현대 종교교육 방법론에 따른 주일학교 청년 교리교사의 신앙교육 연구 A Study on The Education for Faith for The Youth Catechist of Sunday School based on The Methods of Modern Religious Education원문보기
초 록 한국 가톨릭교회는 그동안 놀랍게 성장하여 왔다. 그러나 다른 한편으로, 외적으로는 화려하게 성장하는 듯 보여도 신자들은 신앙의 결핍이라는 내빈(內賓)의 현실을 겪고 있다. 또한 최근 이러한 현상들은 청소년 주일학교에도 영향을 미치고 있다. 청소년 주일학교의 위기는 그 근본 해결책을 무엇보다도 ‘신앙교육의 쇄신’에서 찾아야 한다. 여기서 청소년들을 가르치는 청년 교리교사의 역할이 매우 중요하다. 왜냐면 주일학교 교사의 신앙은 학생들에게 직접적으로 영향을 미치기 때문이다. 교리교사가 교회공동체 안에서 신앙인으로서 신앙을 자기 것으로 체험하고 자신이 하느님의 은총지평 안에서 살고 있다는 것을 깨달을 때, 그리고 그것을 자신의 신앙으로 자유롭게 응답하며 살아가고 은총으로 변화되는 삶을 살 때, 교사의 은총․신앙 체험은 학생들에게 자연스럽게 전수될 수 있다. 따라서 학생들의 올바른 신앙교육을 위해서는 반드시 교사 자신의 신앙 성숙을 위한 신앙교육이 선행되어야 한다. 따라서 교회는 교사 자신의 신앙 성숙을 위한 근본적인 방법론을 위해서 학문적 토대 안에서 ‘신앙의 교수방법’의 기틀을 마련해 주어야 한다. 현대 종교교육학자들이나 신학자들은 최근 신앙을 각자 독특한 관점에서 이해하며, 신앙에 대한 더 포괄적이고 실천적인 이론들을 제시한다. 따라서 본 연구에서는 청소년 주일학교의 청년 교리교사를 위한 ‘신앙교육 방법’에 적용할 수 있는 현대의 종교교육 방법론을 네 가지 관점 - 신앙발달, 개인적 신앙체험, 신앙공동체, 신앙생활과 일상생활의 조화를 강조하는 종교교육 방법론 - 에서 제시한다. 현대 종교교육 이론들은 일반적으로 신앙을 지식, 행동, 감정의 결합체인 인격의 중요한 구성 요소로 이해한다. 즉 신앙은 궁극적 환경으로 향하는, 개인 또는 공동체의 ‘관계 안에서 이루어지는 존재 방식’이다. 이러한 이론들은 그리스도교 교육과정 안에서 인간 존재를 이해하는데 유용할 것이다. 제임스 파울러(James W. Fowler)의 신앙발달 이론은 삐아제(Jean ...
초 록 한국 가톨릭교회는 그동안 놀랍게 성장하여 왔다. 그러나 다른 한편으로, 외적으로는 화려하게 성장하는 듯 보여도 신자들은 신앙의 결핍이라는 내빈(內賓)의 현실을 겪고 있다. 또한 최근 이러한 현상들은 청소년 주일학교에도 영향을 미치고 있다. 청소년 주일학교의 위기는 그 근본 해결책을 무엇보다도 ‘신앙교육의 쇄신’에서 찾아야 한다. 여기서 청소년들을 가르치는 청년 교리교사의 역할이 매우 중요하다. 왜냐면 주일학교 교사의 신앙은 학생들에게 직접적으로 영향을 미치기 때문이다. 교리교사가 교회공동체 안에서 신앙인으로서 신앙을 자기 것으로 체험하고 자신이 하느님의 은총지평 안에서 살고 있다는 것을 깨달을 때, 그리고 그것을 자신의 신앙으로 자유롭게 응답하며 살아가고 은총으로 변화되는 삶을 살 때, 교사의 은총․신앙 체험은 학생들에게 자연스럽게 전수될 수 있다. 따라서 학생들의 올바른 신앙교육을 위해서는 반드시 교사 자신의 신앙 성숙을 위한 신앙교육이 선행되어야 한다. 따라서 교회는 교사 자신의 신앙 성숙을 위한 근본적인 방법론을 위해서 학문적 토대 안에서 ‘신앙의 교수방법’의 기틀을 마련해 주어야 한다. 현대 종교교육학자들이나 신학자들은 최근 신앙을 각자 독특한 관점에서 이해하며, 신앙에 대한 더 포괄적이고 실천적인 이론들을 제시한다. 따라서 본 연구에서는 청소년 주일학교의 청년 교리교사를 위한 ‘신앙교육 방법’에 적용할 수 있는 현대의 종교교육 방법론을 네 가지 관점 - 신앙발달, 개인적 신앙체험, 신앙공동체, 신앙생활과 일상생활의 조화를 강조하는 종교교육 방법론 - 에서 제시한다. 현대 종교교육 이론들은 일반적으로 신앙을 지식, 행동, 감정의 결합체인 인격의 중요한 구성 요소로 이해한다. 즉 신앙은 궁극적 환경으로 향하는, 개인 또는 공동체의 ‘관계 안에서 이루어지는 존재 방식’이다. 이러한 이론들은 그리스도교 교육과정 안에서 인간 존재를 이해하는데 유용할 것이다. 제임스 파울러(James W. Fowler)의 신앙발달 이론은 삐아제(Jean Piaget)의 인지발달 이론과 에릭슨(Erick Erikson)의 심리사회적 이론, 그리고 콜버그(Lawrence Kohlberg)의 도덕발달 이론에 기초하고 있다. 파울러는 모든 사람은 종교인이건 비종교인이건 간에 신앙이 발달하고 변화하는 단계를 겪는다고 말한다. 파울러는 ‘신앙발달과 의미 추구의 여섯 단계’를 주장하고, 오저(Fritz Oser)는 ‘종교적 판단의 다섯 단계’를 강조한다. 제임스 로더(James E. Loder)는 신앙이라는 것에 있어서, ‘회심의 경험’이라고 부르는 변화의 과정이 있다고 주장한다. 회심과 변화의 계기는 결정적인 체험의 종류인 ‘확신적 경험’에 근거를 두고 있다. 따라서 로더는 하느님의 은총에 의한 개인적 신앙체험을 강조하면서, ‘변화의 논리의 다섯 단계’가 있음을 말하며, 변화야 말로 그리스도교 교육의 핵심이 되어야 한다고 주장한다. 웨스터호프(J. Westerhoff Ⅲ)는 그리스도인의 삶의 스타일이란 역사 안에서 그들의 신앙을 현실화하려고 노력하는 공동체에 참여케 함으로써 전수될 수 있는 것이라고 믿는다. 웨스터 호프는 신앙을 그 특징에 비추어 경험적 신앙, 귀속적 신앙, 탐구적 신앙, 고백적 신앙의 네 가지 유형으로 구분하면서, ‘교육’이라는 표현보다는 ‘사회화’ 또는 ‘문화화’라는 용어를 사용할 것을 주장한다. 따라서 그는 새로운 그리스도교 교육 모델인 ‘신앙공동체-문화와 범례’로 전환해야 한다고 강조한다. 토마스 그룸(Thomas Groome)에 따르면, 신앙은 본질적으로 세 가지 차원, 즉 지적(知的) 확신, 정적(情的) 신뢰관계, 아가페적 사랑을 지닌 활력 있는 삶을 포함한다. 그룸은 그리스도인을 위한 신앙 교육의 목표를 ‘실천적 앎’을 통해서 실천적인 그리스도인이 되도록 가르치고 격려하는데 두며, 그리스도교 교육을 시행하기 위한 교육 활동의 한 원리로서 ‘몫을 나누어 참여하는 그리스도인의 실천’(shared christian praxis)을 주장한다. 따라서 그는 ‘몫을 나누어 참여하는 실천’의 실천적 접근의 ‘다섯 가지 중요한 요소’로서 현재의 행동, 비평적 성찰, 대화, 이야기, 비전을 주장하고 또한 ‘다섯 가지 행동’에 대해서도 언급한다. 앞서 살펴보고 분석해보았던 그리스도교 종교교육 방법론은 완벽한 이론이 아니며, 이러한 이론들을 주일학교 청년 교리교사의 신앙교육에 완전히 적용시키는 것 또한 불가능하다. 이러한 이론적 불충분성과 실천신학적 한계에도 불구하고, 이러한 그리스도교 종교교육 방법론을 토대로 청소년 주일학교 교사의 신앙교육에 적용해 봄으로서, 동시에 현대 한국 가톨릭교회의 청소년 주일학교 교리교사를 위한 신앙교육에 대한 방향을 제언해보고자 한다.
초 록 한국 가톨릭교회는 그동안 놀랍게 성장하여 왔다. 그러나 다른 한편으로, 외적으로는 화려하게 성장하는 듯 보여도 신자들은 신앙의 결핍이라는 내빈(內賓)의 현실을 겪고 있다. 또한 최근 이러한 현상들은 청소년 주일학교에도 영향을 미치고 있다. 청소년 주일학교의 위기는 그 근본 해결책을 무엇보다도 ‘신앙교육의 쇄신’에서 찾아야 한다. 여기서 청소년들을 가르치는 청년 교리교사의 역할이 매우 중요하다. 왜냐면 주일학교 교사의 신앙은 학생들에게 직접적으로 영향을 미치기 때문이다. 교리교사가 교회공동체 안에서 신앙인으로서 신앙을 자기 것으로 체험하고 자신이 하느님의 은총지평 안에서 살고 있다는 것을 깨달을 때, 그리고 그것을 자신의 신앙으로 자유롭게 응답하며 살아가고 은총으로 변화되는 삶을 살 때, 교사의 은총․신앙 체험은 학생들에게 자연스럽게 전수될 수 있다. 따라서 학생들의 올바른 신앙교육을 위해서는 반드시 교사 자신의 신앙 성숙을 위한 신앙교육이 선행되어야 한다. 따라서 교회는 교사 자신의 신앙 성숙을 위한 근본적인 방법론을 위해서 학문적 토대 안에서 ‘신앙의 교수방법’의 기틀을 마련해 주어야 한다. 현대 종교교육학자들이나 신학자들은 최근 신앙을 각자 독특한 관점에서 이해하며, 신앙에 대한 더 포괄적이고 실천적인 이론들을 제시한다. 따라서 본 연구에서는 청소년 주일학교의 청년 교리교사를 위한 ‘신앙교육 방법’에 적용할 수 있는 현대의 종교교육 방법론을 네 가지 관점 - 신앙발달, 개인적 신앙체험, 신앙공동체, 신앙생활과 일상생활의 조화를 강조하는 종교교육 방법론 - 에서 제시한다. 현대 종교교육 이론들은 일반적으로 신앙을 지식, 행동, 감정의 결합체인 인격의 중요한 구성 요소로 이해한다. 즉 신앙은 궁극적 환경으로 향하는, 개인 또는 공동체의 ‘관계 안에서 이루어지는 존재 방식’이다. 이러한 이론들은 그리스도교 교육과정 안에서 인간 존재를 이해하는데 유용할 것이다. 제임스 파울러(James W. Fowler)의 신앙발달 이론은 삐아제(Jean Piaget)의 인지발달 이론과 에릭슨(Erick Erikson)의 심리사회적 이론, 그리고 콜버그(Lawrence Kohlberg)의 도덕발달 이론에 기초하고 있다. 파울러는 모든 사람은 종교인이건 비종교인이건 간에 신앙이 발달하고 변화하는 단계를 겪는다고 말한다. 파울러는 ‘신앙발달과 의미 추구의 여섯 단계’를 주장하고, 오저(Fritz Oser)는 ‘종교적 판단의 다섯 단계’를 강조한다. 제임스 로더(James E. Loder)는 신앙이라는 것에 있어서, ‘회심의 경험’이라고 부르는 변화의 과정이 있다고 주장한다. 회심과 변화의 계기는 결정적인 체험의 종류인 ‘확신적 경험’에 근거를 두고 있다. 따라서 로더는 하느님의 은총에 의한 개인적 신앙체험을 강조하면서, ‘변화의 논리의 다섯 단계’가 있음을 말하며, 변화야 말로 그리스도교 교육의 핵심이 되어야 한다고 주장한다. 웨스터호프(J. Westerhoff Ⅲ)는 그리스도인의 삶의 스타일이란 역사 안에서 그들의 신앙을 현실화하려고 노력하는 공동체에 참여케 함으로써 전수될 수 있는 것이라고 믿는다. 웨스터 호프는 신앙을 그 특징에 비추어 경험적 신앙, 귀속적 신앙, 탐구적 신앙, 고백적 신앙의 네 가지 유형으로 구분하면서, ‘교육’이라는 표현보다는 ‘사회화’ 또는 ‘문화화’라는 용어를 사용할 것을 주장한다. 따라서 그는 새로운 그리스도교 교육 모델인 ‘신앙공동체-문화와 범례’로 전환해야 한다고 강조한다. 토마스 그룸(Thomas Groome)에 따르면, 신앙은 본질적으로 세 가지 차원, 즉 지적(知的) 확신, 정적(情的) 신뢰관계, 아가페적 사랑을 지닌 활력 있는 삶을 포함한다. 그룸은 그리스도인을 위한 신앙 교육의 목표를 ‘실천적 앎’을 통해서 실천적인 그리스도인이 되도록 가르치고 격려하는데 두며, 그리스도교 교육을 시행하기 위한 교육 활동의 한 원리로서 ‘몫을 나누어 참여하는 그리스도인의 실천’(shared christian praxis)을 주장한다. 따라서 그는 ‘몫을 나누어 참여하는 실천’의 실천적 접근의 ‘다섯 가지 중요한 요소’로서 현재의 행동, 비평적 성찰, 대화, 이야기, 비전을 주장하고 또한 ‘다섯 가지 행동’에 대해서도 언급한다. 앞서 살펴보고 분석해보았던 그리스도교 종교교육 방법론은 완벽한 이론이 아니며, 이러한 이론들을 주일학교 청년 교리교사의 신앙교육에 완전히 적용시키는 것 또한 불가능하다. 이러한 이론적 불충분성과 실천신학적 한계에도 불구하고, 이러한 그리스도교 종교교육 방법론을 토대로 청소년 주일학교 교사의 신앙교육에 적용해 봄으로서, 동시에 현대 한국 가톨릭교회의 청소년 주일학교 교리교사를 위한 신앙교육에 대한 방향을 제언해보고자 한다.
ABSTRACT A Study on The Education for Faith for The Youth Catechist of Sunday School based on The Methods of Modern Religious Education Kim, Dong-Kyu Department of Practical Theology Graduate School The Catholic University of Korea Director : Prof. Choi, Young-Hee The Korean Catholic Church has been...
ABSTRACT A Study on The Education for Faith for The Youth Catechist of Sunday School based on The Methods of Modern Religious Education Kim, Dong-Kyu Department of Practical Theology Graduate School The Catholic University of Korea Director : Prof. Choi, Young-Hee The Korean Catholic Church has been drastically developing throughout the past years. But on the other hand, although the number of inactive Catholics has greatly increased, many christians go through the deficiency of faith. And nowdays this phenomenons are affecting Sunday Youth School. The reform of the education for faith is essential to find a solution of problems in Sunday Youth School. It is obvious that the role of youth catechist is very important to this. Because, the faith that Sunday School catechist has directly influence students. When catechist experiences own his faith as a christian in christian community and realizes that his life is based on the grace of God, and confesses to his own faith, responds to God liberally and ultimately his whole life undergoes a complete transformation in the grace of God, then the experience of catechist in faith could be handed down to students. Therefore, the education for catechist of mature faith inevitably should go first more than all for it for students. Church must establish the foundation of 'teaching method for faith' in the scholarly basis for the education for faith of catechist. Modern religious educators or theologians recently propose more extensive and more practical theories based on the particular view of faith. So, in this research, to achieve this purpose, I focused on the methods of modern religious education with an emphasis on four points of view - the methods of faith development, transformation throughout the experience in faith, the community of faith-enculturation, and the harmony between faith and daily life. Modern religious education theories understand faith to be the core element of the personality - a unit of knowing, doing, and feeling - as a regular basis. That is, faith is a person's or a community's 'way of being in relation' to an ultimate environment. these theories are considered helpful to understand human beings in composing of the curriculum on christian education. James W. Fowler's theory is based on Piaget's cognitive development, Erikson's emotional development and Kohlberg's moral development theory. James W. Fowler says that everyone goes through the stages of faith development, though some may be in religious and some in non-religious modes. Fowler insists on 'six stages of faith psychology human development and the quest for meaning'. Fritz Oser emphasizes 'five stages of religious judgement'. James E. Loder assert that there is the process of transformation called 'conversional experience' in faith. The moment of conversion and transformation are based on the kind of fundamental experience called 'convictional experience'. Therefore emphasizing the experience in faith on the grace of God, he says that there are 'five stages of transformational logic' and these stages should be the core element of the christian education. J. Westerhoff Ⅲ divides the pattern of faith into four branches - experienced faith, affiliate faith, searching faith, owned faith. He insists that we must express not in terms of 'education', but 'socialization' or 'enculturation'. So, he emphasizes a switch in 'community of faith-enculturation paradigm' as a new model of christian education. According to Thomas H. Groome, the faith intrinsically includes three dimension called a belief conviction, a trusting relationship and a lived life. Thomas H. Groome puts the aim of education for faith on education and encouraging to let christian be practical through 'knowledge as a praxis' and asserts 'shared christian praxis' as a principle of educational activities. So, he says 'five elements' - present action, critical reflection, dialogue, story, vision - as important element of practical approaching method of 'shared christian praxis'. And he also mentions 'five actions'. The methods of christian religious education which is surveyed and analyzed are not perfect principles, and it's impossible to apply totally these methods to the education for faith for the youth catechist of Sunday School. In spite of these fundamental deficiencies and limitations of practical theology, applying these methods to the education for faith for the youth catechist of Sunday School, simultaneously I would like to try to suggest which way we should take in educating for catechist's faith in modern Korean Catholic Church.
ABSTRACT A Study on The Education for Faith for The Youth Catechist of Sunday School based on The Methods of Modern Religious Education Kim, Dong-Kyu Department of Practical Theology Graduate School The Catholic University of Korea Director : Prof. Choi, Young-Hee The Korean Catholic Church has been drastically developing throughout the past years. But on the other hand, although the number of inactive Catholics has greatly increased, many christians go through the deficiency of faith. And nowdays this phenomenons are affecting Sunday Youth School. The reform of the education for faith is essential to find a solution of problems in Sunday Youth School. It is obvious that the role of youth catechist is very important to this. Because, the faith that Sunday School catechist has directly influence students. When catechist experiences own his faith as a christian in christian community and realizes that his life is based on the grace of God, and confesses to his own faith, responds to God liberally and ultimately his whole life undergoes a complete transformation in the grace of God, then the experience of catechist in faith could be handed down to students. Therefore, the education for catechist of mature faith inevitably should go first more than all for it for students. Church must establish the foundation of 'teaching method for faith' in the scholarly basis for the education for faith of catechist. Modern religious educators or theologians recently propose more extensive and more practical theories based on the particular view of faith. So, in this research, to achieve this purpose, I focused on the methods of modern religious education with an emphasis on four points of view - the methods of faith development, transformation throughout the experience in faith, the community of faith-enculturation, and the harmony between faith and daily life. Modern religious education theories understand faith to be the core element of the personality - a unit of knowing, doing, and feeling - as a regular basis. That is, faith is a person's or a community's 'way of being in relation' to an ultimate environment. these theories are considered helpful to understand human beings in composing of the curriculum on christian education. James W. Fowler's theory is based on Piaget's cognitive development, Erikson's emotional development and Kohlberg's moral development theory. James W. Fowler says that everyone goes through the stages of faith development, though some may be in religious and some in non-religious modes. Fowler insists on 'six stages of faith psychology human development and the quest for meaning'. Fritz Oser emphasizes 'five stages of religious judgement'. James E. Loder assert that there is the process of transformation called 'conversional experience' in faith. The moment of conversion and transformation are based on the kind of fundamental experience called 'convictional experience'. Therefore emphasizing the experience in faith on the grace of God, he says that there are 'five stages of transformational logic' and these stages should be the core element of the christian education. J. Westerhoff Ⅲ divides the pattern of faith into four branches - experienced faith, affiliate faith, searching faith, owned faith. He insists that we must express not in terms of 'education', but 'socialization' or 'enculturation'. So, he emphasizes a switch in 'community of faith-enculturation paradigm' as a new model of christian education. According to Thomas H. Groome, the faith intrinsically includes three dimension called a belief conviction, a trusting relationship and a lived life. Thomas H. Groome puts the aim of education for faith on education and encouraging to let christian be practical through 'knowledge as a praxis' and asserts 'shared christian praxis' as a principle of educational activities. So, he says 'five elements' - present action, critical reflection, dialogue, story, vision - as important element of practical approaching method of 'shared christian praxis'. And he also mentions 'five actions'. The methods of christian religious education which is surveyed and analyzed are not perfect principles, and it's impossible to apply totally these methods to the education for faith for the youth catechist of Sunday School. In spite of these fundamental deficiencies and limitations of practical theology, applying these methods to the education for faith for the youth catechist of Sunday School, simultaneously I would like to try to suggest which way we should take in educating for catechist's faith in modern Korean Catholic Church.
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