최근 들어, 감성이라는 어휘는 인간성의 회복이라는 측면에서 여러 분야로 확산되고 있고, 건축 공간 영역에 있어서도 기능을 초월하여 인간의 감성이 중심이 되는 경향이 강하게 대두되고 있다. 이러한 시점에서 인간 중심 측면의 신체, 즉 몸을 통한 현상학적 공간 개념은 인간성의 부재라는 큰 모순을 일으켰던 기존의 개념에서 탈피하여, 새로운 시대와 공간에 적합한 수단으로 다루어지고 있다. 현상학적 공간은 공간이 인간에게 일방적으로 영향을 주는 것을 의미하는 것이 아니라, 인간과 공간이 상호 얽혀 있음의 관계를 드러내고 있다. 이러한 현상학을 주장한 대표적인 프랑스 철학자 메를로-퐁티(Merleau-Ponty 1908-1961)는 인간의 신체를 중심으로 사물을 바라보며, 공간에서 창조적 의미를 획득하기 위해서 사고의 중심을 인간의 신체에 두어야 한다고 주장 하고 있다. 다시 말해, 퐁티는 물리적이고 기계적인 접근의 공간이 아니라 인간이 주체가 되어 살아있는 경험과 체험 속에서 인간과 공간이 서로 상호 얽힘을 통하여 주어지는 공간을 제시하고 있다. 본 논문에서 언급하는 감성 공간의 의미는 공간에서 공간 사용자의 여러 감각을 섬세하게 자극하여 감각과 지각을 보다 활성화시킴으로써 공간에서 새로운 경험과 체험을 하게 하는 것이라고 볼 수 있다. 결국, 인간과 공간 상호간의 긴밀한 커뮤니케이션을 통해 인간의 복합적인 심리적 체험과 ...
최근 들어, 감성이라는 어휘는 인간성의 회복이라는 측면에서 여러 분야로 확산되고 있고, 건축 공간 영역에 있어서도 기능을 초월하여 인간의 감성이 중심이 되는 경향이 강하게 대두되고 있다. 이러한 시점에서 인간 중심 측면의 신체, 즉 몸을 통한 현상학적 공간 개념은 인간성의 부재라는 큰 모순을 일으켰던 기존의 개념에서 탈피하여, 새로운 시대와 공간에 적합한 수단으로 다루어지고 있다. 현상학적 공간은 공간이 인간에게 일방적으로 영향을 주는 것을 의미하는 것이 아니라, 인간과 공간이 상호 얽혀 있음의 관계를 드러내고 있다. 이러한 현상학을 주장한 대표적인 프랑스 철학자 메를로-퐁티(Merleau-Ponty 1908-1961)는 인간의 신체를 중심으로 사물을 바라보며, 공간에서 창조적 의미를 획득하기 위해서 사고의 중심을 인간의 신체에 두어야 한다고 주장 하고 있다. 다시 말해, 퐁티는 물리적이고 기계적인 접근의 공간이 아니라 인간이 주체가 되어 살아있는 경험과 체험 속에서 인간과 공간이 서로 상호 얽힘을 통하여 주어지는 공간을 제시하고 있다. 본 논문에서 언급하는 감성 공간의 의미는 공간에서 공간 사용자의 여러 감각을 섬세하게 자극하여 감각과 지각을 보다 활성화시킴으로써 공간에서 새로운 경험과 체험을 하게 하는 것이라고 볼 수 있다. 결국, 인간과 공간 상호간의 긴밀한 커뮤니케이션을 통해 인간의 복합적인 심리적 체험과 감성적 경험을 풍부하게 하는 것을 전재하면서, 본 연구에서는 감성 공간 접근에 있어서 현상학적 공간 개념을 통하여 공간에서 감각과 지각을 활성화하며 감성적 경험을 유도할 수 있는 공간의 표현과 공간적 특성을 제시하고자 하였다. 본 연구는 메를로-퐁티의 현상학 이론의 고찰과 그가 언급하는 현상학적 공간지각의 개념적 요소를 상·하(정위), 깊이, 운동, 장소, 시간, 신체감각으로 분류하여 이러한 공간지각 개념적 요소들을 토대로 하여 현상학적 접근의 신체지각 특성인 상호 관계적 지각, 경험-기억적 지각, 시간성, 복합적 감각화 등의 4가지 특성들을 도출하여 제시하였다. 도출한 신체지각의 특성들을 토대로 하여 현상학적 감성 공간 특성 4가지를 추출하여, 각각의 특성들을 담아낼 수 있는 감성 공간의 표현들을 도출하였다. 그리고 도출한 감성 공간 표현에 부합하는 예시사례를 통해 정리한 결과가 다음과 같다. 첫째, ‘움직임을 통한 공간지각의 다양화’ 특성은 시점 흐름을 통한 다변화, 영역의 중첩 및 분절, 공간의 유동적 구성, 움직임을 통한 시지각적 자극 등의 공간 표현으로 드러낼 수 있으며, 공간에서 연속성, 장면성, 유동성, 역동성, 불확정성 등의 공간적 특성들이 보여지고 있다. 둘째, ‘장소의 의미화’ 감성 공간 특성은 공간에서 기억의 상징-추상화, 환경과 장소의 인지 표현으로 나타낼 수 있으며, 상징성, 추상성, 맥락성, 자연성 등의 공간적 특성이 나타나고 있다. 셋째, ‘시간성에 의한 현상변화’ 의 특성은 빛에 의한 시간성, 현상적 수공간, 시간성 표현에 의한 환경 상황 인식, 시간적 요소의 감응적 표출 등의 공간 표현을 통해 드러낼 수 있으며, 공간에서 자연성, 다양성, 비일상성, 암시성 등의 공간 특성들이 보여 진다. 넷째, ‘공감각적 체험화’ 감성 공간 특성은 감각 중첩을 통한 전이, 복합감각 자극의 지원성 등의 공간 표현으로 드러낼 수 있으며, 상호 작용성, 모호성, 지원성, 불확정성, 참여성 등의 특성을 갖는다. 본 연구를 통한 현상학적 감성 공간 특성에 의한 표현들은 감성 공간 접근에 있어서 감각과 지각의 활성화하는 주요한 공간 표현에 될 수 있으며, 다양한 감성적 체험과 경험을 유도 시킬 수 있다. 이렇게 현상학적 접근에 의한 감성 공간의 표현과 표현에 부합하는 예시사례를 통한 공간적 특성들을 분석해봄으로써, 신체의 다양한 감각과 지각을 활성화 시킬 수 있는 감성 공간으로의 다양한 접근과 표현에 대한 가능성을 모색하고자 하는데 의의를 갖는다.
최근 들어, 감성이라는 어휘는 인간성의 회복이라는 측면에서 여러 분야로 확산되고 있고, 건축 공간 영역에 있어서도 기능을 초월하여 인간의 감성이 중심이 되는 경향이 강하게 대두되고 있다. 이러한 시점에서 인간 중심 측면의 신체, 즉 몸을 통한 현상학적 공간 개념은 인간성의 부재라는 큰 모순을 일으켰던 기존의 개념에서 탈피하여, 새로운 시대와 공간에 적합한 수단으로 다루어지고 있다. 현상학적 공간은 공간이 인간에게 일방적으로 영향을 주는 것을 의미하는 것이 아니라, 인간과 공간이 상호 얽혀 있음의 관계를 드러내고 있다. 이러한 현상학을 주장한 대표적인 프랑스 철학자 메를로-퐁티(Merleau-Ponty 1908-1961)는 인간의 신체를 중심으로 사물을 바라보며, 공간에서 창조적 의미를 획득하기 위해서 사고의 중심을 인간의 신체에 두어야 한다고 주장 하고 있다. 다시 말해, 퐁티는 물리적이고 기계적인 접근의 공간이 아니라 인간이 주체가 되어 살아있는 경험과 체험 속에서 인간과 공간이 서로 상호 얽힘을 통하여 주어지는 공간을 제시하고 있다. 본 논문에서 언급하는 감성 공간의 의미는 공간에서 공간 사용자의 여러 감각을 섬세하게 자극하여 감각과 지각을 보다 활성화시킴으로써 공간에서 새로운 경험과 체험을 하게 하는 것이라고 볼 수 있다. 결국, 인간과 공간 상호간의 긴밀한 커뮤니케이션을 통해 인간의 복합적인 심리적 체험과 감성적 경험을 풍부하게 하는 것을 전재하면서, 본 연구에서는 감성 공간 접근에 있어서 현상학적 공간 개념을 통하여 공간에서 감각과 지각을 활성화하며 감성적 경험을 유도할 수 있는 공간의 표현과 공간적 특성을 제시하고자 하였다. 본 연구는 메를로-퐁티의 현상학 이론의 고찰과 그가 언급하는 현상학적 공간지각의 개념적 요소를 상·하(정위), 깊이, 운동, 장소, 시간, 신체감각으로 분류하여 이러한 공간지각 개념적 요소들을 토대로 하여 현상학적 접근의 신체지각 특성인 상호 관계적 지각, 경험-기억적 지각, 시간성, 복합적 감각화 등의 4가지 특성들을 도출하여 제시하였다. 도출한 신체지각의 특성들을 토대로 하여 현상학적 감성 공간 특성 4가지를 추출하여, 각각의 특성들을 담아낼 수 있는 감성 공간의 표현들을 도출하였다. 그리고 도출한 감성 공간 표현에 부합하는 예시사례를 통해 정리한 결과가 다음과 같다. 첫째, ‘움직임을 통한 공간지각의 다양화’ 특성은 시점 흐름을 통한 다변화, 영역의 중첩 및 분절, 공간의 유동적 구성, 움직임을 통한 시지각적 자극 등의 공간 표현으로 드러낼 수 있으며, 공간에서 연속성, 장면성, 유동성, 역동성, 불확정성 등의 공간적 특성들이 보여지고 있다. 둘째, ‘장소의 의미화’ 감성 공간 특성은 공간에서 기억의 상징-추상화, 환경과 장소의 인지 표현으로 나타낼 수 있으며, 상징성, 추상성, 맥락성, 자연성 등의 공간적 특성이 나타나고 있다. 셋째, ‘시간성에 의한 현상변화’ 의 특성은 빛에 의한 시간성, 현상적 수공간, 시간성 표현에 의한 환경 상황 인식, 시간적 요소의 감응적 표출 등의 공간 표현을 통해 드러낼 수 있으며, 공간에서 자연성, 다양성, 비일상성, 암시성 등의 공간 특성들이 보여 진다. 넷째, ‘공감각적 체험화’ 감성 공간 특성은 감각 중첩을 통한 전이, 복합감각 자극의 지원성 등의 공간 표현으로 드러낼 수 있으며, 상호 작용성, 모호성, 지원성, 불확정성, 참여성 등의 특성을 갖는다. 본 연구를 통한 현상학적 감성 공간 특성에 의한 표현들은 감성 공간 접근에 있어서 감각과 지각의 활성화하는 주요한 공간 표현에 될 수 있으며, 다양한 감성적 체험과 경험을 유도 시킬 수 있다. 이렇게 현상학적 접근에 의한 감성 공간의 표현과 표현에 부합하는 예시사례를 통한 공간적 특성들을 분석해봄으로써, 신체의 다양한 감각과 지각을 활성화 시킬 수 있는 감성 공간으로의 다양한 접근과 표현에 대한 가능성을 모색하고자 하는데 의의를 갖는다.
In the recent days, the term of sensitivity has expanded into several aspects in restoration of humanity, and it transcends the function for construction space territory to have strong tendency to have the human sensicvity as the central trend. At this point of time, the phenomenological space conce...
In the recent days, the term of sensitivity has expanded into several aspects in restoration of humanity, and it transcends the function for construction space territory to have strong tendency to have the human sensicvity as the central trend. At this point of time, the phenomenological space concept through body, namely, the human-oriented aspect of body, breaks away from the existing concept that provoked great contradiction in lack of humanity and facilitated as an appropriate mean to new era and space. The phenomenological space does not mean that the space is influencing human unilaterally, but it displays the mutually interconnected relationship between human and space. French philosopher, Me.leau-Ponty (1908-1961), a representaave scholar who insisted such phenomenology, asserted that the objects are considered with the hum:u body as the ifnter of all thugs iHd the center of thinking has to be In the hume body to acfuire feative implication in space. In other words, Ponf presents He spare given througf the muhal htercoueftion of humo and space wiHh He living experience and experiment with human as the subject, not a space of physical and mechanical approach. The implication of sensitive space menHoned in this thesis is the new experience and experiment in spa?e by facilitating the sensitivity and perception by sophisticate sHmulation of several senses of space users. Consequently, through the close communication between homan and space, it is conditioned upon the complex psychological experiment and sentimental experience of human to enrich, and in this study, the phenomenological space concept would be facilitated for the percepfon and sensicvity in sensitivity space approach to present the spatial expression and spatial characteristics to attract the sensitivity experience. This study classifies the conceptual elements of phenomenological space perception with the contemplation of the phenomenological theory of Merleau-Ponty into upper and love. (placement), depth, movement, place, time and bodily sense to make the foundation for the conceptual elements of space perception to formulate and present four characteristics of mutually related perception, experimental and memorial perception, time, complicated sense, as the characterisccs of bodily perception for phenomenological approach. On the basis of the characteristics of bodily perception formulated, four types of special phenomenological sensitivity space would be formulated to formulate the sensiHve space expression to contain the characteristics. And, The result made through the case of example in sausfying the formulated sentiment space expression is shown as follows. First, the characteristics of 'diversify of space perception through movement' can be displayed in spatial expression of visual and perceptual stimulation through flexible structure and movement of overlapping, joint and spatial nature of territory as well as diversity through the flow of time, and it is shown with the spatial rharacteristics in the space for concnuity, flexibility, dynamics, uncertainty and others. Second, the characterisfcs of sentimental space in'implication of place'may be shown in the abstract for memory symbol and perceptional expression, such as environment and place, within the space, and the spatial characteristics are shown for symbolism, abstract, context and nature and others. Third, the characteristics of'phenomenal change by time'would be displayed through the spatial expression of time from light, phenomenological water space, environment recognicon by the expression in time, sentimental expression of elements of Dme and other spatial expression, and the space characteristics in nature, diversity, non-ordinary, and implication and others. And, forth, the sensitivity spatial characteristics of the sensitive experiment would display in spatial expression with the transfer through the sensitive overlapping, supporting of romplicated sensible stimulation, and it has the characteristics of mutual reaction, ambiguity, support, uncertainty, participation and others. The research result indicates that the expressions under the phenomenological sensitivity spatial characteristics may be the important spatial expression to facilitate the sensitivity and perception in approach to the sensitive spatial approach, and may stimulate various sensitive experiments and experiences. ey analysing the spatial characteristics through the expression of sensitivity space and examples that meet the expression by the phenomenological approach, it has the implication of seeking the possibility to various approaches and expression as the sensitive space to facilitate diverse senses and perceptions of body.
In the recent days, the term of sensitivity has expanded into several aspects in restoration of humanity, and it transcends the function for construction space territory to have strong tendency to have the human sensicvity as the central trend. At this point of time, the phenomenological space concept through body, namely, the human-oriented aspect of body, breaks away from the existing concept that provoked great contradiction in lack of humanity and facilitated as an appropriate mean to new era and space. The phenomenological space does not mean that the space is influencing human unilaterally, but it displays the mutually interconnected relationship between human and space. French philosopher, Me.leau-Ponty (1908-1961), a representaave scholar who insisted such phenomenology, asserted that the objects are considered with the hum:u body as the ifnter of all thugs iHd the center of thinking has to be In the hume body to acfuire feative implication in space. In other words, Ponf presents He spare given througf the muhal htercoueftion of humo and space wiHh He living experience and experiment with human as the subject, not a space of physical and mechanical approach. The implication of sensitive space menHoned in this thesis is the new experience and experiment in spa?e by facilitating the sensitivity and perception by sophisticate sHmulation of several senses of space users. Consequently, through the close communication between homan and space, it is conditioned upon the complex psychological experiment and sentimental experience of human to enrich, and in this study, the phenomenological space concept would be facilitated for the percepfon and sensicvity in sensitivity space approach to present the spatial expression and spatial characteristics to attract the sensitivity experience. This study classifies the conceptual elements of phenomenological space perception with the contemplation of the phenomenological theory of Merleau-Ponty into upper and love. (placement), depth, movement, place, time and bodily sense to make the foundation for the conceptual elements of space perception to formulate and present four characteristics of mutually related perception, experimental and memorial perception, time, complicated sense, as the characterisccs of bodily perception for phenomenological approach. On the basis of the characteristics of bodily perception formulated, four types of special phenomenological sensitivity space would be formulated to formulate the sensiHve space expression to contain the characteristics. And, The result made through the case of example in sausfying the formulated sentiment space expression is shown as follows. First, the characteristics of 'diversify of space perception through movement' can be displayed in spatial expression of visual and perceptual stimulation through flexible structure and movement of overlapping, joint and spatial nature of territory as well as diversity through the flow of time, and it is shown with the spatial rharacteristics in the space for concnuity, flexibility, dynamics, uncertainty and others. Second, the characterisfcs of sentimental space in'implication of place'may be shown in the abstract for memory symbol and perceptional expression, such as environment and place, within the space, and the spatial characteristics are shown for symbolism, abstract, context and nature and others. Third, the characteristics of'phenomenal change by time'would be displayed through the spatial expression of time from light, phenomenological water space, environment recognicon by the expression in time, sentimental expression of elements of Dme and other spatial expression, and the space characteristics in nature, diversity, non-ordinary, and implication and others. And, forth, the sensitivity spatial characteristics of the sensitive experiment would display in spatial expression with the transfer through the sensitive overlapping, supporting of romplicated sensible stimulation, and it has the characteristics of mutual reaction, ambiguity, support, uncertainty, participation and others. The research result indicates that the expressions under the phenomenological sensitivity spatial characteristics may be the important spatial expression to facilitate the sensitivity and perception in approach to the sensitive spatial approach, and may stimulate various sensitive experiments and experiences. ey analysing the spatial characteristics through the expression of sensitivity space and examples that meet the expression by the phenomenological approach, it has the implication of seeking the possibility to various approaches and expression as the sensitive space to facilitate diverse senses and perceptions of body.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.