사립유치원 초임교사와 경력교사가 학부모 관계에서 겪는 어려움과 보람에 관한 이야기 The difficulties and positive aspects that newly appointed and experienced teachers experienced on making a relationship with parents of children원문보기
교사는 자신들이 가르치는 학생들을 매개로 그들의 학부모와 자연스럽게 관계를 맺게 되므로, 교사-학생관계뿐만 아니라 교사-학부모의 관계는 매우 중요하다. 특히 학생의 나이가 어릴수록 부모에게 많이 의존해 있는 만큼 유치원 교사와 학부모의 관계는 유아의 교육에 더욱더 중대한 영향을 미치게 된다. 그러나 유아교육 연구에 있어서 교사와 학부모 관계에 대한 논의는 활발하게 이루어지지 않고 있다. 본 연구는 사립유치원 초임교사와 경력교사의 학부모 관계에 관한 이야기를 통해, 초임교사와 경력교사가 학부모 관계에서 느끼는 어려움과 보람이 무엇인지 알아보고 초임교사와 경력교사 간의 공통된 특징과 다른 특징을 살펴보고자 하는 질적 연구이다. 연구 참여자는 서울지역의 사립 유치원 초임교사 10명과 경력교사 10명으로 모두 20명의 유치원 교사이며, 연구기간은 2008년 2월 말부터 5월까지 약 3개월이다. 연구를 위한 자료는 주로 개별면담, 집단면담, 저널쓰기의 방법으로 수집되었으며, 교사별로 5회에서 8회의 심층면담과 2회에서 4회의 저널 쓰기가 이루어졌다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과를 연구문제별로 나누어 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사립유치원 초임교사가 학부모 관계에서 겪는 어려움과 보람은 무엇인가? 초임교사들이 학부모 관계에서 겪는 어려움의 내용은 크게 초임교사라는 상황 요인, 교사 요인, 학부모 요인으로 나눌 수 있었다. 초임교사라는 상황요인으로 인한 어려움은 ‘초임교사라는 것에 대한 교사 스스로의 우려’ 및 ‘초임교사에 대한 학부모의 부정적 인식’으로 인한 어려움이었다. 교사요인으로 인한 어려움은 학부모 경험 부족으로 나타나는 어려움으로, 초임교사들은 의사소통 기술의 부족, 유아관련 지식의 부족, 교사의 실수 등으로 인해 학부모와의 관계에서 어려움을 느끼고 있었다. 학부모 요인으로 인한 어려움은 다섯 가지 유형의 학부모 요인으로 나눌 수 있었는데, 자녀의 문제에 대해 방어적인 학부모, 교사를 불신하는 학부모, 교사로서 대우하지 않는 학부모, 예민하고 까다로운 학부모, 무관심한 학부모로 인한 어려움이었다. 초임교사들의 이야기 속에서 보람을 느끼게 하는 학부모의 유형을 살펴보면, 초임이지만 믿어주는 학부모, 교사의 전문성을 인정해주는 학부모, 교사의 어려움을 공감해주는 학부모, 교사를 한 개인으로써 존중해주는 학부모들이었다. 교사들은 이러한 유형의 학부모들과 의사소통의 기회를 자주 갖게 된다고 하였으며, 그들의 유아를 대하는 태도에도 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 둘째, 사립유치원 경력교사가 학부모 관계에서 겪는 어려움과 보람은 무엇인가? 경력교사들이 학부모 관계에서 겪는 어려움은 초임교사들과는 달리 모두 학부모 요인으로 인한 것이었다. 경력교사들을 힘들게 하는 학부모 유형은 자녀의 문제에 대해 방어적인 학부모, 교사를 불신하는 학부모, 교사로서 대우하지 않는 학부모, 예민하고 까다로운 학부모, 무관심한 학부모, 교사의 교육관과 맞지 않는 학부모등으로 인한 어려움이었다. 학부모 관계에서 느끼는 보람의 내용은 초임교사들의 경우와 거의 유사했으며, 교사의 전문성을 인정해주는 학부모, 교사의 어려움을 공감해주는 학부모, 교사를 한 개인으로써 존중해주는 학부모로 나눌 수 있었다. 이중에서도 교사의 전문성을 인정해주는 학부모에 대한 이야기가 가장 높은 비중을 차지했다. 셋째, 학부모 관계에 관한 초임교사와 경력교사의 같고 다른 이야기는 무엇인가? 학부모 관계에 대한 초임교사와 경력교사의 이야기 중 공통된 내용은 다섯 가지로 요약할 수 있었으며, 다음과 같다. 첫째, 학부모는 교사를 힘들게 한다. 둘째, 학부모와의 관계에서 약자는 교사이다. 셋째, 학부모와의 관계가 유아에게 투사된다. 넷째, 교사를 존중해주고 감사해하는 학부모가 좋다. 다섯째, 교사-학부모 관계에서 신뢰가 가장 중요하다. 학부모 관계에 대한 초임교사와 경력교사의 다른 이야기는 ‘내적 귀인’ 대 ‘외적 귀인’, ‘무조건적 순응(끌려가기)’ 대 ‘전략적 순응(밀고 당기기)’, ‘기술 및 지식 부족’ 대 ‘노하우’, ‘초임에 대한 우려’ 대 ‘교육관이 맞지 않는 학부모’로 요약되었다. 본 연구의 결과를 통해 유치원 교사와 학부모의 긍정적 관계를 위해서는 교사들이 학부모에 대해 가지고 있는 부정적 인식을 개선하기 위한 현직 교육이 필요하며, 초임교사의 학부모 관리 능력을 키워줄 수 있는 직전 교육 과정의 개설 및 경력교사와의 ...
교사는 자신들이 가르치는 학생들을 매개로 그들의 학부모와 자연스럽게 관계를 맺게 되므로, 교사-학생관계뿐만 아니라 교사-학부모의 관계는 매우 중요하다. 특히 학생의 나이가 어릴수록 부모에게 많이 의존해 있는 만큼 유치원 교사와 학부모의 관계는 유아의 교육에 더욱더 중대한 영향을 미치게 된다. 그러나 유아교육 연구에 있어서 교사와 학부모 관계에 대한 논의는 활발하게 이루어지지 않고 있다. 본 연구는 사립유치원 초임교사와 경력교사의 학부모 관계에 관한 이야기를 통해, 초임교사와 경력교사가 학부모 관계에서 느끼는 어려움과 보람이 무엇인지 알아보고 초임교사와 경력교사 간의 공통된 특징과 다른 특징을 살펴보고자 하는 질적 연구이다. 연구 참여자는 서울지역의 사립 유치원 초임교사 10명과 경력교사 10명으로 모두 20명의 유치원 교사이며, 연구기간은 2008년 2월 말부터 5월까지 약 3개월이다. 연구를 위한 자료는 주로 개별면담, 집단면담, 저널쓰기의 방법으로 수집되었으며, 교사별로 5회에서 8회의 심층면담과 2회에서 4회의 저널 쓰기가 이루어졌다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과를 연구문제별로 나누어 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사립유치원 초임교사가 학부모 관계에서 겪는 어려움과 보람은 무엇인가? 초임교사들이 학부모 관계에서 겪는 어려움의 내용은 크게 초임교사라는 상황 요인, 교사 요인, 학부모 요인으로 나눌 수 있었다. 초임교사라는 상황요인으로 인한 어려움은 ‘초임교사라는 것에 대한 교사 스스로의 우려’ 및 ‘초임교사에 대한 학부모의 부정적 인식’으로 인한 어려움이었다. 교사요인으로 인한 어려움은 학부모 경험 부족으로 나타나는 어려움으로, 초임교사들은 의사소통 기술의 부족, 유아관련 지식의 부족, 교사의 실수 등으로 인해 학부모와의 관계에서 어려움을 느끼고 있었다. 학부모 요인으로 인한 어려움은 다섯 가지 유형의 학부모 요인으로 나눌 수 있었는데, 자녀의 문제에 대해 방어적인 학부모, 교사를 불신하는 학부모, 교사로서 대우하지 않는 학부모, 예민하고 까다로운 학부모, 무관심한 학부모로 인한 어려움이었다. 초임교사들의 이야기 속에서 보람을 느끼게 하는 학부모의 유형을 살펴보면, 초임이지만 믿어주는 학부모, 교사의 전문성을 인정해주는 학부모, 교사의 어려움을 공감해주는 학부모, 교사를 한 개인으로써 존중해주는 학부모들이었다. 교사들은 이러한 유형의 학부모들과 의사소통의 기회를 자주 갖게 된다고 하였으며, 그들의 유아를 대하는 태도에도 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 둘째, 사립유치원 경력교사가 학부모 관계에서 겪는 어려움과 보람은 무엇인가? 경력교사들이 학부모 관계에서 겪는 어려움은 초임교사들과는 달리 모두 학부모 요인으로 인한 것이었다. 경력교사들을 힘들게 하는 학부모 유형은 자녀의 문제에 대해 방어적인 학부모, 교사를 불신하는 학부모, 교사로서 대우하지 않는 학부모, 예민하고 까다로운 학부모, 무관심한 학부모, 교사의 교육관과 맞지 않는 학부모등으로 인한 어려움이었다. 학부모 관계에서 느끼는 보람의 내용은 초임교사들의 경우와 거의 유사했으며, 교사의 전문성을 인정해주는 학부모, 교사의 어려움을 공감해주는 학부모, 교사를 한 개인으로써 존중해주는 학부모로 나눌 수 있었다. 이중에서도 교사의 전문성을 인정해주는 학부모에 대한 이야기가 가장 높은 비중을 차지했다. 셋째, 학부모 관계에 관한 초임교사와 경력교사의 같고 다른 이야기는 무엇인가? 학부모 관계에 대한 초임교사와 경력교사의 이야기 중 공통된 내용은 다섯 가지로 요약할 수 있었으며, 다음과 같다. 첫째, 학부모는 교사를 힘들게 한다. 둘째, 학부모와의 관계에서 약자는 교사이다. 셋째, 학부모와의 관계가 유아에게 투사된다. 넷째, 교사를 존중해주고 감사해하는 학부모가 좋다. 다섯째, 교사-학부모 관계에서 신뢰가 가장 중요하다. 학부모 관계에 대한 초임교사와 경력교사의 다른 이야기는 ‘내적 귀인’ 대 ‘외적 귀인’, ‘무조건적 순응(끌려가기)’ 대 ‘전략적 순응(밀고 당기기)’, ‘기술 및 지식 부족’ 대 ‘노하우’, ‘초임에 대한 우려’ 대 ‘교육관이 맞지 않는 학부모’로 요약되었다. 본 연구의 결과를 통해 유치원 교사와 학부모의 긍정적 관계를 위해서는 교사들이 학부모에 대해 가지고 있는 부정적 인식을 개선하기 위한 현직 교육이 필요하며, 초임교사의 학부모 관리 능력을 키워줄 수 있는 직전 교육 과정의 개설 및 경력교사와의 멘토링이 요구된다.
교사는 자신들이 가르치는 학생들을 매개로 그들의 학부모와 자연스럽게 관계를 맺게 되므로, 교사-학생관계뿐만 아니라 교사-학부모의 관계는 매우 중요하다. 특히 학생의 나이가 어릴수록 부모에게 많이 의존해 있는 만큼 유치원 교사와 학부모의 관계는 유아의 교육에 더욱더 중대한 영향을 미치게 된다. 그러나 유아교육 연구에 있어서 교사와 학부모 관계에 대한 논의는 활발하게 이루어지지 않고 있다. 본 연구는 사립유치원 초임교사와 경력교사의 학부모 관계에 관한 이야기를 통해, 초임교사와 경력교사가 학부모 관계에서 느끼는 어려움과 보람이 무엇인지 알아보고 초임교사와 경력교사 간의 공통된 특징과 다른 특징을 살펴보고자 하는 질적 연구이다. 연구 참여자는 서울지역의 사립 유치원 초임교사 10명과 경력교사 10명으로 모두 20명의 유치원 교사이며, 연구기간은 2008년 2월 말부터 5월까지 약 3개월이다. 연구를 위한 자료는 주로 개별면담, 집단면담, 저널쓰기의 방법으로 수집되었으며, 교사별로 5회에서 8회의 심층면담과 2회에서 4회의 저널 쓰기가 이루어졌다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과를 연구문제별로 나누어 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사립유치원 초임교사가 학부모 관계에서 겪는 어려움과 보람은 무엇인가? 초임교사들이 학부모 관계에서 겪는 어려움의 내용은 크게 초임교사라는 상황 요인, 교사 요인, 학부모 요인으로 나눌 수 있었다. 초임교사라는 상황요인으로 인한 어려움은 ‘초임교사라는 것에 대한 교사 스스로의 우려’ 및 ‘초임교사에 대한 학부모의 부정적 인식’으로 인한 어려움이었다. 교사요인으로 인한 어려움은 학부모 경험 부족으로 나타나는 어려움으로, 초임교사들은 의사소통 기술의 부족, 유아관련 지식의 부족, 교사의 실수 등으로 인해 학부모와의 관계에서 어려움을 느끼고 있었다. 학부모 요인으로 인한 어려움은 다섯 가지 유형의 학부모 요인으로 나눌 수 있었는데, 자녀의 문제에 대해 방어적인 학부모, 교사를 불신하는 학부모, 교사로서 대우하지 않는 학부모, 예민하고 까다로운 학부모, 무관심한 학부모로 인한 어려움이었다. 초임교사들의 이야기 속에서 보람을 느끼게 하는 학부모의 유형을 살펴보면, 초임이지만 믿어주는 학부모, 교사의 전문성을 인정해주는 학부모, 교사의 어려움을 공감해주는 학부모, 교사를 한 개인으로써 존중해주는 학부모들이었다. 교사들은 이러한 유형의 학부모들과 의사소통의 기회를 자주 갖게 된다고 하였으며, 그들의 유아를 대하는 태도에도 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 둘째, 사립유치원 경력교사가 학부모 관계에서 겪는 어려움과 보람은 무엇인가? 경력교사들이 학부모 관계에서 겪는 어려움은 초임교사들과는 달리 모두 학부모 요인으로 인한 것이었다. 경력교사들을 힘들게 하는 학부모 유형은 자녀의 문제에 대해 방어적인 학부모, 교사를 불신하는 학부모, 교사로서 대우하지 않는 학부모, 예민하고 까다로운 학부모, 무관심한 학부모, 교사의 교육관과 맞지 않는 학부모등으로 인한 어려움이었다. 학부모 관계에서 느끼는 보람의 내용은 초임교사들의 경우와 거의 유사했으며, 교사의 전문성을 인정해주는 학부모, 교사의 어려움을 공감해주는 학부모, 교사를 한 개인으로써 존중해주는 학부모로 나눌 수 있었다. 이중에서도 교사의 전문성을 인정해주는 학부모에 대한 이야기가 가장 높은 비중을 차지했다. 셋째, 학부모 관계에 관한 초임교사와 경력교사의 같고 다른 이야기는 무엇인가? 학부모 관계에 대한 초임교사와 경력교사의 이야기 중 공통된 내용은 다섯 가지로 요약할 수 있었으며, 다음과 같다. 첫째, 학부모는 교사를 힘들게 한다. 둘째, 학부모와의 관계에서 약자는 교사이다. 셋째, 학부모와의 관계가 유아에게 투사된다. 넷째, 교사를 존중해주고 감사해하는 학부모가 좋다. 다섯째, 교사-학부모 관계에서 신뢰가 가장 중요하다. 학부모 관계에 대한 초임교사와 경력교사의 다른 이야기는 ‘내적 귀인’ 대 ‘외적 귀인’, ‘무조건적 순응(끌려가기)’ 대 ‘전략적 순응(밀고 당기기)’, ‘기술 및 지식 부족’ 대 ‘노하우’, ‘초임에 대한 우려’ 대 ‘교육관이 맞지 않는 학부모’로 요약되었다. 본 연구의 결과를 통해 유치원 교사와 학부모의 긍정적 관계를 위해서는 교사들이 학부모에 대해 가지고 있는 부정적 인식을 개선하기 위한 현직 교육이 필요하며, 초임교사의 학부모 관리 능력을 키워줄 수 있는 직전 교육 과정의 개설 및 경력교사와의 멘토링이 요구된다.
Teachers naturally make relationships with parents through the students they teach, thus, the relationships not only with teacher-student but also with teacher-parent are very important. The relationship between teachers and parents especially influences the children's education much more when the a...
Teachers naturally make relationships with parents through the students they teach, thus, the relationships not only with teacher-student but also with teacher-parent are very important. The relationship between teachers and parents especially influences the children's education much more when the age of students is low because they rely on their parents. However, there has not been much discussion on the relationship between teachers and parents in children's education. This study looks into the difficulties and positive aspects that newly appointed and experienced teachers feel from the relationships with parents at a private kindergarten. Through their stories about the relationships with parents, this quality study looks at the common and different characteristics between newly appointed teachers and experienced teachers. There were 20 participants from private kindergartens; 10 newly appointed teachers and 10 experienced teachers in the Seoul area and the period was about 3 months between the end of February and May 2008. The material for the study was mainly collected through individual and group interviews and journal writings, and each teacher had 5 to 8 in-depth interviews and wrote 2 to 4 journals. The following is the result according to the study fields. First, what are the difficulties and positive aspects that newly appointed teachers in private kindergartens experience? The difficulties that newly appointed teachers experience in the relationship with the parents could largely be divided into 'situation factor as a newly appointed teacher', 'teacher factor' and 'parent factor'. The difficulties due to the situation factor as a newly appointed teacher came from the 'teacher’s own worry about being newly-appointed' and 'parent's negative recognition about the newly- appointed teachers'. The difficulty due to the teacher factor came from lack of experience with parents and they felt the difficulties because of 'lack of communication skill', 'lack of knowledge related to the children', 'teacher's mistake', etc. The difficulties due to parents factor could be divided into five categories; 'defensive parents about the children's problems', 'parents that do not trust teachers', 'parents that do not treat teachers properly', 'sensitive and choosy parents', and 'unconcerned parents'. The parents' types that made teachers feel positive were 'trusting parents even though newly-appointed', 'parents that recognize the specialty of teachers', 'parents that understand the difficulties of teachers', and 'parents that respect the teacher as a person'. Teachers said that with these kinds of parents, they could have the chance to communicate more often, and it also affected the positive attitude toward children. Second, what are the difficulties and positive aspects that experienced private kindergarten teachers encounter with the parents? Unlike newly-appointed teachers, the experienced teachers' difficulties were all related to the parents factors. The parents' types that make the experienced teachers hard were 'defensive parents about the children's problems', 'parents that do not trust teachers', 'parents that do not treat teachers properly', 'sensitive and choosy parents', 'unconcerned parents' and 'parents that do not have the same viewpoints on education'. The parents' types that make teachers feel positive were similar to the newly appointed teachers; 'parents that recognize the specialty of teachers', 'parents that understand the difficulties of teachers', and 'parents that respect the teacher as a person'. Among them, the story about parents that recognize the specialty of teachers had the highest rate. Third, what are the same and different stories on the parents’ relationship between the newly appointed and experienced teachers? The same stories among the stories on the parents’ relationship between the newly appointed and experienced teachers could be summarized into five areas. Firstly, parents make it difficult for teachers. Secondly, teachers are the weak person in the relationship with parents. Thirdly, the relationship with parents is reflected to the children. Fourthly, they like parents that respect and thank teachers. Fifthly, trust is most important in the teacher-parent relationship. The different stories that they had could be summarized as follows. 'inside dignity' vs. 'outside dignity', 'unconditional acceptance (dragging)' vs. 'strategic acceptance (push and pull)', 'lack of technique and knowledge' vs. 'know-how', and 'worry about being newly appointed' vs. 'parents that do not have the same viewpoints on education'. Through this study, it is necessary for teachers to have field education, to have a positive relationship between kindergarten teachers and parents, and to improve their negative understanding. And the improvement of prior education curriculum that can bring up parents management skills for the newly appointed teachers, and mentoring with experienced teachers are necessary.
Teachers naturally make relationships with parents through the students they teach, thus, the relationships not only with teacher-student but also with teacher-parent are very important. The relationship between teachers and parents especially influences the children's education much more when the age of students is low because they rely on their parents. However, there has not been much discussion on the relationship between teachers and parents in children's education. This study looks into the difficulties and positive aspects that newly appointed and experienced teachers feel from the relationships with parents at a private kindergarten. Through their stories about the relationships with parents, this quality study looks at the common and different characteristics between newly appointed teachers and experienced teachers. There were 20 participants from private kindergartens; 10 newly appointed teachers and 10 experienced teachers in the Seoul area and the period was about 3 months between the end of February and May 2008. The material for the study was mainly collected through individual and group interviews and journal writings, and each teacher had 5 to 8 in-depth interviews and wrote 2 to 4 journals. The following is the result according to the study fields. First, what are the difficulties and positive aspects that newly appointed teachers in private kindergartens experience? The difficulties that newly appointed teachers experience in the relationship with the parents could largely be divided into 'situation factor as a newly appointed teacher', 'teacher factor' and 'parent factor'. The difficulties due to the situation factor as a newly appointed teacher came from the 'teacher’s own worry about being newly-appointed' and 'parent's negative recognition about the newly- appointed teachers'. The difficulty due to the teacher factor came from lack of experience with parents and they felt the difficulties because of 'lack of communication skill', 'lack of knowledge related to the children', 'teacher's mistake', etc. The difficulties due to parents factor could be divided into five categories; 'defensive parents about the children's problems', 'parents that do not trust teachers', 'parents that do not treat teachers properly', 'sensitive and choosy parents', and 'unconcerned parents'. The parents' types that made teachers feel positive were 'trusting parents even though newly-appointed', 'parents that recognize the specialty of teachers', 'parents that understand the difficulties of teachers', and 'parents that respect the teacher as a person'. Teachers said that with these kinds of parents, they could have the chance to communicate more often, and it also affected the positive attitude toward children. Second, what are the difficulties and positive aspects that experienced private kindergarten teachers encounter with the parents? Unlike newly-appointed teachers, the experienced teachers' difficulties were all related to the parents factors. The parents' types that make the experienced teachers hard were 'defensive parents about the children's problems', 'parents that do not trust teachers', 'parents that do not treat teachers properly', 'sensitive and choosy parents', 'unconcerned parents' and 'parents that do not have the same viewpoints on education'. The parents' types that make teachers feel positive were similar to the newly appointed teachers; 'parents that recognize the specialty of teachers', 'parents that understand the difficulties of teachers', and 'parents that respect the teacher as a person'. Among them, the story about parents that recognize the specialty of teachers had the highest rate. Third, what are the same and different stories on the parents’ relationship between the newly appointed and experienced teachers? The same stories among the stories on the parents’ relationship between the newly appointed and experienced teachers could be summarized into five areas. Firstly, parents make it difficult for teachers. Secondly, teachers are the weak person in the relationship with parents. Thirdly, the relationship with parents is reflected to the children. Fourthly, they like parents that respect and thank teachers. Fifthly, trust is most important in the teacher-parent relationship. The different stories that they had could be summarized as follows. 'inside dignity' vs. 'outside dignity', 'unconditional acceptance (dragging)' vs. 'strategic acceptance (push and pull)', 'lack of technique and knowledge' vs. 'know-how', and 'worry about being newly appointed' vs. 'parents that do not have the same viewpoints on education'. Through this study, it is necessary for teachers to have field education, to have a positive relationship between kindergarten teachers and parents, and to improve their negative understanding. And the improvement of prior education curriculum that can bring up parents management skills for the newly appointed teachers, and mentoring with experienced teachers are necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.