유통시장변화에 따른 量産제빵 경쟁력 강화방안 : 특약점유통 중심으로 Strengthening mass-produced bread industry following changes in distribution industry : Focusing on dealership channel원문보기
양산업계와 베이커리업계로 양분되는 우리나라 제빵시장규모는 2006년 2조원을 넘어섰으며 1970년대까지는 양산업계가 절대 우위를 차지하였으나 1986년 기점으로 베이커리업계가 시장을 주도해 가고 있다. 이와 같은 현상은 1980년대 국민소득증대로 소비가 갓 구운 신선한 제품과 질 높은 제품을 선호하는 경향으로 바뀌고 유통구조도 양산과 윈도우 베이커리의 중간 형태인 프랜차이즈 형태의 급신장이 베이커리시장 확대가 주요인이다. 또한 제빵업계는 1990년을 전후하여 24시편의점과 대형할인점의 출현으로 커다란 ...
양산업계와 베이커리업계로 양분되는 우리나라 제빵시장규모는 2006년 2조원을 넘어섰으며 1970년대까지는 양산업계가 절대 우위를 차지하였으나 1986년 기점으로 베이커리업계가 시장을 주도해 가고 있다. 이와 같은 현상은 1980년대 국민소득증대로 소비가 갓 구운 신선한 제품과 질 높은 제품을 선호하는 경향으로 바뀌고 유통구조도 양산과 윈도우 베이커리의 중간 형태인 프랜차이즈 형태의 급신장이 베이커리시장 확대가 주요인이다. 또한 제빵업계는 1990년을 전후하여 24시편의점과 대형할인점의 출현으로 커다란 지각변동을 겪고 있다. 특히 대형할인점이 개설된 지역에는 대형할인점에 입점한 인스토어 베이커리의 영향으로 주변베이커리는 20%에 가까운 매출감소를 가져왔으며, 지금까지 양산업계의 주무대였던 중소형슈퍼마켓들이 경쟁력을 잃으면서 중소형슈퍼마켓을 거래하는 양산빵업계 특약점들의 매출감소가 불가피하게 되었다. 이에 양산빵업계에서는 급변하는 시장 환경 속에서 변화된 유통에 맞는 신제품개발, 상품진열방법혁신, 틈새시장개척, 물류혁신, 신규 브랜드개발 등 자구책을 마련하여 지금까지 노력하였으나 특약점들의 지속성장에는 한계를 드러내고 있다. 이에 유통환경의 급속한 변화에 취약한 특약점의 판로가 점점 좁아져 특약점이 경영위기를 맞고 있으며 위기극복이라는 미명하에 가격 유통질서를 혼탁하게 만들고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 위축된 시장상황에 맞는 양산빵업체의 유통구조 개선을 위해 기존 대리점체계를 직거래유통, 위탁거래유통, 특약점유통구조로 범주화시켜 특히 특약점유통 취약점을 밝히고 이를 바탕으로 연구개발, 제품부문과 판매, 유통부문 측면에서 합리적인 개선방안을 제시해 보면 다음과 같다. 1. 연구개발, 제품부문 - 고객요구선행 신제품개발 (식사대용상품개발 등) - 세대별 시장세분화 맞춤제품개발 - 차별화제품 지속출시 - 기본충실 (맛, 품질) 및 기존제품보완 (포장디자인 등) 2. 판매, 유통부문 - 특약점 규모화(중형화) - 보완재 결합 - 유통채널통합, 지역세분화 - 고유거래처 확보 - 새로운 영역 개척 - 유통전략 다양화 - 신사업(신 유통경로) 개척
양산업계와 베이커리업계로 양분되는 우리나라 제빵시장규모는 2006년 2조원을 넘어섰으며 1970년대까지는 양산업계가 절대 우위를 차지하였으나 1986년 기점으로 베이커리업계가 시장을 주도해 가고 있다. 이와 같은 현상은 1980년대 국민소득증대로 소비가 갓 구운 신선한 제품과 질 높은 제품을 선호하는 경향으로 바뀌고 유통구조도 양산과 윈도우 베이커리의 중간 형태인 프랜차이즈 형태의 급신장이 베이커리시장 확대가 주요인이다. 또한 제빵업계는 1990년을 전후하여 24시편의점과 대형할인점의 출현으로 커다란 지각변동을 겪고 있다. 특히 대형할인점이 개설된 지역에는 대형할인점에 입점한 인스토어 베이커리의 영향으로 주변베이커리는 20%에 가까운 매출감소를 가져왔으며, 지금까지 양산업계의 주무대였던 중소형슈퍼마켓들이 경쟁력을 잃으면서 중소형슈퍼마켓을 거래하는 양산빵업계 특약점들의 매출감소가 불가피하게 되었다. 이에 양산빵업계에서는 급변하는 시장 환경 속에서 변화된 유통에 맞는 신제품개발, 상품진열방법혁신, 틈새시장개척, 물류혁신, 신규 브랜드개발 등 자구책을 마련하여 지금까지 노력하였으나 특약점들의 지속성장에는 한계를 드러내고 있다. 이에 유통환경의 급속한 변화에 취약한 특약점의 판로가 점점 좁아져 특약점이 경영위기를 맞고 있으며 위기극복이라는 미명하에 가격 유통질서를 혼탁하게 만들고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 위축된 시장상황에 맞는 양산빵업체의 유통구조 개선을 위해 기존 대리점체계를 직거래유통, 위탁거래유통, 특약점유통구조로 범주화시켜 특히 특약점유통 취약점을 밝히고 이를 바탕으로 연구개발, 제품부문과 판매, 유통부문 측면에서 합리적인 개선방안을 제시해 보면 다음과 같다. 1. 연구개발, 제품부문 - 고객요구선행 신제품개발 (식사대용상품개발 등) - 세대별 시장세분화 맞춤제품개발 - 차별화제품 지속출시 - 기본충실 (맛, 품질) 및 기존제품보완 (포장디자인 등) 2. 판매, 유통부문 - 특약점 규모화(중형화) - 보완재 결합 - 유통채널통합, 지역세분화 - 고유거래처 확보 - 새로운 영역 개척 - 유통전략 다양화 - 신사업(신 유통경로) 개척
The Korean bakery industry divided by bread-making in mass production and bakery franchise already exceeded 2billion Won in 2006. By 1970s bread makers in mass production had absolute competitive edges but since 1986, a turning point, bakery franchisers have led the market. This current market chang...
The Korean bakery industry divided by bread-making in mass production and bakery franchise already exceeded 2billion Won in 2006. By 1970s bread makers in mass production had absolute competitive edges but since 1986, a turning point, bakery franchisers have led the market. This current market change is mostly attributed to an increase in net income in 1980s, customer’s taste for fresh and high quality goods, and sudden expansion of bakery franchise market positioned between retail bakery in mass production and window-bakery shops. Now mass-production bakery industry experienced huge changes in distribution channels in 1990s. Large discountstores and convenience stores emerged those years. What is remarkable is the effect of in-store bakery shops at discount stores. There was an estimated 20% decrease in sales at bakery shops adjacent to large discount stores and small and medium sized retail shops mostly carrying mass-production breads lost their competitiveness, in turn, leading to decline in sales in the mass-production bread manufacturers. In an effort to meet the fast changing market trend mass- production bread makers have tried to find ways such as development of new products, display innovation, advance into the niche-market, distribution improvement, and new brand introduction but their efforts often ended up in failure or had limited effects on the market. As distributors on dealership vulnerable to such a fast changing external environment are facing difficulties, they are coping with these risks, only to disrupt the market. Against this backdrop this research offers reasonable solutions for the shrinking mass-production bread market through the improvement of distributionin terms of R&D, Product, and Sales & distribution. 1. Research & Development, Product- Proactive product development satisfying consumer’s demand (meal replacement)-Product development customized to a variety of people by the age.-Continuous product differentiation- Product development beginning with ABC (taste, quality) Reinforcement of established products (Package design) 2. Sales and distribution- Enlargement of dealerships (Small→Medium size)-Combination of complimentary goods-Segmentation of united distribution channels-Advance into new market-Varying distribution strategies- New business (New distribution channel)
The Korean bakery industry divided by bread-making in mass production and bakery franchise already exceeded 2billion Won in 2006. By 1970s bread makers in mass production had absolute competitive edges but since 1986, a turning point, bakery franchisers have led the market. This current market change is mostly attributed to an increase in net income in 1980s, customer’s taste for fresh and high quality goods, and sudden expansion of bakery franchise market positioned between retail bakery in mass production and window-bakery shops. Now mass-production bakery industry experienced huge changes in distribution channels in 1990s. Large discountstores and convenience stores emerged those years. What is remarkable is the effect of in-store bakery shops at discount stores. There was an estimated 20% decrease in sales at bakery shops adjacent to large discount stores and small and medium sized retail shops mostly carrying mass-production breads lost their competitiveness, in turn, leading to decline in sales in the mass-production bread manufacturers. In an effort to meet the fast changing market trend mass- production bread makers have tried to find ways such as development of new products, display innovation, advance into the niche-market, distribution improvement, and new brand introduction but their efforts often ended up in failure or had limited effects on the market. As distributors on dealership vulnerable to such a fast changing external environment are facing difficulties, they are coping with these risks, only to disrupt the market. Against this backdrop this research offers reasonable solutions for the shrinking mass-production bread market through the improvement of distributionin terms of R&D, Product, and Sales & distribution. 1. Research & Development, Product- Proactive product development satisfying consumer’s demand (meal replacement)-Product development customized to a variety of people by the age.-Continuous product differentiation- Product development beginning with ABC (taste, quality) Reinforcement of established products (Package design) 2. Sales and distribution- Enlargement of dealerships (Small→Medium size)-Combination of complimentary goods-Segmentation of united distribution channels-Advance into new market-Varying distribution strategies- New business (New distribution channel)
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