유아기 숲 체험활동은 직접적인 경험을 통해 자연에 대한 애정과 경외심을 느끼며, 신체적·정신적 욕구를 충족시킬 수 있다. 본 연구는 숲과 친해지고 교감하며 다양한 상호작용을 촉진시킬 수 있는 숲 체험활동을 구안하고 적용함으로써, 유아의 언어표현력 및 자연친화적 태도에 미치는 영향에 대해 살펴보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 숲 체험활동은 유아의 언어표현력에 어떤 영향을 미치는가? 2. 숲 체험활동은 유아의 자연친화적 태도에 어떤 영향을 미치는가? 본 연구 대상은 서울특별시 노원구에 소재한 2개 사립유치원에 재원중인 만 5세 유아 56명이다. 실험집단은 S유치원의 만 5세반 유아 28명이며, 비교집단은 K유치원의 만 5세 유아 28명으로 설정하였다. 연구도구는 유아의 언어표현력을 검사하기 위하여 이지연(1999)이 제작한 자료를 사용하였다. 표현 어휘 측정은 학교문법통일안(1991)의 품사 분류를, 최현배의 단어관(남기심, 고영근, 1994)을 적용하여 단어를 분류하고, 문장 길이는 Brown(1973)의 MLU(...
유아기 숲 체험활동은 직접적인 경험을 통해 자연에 대한 애정과 경외심을 느끼며, 신체적·정신적 욕구를 충족시킬 수 있다. 본 연구는 숲과 친해지고 교감하며 다양한 상호작용을 촉진시킬 수 있는 숲 체험활동을 구안하고 적용함으로써, 유아의 언어표현력 및 자연친화적 태도에 미치는 영향에 대해 살펴보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 숲 체험활동은 유아의 언어표현력에 어떤 영향을 미치는가? 2. 숲 체험활동은 유아의 자연친화적 태도에 어떤 영향을 미치는가? 본 연구 대상은 서울특별시 노원구에 소재한 2개 사립유치원에 재원중인 만 5세 유아 56명이다. 실험집단은 S유치원의 만 5세반 유아 28명이며, 비교집단은 K유치원의 만 5세 유아 28명으로 설정하였다. 연구도구는 유아의 언어표현력을 검사하기 위하여 이지연(1999)이 제작한 자료를 사용하였다. 표현 어휘 측정은 학교문법통일안(1991)의 품사 분류를, 최현배의 단어관(남기심, 고영근, 1994)을 적용하여 단어를 분류하고, 문장 길이는 Brown(1973)의 MLU(Mean Length of Utterances in Monpheme)방법으로 측정하였다. 자연친화적 태도 검사는 Musser 와 Diamond(1999)가 제작하고 허윤정(2001)이 번안·수정한 ‘환경친화적 태도검사’ 중 ‘자연친화적 태도’를 측정하기 위한 11개 문항을 사용하였다. 본 연구 절차는 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 실험집단은 2007년 10월 24일부터 2007년 12월 21일까지 9주 동안 매주 2회씩 총 18회에 걸쳐 50∼60분 동안 숲 체험활동이 진행되었으며, 비교집단은 유치원 교육과정에 따른 생활주제 중심의 교육활동을 실시하였다. 연구 문제를 검증하기 위해 SPSS 프로그램을 사용하여 사전 검사와 사후 검사 간 효과 점수에 대해 평균과 표준편차를 산출한 후 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 숲 체험활동을 경험한 실험집단이 비교집단보다 언어표현력 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이는 숲 체험활동이 유아의 언어표현력에 있어 형용사, 부사, 관형사와 같은 표현 어휘 수와 문장 수, 문장 길이에 긍정적인 효과가 있음을 보여준다. 둘째, 숲 체험활동은 실험집단과 비교집단의 자연친화적 태도에 유의미한 차이를 보였다. 이는 숲 체험활동이 유아의 자연친화적 태도에 긍정적인 효과가 있음을 보여준다.
유아기 숲 체험활동은 직접적인 경험을 통해 자연에 대한 애정과 경외심을 느끼며, 신체적·정신적 욕구를 충족시킬 수 있다. 본 연구는 숲과 친해지고 교감하며 다양한 상호작용을 촉진시킬 수 있는 숲 체험활동을 구안하고 적용함으로써, 유아의 언어표현력 및 자연친화적 태도에 미치는 영향에 대해 살펴보는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 숲 체험활동은 유아의 언어표현력에 어떤 영향을 미치는가? 2. 숲 체험활동은 유아의 자연친화적 태도에 어떤 영향을 미치는가? 본 연구 대상은 서울특별시 노원구에 소재한 2개 사립유치원에 재원중인 만 5세 유아 56명이다. 실험집단은 S유치원의 만 5세반 유아 28명이며, 비교집단은 K유치원의 만 5세 유아 28명으로 설정하였다. 연구도구는 유아의 언어표현력을 검사하기 위하여 이지연(1999)이 제작한 자료를 사용하였다. 표현 어휘 측정은 학교문법통일안(1991)의 품사 분류를, 최현배의 단어관(남기심, 고영근, 1994)을 적용하여 단어를 분류하고, 문장 길이는 Brown(1973)의 MLU(Mean Length of Utterances in Monpheme)방법으로 측정하였다. 자연친화적 태도 검사는 Musser 와 Diamond(1999)가 제작하고 허윤정(2001)이 번안·수정한 ‘환경친화적 태도검사’ 중 ‘자연친화적 태도’를 측정하기 위한 11개 문항을 사용하였다. 본 연구 절차는 예비실험, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 실험집단은 2007년 10월 24일부터 2007년 12월 21일까지 9주 동안 매주 2회씩 총 18회에 걸쳐 50∼60분 동안 숲 체험활동이 진행되었으며, 비교집단은 유치원 교육과정에 따른 생활주제 중심의 교육활동을 실시하였다. 연구 문제를 검증하기 위해 SPSS 프로그램을 사용하여 사전 검사와 사후 검사 간 효과 점수에 대해 평균과 표준편차를 산출한 후 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 숲 체험활동을 경험한 실험집단이 비교집단보다 언어표현력 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이는 숲 체험활동이 유아의 언어표현력에 있어 형용사, 부사, 관형사와 같은 표현 어휘 수와 문장 수, 문장 길이에 긍정적인 효과가 있음을 보여준다. 둘째, 숲 체험활동은 실험집단과 비교집단의 자연친화적 태도에 유의미한 차이를 보였다. 이는 숲 체험활동이 유아의 자연친화적 태도에 긍정적인 효과가 있음을 보여준다.
The objective of this study is to examine the influence of the forest experience activity on the child's language expression and nature-friendly attitude by designing and applying the forest experience activity that children can feel the forest and can facilitate various interactions. The problems o...
The objective of this study is to examine the influence of the forest experience activity on the child's language expression and nature-friendly attitude by designing and applying the forest experience activity that children can feel the forest and can facilitate various interactions. The problems of the study specified by the objective of the study are followed. 1. How does the forest experience activity affect the child's language expression? 2. How does the forest experience activity affect the child's nature-friendly attitude? For this study, there were total 56 children aged 5 in two private kindergartens located in Nowon-gu Seoul. As an experimental group, 28 children aged 5 in 'S' Kindergarten were selected. As a comparative group, 28 children aged 5 in 'K' Kindergarten were selected. To test the child's language expression, the tool made by Lee Ji-Yeon (1999) was used. To measure the expressive word, the words were classified by using the classification of parts of speech of the school grammar education(1991), and a viewpoint of word of Choi, Hyeon-Bae(Nam, Ki-Sim, Go, Yeong-Geun, 1994), A length of sentence was measured by MLU(Mean Length of Utterances in Monpheme) method of Brown(1973). To test the nature-friendly attitude, 11 questions for measuring 'the nature-friendly attitude' among 'the environment-friendly attitude test' made by Musser & Diamond (1999) and changed by Huh, Yun-Jeong (2001) were used. This study was progressed in order of preliminary experiment, pre-test, experimental treatment and post test. For the experimental group, the forest experience activity was conducted for 50∼60 minutes total 18 times (Twice per week) for total 9 weeks from October 24, 2007 to December 21, 2007. For the comparative group, daily life topics-centric educational activity by the kindergarten curriculum was conducted. In order to verify the problems of the study, the mean and the standard deviation was calculated for the effect score between the pre-test and the post-test by using the SPSS Program, and then the ANCOVA was conducted. The results of the study are summarized as follows. First, the experimental group who experienced the forest experience activity showed significantly-higher language expression score than the comparative group. There is the positive effect even in the number of expressive words such as an adjective, an adverb and a pre-noun, the number of sentences, and the length of sentence. Second, the forest experience activity showed the significant differences in the nature-friendly attitude of the experimental group and the comparative group. It means that this activity has the positive effect on the nature-friendly attitude.
The objective of this study is to examine the influence of the forest experience activity on the child's language expression and nature-friendly attitude by designing and applying the forest experience activity that children can feel the forest and can facilitate various interactions. The problems of the study specified by the objective of the study are followed. 1. How does the forest experience activity affect the child's language expression? 2. How does the forest experience activity affect the child's nature-friendly attitude? For this study, there were total 56 children aged 5 in two private kindergartens located in Nowon-gu Seoul. As an experimental group, 28 children aged 5 in 'S' Kindergarten were selected. As a comparative group, 28 children aged 5 in 'K' Kindergarten were selected. To test the child's language expression, the tool made by Lee Ji-Yeon (1999) was used. To measure the expressive word, the words were classified by using the classification of parts of speech of the school grammar education(1991), and a viewpoint of word of Choi, Hyeon-Bae(Nam, Ki-Sim, Go, Yeong-Geun, 1994), A length of sentence was measured by MLU(Mean Length of Utterances in Monpheme) method of Brown(1973). To test the nature-friendly attitude, 11 questions for measuring 'the nature-friendly attitude' among 'the environment-friendly attitude test' made by Musser & Diamond (1999) and changed by Huh, Yun-Jeong (2001) were used. This study was progressed in order of preliminary experiment, pre-test, experimental treatment and post test. For the experimental group, the forest experience activity was conducted for 50∼60 minutes total 18 times (Twice per week) for total 9 weeks from October 24, 2007 to December 21, 2007. For the comparative group, daily life topics-centric educational activity by the kindergarten curriculum was conducted. In order to verify the problems of the study, the mean and the standard deviation was calculated for the effect score between the pre-test and the post-test by using the SPSS Program, and then the ANCOVA was conducted. The results of the study are summarized as follows. First, the experimental group who experienced the forest experience activity showed significantly-higher language expression score than the comparative group. There is the positive effect even in the number of expressive words such as an adjective, an adverb and a pre-noun, the number of sentences, and the length of sentence. Second, the forest experience activity showed the significant differences in the nature-friendly attitude of the experimental group and the comparative group. It means that this activity has the positive effect on the nature-friendly attitude.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.