가 53.5%, 대졸 이상이 46.5%이었다. 외래가 78.1%로 입원보다 많았으며 핵의학 검사 경험이 없는 대상자가 68.4%였다. 핵의학 검사와 다른 검사를 병행하는 대상자가 69.3%였으며 도착에서부터 검사가 종료되기까지 소요된 총 검사시간은 241~300분 이하가 41.2%로 가장 많은 분포를 보였다. 예약시간 준수 여부는 잘 지켜지고 있다고 생각하는 경우가 83.3%였다.
둘째, 서비스 범주별 환자만족도의 경우 접수직원과의 첫 대면 태도가 가장 높았고(4.28±0.72점) 가장 낮게 나타난 것은 검사하기 위해 기다린 시간(3.62±0.90점)이었다. 서비스 범주별 환자만족도 중 평균점수가 가장 높은 요인은 4.18±0.67점으로 접수 예약 서비스였고, 가장 낮은 요인은 ...
의료서비스 만족도 제고 및 핵의학 검사의 서비스 개선을 위한 전략을 수립하는데 필요한 기초 자료를 제공하기 위하여 2008년 4월 2일부터 4월 16일까지 서울 소재의 1개 종합병원에서 핵의학 검사를 시행한 환자 114명에 대한 설문자료를 분석하였으며 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 연구대상자의 성별 분포는 남성이 58.8%, 여성이 41.2%, 연령 분포는 60~69세가 32.5%로 가장 많았으며 학력 분포는 고졸 이하가 53.5%, 대졸 이상이 46.5%이었다. 외래가 78.1%로 입원보다 많았으며 핵의학 검사 경험이 없는 대상자가 68.4%였다. 핵의학 검사와 다른 검사를 병행하는 대상자가 69.3%였으며 도착에서부터 검사가 종료되기까지 소요된 총 검사시간은 241~300분 이하가 41.2%로 가장 많은 분포를 보였다. 예약시간 준수 여부는 잘 지켜지고 있다고 생각하는 경우가 83.3%였다.
둘째, 서비스 범주별 환자만족도의 경우 접수직원과의 첫 대면 태도가 가장 높았고(4.28±0.72점) 가장 낮게 나타난 것은 검사하기 위해 기다린 시간(3.62±0.90점)이었다. 서비스 범주별 환자만족도 중 평균점수가 가장 높은 요인은 4.18±0.67점으로 접수 예약 서비스였고, 가장 낮은 요인은 핵의학과 시설로서 3.90±0.70점으로 나타났다. 핵의학 전반적인 만족도에 대한 평균점수가 4.16±0.69점으로 병원 전반적인 만족도에 대한 평균점수 4.05±0.76점보다 약간 높았다.
셋째, 인구사회학적 특성 중에서 성별에 따른 서비스 범주별 환자만족도(검사실 서비스 요인, 핵의학과 시설)와 핵의학 전반적인 만족도는 통계적으로 유의미한 차이가 있었으며 모든 요인에서 남성의 평균점수가 여성보다 높게 나타났다. 하지만 연령과 학력에 따른 서비스 범주별 환자만족도와 핵의학 전반적인 만족도 및 병원 전반적인 만족도에는 유의미한 차이가 없었다.
넷째, 병원이용관련 특성 중에서 예약시간 준수에 따른 서비스 범주별 환자만족도(검사실 서비스 요인, 핵의학과 시설)와 핵의학 전반적인 만족도 및 병원 전반적인 만족도는 통계적으로 유의미한 차이가 있었으며 모든 요인에서 예약시간을 준수했다고 생각하고 있는 집단의 평균점수가 그렇지 못한 집단보다 높게 나타났다. 하지만 외래?입원 구분, 핵의학 검사 이용경험, 타과 검사 유무, 총 검사 소요시간에 따른 서비스 범주별 환자만족도와 핵의학 전반적인 만족도 및 병원 전반적인 만족도에는 유의미한 차이가 없었다.
다섯째, 핵의학 전반적인 만족도와 병원 전반적인 만족도 간에는 강한 정적(+) 상관관계(r=0.661)를 나타냈다.
이러한 연구 결과를 종합해보면 핵의학과 검사를 시행한 환자들은 전반적으로 핵의학과의 의료서비스에 대해 만족하는 것으로 나타났다. 하지만 핵의학과를 이용하는 환자들은 검사 전에 기다린 시간과 편의시설 등에 대해서는 비교적 만족하지 못하는 것으로 나타났다. 그러므로 핵의학 검사를 이용하는 사람들에게 보다 나은 양질의 서비스를 제공하기 위해서는 예약시간의 준수, 대기시간 단축을 위한 검사 절차의 개선, 편의시설 및 대기 공간 확충 등이 필요할 것으로 판단된다.
의료서비스 만족도 제고 및 핵의학 검사의 서비스 개선을 위한 전략을 수립하는데 필요한 기초 자료를 제공하기 위하여 2008년 4월 2일부터 4월 16일까지 서울 소재의 1개 종합병원에서 핵의학 검사를 시행한 환자 114명에 대한 설문자료를 분석하였으며 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 연구대상자의 성별 분포는 남성이 58.8%, 여성이 41.2%, 연령 분포는 60~69세가 32.5%로 가장 많았으며 학력 분포는 고졸 이하가 53.5%, 대졸 이상이 46.5%이었다. 외래가 78.1%로 입원보다 많았으며 핵의학 검사 경험이 없는 대상자가 68.4%였다. 핵의학 검사와 다른 검사를 병행하는 대상자가 69.3%였으며 도착에서부터 검사가 종료되기까지 소요된 총 검사시간은 241~300분 이하가 41.2%로 가장 많은 분포를 보였다. 예약시간 준수 여부는 잘 지켜지고 있다고 생각하는 경우가 83.3%였다.
둘째, 서비스 범주별 환자만족도의 경우 접수직원과의 첫 대면 태도가 가장 높았고(4.28±0.72점) 가장 낮게 나타난 것은 검사하기 위해 기다린 시간(3.62±0.90점)이었다. 서비스 범주별 환자만족도 중 평균점수가 가장 높은 요인은 4.18±0.67점으로 접수 예약 서비스였고, 가장 낮은 요인은 핵의학과 시설로서 3.90±0.70점으로 나타났다. 핵의학 전반적인 만족도에 대한 평균점수가 4.16±0.69점으로 병원 전반적인 만족도에 대한 평균점수 4.05±0.76점보다 약간 높았다.
셋째, 인구사회학적 특성 중에서 성별에 따른 서비스 범주별 환자만족도(검사실 서비스 요인, 핵의학과 시설)와 핵의학 전반적인 만족도는 통계적으로 유의미한 차이가 있었으며 모든 요인에서 남성의 평균점수가 여성보다 높게 나타났다. 하지만 연령과 학력에 따른 서비스 범주별 환자만족도와 핵의학 전반적인 만족도 및 병원 전반적인 만족도에는 유의미한 차이가 없었다.
넷째, 병원이용관련 특성 중에서 예약시간 준수에 따른 서비스 범주별 환자만족도(검사실 서비스 요인, 핵의학과 시설)와 핵의학 전반적인 만족도 및 병원 전반적인 만족도는 통계적으로 유의미한 차이가 있었으며 모든 요인에서 예약시간을 준수했다고 생각하고 있는 집단의 평균점수가 그렇지 못한 집단보다 높게 나타났다. 하지만 외래?입원 구분, 핵의학 검사 이용경험, 타과 검사 유무, 총 검사 소요시간에 따른 서비스 범주별 환자만족도와 핵의학 전반적인 만족도 및 병원 전반적인 만족도에는 유의미한 차이가 없었다.
다섯째, 핵의학 전반적인 만족도와 병원 전반적인 만족도 간에는 강한 정적(+) 상관관계(r=0.661)를 나타냈다.
이러한 연구 결과를 종합해보면 핵의학과 검사를 시행한 환자들은 전반적으로 핵의학과의 의료서비스에 대해 만족하는 것으로 나타났다. 하지만 핵의학과를 이용하는 환자들은 검사 전에 기다린 시간과 편의시설 등에 대해서는 비교적 만족하지 못하는 것으로 나타났다. 그러므로 핵의학 검사를 이용하는 사람들에게 보다 나은 양질의 서비스를 제공하기 위해서는 예약시간의 준수, 대기시간 단축을 위한 검사 절차의 개선, 편의시설 및 대기 공간 확충 등이 필요할 것으로 판단된다.
According to the environment change of medical institutions, the medical profession have begun to make customer satisfaction a top hospital administration priority. Medical institutions must have many interests about a patient estimation. Therefore a study on medical service satisfaction have attrac...
According to the environment change of medical institutions, the medical profession have begun to make customer satisfaction a top hospital administration priority. Medical institutions must have many interests about a patient estimation. Therefore a study on medical service satisfaction have attracted investigators' attention until recently.
The purpose of this study is to understand the patient satisfaction with services of nuclear medicine and attempts to arrange the basic data to establish the strategy to enhance services of nuclear medicine. This study has collected data using surveys between the period of April 2 2008 ~ April 16 2008 on patients in the department of nuclear medicine of one Tertiary Care Hospital in Seoul. Total 114 data were analyzed using SPSS WIN 12.0. The result of this study can be summarized as follows.
First, average point of the variable to ask about first meeting attitude of a receptionist in the whole individual variable of the patient satisfaction element was the highest(4.28±0.72) and to ask about the time that wait to examine was the lowest(3.62±0.90). Average point of a factor of the reception desk in a category of the patient satisfaction element was the highest(4.18±0.67) and a factor of the nuclear medicine facility was the lowest(3.90±0.70). Average point of services satisfaction of the whole nuclear medicine(4.16±0.76) was rather higher than the whole hospital(4.05±0.76).
Second, there were statistically significant difference in a category of the patient satisfaction element(a factor of the examination room, a factor of the nuclear medicine facility) and services satisfaction of the whole nuclear medicine according to the sex in the general characteristic. And average point of the group of male in all factor was higher than the group of female. But age and education don't show significant difference.
Third, there were statistically significant difference in a category of the patient satisfaction element(a factor of the examination room, a factor of the nuclear medicine facility), services satisfaction of the whole nuclear medicine and the whole hospital according to observance the reservation time. And average point of the group of observance the reservation time in all factor was higher than the group of not to be observance the reservation time. But the in-outpatient, the experience of nuclear medicine examination, the existence of another examination and total examination time don't show significant difference.
Fourth, there was a positively correlation between services satisfaction of the whole nuclear medicine and the whole hospital.
Combing the above result, patients using the nuclear medicine examination turned out to show a high level of satisfaction in overall on the services of nuclear medicine. But they showed not to be a comparatively satisfied with the waiting time and the nuclear medicine facilities etc. Therefore, I think that it is necessary for them to be observance the reservation time, improvement of the examination procedure for reduction the waiting time and expansion of the waiting room and the nuclear medicine facility.
According to the environment change of medical institutions, the medical profession have begun to make customer satisfaction a top hospital administration priority. Medical institutions must have many interests about a patient estimation. Therefore a study on medical service satisfaction have attracted investigators' attention until recently.
The purpose of this study is to understand the patient satisfaction with services of nuclear medicine and attempts to arrange the basic data to establish the strategy to enhance services of nuclear medicine. This study has collected data using surveys between the period of April 2 2008 ~ April 16 2008 on patients in the department of nuclear medicine of one Tertiary Care Hospital in Seoul. Total 114 data were analyzed using SPSS WIN 12.0. The result of this study can be summarized as follows.
First, average point of the variable to ask about first meeting attitude of a receptionist in the whole individual variable of the patient satisfaction element was the highest(4.28±0.72) and to ask about the time that wait to examine was the lowest(3.62±0.90). Average point of a factor of the reception desk in a category of the patient satisfaction element was the highest(4.18±0.67) and a factor of the nuclear medicine facility was the lowest(3.90±0.70). Average point of services satisfaction of the whole nuclear medicine(4.16±0.76) was rather higher than the whole hospital(4.05±0.76).
Second, there were statistically significant difference in a category of the patient satisfaction element(a factor of the examination room, a factor of the nuclear medicine facility) and services satisfaction of the whole nuclear medicine according to the sex in the general characteristic. And average point of the group of male in all factor was higher than the group of female. But age and education don't show significant difference.
Third, there were statistically significant difference in a category of the patient satisfaction element(a factor of the examination room, a factor of the nuclear medicine facility), services satisfaction of the whole nuclear medicine and the whole hospital according to observance the reservation time. And average point of the group of observance the reservation time in all factor was higher than the group of not to be observance the reservation time. But the in-outpatient, the experience of nuclear medicine examination, the existence of another examination and total examination time don't show significant difference.
Fourth, there was a positively correlation between services satisfaction of the whole nuclear medicine and the whole hospital.
Combing the above result, patients using the nuclear medicine examination turned out to show a high level of satisfaction in overall on the services of nuclear medicine. But they showed not to be a comparatively satisfied with the waiting time and the nuclear medicine facilities etc. Therefore, I think that it is necessary for them to be observance the reservation time, improvement of the examination procedure for reduction the waiting time and expansion of the waiting room and the nuclear medicine facility.
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