[학위논문]문화관광상품으로서의 기념품 디자인콘텐츠 개발 The Development of the Contents and Design for Memorabilia as Market Items for Industries Related to Cultural Tourism원문보기
본 연구의 목적은 문화관광상품으로서의 기념품의 개념을 재정립하고, 시장조사를 통해 국내·외 문화관광상품의 특징과 문화관광상품에 속하는 기념품의 디자인 특징을 비교·분석하고, 설문조사를 통해 국내 관광객의 기념품 구매행동을 조사하여 국내 기념품 개발에 필요한 기초자료를 추출한 후, 국내 특정 지역을 대표할 수 있는 기념품 개발 사례를 통해 다른 지역이나 국가와 차별화를 촉진·유지할 수 있는 기념품 디자인 개발 전략을 제시하는 것이다. 1. 문화관광상품으로서의 기념품이란, 생산 및 판매하는 지역이나 국가를 대표하거나 홍보할 수 있고, 여타 지역이나 국가와 차별화할 수 있는 특징이 있으며, 경쟁 지역이나 국가에서 생산하는 기념품과 비교하여 경쟁 우위에 있어, 고객의 구매를 이끌 수 있는 유형의 상품이다. 기념품은 크게 특정 지역이나 국가의 전통적·역사적 의미가 담겨 있는 전통적 이미지 기념품, 특정 사람 자체가 문화관광상품화 되어, 그 사람의 활동이나 작품, 생활 등과 연관된 제품들을 기념품화 한 문화적 이미지 기념품, 한 지역이나 국가가 경제적 발전이나 관광산업을 육성할 목적으로 특정 주제나 이미지를 설정하고, 이와 연관된 제품들을 기념품화 한 도시적 이미지 기념품으로 구분할 수 있다. 2. 선진 관광국가들은 위의 세 가지 기념품 유형을 개별적으로 혹은 두 가지 이상을 혼합하여 사용하고 있는데 반해, 우리나라는 특정 이미지를 형성하고 그와 관련한 기념품 개발이 미흡하여 문화관광상품과 기념품의 연계가 제대로 이루어지지 못하고 있다. 3. 국내 관광지역에서 기념품을 구입한 경험이 있는 사람들은 주로 여행지의 기념품점을 이용하여 구입하고, 선물을 위한 목적이나 여행지에 대한 기억 및 여행지 특징이 담겨있는 제품의 구입을 위하여 도시적 이미지나 전통적 이미지의 기념품을 선택하고, 재방문할 경우도 마찬가지로 이러한 이미지의 기념품을 구입하고 싶어 한다. 구입 후의 만족도는 보통 수준을 약간 상회하는 정도이다. 기념품을 구입할 때 ‘실용성과 기능성’을 가장 중요하게 생각하고 ‘역사·문화적 상징성’, ‘가격’, ‘독창성과 희귀성’, ‘디자인’ 등을 그 다음 순으로 중요하게 생각한다. 응답자의 약 3분의 2정도는 기념품의 디자인 측면에 전통적 성향이 깃든 것을 좋아하고 나머지 3분의 2정도는 그렇지 않다고 응답하여 국내 기념품을 개발할 때 전통적 이미지와 도시적 이미지가 반영된 기념품을 모두 개발할 필요가 있음을 알 수 있다. 4. 위의 1~3을 토대로 국내 특정 지역의 이미지를 상품화할 수 있는 방안을 제시하기 위해 대구 지역의 기념품 개발 사례를 제시하였다. 대구를 대표하는 도시적 이미지와 전통적 이미지는 시민들의 설문조사결과 선정된 사과와 우방타워, 연화문으로 선정하고, 사과와 우방타워, 연화문의 ...
본 연구의 목적은 문화관광상품으로서의 기념품의 개념을 재정립하고, 시장조사를 통해 국내·외 문화관광상품의 특징과 문화관광상품에 속하는 기념품의 디자인 특징을 비교·분석하고, 설문조사를 통해 국내 관광객의 기념품 구매행동을 조사하여 국내 기념품 개발에 필요한 기초자료를 추출한 후, 국내 특정 지역을 대표할 수 있는 기념품 개발 사례를 통해 다른 지역이나 국가와 차별화를 촉진·유지할 수 있는 기념품 디자인 개발 전략을 제시하는 것이다. 1. 문화관광상품으로서의 기념품이란, 생산 및 판매하는 지역이나 국가를 대표하거나 홍보할 수 있고, 여타 지역이나 국가와 차별화할 수 있는 특징이 있으며, 경쟁 지역이나 국가에서 생산하는 기념품과 비교하여 경쟁 우위에 있어, 고객의 구매를 이끌 수 있는 유형의 상품이다. 기념품은 크게 특정 지역이나 국가의 전통적·역사적 의미가 담겨 있는 전통적 이미지 기념품, 특정 사람 자체가 문화관광상품화 되어, 그 사람의 활동이나 작품, 생활 등과 연관된 제품들을 기념품화 한 문화적 이미지 기념품, 한 지역이나 국가가 경제적 발전이나 관광산업을 육성할 목적으로 특정 주제나 이미지를 설정하고, 이와 연관된 제품들을 기념품화 한 도시적 이미지 기념품으로 구분할 수 있다. 2. 선진 관광국가들은 위의 세 가지 기념품 유형을 개별적으로 혹은 두 가지 이상을 혼합하여 사용하고 있는데 반해, 우리나라는 특정 이미지를 형성하고 그와 관련한 기념품 개발이 미흡하여 문화관광상품과 기념품의 연계가 제대로 이루어지지 못하고 있다. 3. 국내 관광지역에서 기념품을 구입한 경험이 있는 사람들은 주로 여행지의 기념품점을 이용하여 구입하고, 선물을 위한 목적이나 여행지에 대한 기억 및 여행지 특징이 담겨있는 제품의 구입을 위하여 도시적 이미지나 전통적 이미지의 기념품을 선택하고, 재방문할 경우도 마찬가지로 이러한 이미지의 기념품을 구입하고 싶어 한다. 구입 후의 만족도는 보통 수준을 약간 상회하는 정도이다. 기념품을 구입할 때 ‘실용성과 기능성’을 가장 중요하게 생각하고 ‘역사·문화적 상징성’, ‘가격’, ‘독창성과 희귀성’, ‘디자인’ 등을 그 다음 순으로 중요하게 생각한다. 응답자의 약 3분의 2정도는 기념품의 디자인 측면에 전통적 성향이 깃든 것을 좋아하고 나머지 3분의 2정도는 그렇지 않다고 응답하여 국내 기념품을 개발할 때 전통적 이미지와 도시적 이미지가 반영된 기념품을 모두 개발할 필요가 있음을 알 수 있다. 4. 위의 1~3을 토대로 국내 특정 지역의 이미지를 상품화할 수 있는 방안을 제시하기 위해 대구 지역의 기념품 개발 사례를 제시하였다. 대구를 대표하는 도시적 이미지와 전통적 이미지는 시민들의 설문조사결과 선정된 사과와 우방타워, 연화문으로 선정하고, 사과와 우방타워, 연화문의 정형화 작업을 통해 단독문양과 연속문양을 디자인하여 제품 개발에 사용하였다. 개발한 도시적 이미지의 기념품과 전통적 이미지의 기념품은 다음과 같다. 의류 및 액세서리 영역에 속하는 T셔츠, 보조가방, 문구 및 팬시 영역에 속하는 바인더, 파일폴더, 마우스패드, 명함케이스, 명함지갑, 카드지갑, 쇼핑백, 그리고 도자기 영역에 속하는 머그잔, 찻잔세트 등 11가지 품목으로 전개하였다.
본 연구의 목적은 문화관광상품으로서의 기념품의 개념을 재정립하고, 시장조사를 통해 국내·외 문화관광상품의 특징과 문화관광상품에 속하는 기념품의 디자인 특징을 비교·분석하고, 설문조사를 통해 국내 관광객의 기념품 구매행동을 조사하여 국내 기념품 개발에 필요한 기초자료를 추출한 후, 국내 특정 지역을 대표할 수 있는 기념품 개발 사례를 통해 다른 지역이나 국가와 차별화를 촉진·유지할 수 있는 기념품 디자인 개발 전략을 제시하는 것이다. 1. 문화관광상품으로서의 기념품이란, 생산 및 판매하는 지역이나 국가를 대표하거나 홍보할 수 있고, 여타 지역이나 국가와 차별화할 수 있는 특징이 있으며, 경쟁 지역이나 국가에서 생산하는 기념품과 비교하여 경쟁 우위에 있어, 고객의 구매를 이끌 수 있는 유형의 상품이다. 기념품은 크게 특정 지역이나 국가의 전통적·역사적 의미가 담겨 있는 전통적 이미지 기념품, 특정 사람 자체가 문화관광상품화 되어, 그 사람의 활동이나 작품, 생활 등과 연관된 제품들을 기념품화 한 문화적 이미지 기념품, 한 지역이나 국가가 경제적 발전이나 관광산업을 육성할 목적으로 특정 주제나 이미지를 설정하고, 이와 연관된 제품들을 기념품화 한 도시적 이미지 기념품으로 구분할 수 있다. 2. 선진 관광국가들은 위의 세 가지 기념품 유형을 개별적으로 혹은 두 가지 이상을 혼합하여 사용하고 있는데 반해, 우리나라는 특정 이미지를 형성하고 그와 관련한 기념품 개발이 미흡하여 문화관광상품과 기념품의 연계가 제대로 이루어지지 못하고 있다. 3. 국내 관광지역에서 기념품을 구입한 경험이 있는 사람들은 주로 여행지의 기념품점을 이용하여 구입하고, 선물을 위한 목적이나 여행지에 대한 기억 및 여행지 특징이 담겨있는 제품의 구입을 위하여 도시적 이미지나 전통적 이미지의 기념품을 선택하고, 재방문할 경우도 마찬가지로 이러한 이미지의 기념품을 구입하고 싶어 한다. 구입 후의 만족도는 보통 수준을 약간 상회하는 정도이다. 기념품을 구입할 때 ‘실용성과 기능성’을 가장 중요하게 생각하고 ‘역사·문화적 상징성’, ‘가격’, ‘독창성과 희귀성’, ‘디자인’ 등을 그 다음 순으로 중요하게 생각한다. 응답자의 약 3분의 2정도는 기념품의 디자인 측면에 전통적 성향이 깃든 것을 좋아하고 나머지 3분의 2정도는 그렇지 않다고 응답하여 국내 기념품을 개발할 때 전통적 이미지와 도시적 이미지가 반영된 기념품을 모두 개발할 필요가 있음을 알 수 있다. 4. 위의 1~3을 토대로 국내 특정 지역의 이미지를 상품화할 수 있는 방안을 제시하기 위해 대구 지역의 기념품 개발 사례를 제시하였다. 대구를 대표하는 도시적 이미지와 전통적 이미지는 시민들의 설문조사결과 선정된 사과와 우방타워, 연화문으로 선정하고, 사과와 우방타워, 연화문의 정형화 작업을 통해 단독문양과 연속문양을 디자인하여 제품 개발에 사용하였다. 개발한 도시적 이미지의 기념품과 전통적 이미지의 기념품은 다음과 같다. 의류 및 액세서리 영역에 속하는 T셔츠, 보조가방, 문구 및 팬시 영역에 속하는 바인더, 파일폴더, 마우스패드, 명함케이스, 명함지갑, 카드지갑, 쇼핑백, 그리고 도자기 영역에 속하는 머그잔, 찻잔세트 등 11가지 품목으로 전개하였다.
The purpose of the present study is fourfold: first, to establish the concept of the memorabilia as market items for industries related to cultural tourism; second, to compare and contrast the content and the design characteristics of the such memorabilia of tourist industries both at home and abroa...
The purpose of the present study is fourfold: first, to establish the concept of the memorabilia as market items for industries related to cultural tourism; second, to compare and contrast the content and the design characteristics of the such memorabilia of tourist industries both at home and abroad through market research; third, to acquire the basic data required for the development of the tourist memorabilia produced domestically through various researches connected with the purchasing patterns of domestic memorabilia by foreign tourists; and last, to provide development strategies that can create and maintain domestically or internationally differentiable and identifiable designs and productions of tourist memorabilia for a specific region through comparative case studies related to different regions. 1. Memorabilia as market items for cultural tourism industries should possess qualities that can represent the region or the country that manufactures and sells such items. They should also possess culturally and economically more favorable competitiveness with respect to similar items produced by other regions or countries, and be attractive enough to arouse purchasing interest of tourist customers. Such memorabilia can be classified into three categories: first, heritage memorabilia that reflect the history and tradition of a particular local region or of an entire country; second, persona memorabilia that represent the socio-cultural achievements of a particular person; third, theme memorabilia that are specially designed to promote certain tourist or other industrial developments or economic plans of a specific city or region. 2. Economically advanced countries, where tourism industries flourish make efficient use of the memorabilia categories, and develop them either separately by emphasizing a specific quality or jointly by combining different elements from other categorical domains. Korea, however, is still very underdeveloped in tourism industries, and has not yet succeeded in establishing a productive relationship between marketable items of tourism industries and memorabilia in general. 3. People visiting domestic tourist areas usually purchase at local shops those memorabilia that refer to the historical events or cultural properties related to the local region. The memorabilia all reflect the limited character of the concerned city or region. When people revisit the areas, their purchasing habits do not vary, and they continue to purchase similar theme memorabilia. The satisfaction quotient after the purchase is slightly above the average. When people purchase memorabilia, they put the greatest emphasis on the practicality and functionality of the items, and then they consider, in order of importance, the historico-cultural symbolic quality, the price, the creativity and the rarity, and the design. About two-thirds of the people researched responded that they value the traditional quality in the design, while the rest, a third of the respondents, seemed indifferent to the heritage quality, showing that the future strategy for the memorabilia development should consider both the traditional image and the regional image. 4. Based on the above data and conclusions, a case study for the memorabilia development of the Daegu region is presented in order to provide concrete methods for the industrialization of the tourist image of the region. The Apple and the lotus flower are chosen as the city image and the tradition image of the Daegu region, respectively. Through a design standardization of the images, the single, individual pattern and the consecutive pattern of the two images are applied to the development for the new memorabilia items for the region. Memorabilia thus developed with the city image and the traditional image include the following 11 items: T-shirt, accessory bag, scarf, neck tie, stationery items and file folder, mouse pad, case for calling cards, bill fold for credit cards, shopping bag, porcelain mug, cup and saucer
The purpose of the present study is fourfold: first, to establish the concept of the memorabilia as market items for industries related to cultural tourism; second, to compare and contrast the content and the design characteristics of the such memorabilia of tourist industries both at home and abroad through market research; third, to acquire the basic data required for the development of the tourist memorabilia produced domestically through various researches connected with the purchasing patterns of domestic memorabilia by foreign tourists; and last, to provide development strategies that can create and maintain domestically or internationally differentiable and identifiable designs and productions of tourist memorabilia for a specific region through comparative case studies related to different regions. 1. Memorabilia as market items for cultural tourism industries should possess qualities that can represent the region or the country that manufactures and sells such items. They should also possess culturally and economically more favorable competitiveness with respect to similar items produced by other regions or countries, and be attractive enough to arouse purchasing interest of tourist customers. Such memorabilia can be classified into three categories: first, heritage memorabilia that reflect the history and tradition of a particular local region or of an entire country; second, persona memorabilia that represent the socio-cultural achievements of a particular person; third, theme memorabilia that are specially designed to promote certain tourist or other industrial developments or economic plans of a specific city or region. 2. Economically advanced countries, where tourism industries flourish make efficient use of the memorabilia categories, and develop them either separately by emphasizing a specific quality or jointly by combining different elements from other categorical domains. Korea, however, is still very underdeveloped in tourism industries, and has not yet succeeded in establishing a productive relationship between marketable items of tourism industries and memorabilia in general. 3. People visiting domestic tourist areas usually purchase at local shops those memorabilia that refer to the historical events or cultural properties related to the local region. The memorabilia all reflect the limited character of the concerned city or region. When people revisit the areas, their purchasing habits do not vary, and they continue to purchase similar theme memorabilia. The satisfaction quotient after the purchase is slightly above the average. When people purchase memorabilia, they put the greatest emphasis on the practicality and functionality of the items, and then they consider, in order of importance, the historico-cultural symbolic quality, the price, the creativity and the rarity, and the design. About two-thirds of the people researched responded that they value the traditional quality in the design, while the rest, a third of the respondents, seemed indifferent to the heritage quality, showing that the future strategy for the memorabilia development should consider both the traditional image and the regional image. 4. Based on the above data and conclusions, a case study for the memorabilia development of the Daegu region is presented in order to provide concrete methods for the industrialization of the tourist image of the region. The Apple and the lotus flower are chosen as the city image and the tradition image of the Daegu region, respectively. Through a design standardization of the images, the single, individual pattern and the consecutive pattern of the two images are applied to the development for the new memorabilia items for the region. Memorabilia thus developed with the city image and the traditional image include the following 11 items: T-shirt, accessory bag, scarf, neck tie, stationery items and file folder, mouse pad, case for calling cards, bill fold for credit cards, shopping bag, porcelain mug, cup and saucer
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.