본 연구는 Freudenthal의 수학 학습 이론을 적용해서 학습자의 흥미를 유발시키는 중학교 교과서 집합 부분을 개발하는 것에 목적을 두고 있다. 본 논문에서는 Freudenthal의 수학화 이론을 제 7차 수학 교육과정이 추구하는 목표가 학생들에게 직접적이고 구체적으로 전달되는 자료인 교과서를 통해 살펴보고자 한다. Freudenthal이 제시한 수학 학습 원리인 안내된 재발명 원리, 교수학적 ...
본 연구는 Freudenthal의 수학 학습 이론을 적용해서 학습자의 흥미를 유발시키는 중학교 교과서 집합 부분을 개발하는 것에 목적을 두고 있다. 본 논문에서는 Freudenthal의 수학화 이론을 제 7차 수학 교육과정이 추구하는 목표가 학생들에게 직접적이고 구체적으로 전달되는 자료인 교과서를 통해 살펴보고자 한다. Freudenthal이 제시한 수학 학습 원리인 안내된 재발명 원리, 교수학적 현상학, 학습 수준 이론, 문맥수학이 우리나라 중학교 『수학 7-가』단계 교과서의 집합 영역에서 구체적으로 어떻게 반영되고 있는지를 비교 · 분석하고, 그 결과를 토대로 교과서 예제를 재구성해 보았다. 앞으로는 더욱 학습자들의 현실과 관련된 다양한 상황과 활동 등을 제공하며 흥미롭고, 창조적인 생각을 불러일으킬 수 있고, 교사에게는 교수-학습의 효과를 극대화할 수 있으며, 학생들을 잘 안내할 수 있는 체계적으로 잘 조직되고 구성된 교과서를 연구하고 개발하여야 할 것이다.
본 연구는 Freudenthal의 수학 학습 이론을 적용해서 학습자의 흥미를 유발시키는 중학교 교과서 집합 부분을 개발하는 것에 목적을 두고 있다. 본 논문에서는 Freudenthal의 수학화 이론을 제 7차 수학 교육과정이 추구하는 목표가 학생들에게 직접적이고 구체적으로 전달되는 자료인 교과서를 통해 살펴보고자 한다. Freudenthal이 제시한 수학 학습 원리인 안내된 재발명 원리, 교수학적 현상학, 학습 수준 이론, 문맥수학이 우리나라 중학교 『수학 7-가』단계 교과서의 집합 영역에서 구체적으로 어떻게 반영되고 있는지를 비교 · 분석하고, 그 결과를 토대로 교과서 예제를 재구성해 보았다. 앞으로는 더욱 학습자들의 현실과 관련된 다양한 상황과 활동 등을 제공하며 흥미롭고, 창조적인 생각을 불러일으킬 수 있고, 교사에게는 교수-학습의 효과를 극대화할 수 있으며, 학생들을 잘 안내할 수 있는 체계적으로 잘 조직되고 구성된 교과서를 연구하고 개발하여야 할 것이다.
The purpose for this study is to develop textbook for Set unit interest of students induce to application of Freudenthal theory of mathematics learning. This study is to investigate how the mathematical learning principles that guided reinvention principle, didactical phenomenology, theory of learni...
The purpose for this study is to develop textbook for Set unit interest of students induce to application of Freudenthal theory of mathematics learning. This study is to investigate how the mathematical learning principles that guided reinvention principle, didactical phenomenology, theory of learning level, context mathematics proposed by Freudenthal were reflected in a Set unit of the 7-ga mathematics textbooks, the result through reconstruction textbook an example. In order that students think themselves, ask some questions, think out creative ideas, solve problems actively, they should acquire the mathematical thinking method, using various activities with the adequate and abundant experiences. The teachers should choose the information which is useful to mathematical methods and activity in given information by the experiences of the students, not by the transmission of the simple fact of information.
The purpose for this study is to develop textbook for Set unit interest of students induce to application of Freudenthal theory of mathematics learning. This study is to investigate how the mathematical learning principles that guided reinvention principle, didactical phenomenology, theory of learning level, context mathematics proposed by Freudenthal were reflected in a Set unit of the 7-ga mathematics textbooks, the result through reconstruction textbook an example. In order that students think themselves, ask some questions, think out creative ideas, solve problems actively, they should acquire the mathematical thinking method, using various activities with the adequate and abundant experiences. The teachers should choose the information which is useful to mathematical methods and activity in given information by the experiences of the students, not by the transmission of the simple fact of information.
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