본 연구는 시민의 자발적 조직력이 사업의 추진과정에서 형성된 경우와 그렇지 않은 경우의 사례분석을 통하여 문화의 거리 조성사업 이후의 만족도에 어떠한 차이가 있으며, 향후 문화의 거리 조성사업의 추진방향을 어떻게 모색하는 것이 바람직한가를 연구하였다. 자발적 참여가 이루어진 부평시 문화의 거리, 비자별적 참여가 이루어진 광진구 로데오거리, 형식적 참여가 이루어진 안양 1번가를 대상으로 이루어지며, 참여의 정도에 따라 문화활동의 특성, 문화의 거리에 대한 형식적 요소, 만족도, 대응력의 차이를 비교 분석하였다. 부평 문화의 거리에서...
본 연구는 시민의 자발적 조직력이 사업의 추진과정에서 형성된 경우와 그렇지 않은 경우의 사례분석을 통하여 문화의 거리 조성사업 이후의 만족도에 어떠한 차이가 있으며, 향후 문화의 거리 조성사업의 추진방향을 어떻게 모색하는 것이 바람직한가를 연구하였다. 자발적 참여가 이루어진 부평시 문화의 거리, 비자별적 참여가 이루어진 광진구 로데오거리, 형식적 참여가 이루어진 안양 1번가를 대상으로 이루어지며, 참여의 정도에 따라 문화활동의 특성, 문화의 거리에 대한 형식적 요소, 만족도, 대응력의 차이를 비교 분석하였다. 부평 문화의 거리에서는 작은 공연장이 마련되어 지속적인 문화활동을 보여주지만 광진 로데오거리, 안양 1번가는 매년 상가의 부흥을 목적으로 행사가 진행되고, 광진 로데오거리는 일회성으로 끝난 상태이다. 물리적 시설물 형태는 광진 로데오거리와 안양 1번가의 시설이 최근에 조성되어 단정한 모습을 보여주지만 부평의 문화의 거리는 문화의 거리에 대한 물리적 요소들을 다양하게 가지고 있으며, 이용자의 편의를 위한 보행자 전용거리와 거리 중앙에 휴식을 취할 수 있는 시설물이 다른 사례지역보다 많다. 대응력은 부평 문화의 거리가 매우 높게 평가된다. 규모와 물리적 시설적, 상업적 특성이 비슷한 광진 로데오거리와 비교하면 부평 문화의 거리의 상인들은 환경의 변화에 의해 상인 스스로가 공간 조성을 요구하고 지속적인 개선을 하는 반면 광진 로데오거리 상인들은 변화에 의한 쇠퇴를 방관하고 있는 대조적인 모습을 보여주고 있다. 참여정도가 다른 사례지역에서 실질적 참여를 하고 조성사업에 대한 결정권을 가지고 조성된 부평 문화의 거리를 비교요소들로 다른 사례지역과 비교 하였을 때 높은 평가를 받고 있다. 하지만 다른 사례지역과 마찬가지로 지역의 정체성이 없는 문제점을 가지고 있다. 이용행태는 이용 빈도가 이용자가 지역주변에 거주하는 영향에 따라 빈도수가 많이 차이나고, 교통수단은 대상지에 접한 대중교통수단이 많이 이용되었다. 이용목적은 쇼핑거리와 약속장소로 사람을 만나거나 상가에 물건을 구입하는 목적을 가졌고, 방문이유에서는 답변항목에 대해 고루 분포하였다. 이용 만족도는 시설 위주의 공간 구성에서 공간 조성을 요구한 부평 상가운영자가 다른 대상지 보다 높은 만족도를 나타냈는데 시설들의 규모는 작지만 문화의 거리에 요구 되는 시설물들이 구성 되어 있으며, 이러한 이유로 부평 일반이용자도 만족도가 높은 편으로 나왔으나, 독창성만은 낮게 나왔다. 참여도는 참여의 필요성은 알고 있지만 관심도가 낮고 의견 반영 방법도 소극적인 것으로 결과가 나왔다. 이러한 결과로 문화의 거리 조성사업에 대한 활성화 방안을 제시하면 첫째, 시민 참여를 통해 공간을 조성하여 조성된 공간에 시민의 자긍심을 심어 지역의 정체성을 형성하고, 지속적인 공간 개선과 운영의 필요성을 인식시켜 주어야 한다. 둘째, 공간조성 계획단계에서 참여의 유도가 필요하고, 참여의 기회를 쉽게 접할 수 있도록 유인하는 방법이 필요하다. 셋째, 참여를 지속적으로 유도할 수 있도록 지원이 필요하다. 재정적 지원이나 시설적인 지원은 기업의 전략적인 참여가 필요하다. 문화의 거리를 포함한 공간조성사업에 사업별로 정체성과 독창성을 가지기 위해서는 지역별 특성을 고려한 시민참여를 유도하는 방법과 아울러 지역의 점·선·면적 특징의 조성만을 생각하는 것이 아니라 이러한 모든 지역의 물리적 특성을 아우르고, 그 공간 구성 요소를 연계하는 행위중심의 연구 또한 필요하다.
본 연구는 시민의 자발적 조직력이 사업의 추진과정에서 형성된 경우와 그렇지 않은 경우의 사례분석을 통하여 문화의 거리 조성사업 이후의 만족도에 어떠한 차이가 있으며, 향후 문화의 거리 조성사업의 추진방향을 어떻게 모색하는 것이 바람직한가를 연구하였다. 자발적 참여가 이루어진 부평시 문화의 거리, 비자별적 참여가 이루어진 광진구 로데오거리, 형식적 참여가 이루어진 안양 1번가를 대상으로 이루어지며, 참여의 정도에 따라 문화활동의 특성, 문화의 거리에 대한 형식적 요소, 만족도, 대응력의 차이를 비교 분석하였다. 부평 문화의 거리에서는 작은 공연장이 마련되어 지속적인 문화활동을 보여주지만 광진 로데오거리, 안양 1번가는 매년 상가의 부흥을 목적으로 행사가 진행되고, 광진 로데오거리는 일회성으로 끝난 상태이다. 물리적 시설물 형태는 광진 로데오거리와 안양 1번가의 시설이 최근에 조성되어 단정한 모습을 보여주지만 부평의 문화의 거리는 문화의 거리에 대한 물리적 요소들을 다양하게 가지고 있으며, 이용자의 편의를 위한 보행자 전용거리와 거리 중앙에 휴식을 취할 수 있는 시설물이 다른 사례지역보다 많다. 대응력은 부평 문화의 거리가 매우 높게 평가된다. 규모와 물리적 시설적, 상업적 특성이 비슷한 광진 로데오거리와 비교하면 부평 문화의 거리의 상인들은 환경의 변화에 의해 상인 스스로가 공간 조성을 요구하고 지속적인 개선을 하는 반면 광진 로데오거리 상인들은 변화에 의한 쇠퇴를 방관하고 있는 대조적인 모습을 보여주고 있다. 참여정도가 다른 사례지역에서 실질적 참여를 하고 조성사업에 대한 결정권을 가지고 조성된 부평 문화의 거리를 비교요소들로 다른 사례지역과 비교 하였을 때 높은 평가를 받고 있다. 하지만 다른 사례지역과 마찬가지로 지역의 정체성이 없는 문제점을 가지고 있다. 이용행태는 이용 빈도가 이용자가 지역주변에 거주하는 영향에 따라 빈도수가 많이 차이나고, 교통수단은 대상지에 접한 대중교통수단이 많이 이용되었다. 이용목적은 쇼핑거리와 약속장소로 사람을 만나거나 상가에 물건을 구입하는 목적을 가졌고, 방문이유에서는 답변항목에 대해 고루 분포하였다. 이용 만족도는 시설 위주의 공간 구성에서 공간 조성을 요구한 부평 상가운영자가 다른 대상지 보다 높은 만족도를 나타냈는데 시설들의 규모는 작지만 문화의 거리에 요구 되는 시설물들이 구성 되어 있으며, 이러한 이유로 부평 일반이용자도 만족도가 높은 편으로 나왔으나, 독창성만은 낮게 나왔다. 참여도는 참여의 필요성은 알고 있지만 관심도가 낮고 의견 반영 방법도 소극적인 것으로 결과가 나왔다. 이러한 결과로 문화의 거리 조성사업에 대한 활성화 방안을 제시하면 첫째, 시민 참여를 통해 공간을 조성하여 조성된 공간에 시민의 자긍심을 심어 지역의 정체성을 형성하고, 지속적인 공간 개선과 운영의 필요성을 인식시켜 주어야 한다. 둘째, 공간조성 계획단계에서 참여의 유도가 필요하고, 참여의 기회를 쉽게 접할 수 있도록 유인하는 방법이 필요하다. 셋째, 참여를 지속적으로 유도할 수 있도록 지원이 필요하다. 재정적 지원이나 시설적인 지원은 기업의 전략적인 참여가 필요하다. 문화의 거리를 포함한 공간조성사업에 사업별로 정체성과 독창성을 가지기 위해서는 지역별 특성을 고려한 시민참여를 유도하는 방법과 아울러 지역의 점·선·면적 특징의 조성만을 생각하는 것이 아니라 이러한 모든 지역의 물리적 특성을 아우르고, 그 공간 구성 요소를 연계하는 행위중심의 연구 또한 필요하다.
This study identifies difference of satisfaction measurement between in case of a voluntary citizen organizing ability and in case of a involuntary action in Cultural Street formation, and embodies desirable revitalization plan of a Cultural Street. In a case research, there are distinctive results ...
This study identifies difference of satisfaction measurement between in case of a voluntary citizen organizing ability and in case of a involuntary action in Cultural Street formation, and embodies desirable revitalization plan of a Cultural Street. In a case research, there are distinctive results in Bupyung Cultural Street with voluntary participation, Gwangjin Rodeo Street and Anyang First Street with involuntary participation. Comparison Analysis is made for cultural features, formal factors, satisfaction measurement, correspondence ability in separate regions according to citizen participation measurement. Bupyung Cultural Street has a small performing place with continuous cultural activities, but Gwangjin Rodeo Street and Anyang First Street only make annual event for shopping promotion. Especially Gwangjin Rodeo Street only had one-time event. In their facilities, facilities of Gwangjin Rodeo Street and Anyang First Street are recently made in decorous form, but Bupyung Cultural Street has variety physical factors of Cultural Street and many pedestrian streets, facilities for rest. In their correspondence abilities, Bupyung Cultural Street is the best region of all case locals. In comparison with Gwangjin Rodeo Street which has a similar feature of scale, facility, commercial application, merchants of Bupyung Cultural Street voluntarily require space improvement on environmental change. But, merchants of Gwangjin Rodeo Street look decline in change on with folded arms. Bupyung Cultural Street with substantial citizen participation and decision ability is more highly estimated than other regions, but has no regional identity like others. In type of visiting streets, there is distinction in visiting frequency on the residential distance from Cultural Street, and public transportations nearer Cultural Street are usually used. People usually visit Cultural Street for meeting anyone, buying anything in a shopping street. In satisfaction measurement of Cultural Street, merchants of Bupyung Cultural Street who require to build up space rather than facilities are more satisfactory than merchants of other Cultural Streets, and the general public gives Bupyung Cultural Street best grade in satisfaction measurement for having necessary facilities, but originality measurement is low. In participation measurement, citizens recognize importance of participation, but are not much concerned, are passive for reflection of their opinions. As a result, revitalization plan of a Cultural Street is as follows; First, space is made through citizens participation gives them pride, recognition for continual space improvement, management and makes the regional originality. Second, the way of inducing citizens participation in space design step, making citizens come in contact with participation chance is necessary. Third, strategic participation of business organization is needed for financial assistance, facilities support. And overall researches which is connected with all regional character components are essential.
This study identifies difference of satisfaction measurement between in case of a voluntary citizen organizing ability and in case of a involuntary action in Cultural Street formation, and embodies desirable revitalization plan of a Cultural Street. In a case research, there are distinctive results in Bupyung Cultural Street with voluntary participation, Gwangjin Rodeo Street and Anyang First Street with involuntary participation. Comparison Analysis is made for cultural features, formal factors, satisfaction measurement, correspondence ability in separate regions according to citizen participation measurement. Bupyung Cultural Street has a small performing place with continuous cultural activities, but Gwangjin Rodeo Street and Anyang First Street only make annual event for shopping promotion. Especially Gwangjin Rodeo Street only had one-time event. In their facilities, facilities of Gwangjin Rodeo Street and Anyang First Street are recently made in decorous form, but Bupyung Cultural Street has variety physical factors of Cultural Street and many pedestrian streets, facilities for rest. In their correspondence abilities, Bupyung Cultural Street is the best region of all case locals. In comparison with Gwangjin Rodeo Street which has a similar feature of scale, facility, commercial application, merchants of Bupyung Cultural Street voluntarily require space improvement on environmental change. But, merchants of Gwangjin Rodeo Street look decline in change on with folded arms. Bupyung Cultural Street with substantial citizen participation and decision ability is more highly estimated than other regions, but has no regional identity like others. In type of visiting streets, there is distinction in visiting frequency on the residential distance from Cultural Street, and public transportations nearer Cultural Street are usually used. People usually visit Cultural Street for meeting anyone, buying anything in a shopping street. In satisfaction measurement of Cultural Street, merchants of Bupyung Cultural Street who require to build up space rather than facilities are more satisfactory than merchants of other Cultural Streets, and the general public gives Bupyung Cultural Street best grade in satisfaction measurement for having necessary facilities, but originality measurement is low. In participation measurement, citizens recognize importance of participation, but are not much concerned, are passive for reflection of their opinions. As a result, revitalization plan of a Cultural Street is as follows; First, space is made through citizens participation gives them pride, recognition for continual space improvement, management and makes the regional originality. Second, the way of inducing citizens participation in space design step, making citizens come in contact with participation chance is necessary. Third, strategic participation of business organization is needed for financial assistance, facilities support. And overall researches which is connected with all regional character components are essential.
주제어
#시민참여 문화 거리 조성 활성화 방안 연구
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.