한국영화산업은 2000년대 짧지만 눈부신 성장을 이룩하였다. 양적으로는 2006년에 영화 ‘괴물’이 1,300만명이라는 흥행 기록과 2007년 영화진흥위원회(KOFIC-korea film commission) 발표 기준에 극장수 345개, 스크린수 2,058개, 관객수 8,005만명, 제작편수 124편이라는 성장을 해왔다. 또한 질적인 성장은 감독 ‘임권택’, 영화 ‘올드보이’, 배우 ‘전도연’ 등이 해외 영화제에서 수상의 기쁨으로 대변해 주었다. 하지만 이와 같은 성장에도 2008년 한국영화산업은 전반기 제작편수 20편 정도라는...
한국영화산업은 2000년대 짧지만 눈부신 성장을 이룩하였다. 양적으로는 2006년에 영화 ‘괴물’이 1,300만명이라는 흥행 기록과 2007년 영화진흥위원회(KOFIC-korea film commission) 발표 기준에 극장수 345개, 스크린수 2,058개, 관객수 8,005만명, 제작편수 124편이라는 성장을 해왔다. 또한 질적인 성장은 감독 ‘임권택’, 영화 ‘올드보이’, 배우 ‘전도연’ 등이 해외 영화제에서 수상의 기쁨으로 대변해 주었다. 하지만 이와 같은 성장에도 2008년 한국영화산업은 전반기 제작편수 20편 정도라는 초라한 성적과 후반기에도 특별히 달라질 것이 없을 것이라는 비관론 등이 침체의 장기화와 한국영화 위기론을 부추기고 있다. 그러기에 한국영화 투자 자본의 '수익률 악화'에서 초래된 한국영화산업의 위기론을 극복하기 위해서는 한국영화 산업구조의 체제 정비가 필요한 시기인 것이다. 이에 본 논문은 한국영화산업 변천사에 대기업의 영화산업 진출이 「어떤 영향을 미쳤는가?」에 대한 논의와 함께, 대기업 출현의 결과인 대형 투자배급사의 수직적·수평적 사업 확장과 더불어 이들이 시장의 지배력을 높이며 자본과 스크린을 과점하는 형태로 한국영화산업구조를 지배하게 되었는데 여기서 나타난 대형 투자배급사의 독과점 형태의 한국영화 산업구조의 문제점 또한 논의하려하고, 이에 따른 대안도 제시하려한다. 앞에서도 언급했듯이 본 논문은 2000년대 한국영화 산업구조의 제작시스템 변화에서 나타난 문제점과 대안을 자본과 인력의 흐름을 중심으로 논의해 보고자 한다.
한국영화산업은 2000년대 짧지만 눈부신 성장을 이룩하였다. 양적으로는 2006년에 영화 ‘괴물’이 1,300만명이라는 흥행 기록과 2007년 영화진흥위원회(KOFIC-korea film commission) 발표 기준에 극장수 345개, 스크린수 2,058개, 관객수 8,005만명, 제작편수 124편이라는 성장을 해왔다. 또한 질적인 성장은 감독 ‘임권택’, 영화 ‘올드보이’, 배우 ‘전도연’ 등이 해외 영화제에서 수상의 기쁨으로 대변해 주었다. 하지만 이와 같은 성장에도 2008년 한국영화산업은 전반기 제작편수 20편 정도라는 초라한 성적과 후반기에도 특별히 달라질 것이 없을 것이라는 비관론 등이 침체의 장기화와 한국영화 위기론을 부추기고 있다. 그러기에 한국영화 투자 자본의 '수익률 악화'에서 초래된 한국영화산업의 위기론을 극복하기 위해서는 한국영화 산업구조의 체제 정비가 필요한 시기인 것이다. 이에 본 논문은 한국영화산업 변천사에 대기업의 영화산업 진출이 「어떤 영향을 미쳤는가?」에 대한 논의와 함께, 대기업 출현의 결과인 대형 투자배급사의 수직적·수평적 사업 확장과 더불어 이들이 시장의 지배력을 높이며 자본과 스크린을 과점하는 형태로 한국영화산업구조를 지배하게 되었는데 여기서 나타난 대형 투자배급사의 독과점 형태의 한국영화 산업구조의 문제점 또한 논의하려하고, 이에 따른 대안도 제시하려한다. 앞에서도 언급했듯이 본 논문은 2000년대 한국영화 산업구조의 제작시스템 변화에서 나타난 문제점과 대안을 자본과 인력의 흐름을 중심으로 논의해 보고자 한다.
2000`s korean movie industry achieve a great work in a brief space. In a quantitative respect, The host drew audience totaling 13,000,000 people in 2006. KOFIC (korea film commission) said that the korean film industry has been growing with playing at 345 theaters, on 2,058 screens, drawing 80,050,0...
2000`s korean movie industry achieve a great work in a brief space. In a quantitative respect, The host drew audience totaling 13,000,000 people in 2006. KOFIC (korea film commission) said that the korean film industry has been growing with playing at 345 theaters, on 2,058 screens, drawing 80,050,000 audiences and production of 124 films. The movie director 'Im kwontaek', movie 'Oldboy' and actress 'Jeon doyoun' won the prize at the every kind of overseas film festival. It shows how the korean movie industry has grown in qualitative respect. In spite of remarkable growth, Korean movie industry in the first half year of 2008 made only 20 films as well as there will be nothing particular in the latter half of the year. those pessimism urge Korean movie industry to being longer recession and crisis. Therefore, it is time to need for restructure of Korean movie industry in order to tide over the difficulties which is caused by aggravation of investment returns. This thesis is going to discuss how the entry of large companies in korean movie industry affected the history of korean movie industry. And also the large investment company's business which is the result of the appearance of large companies, expands their business vertically and horizontally, in which the problem occurs on. Large investment companies hold the korean movie industry in many way it is a form of oligopsony of the screen and capital. Now we will discuss the form of monopoly and oligopoly in the korean movie industry structure and make an alternative plan. As I mentioned, this thesis will discuss the problem and alternative plan are in the structure of 2000`s korean movie industry along with changes to production system focus on the current of the manpower and capital.
2000`s korean movie industry achieve a great work in a brief space. In a quantitative respect, The host drew audience totaling 13,000,000 people in 2006. KOFIC (korea film commission) said that the korean film industry has been growing with playing at 345 theaters, on 2,058 screens, drawing 80,050,000 audiences and production of 124 films. The movie director 'Im kwontaek', movie 'Oldboy' and actress 'Jeon doyoun' won the prize at the every kind of overseas film festival. It shows how the korean movie industry has grown in qualitative respect. In spite of remarkable growth, Korean movie industry in the first half year of 2008 made only 20 films as well as there will be nothing particular in the latter half of the year. those pessimism urge Korean movie industry to being longer recession and crisis. Therefore, it is time to need for restructure of Korean movie industry in order to tide over the difficulties which is caused by aggravation of investment returns. This thesis is going to discuss how the entry of large companies in korean movie industry affected the history of korean movie industry. And also the large investment company's business which is the result of the appearance of large companies, expands their business vertically and horizontally, in which the problem occurs on. Large investment companies hold the korean movie industry in many way it is a form of oligopsony of the screen and capital. Now we will discuss the form of monopoly and oligopoly in the korean movie industry structure and make an alternative plan. As I mentioned, this thesis will discuss the problem and alternative plan are in the structure of 2000`s korean movie industry along with changes to production system focus on the current of the manpower and capital.
주제어
#한국영화 영화산업
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.