본 연구는 생명존중 숲 체험활동이 유아의 환경 감수성에 미치는 효과를 알아보기 위해 충남에 위치한 농어촌형 어린이집 6-7세 원아를 대상으로 실험집단과 통제집단을 각각 20명씩(남 10명, 여 10명) 총 40명을 대상으로 실험조사 하였다. 연구결과 첫째, 생명존중 숲 체험활동을 활용한 프로그램은 유아의 환경 감수성 함양에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 생명존중 숲 체험활동을 활용한 프로그램은 환경 감수성의 하위요인별 자연에 대한 관심, 심미적 체험, 정서적 안정, 자연에 대한 동정과 연민, 오염된 환경에 노출 함양에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 환경 감수성의 하위요인인 자연에 대한 관심, 심미적 체험, 정서적 안정, 자연에 대한 동정과 연민, 오염된 환경에의 노출은 서로 유기적인 관계를 맺고 있어서 한 영역이 다른 영역들에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이 같은 결과는 생명 숲 체험 프로그램이 유아들의 자연에 대한 관심을 높이고, 오염된 환경에 보다 민감하게 반응하며, 환경문제에 대한 의식을 내면화하는데 영향을 준 것으로 보이며, 농어촌형 어린이집에서 이루어진 전통적인 방식의 환경수업에 비해 환경 감수성을 유의미하게 향상시키는 기재로 적합함을 의미한다. 따라서 개발된 생명 숲 체험 프로그램은 유아의 환경 감수성을 긍정적으로 향상시키는데 효과적인 교육 방안으로 자연친화적인 수업모델을 개발하여 적극 활용할 것이 요구된다.
본 연구는 생명존중 숲 체험활동이 유아의 환경 감수성에 미치는 효과를 알아보기 위해 충남에 위치한 농어촌형 어린이집 6-7세 원아를 대상으로 실험집단과 통제집단을 각각 20명씩(남 10명, 여 10명) 총 40명을 대상으로 실험조사 하였다. 연구결과 첫째, 생명존중 숲 체험활동을 활용한 프로그램은 유아의 환경 감수성 함양에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 생명존중 숲 체험활동을 활용한 프로그램은 환경 감수성의 하위요인별 자연에 대한 관심, 심미적 체험, 정서적 안정, 자연에 대한 동정과 연민, 오염된 환경에 노출 함양에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 환경 감수성의 하위요인인 자연에 대한 관심, 심미적 체험, 정서적 안정, 자연에 대한 동정과 연민, 오염된 환경에의 노출은 서로 유기적인 관계를 맺고 있어서 한 영역이 다른 영역들에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이 같은 결과는 생명 숲 체험 프로그램이 유아들의 자연에 대한 관심을 높이고, 오염된 환경에 보다 민감하게 반응하며, 환경문제에 대한 의식을 내면화하는데 영향을 준 것으로 보이며, 농어촌형 어린이집에서 이루어진 전통적인 방식의 환경수업에 비해 환경 감수성을 유의미하게 향상시키는 기재로 적합함을 의미한다. 따라서 개발된 생명 숲 체험 프로그램은 유아의 환경 감수성을 긍정적으로 향상시키는데 효과적인 교육 방안으로 자연친화적인 수업모델을 개발하여 적극 활용할 것이 요구된다.
In this study, an experimental survey was carried out to total 40 kindergarten children at age 6 to 7-by in the farming and fishing communities located in Chungnam to figure out the effect of forests activities for life respect on children environmental sensitivity. They were assigned into an expe...
In this study, an experimental survey was carried out to total 40 kindergarten children at age 6 to 7-by in the farming and fishing communities located in Chungnam to figure out the effect of forests activities for life respect on children environmental sensitivity. They were assigned into an experimental group and a control group of each 20 children(10 male, 10 female). The result was as follows: First, it showed that the program using forests activities for life respect has an effect on the development of children’s environmental sensitivity. Second, it showed that the program using forests activities for life respect had an effect on the development of interests in nature, aesthetic experience, emotional stability, sympathy and compassion of nature, and exposure to polluted environment by sub-factors of environmental sensitivity. Third, it showed that as sub-factors of environmental sensitivity, interest in nature, aesthetic experience, emotional stability, sympathy and compassion of nature, and exposure to polluted environment maintain a close relationship to each other, one domain has an effect on other domains. This means that the life forests experience program is much of a benefit in increasing children’s concern for nature, responding more sensitively to polluted environment, internalizing the consciousness of environmental issues, and is proper as a mechanism that improves environmental sensitivity more significantly than environmental classes of traditional methods had from day care centers in the farming and fishing communities. Consequently, as the developed life forests experience program is an effective educational method in improving children’s environmental sensitivity positively, it can be developed as an eco-friendly class models for the positive use.
In this study, an experimental survey was carried out to total 40 kindergarten children at age 6 to 7-by in the farming and fishing communities located in Chungnam to figure out the effect of forests activities for life respect on children environmental sensitivity. They were assigned into an experimental group and a control group of each 20 children(10 male, 10 female). The result was as follows: First, it showed that the program using forests activities for life respect has an effect on the development of children’s environmental sensitivity. Second, it showed that the program using forests activities for life respect had an effect on the development of interests in nature, aesthetic experience, emotional stability, sympathy and compassion of nature, and exposure to polluted environment by sub-factors of environmental sensitivity. Third, it showed that as sub-factors of environmental sensitivity, interest in nature, aesthetic experience, emotional stability, sympathy and compassion of nature, and exposure to polluted environment maintain a close relationship to each other, one domain has an effect on other domains. This means that the life forests experience program is much of a benefit in increasing children’s concern for nature, responding more sensitively to polluted environment, internalizing the consciousness of environmental issues, and is proper as a mechanism that improves environmental sensitivity more significantly than environmental classes of traditional methods had from day care centers in the farming and fishing communities. Consequently, as the developed life forests experience program is an effective educational method in improving children’s environmental sensitivity positively, it can be developed as an eco-friendly class models for the positive use.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.