본 연구에서는 현대무용 안무가의 미디어 활용 성향 탐색을 다각적이고, 심층적으로 분석하고자 하는데 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 서울특별시 및 대전·충청지역에서 활동하고 있는 현대무용 안무가 2명을 대상으로 질적 사례연구를 실시하였다. 자료수집은 심층면담, 문서수집, 그리고 서술적 설문조사 등을 통해 이루어 졌다. 수집된 자료는 부호화와 항시비교법을 이용하여 분석하였으며, 연구의 신뢰도와 타당도, 그리고 윤리성을 확인하였다. 현대무용 안무가의 미디어 활용 성향 탐색은 안무가의 특성, 미디어 인식, 창작환경으로 구분되었다.
본 연구의 연구방법과 연구과정에서 얻어진 결과를 기반으로 결론을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 안무가의 특성에서는 안무가의 작품성향, 무용단의 특징으로 구분하여 연구하였다. 연구 참여자들은 모두 타 장르와의 결합을 통한 총체적인 공연형태를 바탕으로 무용테크놀로지의 대중화를 실현시켜나가고 있었으며 이러한 총체적인 공연형식을 추구하여 새로운 미디어활용에 있어서 실험적이고 적극적인 활동을 하고 있는 안무가의 작품성향을 알 수 있었다. 또한 다양한 미디어를 활용하여 춤의 표현 영역을 확대했고 이는 춤의 대중화를 이끌 수 있는 원동력이 되고 있다.
둘째, 미디어 인식에서는 안무가의 미디어 사용과 미디어 디렉터와의 조율로 구분하였다. 연구 참여자들은 무용과 미디어 매체와의 혼합으로 공연예술로서의 무용이 갖는 표현의 한계를 기술적으로 극복하고 효과적으로 활용하여 미디어가 예술가와 관객간의 매개체가 될 수 있음을 인식하고 있었다. 또한 안무가가 의도하는 연출을 극대화 하기위해서 미디어 디렉터와의 적절한 조율 방법으로 해결하여 작품의 미디어 활용에 폭을 넓혀가고 있음을 알 수 있었다.
셋째, 창작환경에서는 작업환경의 어려움, 관객과의 소통으로 구분하였다. 무용은 미디어의 도입으로 그 활용도의 폭이 날이 갈수록 커져 가고 있지만 국내 공연에 있어 미디어 매체의 도입은 단기간에 걸쳐 급진적으로 전개되었고 이로 인해 이론적 연구나 실험적 체계가 정리 되지 않아서 발생되는 문제점들이 작업환경에 어려움을 주고 있었으며, 관객과의 소통은 미디어가 활용된 무용작품에서 안무가가 표현하고자 하는 의미가 쉽게 전달되어 관객과의 상호소통을 좀 더 용이하게 하고 있음을 알 수 있었다.
본 연구에서는 현대무용 안무가의 미디어 활용 성향 탐색을 다각적이고, 심층적으로 분석하고자 하는데 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 서울특별시 및 대전·충청지역에서 활동하고 있는 현대무용 안무가 2명을 대상으로 질적 사례연구를 실시하였다. 자료수집은 심층면담, 문서수집, 그리고 서술적 설문조사 등을 통해 이루어 졌다. 수집된 자료는 부호화와 항시비교법을 이용하여 분석하였으며, 연구의 신뢰도와 타당도, 그리고 윤리성을 확인하였다. 현대무용 안무가의 미디어 활용 성향 탐색은 안무가의 특성, 미디어 인식, 창작환경으로 구분되었다.
본 연구의 연구방법과 연구과정에서 얻어진 결과를 기반으로 결론을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 안무가의 특성에서는 안무가의 작품성향, 무용단의 특징으로 구분하여 연구하였다. 연구 참여자들은 모두 타 장르와의 결합을 통한 총체적인 공연형태를 바탕으로 무용테크놀로지의 대중화를 실현시켜나가고 있었으며 이러한 총체적인 공연형식을 추구하여 새로운 미디어활용에 있어서 실험적이고 적극적인 활동을 하고 있는 안무가의 작품성향을 알 수 있었다. 또한 다양한 미디어를 활용하여 춤의 표현 영역을 확대했고 이는 춤의 대중화를 이끌 수 있는 원동력이 되고 있다.
둘째, 미디어 인식에서는 안무가의 미디어 사용과 미디어 디렉터와의 조율로 구분하였다. 연구 참여자들은 무용과 미디어 매체와의 혼합으로 공연예술로서의 무용이 갖는 표현의 한계를 기술적으로 극복하고 효과적으로 활용하여 미디어가 예술가와 관객간의 매개체가 될 수 있음을 인식하고 있었다. 또한 안무가가 의도하는 연출을 극대화 하기위해서 미디어 디렉터와의 적절한 조율 방법으로 해결하여 작품의 미디어 활용에 폭을 넓혀가고 있음을 알 수 있었다.
셋째, 창작환경에서는 작업환경의 어려움, 관객과의 소통으로 구분하였다. 무용은 미디어의 도입으로 그 활용도의 폭이 날이 갈수록 커져 가고 있지만 국내 공연에 있어 미디어 매체의 도입은 단기간에 걸쳐 급진적으로 전개되었고 이로 인해 이론적 연구나 실험적 체계가 정리 되지 않아서 발생되는 문제점들이 작업환경에 어려움을 주고 있었으며, 관객과의 소통은 미디어가 활용된 무용작품에서 안무가가 표현하고자 하는 의미가 쉽게 전달되어 관객과의 상호소통을 좀 더 용이하게 하고 있음을 알 수 있었다.
The aim of this study was to examine modern choreographers' propensity of media use from various angles and in depth.
For this, the investigator performed a qualitative case study on two modern choreographers who were active in Seoul and Daejeon/Chungcheong area. To collect data, the investigato...
The aim of this study was to examine modern choreographers' propensity of media use from various angles and in depth.
For this, the investigator performed a qualitative case study on two modern choreographers who were active in Seoul and Daejeon/Chungcheong area. To collect data, the investigator used such techniques as an in-depth interview, literary investigation, and a descriptive questionnaire survey. Collected data were analyzed with encoding and constant comparative method to confirm the reliability, validity, and ethicality of the study. To explore modern choreographers' propensity of media use, the investigator examined their characteristics, media recognition, and creative environment.
Study findings are as follows:
First, as for choreographers' characteristics, their propensity of works and dance troupe's characteristics are examined. All the study participants realize the popularization of dance technology, on the basis of all-inclusive form of performance, through combining with other genres. In the pursuit of this all-inclusive form of performance, they are experimental and active in the use of new media. In addition, they expand the expressional sphere of dance through a variety of media, thus providing the motive power to popularize dance
Second, as for media recognition, choreographers' media use and coordination with media directors are examined. By means of compounding dance with media, study participants technically overcome the expressional limitation of performing arts and then effectively utilize media, thus making the media a medium between performer and audience. In addition, in order to maximize the presentation they intend, choreographers coordinate with media directors in a proper manner, thus expanding the extent of media use.
Third, as for creative environment, the difficulty of working environment and the communication with audience are examined. With the introduction of media, dance expands its scope of performance, but the introduction of media in home performance has been in progress radically in a short period of time. So, a theoretical study has not been carried out and an experimental system has not been put in order, thus resulting in problems in working environment. However, intercommunication between audience and choreographer is easier, for the meaning which a choreographer wants to express is conveyed easily to audience with the use of media.
The aim of this study was to examine modern choreographers' propensity of media use from various angles and in depth.
For this, the investigator performed a qualitative case study on two modern choreographers who were active in Seoul and Daejeon/Chungcheong area. To collect data, the investigator used such techniques as an in-depth interview, literary investigation, and a descriptive questionnaire survey. Collected data were analyzed with encoding and constant comparative method to confirm the reliability, validity, and ethicality of the study. To explore modern choreographers' propensity of media use, the investigator examined their characteristics, media recognition, and creative environment.
Study findings are as follows:
First, as for choreographers' characteristics, their propensity of works and dance troupe's characteristics are examined. All the study participants realize the popularization of dance technology, on the basis of all-inclusive form of performance, through combining with other genres. In the pursuit of this all-inclusive form of performance, they are experimental and active in the use of new media. In addition, they expand the expressional sphere of dance through a variety of media, thus providing the motive power to popularize dance
Second, as for media recognition, choreographers' media use and coordination with media directors are examined. By means of compounding dance with media, study participants technically overcome the expressional limitation of performing arts and then effectively utilize media, thus making the media a medium between performer and audience. In addition, in order to maximize the presentation they intend, choreographers coordinate with media directors in a proper manner, thus expanding the extent of media use.
Third, as for creative environment, the difficulty of working environment and the communication with audience are examined. With the introduction of media, dance expands its scope of performance, but the introduction of media in home performance has been in progress radically in a short period of time. So, a theoretical study has not been carried out and an experimental system has not been put in order, thus resulting in problems in working environment. However, intercommunication between audience and choreographer is easier, for the meaning which a choreographer wants to express is conveyed easily to audience with the use of media.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.