국악교육에서 가장 많은 영역을 차지하고 있는 가창영역을 지도할 때 아동들에게 국악음을 익히고 시김새를 표현하는 방법을 올바르게 익혀 노래를 부르게 하는 것이 중요하다. 이에 시김새를 지도할 때 교사의 가창실력이 중요하겠지만 가야금을 활용한다면 보다 효과적일 것이다. 이에 본 연구에서는 가야금을 활용하여 민요 시김새를 지도할 수 있는 방안을 제시하였다. 방안을 제시하기에 앞서 민요 분류법과 민요 지도를 위한 올바른 호흡법과 발성법, 시김새의 의미...
국악교육에서 가장 많은 영역을 차지하고 있는 가창영역을 지도할 때 아동들에게 국악음을 익히고 시김새를 표현하는 방법을 올바르게 익혀 노래를 부르게 하는 것이 중요하다. 이에 시김새를 지도할 때 교사의 가창실력이 중요하겠지만 가야금을 활용한다면 보다 효과적일 것이다. 이에 본 연구에서는 가야금을 활용하여 민요 시김새를 지도할 수 있는 방안을 제시하였다. 방안을 제시하기에 앞서 민요 분류법과 민요 지도를 위한 올바른 호흡법과 발성법, 시김새의 의미와 종류, 가야금의 역사와 종류, 조율법, 기초주법 등에 관하여 제시하였다. 다음으로 현행 초등학교 교과서와 교사용지도서에서의 민요 제재곡 중 시김새 관련 학습내용이 제시된 곡들을 추출하여 분석하였다. 가야금을 활용한 시김새 지도방안으로 먼저 가야금을 활용한 시김새 학습단계를 설정하였는데 노래 듣기, 따라 부르기, 시김새 익히기, 시김새 표현하며 부르기의 네 단계를 설정, 그에 따른 학습요소와 학습내용을 제시하였다. 그리고 각 시김새 종류별로 활용할 수 있는 다양한 시김새 지도방법을 제시하였다. 마지막으로 시김새를 지도할 때 활용할 수 있도록 현행 음악 교과서와 지도서에 시김새를 제재목표로 하고 있거나 시김새 학습내용이 제시되어 있는 민요제재곡 중 8곡을 선정, 가야금을 활용한 시김새 학습 단계와 각 시김새 지도방안을 적용한 교수·학습 지도안과 그에 따른 가야금 반주악보와 조율법을 작성, 제시하였다. 이상의 연구 결과로 기대할 수 있는 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 민요 가창의 시김새 표현활동에 가야금을 활용함으로써 줄의 움직임을 통해 직접 시김새의 생성과 변화를 눈으로 확인해 볼 수 있고 소리의 모양과 특징을 쉽게 감지할 수 있어서 국악의 음악적 표현력을 향상시킬 수 있다. 둘째, 민요 가창곡에 어울리는 음색의 산조 가야금 반주로 국악에 대한 흥미와 의욕을 높이고 지역별 시김새의 특징을 쉽게 감지할 수 있다. 셋째, 학생들이 쉽게 접하던 장구나 단소 외에도 가야금이라는 훌륭한 악기가 있다는 것을 알고 우리 국악기에 대한 긍지를 갖게 될 것이며 가야금으로 표현할 수 있는 다양한 소리세계에 흥미를 가질 것이다. 본 연구는 지도 방안의 구안에 그쳤지만, 구안된 지도방안을 가지고 현장에 직접 적용해보는 실험연구가 이어져야 하겠으며, 가야금 외에도 시김새를 지도할 수 있는 다른 국악기나 다양한 교육자료의 활용 가능성을 모색하고, 이를 교수 자료로 개발하여 활용되어야 하겠다. 아울러 교사들도 민요 가창을 위한 국악기를 한 가지라도 자신있게 다룰 수 있는 능력함양이 요구되며 이를 현장에서 실천할 수 있어야 하겠다.
국악교육에서 가장 많은 영역을 차지하고 있는 가창영역을 지도할 때 아동들에게 국악음을 익히고 시김새를 표현하는 방법을 올바르게 익혀 노래를 부르게 하는 것이 중요하다. 이에 시김새를 지도할 때 교사의 가창실력이 중요하겠지만 가야금을 활용한다면 보다 효과적일 것이다. 이에 본 연구에서는 가야금을 활용하여 민요 시김새를 지도할 수 있는 방안을 제시하였다. 방안을 제시하기에 앞서 민요 분류법과 민요 지도를 위한 올바른 호흡법과 발성법, 시김새의 의미와 종류, 가야금의 역사와 종류, 조율법, 기초주법 등에 관하여 제시하였다. 다음으로 현행 초등학교 교과서와 교사용지도서에서의 민요 제재곡 중 시김새 관련 학습내용이 제시된 곡들을 추출하여 분석하였다. 가야금을 활용한 시김새 지도방안으로 먼저 가야금을 활용한 시김새 학습단계를 설정하였는데 노래 듣기, 따라 부르기, 시김새 익히기, 시김새 표현하며 부르기의 네 단계를 설정, 그에 따른 학습요소와 학습내용을 제시하였다. 그리고 각 시김새 종류별로 활용할 수 있는 다양한 시김새 지도방법을 제시하였다. 마지막으로 시김새를 지도할 때 활용할 수 있도록 현행 음악 교과서와 지도서에 시김새를 제재목표로 하고 있거나 시김새 학습내용이 제시되어 있는 민요제재곡 중 8곡을 선정, 가야금을 활용한 시김새 학습 단계와 각 시김새 지도방안을 적용한 교수·학습 지도안과 그에 따른 가야금 반주악보와 조율법을 작성, 제시하였다. 이상의 연구 결과로 기대할 수 있는 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 민요 가창의 시김새 표현활동에 가야금을 활용함으로써 줄의 움직임을 통해 직접 시김새의 생성과 변화를 눈으로 확인해 볼 수 있고 소리의 모양과 특징을 쉽게 감지할 수 있어서 국악의 음악적 표현력을 향상시킬 수 있다. 둘째, 민요 가창곡에 어울리는 음색의 산조 가야금 반주로 국악에 대한 흥미와 의욕을 높이고 지역별 시김새의 특징을 쉽게 감지할 수 있다. 셋째, 학생들이 쉽게 접하던 장구나 단소 외에도 가야금이라는 훌륭한 악기가 있다는 것을 알고 우리 국악기에 대한 긍지를 갖게 될 것이며 가야금으로 표현할 수 있는 다양한 소리세계에 흥미를 가질 것이다. 본 연구는 지도 방안의 구안에 그쳤지만, 구안된 지도방안을 가지고 현장에 직접 적용해보는 실험연구가 이어져야 하겠으며, 가야금 외에도 시김새를 지도할 수 있는 다른 국악기나 다양한 교육자료의 활용 가능성을 모색하고, 이를 교수 자료로 개발하여 활용되어야 하겠다. 아울러 교사들도 민요 가창을 위한 국악기를 한 가지라도 자신있게 다룰 수 있는 능력함양이 요구되며 이를 현장에서 실천할 수 있어야 하겠다.
When teaching vocal music, the most significant part of korean traditional music education, it is important to sing songs by mastering the sound of traditional music and method to express sigimsae. Although teacher's singing abilities are very important in teaching, teachers will be able to effectiv...
When teaching vocal music, the most significant part of korean traditional music education, it is important to sing songs by mastering the sound of traditional music and method to express sigimsae. Although teacher's singing abilities are very important in teaching, teachers will be able to effectively teach Sigimsae, if they utilize Korean traditional musical instruments. Therefore, this study presented a method to teach Sigimsae of folk songs utilizing Gayageum. Before this, the study examined in detail a way to categorize folk songs, an appropriate vocal method for teaching folk songs, the definition and kinds of Sigimsae, and the history, kinds, tuning method and basic playing method of Gayageum. Next, of folk songs included in current elementary music textbooks and teacher's guidebooks, songs presented with Sigimsae related content were extracted and analyzed. A method for teaching Sigimsae utilizing Gayageum set four stages for learning Sigimsae utilizing Gayageum and presented learning elements and learning contents for each stage. The four stages are listening to the song, singing the song, learning Sigimsae, and expressing Sigimsae. Besides, various methods for teaching Sigimsae, which can be utilized according to the element of Sigimsae, were also discussed. Lastly, in order to utilize in instructing Sigimsae, the study selected eight songs out of folk songs presented with a goal of learning Sigimsae or learning content of Sigimsae in current music textbooks and teacher' guidebooks, and then created and presented a teaching and learning guide that applies four stages to learn Sigimsae and each method for teaching Sigimsae discussed above, and musical notes and tuning methods for the accompaniment of Gayageum to the eight songs. Based on the results of the study, the following educational effects were expected. First, by utilizing Gayageum in expressing the Sigimsaes of folk songs, the creation and changes of Sigimsae can be directly observed through the movements of strings and the shape and characteristics of sound can be easily detected, improving the musical expression ability of Korean traditional music. Second, folk songs are sung to the accompaniment of Gayageum Sanjo, increasing students' interest in Korean traditional music and allowing studenets easily detect the characteristics of Sigimsae by province. Third, students will recognize a beautiful musical instrument, Gayageum, in addition to Janggo and Danso which they frequently see, feel proud of Korean traditional musical instruments, and become interested in sounds which can be expressed by Gayageum. This study has been limited to developing the method for teaching Sigimsae. Therefore, experimental research is required to directly apply the method to the education field. In addition, it is necessary to seek possibilities to utilize Korean traditional musical instruments other than Gayageum, and various educational materials for teaching Sigimsae. Furthermore, teachers are also required to make efforts to confidently play at least one Korean traditional musical instrument to teach Korean traditional music more effectively in the education field.
When teaching vocal music, the most significant part of korean traditional music education, it is important to sing songs by mastering the sound of traditional music and method to express sigimsae. Although teacher's singing abilities are very important in teaching, teachers will be able to effectively teach Sigimsae, if they utilize Korean traditional musical instruments. Therefore, this study presented a method to teach Sigimsae of folk songs utilizing Gayageum. Before this, the study examined in detail a way to categorize folk songs, an appropriate vocal method for teaching folk songs, the definition and kinds of Sigimsae, and the history, kinds, tuning method and basic playing method of Gayageum. Next, of folk songs included in current elementary music textbooks and teacher's guidebooks, songs presented with Sigimsae related content were extracted and analyzed. A method for teaching Sigimsae utilizing Gayageum set four stages for learning Sigimsae utilizing Gayageum and presented learning elements and learning contents for each stage. The four stages are listening to the song, singing the song, learning Sigimsae, and expressing Sigimsae. Besides, various methods for teaching Sigimsae, which can be utilized according to the element of Sigimsae, were also discussed. Lastly, in order to utilize in instructing Sigimsae, the study selected eight songs out of folk songs presented with a goal of learning Sigimsae or learning content of Sigimsae in current music textbooks and teacher' guidebooks, and then created and presented a teaching and learning guide that applies four stages to learn Sigimsae and each method for teaching Sigimsae discussed above, and musical notes and tuning methods for the accompaniment of Gayageum to the eight songs. Based on the results of the study, the following educational effects were expected. First, by utilizing Gayageum in expressing the Sigimsaes of folk songs, the creation and changes of Sigimsae can be directly observed through the movements of strings and the shape and characteristics of sound can be easily detected, improving the musical expression ability of Korean traditional music. Second, folk songs are sung to the accompaniment of Gayageum Sanjo, increasing students' interest in Korean traditional music and allowing studenets easily detect the characteristics of Sigimsae by province. Third, students will recognize a beautiful musical instrument, Gayageum, in addition to Janggo and Danso which they frequently see, feel proud of Korean traditional musical instruments, and become interested in sounds which can be expressed by Gayageum. This study has been limited to developing the method for teaching Sigimsae. Therefore, experimental research is required to directly apply the method to the education field. In addition, it is necessary to seek possibilities to utilize Korean traditional musical instruments other than Gayageum, and various educational materials for teaching Sigimsae. Furthermore, teachers are also required to make efforts to confidently play at least one Korean traditional musical instrument to teach Korean traditional music more effectively in the education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.