지속적인 경제성장과 기술발전은 물질적인 풍요로움을 가져왔고 정보산업의 발전은 경제. 사회학적으로 여러 가지 변혁을 일으켰다. 그리고 이에 따라 사람들의 생활 패턴은 점점 변화하고 있으며 소비자들의 가치관과 의식구조에도 변화가 일어나 과거와는 전혀 다른 소비자 행동이 전개되고 있다. 기업이 생산한 제품을 수동적으로 소비했던 소비자들은 이제 지적, 감각적, 그리고 정보적으로 까다로운 요구를 하는 능동적인 생활자로 변모하였고, 상품판매의 전략적인 측면에서도 생산한 것을 판매하는 전략에서 판매 가능한 것을 생산하는 방향으로의 전환이 이루어지게 되었다. 이러한 배경 속에서 소비자들이 자신의 감정에 의존하여 소비를 하게 되는 감성 소비라는 새로운 소비 형태가 나타나게 되었다. 소비자들은 감성 소비를 통하여 자신의 개성 표현을 하며, 소비 행위 자체에 의미 부여를 하여 소비를 통한 자아증진으로 정신적인 욕구를 충족하게 된다. 소비를 위한 정보는 소비자가 스스로 찾기도 하지만, 생산자가 제공하기도 하는데 그 중 구매선택을 결정하도록 영향을 주는 대표적인 것은 바로 포장디자인이다. 포장디자인에 있어서도 ...
지속적인 경제성장과 기술발전은 물질적인 풍요로움을 가져왔고 정보산업의 발전은 경제. 사회학적으로 여러 가지 변혁을 일으켰다. 그리고 이에 따라 사람들의 생활 패턴은 점점 변화하고 있으며 소비자들의 가치관과 의식구조에도 변화가 일어나 과거와는 전혀 다른 소비자 행동이 전개되고 있다. 기업이 생산한 제품을 수동적으로 소비했던 소비자들은 이제 지적, 감각적, 그리고 정보적으로 까다로운 요구를 하는 능동적인 생활자로 변모하였고, 상품판매의 전략적인 측면에서도 생산한 것을 판매하는 전략에서 판매 가능한 것을 생산하는 방향으로의 전환이 이루어지게 되었다. 이러한 배경 속에서 소비자들이 자신의 감정에 의존하여 소비를 하게 되는 감성 소비라는 새로운 소비 형태가 나타나게 되었다. 소비자들은 감성 소비를 통하여 자신의 개성 표현을 하며, 소비 행위 자체에 의미 부여를 하여 소비를 통한 자아증진으로 정신적인 욕구를 충족하게 된다. 소비를 위한 정보는 소비자가 스스로 찾기도 하지만, 생산자가 제공하기도 하는데 그 중 구매선택을 결정하도록 영향을 주는 대표적인 것은 바로 포장디자인이다. 포장디자인에 있어서도 시각효과를 결정하는데 매우 중요한 요소는 색채이다. 색채는 상품의 이미지를 효율적으로 전달하고 구매 시 인간의 심리에 지대한 영향을 끼치고 있다. 최근 현대 상품의 특징이 색채 상품으로서의 성격을 강하게 띄고 있는 것도 색채의 중요성을 반영한 예라고 볼 수 있다. 특히 식음료의 포장에 있어 색채는 내용물의 연상과 식감의 표현을 주목적으로 하기 때문에 내용은 본래의 색으로부터 “맛”이 느껴진다는 고정 관념을 이용하여 식음료 포장의 색채를 제품 색과 동일하게 만드는 경우가 대부분이다. 때문에 제조사와 브랜드가 달라도 비슷한 색채를 띤 제품으로 되는 경우가 많다. 그러나 동종 유사상품의 범람으로 선택의 기회가 많아지고 점점 커지고 세분화되는 복잡한 시장 상황에서 경쟁사와 유사한 제품으로 판매의 우위를 점유하기란 매우 어려운 일이다. 그렇기 때문에 품질, 기능, 가격 면에서 우위적 차별성이 존재하지 않는 경우 소비자에게 어필하기 위해서는 소비자의 심리를 고려한 합리적인 포장디자인 계획이 수립 되어져야 하는데, 특히 소비자의 구매 욕구를 유발하기 위해서는 색채를 고려한 차별화된 포장 디자인 전략이 요구된다. 이에 본 연구자는 색채의 감성적 측면을 고찰하고 색채를 통한 소비자의 심리를 이해하고 시각적 디자인 요소의 중요성을 인식하는데 그 목적을 두고 색채의 문화적 감성이 제품이미지에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 또한 감성 마케팅과 색채 심리의 상관관계 그리고 이로 인한 상품이미지에 미치는 영향을 분석하고 마케팅적 관점에서 소비자 구매 심리에 따른 구매행동에 영향을 주는 인지영역으로서 패키지 디자인에 사용되는 색상과 조형적인 측면을 살펴보았다. 그 연구의 대상으로는 가장 소비자의 감성적인 욕구를 받아들이고 있으며 소비자들도 단순하게 음료를 마시는 것에서 벗어나 자신이 선택한 음료를 통해 자신을 다른 이미지로 만들어 가는 방법으로 생각하는 컵커피 시장을 선택하였다. 먼저 Ⅱ장 에서는 감성마케팅의 이론적 배경 및 감성 마케팅과의 색의 상관관계에 대하여 알아보고 Ⅲ장 에서는 색채 전략과 제품 이미지 상관관계에 미치는 영향 및 다양한 분야에 나타난 칼라마케팅 사례 등을 분석하였으며, 한국 색채연구소가 2001년에 전 국민을 대상으로 조사한 내용을 바탕으로 색채 선호도 및 색채전략을 파악하였다. 그리고 Ⅳ장 에서는 식음료 업계의 일반적인 현황, 커피와 컵 커피 음료의 배경 및 시장 점유율에 따른 전반적인 현황을 알아봄으로써 업계의 과제 및 전망을 알아보았다. 또한 우후죽순처럼 늘어가고 있는 컵커피 시장 속에서 동종 유사제품들 간에 어떠한 포장디자인 전략을 사용하고 그에 따른 소비자들의 반응과 그 영향을 알아보기 위하여 현재 시중에서 판매되고 있는 컵 커피 음료의 각 브랜드별 제품을 선별하여 패키지 디자인에서 포장디자인에 적용된 색채에 대해 1차. 2차 설문조사를 실행하였다. 1차는 브랜드별 제품선호도 조사로 남녀 구분 없이 210명을 대상으로 실행하였고 2차 설문은 265명중 남성 87명, 여성178명을 대상으로 브랜드별 포장디자인에 적용된 시각요소를 분석하였다. 1차 설문의 브랜드별 제품 선호도 결과로 카페라떼- 클래식마일드, 프렌치카페- 카라멜 마키아또, 스타벅스 디스커버리즈- 라떼, 칸타타- 카페오레, 카페라떼 바리스타- 모카프레소 를 선호도가 가장 높은 대표 제품 5가지로 뽑았고 소비자들이 포장디자인이 구매에 영향을 많이 준다고 생각하고 있음을 알 수 있었다. 2차 설문에서는 브랜드별로 색채를 통한 이미지 분석 설문조사를 해보았다. 먼저 카페라떼는 일상적인 공간에서 커피를 마시는 평범함을 강조하여 소비자들에게 단순하지만 편안하고 평범한 느낌을 주고 있음을 알 수 있었다. 프렌치까페는 짙은 색을 사용하여 소비자에게 깊고 진한 커피 고유의 이미지를 연상할 수 있게 만들
지속적인 경제성장과 기술발전은 물질적인 풍요로움을 가져왔고 정보산업의 발전은 경제. 사회학적으로 여러 가지 변혁을 일으켰다. 그리고 이에 따라 사람들의 생활 패턴은 점점 변화하고 있으며 소비자들의 가치관과 의식구조에도 변화가 일어나 과거와는 전혀 다른 소비자 행동이 전개되고 있다. 기업이 생산한 제품을 수동적으로 소비했던 소비자들은 이제 지적, 감각적, 그리고 정보적으로 까다로운 요구를 하는 능동적인 생활자로 변모하였고, 상품판매의 전략적인 측면에서도 생산한 것을 판매하는 전략에서 판매 가능한 것을 생산하는 방향으로의 전환이 이루어지게 되었다. 이러한 배경 속에서 소비자들이 자신의 감정에 의존하여 소비를 하게 되는 감성 소비라는 새로운 소비 형태가 나타나게 되었다. 소비자들은 감성 소비를 통하여 자신의 개성 표현을 하며, 소비 행위 자체에 의미 부여를 하여 소비를 통한 자아증진으로 정신적인 욕구를 충족하게 된다. 소비를 위한 정보는 소비자가 스스로 찾기도 하지만, 생산자가 제공하기도 하는데 그 중 구매선택을 결정하도록 영향을 주는 대표적인 것은 바로 포장디자인이다. 포장디자인에 있어서도 시각효과를 결정하는데 매우 중요한 요소는 색채이다. 색채는 상품의 이미지를 효율적으로 전달하고 구매 시 인간의 심리에 지대한 영향을 끼치고 있다. 최근 현대 상품의 특징이 색채 상품으로서의 성격을 강하게 띄고 있는 것도 색채의 중요성을 반영한 예라고 볼 수 있다. 특히 식음료의 포장에 있어 색채는 내용물의 연상과 식감의 표현을 주목적으로 하기 때문에 내용은 본래의 색으로부터 “맛”이 느껴진다는 고정 관념을 이용하여 식음료 포장의 색채를 제품 색과 동일하게 만드는 경우가 대부분이다. 때문에 제조사와 브랜드가 달라도 비슷한 색채를 띤 제품으로 되는 경우가 많다. 그러나 동종 유사상품의 범람으로 선택의 기회가 많아지고 점점 커지고 세분화되는 복잡한 시장 상황에서 경쟁사와 유사한 제품으로 판매의 우위를 점유하기란 매우 어려운 일이다. 그렇기 때문에 품질, 기능, 가격 면에서 우위적 차별성이 존재하지 않는 경우 소비자에게 어필하기 위해서는 소비자의 심리를 고려한 합리적인 포장디자인 계획이 수립 되어져야 하는데, 특히 소비자의 구매 욕구를 유발하기 위해서는 색채를 고려한 차별화된 포장 디자인 전략이 요구된다. 이에 본 연구자는 색채의 감성적 측면을 고찰하고 색채를 통한 소비자의 심리를 이해하고 시각적 디자인 요소의 중요성을 인식하는데 그 목적을 두고 색채의 문화적 감성이 제품이미지에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 또한 감성 마케팅과 색채 심리의 상관관계 그리고 이로 인한 상품이미지에 미치는 영향을 분석하고 마케팅적 관점에서 소비자 구매 심리에 따른 구매행동에 영향을 주는 인지영역으로서 패키지 디자인에 사용되는 색상과 조형적인 측면을 살펴보았다. 그 연구의 대상으로는 가장 소비자의 감성적인 욕구를 받아들이고 있으며 소비자들도 단순하게 음료를 마시는 것에서 벗어나 자신이 선택한 음료를 통해 자신을 다른 이미지로 만들어 가는 방법으로 생각하는 컵커피 시장을 선택하였다. 먼저 Ⅱ장 에서는 감성마케팅의 이론적 배경 및 감성 마케팅과의 색의 상관관계에 대하여 알아보고 Ⅲ장 에서는 색채 전략과 제품 이미지 상관관계에 미치는 영향 및 다양한 분야에 나타난 칼라마케팅 사례 등을 분석하였으며, 한국 색채연구소가 2001년에 전 국민을 대상으로 조사한 내용을 바탕으로 색채 선호도 및 색채전략을 파악하였다. 그리고 Ⅳ장 에서는 식음료 업계의 일반적인 현황, 커피와 컵 커피 음료의 배경 및 시장 점유율에 따른 전반적인 현황을 알아봄으로써 업계의 과제 및 전망을 알아보았다. 또한 우후죽순처럼 늘어가고 있는 컵커피 시장 속에서 동종 유사제품들 간에 어떠한 포장디자인 전략을 사용하고 그에 따른 소비자들의 반응과 그 영향을 알아보기 위하여 현재 시중에서 판매되고 있는 컵 커피 음료의 각 브랜드별 제품을 선별하여 패키지 디자인에서 포장디자인에 적용된 색채에 대해 1차. 2차 설문조사를 실행하였다. 1차는 브랜드별 제품선호도 조사로 남녀 구분 없이 210명을 대상으로 실행하였고 2차 설문은 265명중 남성 87명, 여성178명을 대상으로 브랜드별 포장디자인에 적용된 시각요소를 분석하였다. 1차 설문의 브랜드별 제품 선호도 결과로 카페라떼- 클래식마일드, 프렌치카페- 카라멜 마키아또, 스타벅스 디스커버리즈- 라떼, 칸타타- 카페오레, 카페라떼 바리스타- 모카프레소 를 선호도가 가장 높은 대표 제품 5가지로 뽑았고 소비자들이 포장디자인이 구매에 영향을 많이 준다고 생각하고 있음을 알 수 있었다. 2차 설문에서는 브랜드별로 색채를 통한 이미지 분석 설문조사를 해보았다. 먼저 카페라떼는 일상적인 공간에서 커피를 마시는 평범함을 강조하여 소비자들에게 단순하지만 편안하고 평범한 느낌을 주고 있음을 알 수 있었다. 프렌치까페는 짙은 색을 사용하여 소비자에게 깊고 진한 커피 고유의 이미지를 연상할 수 있게 만들
Constant economy grows and technology developments have brought material prosperity and development of information industry has caused many changes economically and sociologically. Under this circumstance, pattern, values and consciousness of customers have been changed so customers' consumption bec...
Constant economy grows and technology developments have brought material prosperity and development of information industry has caused many changes economically and sociologically. Under this circumstance, pattern, values and consciousness of customers have been changed so customers' consumption become totally different from the past. In the past, the customers used to purchase a product passively as it is manufactured but customers now become active so they require a lot in intellectual, sensible and informational part. Also, the strategy for sale has been changed from selling manufactured products as it is to manufacturing products which has high possibility to sell. Under this circumstance, customers start to show new consumption aspect called 'emotional consumption' which is decided depending on their emotion. Through the emotional consumption, customers can show their character and give meanings to consumption itself and then they can satisfy their mental desire. Usually, customers find the information for consumption by themselves but sometimes, manufactures provide the information. One of the major information which gives strong effect to the customers is packing design. Furthermore, the most important fact which gives strong visual effects in packing design is color. The color deliveries image of products effectively and has strong influence on customers'mind when they buy the products. One of good example showing the importance of color is that the recent products are characterized as a color product. Especially, in packing of food and beverage, the color is used with the purpose that representing contents and taste so manufactures usually use same color as contents' based on the fixed idea that people feel the "its taste" from the color. Based on this fact, there are many products which has similar color even though company and brand are different. However, under the situation that many options are introduced with a flood of similar products in the industries and the market is growing and segmented, it is difficult to hold a dominant position in sale with similar product. According to this, company should have plan for reasonable packing design to attract the customers considering customer's mind if there is no differences in quality, function and price. Especially, discriminated packing design strategy considering color is required to encourage the customers to buy the products. Under this circumstance, I've studied how color affects to image of product setting up the purpose that studying emotional aspect of color, figuring out customer's mind through the color and understanding the importance of color. Also, I've studied the relationship between emotional marketing and rhapsody in color and their effects to the image of the products. Furthermore, in marketing point of view, I've checked color and shape aspect used on packing design as the reorganization fact which gives an effect to consumption based on customers' mind. As a target of the study, I've selected market of cup coffee because it satisfies customers' emotionaldesire most. Also, cup coffee is considered by customers as a way which can change their image to others, not just a beverage. First of all, in chapter Ⅱ, theoretical background of emotional marketing and relationship between emotional marketing and color are described. In chapter Ⅲ, the influence which affects to relationship between color strategy and product image, examples of color marketing in Korea shown in various field are analyzed and theory of Koreans' preference in colorand systematic color strategy are provided. Lastly, in chapter Ⅳ, the present condition of food and beverage market and background and present condition of coffee and cup coffee according to a market share are descried and challenge and prospect of the market are provided as a conclusion. To figure out what packing design strategy companies use in growing cup coffee market and customers' reaction and the influenceof it, the survey which asked about the color used in packing design of cup coffees per each brand was progressedtwice. In the first survey, 210 people were selected for asking their preference for brand without distinction of sex. In the second survey, 265 people(87 males and 178 females) were selected and they've asked about color applied in packing design per brand. As a result of the first survey, Caffe Latte Classic Mild, French Cafe Caramel Macchiato, Starbucks Discoveries Latte, Cantata - Cafe au lait and Caffe Latte Baristar Mocapresso shows highest preferences and people think that packing design has an influence on purchasing. In the second survey, image through color was analyzedper brand. First, Caffe Latte emphasizes the image of drinking coffee in common life so customers can feel common but something comfortable and general feeling from it. In case of French Cafe, it uses dark and deep color so gives deep and strong coffee images to customers and this image usually works for women. Starbucks Discoveries gives sophisticatedimage with general coffee color and sky blue and environmental and nature image with green. Furthermore, Cantata tries to deliver classic image to customers but the design is so plain and color is too complicated so customers think that it seems plain and common. Caffe Latte Baristar uses darkcolor to show strong fragrance of coffee and takes color contrast with red and gold to deliver high-class image. Through those characters, marketing which touch customers' emotion and color strategy based on it per brand are discovered. Also, customers can figure out that they are affected by the emotional marketing According to the research, Caffe Latte, which is the oldest coffee brand, shows best volume of sale among the industry and Starbucks Discoveries is the second most populous brand. However, now days, Starbucks Discoveries' sale is being increased and it is chosen as a best popular brand according to the survey for this stu
Constant economy grows and technology developments have brought material prosperity and development of information industry has caused many changes economically and sociologically. Under this circumstance, pattern, values and consciousness of customers have been changed so customers' consumption become totally different from the past. In the past, the customers used to purchase a product passively as it is manufactured but customers now become active so they require a lot in intellectual, sensible and informational part. Also, the strategy for sale has been changed from selling manufactured products as it is to manufacturing products which has high possibility to sell. Under this circumstance, customers start to show new consumption aspect called 'emotional consumption' which is decided depending on their emotion. Through the emotional consumption, customers can show their character and give meanings to consumption itself and then they can satisfy their mental desire. Usually, customers find the information for consumption by themselves but sometimes, manufactures provide the information. One of the major information which gives strong effect to the customers is packing design. Furthermore, the most important fact which gives strong visual effects in packing design is color. The color deliveries image of products effectively and has strong influence on customers'mind when they buy the products. One of good example showing the importance of color is that the recent products are characterized as a color product. Especially, in packing of food and beverage, the color is used with the purpose that representing contents and taste so manufactures usually use same color as contents' based on the fixed idea that people feel the "its taste" from the color. Based on this fact, there are many products which has similar color even though company and brand are different. However, under the situation that many options are introduced with a flood of similar products in the industries and the market is growing and segmented, it is difficult to hold a dominant position in sale with similar product. According to this, company should have plan for reasonable packing design to attract the customers considering customer's mind if there is no differences in quality, function and price. Especially, discriminated packing design strategy considering color is required to encourage the customers to buy the products. Under this circumstance, I've studied how color affects to image of product setting up the purpose that studying emotional aspect of color, figuring out customer's mind through the color and understanding the importance of color. Also, I've studied the relationship between emotional marketing and rhapsody in color and their effects to the image of the products. Furthermore, in marketing point of view, I've checked color and shape aspect used on packing design as the reorganization fact which gives an effect to consumption based on customers' mind. As a target of the study, I've selected market of cup coffee because it satisfies customers' emotionaldesire most. Also, cup coffee is considered by customers as a way which can change their image to others, not just a beverage. First of all, in chapter Ⅱ, theoretical background of emotional marketing and relationship between emotional marketing and color are described. In chapter Ⅲ, the influence which affects to relationship between color strategy and product image, examples of color marketing in Korea shown in various field are analyzed and theory of Koreans' preference in colorand systematic color strategy are provided. Lastly, in chapter Ⅳ, the present condition of food and beverage market and background and present condition of coffee and cup coffee according to a market share are descried and challenge and prospect of the market are provided as a conclusion. To figure out what packing design strategy companies use in growing cup coffee market and customers' reaction and the influenceof it, the survey which asked about the color used in packing design of cup coffees per each brand was progressedtwice. In the first survey, 210 people were selected for asking their preference for brand without distinction of sex. In the second survey, 265 people(87 males and 178 females) were selected and they've asked about color applied in packing design per brand. As a result of the first survey, Caffe Latte Classic Mild, French Cafe Caramel Macchiato, Starbucks Discoveries Latte, Cantata - Cafe au lait and Caffe Latte Baristar Mocapresso shows highest preferences and people think that packing design has an influence on purchasing. In the second survey, image through color was analyzedper brand. First, Caffe Latte emphasizes the image of drinking coffee in common life so customers can feel common but something comfortable and general feeling from it. In case of French Cafe, it uses dark and deep color so gives deep and strong coffee images to customers and this image usually works for women. Starbucks Discoveries gives sophisticatedimage with general coffee color and sky blue and environmental and nature image with green. Furthermore, Cantata tries to deliver classic image to customers but the design is so plain and color is too complicated so customers think that it seems plain and common. Caffe Latte Baristar uses darkcolor to show strong fragrance of coffee and takes color contrast with red and gold to deliver high-class image. Through those characters, marketing which touch customers' emotion and color strategy based on it per brand are discovered. Also, customers can figure out that they are affected by the emotional marketing According to the research, Caffe Latte, which is the oldest coffee brand, shows best volume of sale among the industry and Starbucks Discoveries is the second most populous brand. However, now days, Starbucks Discoveries' sale is being increased and it is chosen as a best popular brand according to the survey for this stu
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