본 연구는 대학생들이 사회생활을 하면서 갖게 되는 사회심리적인 스트레스들의 요인을 분석하고 그 대처방식에 관한 실태조사를 통해 대학생들의 스트레스 현황에 대한 인식을 높이고, 각 사회심리적인 스트레스 요인과 스트레스 대처방식 방식의 관계를 알아봄으로써 그들의 생활을 보다 나은 환경과 사회로 조성되기를 바라는 마음과 대학생 개인은 스트레스에 대한 성숙한 대처능력을 키울 수 있는 계기가 되어 올바른 대학 생활을 영위하고 정신적으로 건강한 성인이 될 수 있도록 도움을 주고자하는 것에 의미를 가진다. 대학생들은 적절한 대처방법의 부족이나 부재로 인하여 스트레스를 해결하지 못할 때 반복되는 스트레스로 인한 위기 상황은 흔히 ...
본 연구는 대학생들이 사회생활을 하면서 갖게 되는 사회심리적인 스트레스들의 요인을 분석하고 그 대처방식에 관한 실태조사를 통해 대학생들의 스트레스 현황에 대한 인식을 높이고, 각 사회심리적인 스트레스 요인과 스트레스 대처방식 방식의 관계를 알아봄으로써 그들의 생활을 보다 나은 환경과 사회로 조성되기를 바라는 마음과 대학생 개인은 스트레스에 대한 성숙한 대처능력을 키울 수 있는 계기가 되어 올바른 대학 생활을 영위하고 정신적으로 건강한 성인이 될 수 있도록 도움을 주고자하는 것에 의미를 가진다. 대학생들은 적절한 대처방법의 부족이나 부재로 인하여 스트레스를 해결하지 못할 때 반복되는 스트레스로 인한 위기 상황은 흔히 약물사용, 음주 그리고 가출과 같은 도피 행동을 이끌기도 하는 불안, 혼란, 두려움, 우울을 경험하게 된다(Albert, 1991). 이와 같은 관점으로 보아 대학생 문제가 심각해지고 있는 현실에서 대학생들의 스트레스를 효율적으로 해결하기 위하여 대처방식을 연구하는 것은 매우 의의 있는 일이라 생각된다. 제1장에서는 오늘날의 급변하는 사회 속에서 혼란을 겪고 있는 대학생들의 스트레스의 개념과 특성을 개략적으로 분석하였다. 제2장에서는 대학생들의 스트레스 대처방식에 관한 이론적 논의에 대해 검토하여 분석하였다. 제3장에서는 대학생들의 개인적 특성과 환경적 특성이 스트레스 대처방식과 밀접한 관련이 있다고 사료되는 각 부분들을 분석하여 문제점 및 대안을 도출하였다. 제4장에서는 위 연구를 바탕으로 실증분석, 즉 표본의 인구통계학적 특성에 적용하여 스트레스 수준을 분석하고 스트레스 대처방식을 분석하였다. 대학생 스트레스에 대해 관심 및 연구하기를 원하는 자들에게 방향을 제시한다. 제5장에서는 본 연구를 정리하여 다음과 같은 결론을 제시하였다. 본 연구는 설문 조사라는 방법의 특성상 양적인 조사만을 수행할 수 있었다. 대학생들에게 있어 이러한 독립 변수들 간의 차이가 어떠한 원인으로 생겨났는지를 알아보기 위하여 질적 연구가 이루어져야 할 필요가 있다. 학문 간에 다양한 연구가 필요하다. 스트레스를 단지 몇 개의 문항이나 요인으로만 분석한다는 것은 무리가 따르게 된다. 의학적, 교육학적, 물리학적 등 다양한 학문 간의 연구로서 좀 더 많은 스트레스 요인을 찾아내어 연구의 질을 높여야 할 것이다. 지속적인 연구가 필요하다. 대학생들이 대학 1학년부터 4학년까지 어떠한 차이가 어떠한 식으로 나타났는지 혹은 대학생 시절의 스트레스와 그 대처방식들이 사회에 나간 후에 어떤 영향을 끼치는가에 관한 지속적인 연구가 필요하다.
본 연구는 대학생들이 사회생활을 하면서 갖게 되는 사회심리적인 스트레스들의 요인을 분석하고 그 대처방식에 관한 실태조사를 통해 대학생들의 스트레스 현황에 대한 인식을 높이고, 각 사회심리적인 스트레스 요인과 스트레스 대처방식 방식의 관계를 알아봄으로써 그들의 생활을 보다 나은 환경과 사회로 조성되기를 바라는 마음과 대학생 개인은 스트레스에 대한 성숙한 대처능력을 키울 수 있는 계기가 되어 올바른 대학 생활을 영위하고 정신적으로 건강한 성인이 될 수 있도록 도움을 주고자하는 것에 의미를 가진다. 대학생들은 적절한 대처방법의 부족이나 부재로 인하여 스트레스를 해결하지 못할 때 반복되는 스트레스로 인한 위기 상황은 흔히 약물사용, 음주 그리고 가출과 같은 도피 행동을 이끌기도 하는 불안, 혼란, 두려움, 우울을 경험하게 된다(Albert, 1991). 이와 같은 관점으로 보아 대학생 문제가 심각해지고 있는 현실에서 대학생들의 스트레스를 효율적으로 해결하기 위하여 대처방식을 연구하는 것은 매우 의의 있는 일이라 생각된다. 제1장에서는 오늘날의 급변하는 사회 속에서 혼란을 겪고 있는 대학생들의 스트레스의 개념과 특성을 개략적으로 분석하였다. 제2장에서는 대학생들의 스트레스 대처방식에 관한 이론적 논의에 대해 검토하여 분석하였다. 제3장에서는 대학생들의 개인적 특성과 환경적 특성이 스트레스 대처방식과 밀접한 관련이 있다고 사료되는 각 부분들을 분석하여 문제점 및 대안을 도출하였다. 제4장에서는 위 연구를 바탕으로 실증분석, 즉 표본의 인구통계학적 특성에 적용하여 스트레스 수준을 분석하고 스트레스 대처방식을 분석하였다. 대학생 스트레스에 대해 관심 및 연구하기를 원하는 자들에게 방향을 제시한다. 제5장에서는 본 연구를 정리하여 다음과 같은 결론을 제시하였다. 본 연구는 설문 조사라는 방법의 특성상 양적인 조사만을 수행할 수 있었다. 대학생들에게 있어 이러한 독립 변수들 간의 차이가 어떠한 원인으로 생겨났는지를 알아보기 위하여 질적 연구가 이루어져야 할 필요가 있다. 학문 간에 다양한 연구가 필요하다. 스트레스를 단지 몇 개의 문항이나 요인으로만 분석한다는 것은 무리가 따르게 된다. 의학적, 교육학적, 물리학적 등 다양한 학문 간의 연구로서 좀 더 많은 스트레스 요인을 찾아내어 연구의 질을 높여야 할 것이다. 지속적인 연구가 필요하다. 대학생들이 대학 1학년부터 4학년까지 어떠한 차이가 어떠한 식으로 나타났는지 혹은 대학생 시절의 스트레스와 그 대처방식들이 사회에 나간 후에 어떤 영향을 끼치는가에 관한 지속적인 연구가 필요하다.
This study analyze stress factors of social psychology from social life and enhance understanding about stress situations of college students through the research on the actual condition about coping style. It may make better social environment through searching the relationship between stress facto...
This study analyze stress factors of social psychology from social life and enhance understanding about stress situations of college students through the research on the actual condition about coping style. It may make better social environment through searching the relationship between stress factors and coping styles. Also, it cultivates each individual students' abilities to deal with stress for upright college life and helps to be a mentally healthy adult. College students experience unrest, confusion, fear and depression, because they have repeated stress from lacks or absences of adequate ways deal with stress. It commonly lead escape actions as doping, drinking and leaving home.(Albert, 1991) From this point of view, studying coping styles of stress is very meaningful for solve the stress of them efficiently in this serious college students' reality. For the first chapter, it is roughly analyzed concepts and features of stress on college students who are panic in the rapidly changing socity. For the second chapter, analyzed theoretical discussion about stress coping styles of college students. For the third chapter, analyzed parts of individual character and environmental characteristic related with stress coping styles, and then derived controversial points and counter proposals. For the fourth chapter, analyzed stress levels and coping styles stress coping styles stand on the study through the positive analysis, that is, apply to demographical characteristic. It presents guidelines who wants to study on stress of college students. For the fifth chapter, organized the study and then presented the following conclusion. The study could achieve just quantitative investigation because of method character as survey. There is a need to make quality study for recognizing what caused differences among these independent variables to college students. It needs various relational studies. Analyzing stress as several questions or factors is unreasonable. medical, pedagogical, physical and so on it should raise the quality of study as finding more stress factors through various relational studies. It needs to keep up this study. It needs continuous studies that if there are some differences from a freshmen to seniors or there are some effects by the stress and stress coping styles of college days.
This study analyze stress factors of social psychology from social life and enhance understanding about stress situations of college students through the research on the actual condition about coping style. It may make better social environment through searching the relationship between stress factors and coping styles. Also, it cultivates each individual students' abilities to deal with stress for upright college life and helps to be a mentally healthy adult. College students experience unrest, confusion, fear and depression, because they have repeated stress from lacks or absences of adequate ways deal with stress. It commonly lead escape actions as doping, drinking and leaving home.(Albert, 1991) From this point of view, studying coping styles of stress is very meaningful for solve the stress of them efficiently in this serious college students' reality. For the first chapter, it is roughly analyzed concepts and features of stress on college students who are panic in the rapidly changing socity. For the second chapter, analyzed theoretical discussion about stress coping styles of college students. For the third chapter, analyzed parts of individual character and environmental characteristic related with stress coping styles, and then derived controversial points and counter proposals. For the fourth chapter, analyzed stress levels and coping styles stress coping styles stand on the study through the positive analysis, that is, apply to demographical characteristic. It presents guidelines who wants to study on stress of college students. For the fifth chapter, organized the study and then presented the following conclusion. The study could achieve just quantitative investigation because of method character as survey. There is a need to make quality study for recognizing what caused differences among these independent variables to college students. It needs various relational studies. Analyzing stress as several questions or factors is unreasonable. medical, pedagogical, physical and so on it should raise the quality of study as finding more stress factors through various relational studies. It needs to keep up this study. It needs continuous studies that if there are some differences from a freshmen to seniors or there are some effects by the stress and stress coping styles of college days.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.