어머니 자녀간 정서표현성과 정서표현 양가성의 관련성 (The) relationship of emotional expressiveness and ambivalence over emotional expressiveness between mothers and children원문보기
본 연구는 어머니 자녀간 정서표현과 정서표현양가성의 관련성에 대해 검증하고자 하였다. 이를 위해 고등학생, 대학생과 그의 어머니로 구성된 총 287쌍을 대상으로 King & Emmons(1990)가 개발하고 최해연(2007)이 번안한 정서표현 갈등 질문지(AEQ)와 King & Emmons(1990)가 개발하고 하정(1997)이 번안한 정서표현 질문지(EEQ)를 어머니와 자녀를 대상으로 실시하였다. 연구를 위해 각 변인간 상관분석을 실시하고 어머니의 정서표현 양가성 및 정서표현성에 따른 자녀의 정서표현 양가성과 정서표현정도의 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구는 어머니 자녀간 정서표현과 정서표현양가성의 관련성에 대해 검증하고자 하였다. 이를 위해 고등학생, 대학생과 그의 어머니로 구성된 총 287쌍을 대상으로 King & Emmons(1990)가 개발하고 최해연(2007)이 번안한 정서표현 갈등 질문지(AEQ)와 King & Emmons(1990)가 개발하고 하정(1997)이 번안한 정서표현 질문지(EEQ)를 어머니와 자녀를 대상으로 실시하였다. 연구를 위해 각 변인간 상관분석을 실시하고 어머니의 정서표현 양가성 및 정서표현성에 따른 자녀의 정서표현 양가성과 정서표현정도의 차이를 알아보기 위해 t검증과 교차분석을 실시하였다. 분석 결과, 어머니와 자녀간 정서표현 양가성 및 정서표현에 유의한 상관이 나타나지 않아 어머니의 정서표현 양가성 상·하위 30%와 정서표현성 상·하위 30%를 나누어 자녀의 정서표현 양가성 및 정서표현성 점수의 t검증을 실시했으나 이 또한 유의한 차이는 없었다. 어머니와 자녀의 정서표현 양가성 점수가 극단치에 있을 경우 서로의 영향을 보기 위해 어머니와 자녀 모두 정서표현 양가성과 정서표현성 상·하위 30%를 각각 고집단, 저집단으로 설정하여 교차분석을 실시하였다. 교차분석 결과 어머니 자녀 모두 정서표현 양가성과 정서표현성이 둘 다 높거나 둘 다 낮은 경우에는 기대값보다 더 유의미하게 많이 분포되어 있음을 알 수 있었다. 이 결과는 어머니의 정서표현 양가성과 정서표현성이 각각 높을수록 자녀 또한 높고, 어머니의 정서표현 양가성과 정서표현성이 각각 낮을수록 자녀 또한 낮다는 것을 의미하며 이는 어머니 자녀간 정서적 특성의 관련성에 있어 높고 낮은 영향력이 있음을 보고하고자 한다.
본 연구는 어머니 자녀간 정서표현과 정서표현양가성의 관련성에 대해 검증하고자 하였다. 이를 위해 고등학생, 대학생과 그의 어머니로 구성된 총 287쌍을 대상으로 King & Emmons(1990)가 개발하고 최해연(2007)이 번안한 정서표현 갈등 질문지(AEQ)와 King & Emmons(1990)가 개발하고 하정(1997)이 번안한 정서표현 질문지(EEQ)를 어머니와 자녀를 대상으로 실시하였다. 연구를 위해 각 변인간 상관분석을 실시하고 어머니의 정서표현 양가성 및 정서표현성에 따른 자녀의 정서표현 양가성과 정서표현정도의 차이를 알아보기 위해 t검증과 교차분석을 실시하였다. 분석 결과, 어머니와 자녀간 정서표현 양가성 및 정서표현에 유의한 상관이 나타나지 않아 어머니의 정서표현 양가성 상·하위 30%와 정서표현성 상·하위 30%를 나누어 자녀의 정서표현 양가성 및 정서표현성 점수의 t검증을 실시했으나 이 또한 유의한 차이는 없었다. 어머니와 자녀의 정서표현 양가성 점수가 극단치에 있을 경우 서로의 영향을 보기 위해 어머니와 자녀 모두 정서표현 양가성과 정서표현성 상·하위 30%를 각각 고집단, 저집단으로 설정하여 교차분석을 실시하였다. 교차분석 결과 어머니 자녀 모두 정서표현 양가성과 정서표현성이 둘 다 높거나 둘 다 낮은 경우에는 기대값보다 더 유의미하게 많이 분포되어 있음을 알 수 있었다. 이 결과는 어머니의 정서표현 양가성과 정서표현성이 각각 높을수록 자녀 또한 높고, 어머니의 정서표현 양가성과 정서표현성이 각각 낮을수록 자녀 또한 낮다는 것을 의미하며 이는 어머니 자녀간 정서적 특성의 관련성에 있어 높고 낮은 영향력이 있음을 보고하고자 한다.
This research tried to identify the relationship of emotional expressiveness between mothers and children. For this, AEQ that King & Emmons developed and Choi Hae Yeon translated and EEQ that King & Emmons developed and Ha Jeong translated were looked over by 287 couples that composed of high school...
This research tried to identify the relationship of emotional expressiveness between mothers and children. For this, AEQ that King & Emmons developed and Choi Hae Yeon translated and EEQ that King & Emmons developed and Ha Jeong translated were looked over by 287 couples that composed of high school and college students and their mothers. For this study, each variable's relationship analysis was carried out and we also carried out t-inspection and crossing analysis to find out the difference between mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness and children' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness. The result is that it doesn't have any connection with Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness between mother and children. So we divided into two group; 30% of high rank and 30% of low rank of mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness and 30% of high rank and 30% low rank of mothers' Emotional Expressiveness and carried out t-inspection of the grade of Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness of children, but it also doesn't have any connection with. When the grade of mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness children' Ambivalence over Emotional Expressiveness are extreme, to see the effects of each other, both mothers and children' 30% of high and low rank of Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness were established as high and low group carry out the crossing analysis. The result of crossing analysis, both mothers and children' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness are both high or low, significantly related to than expection value. This result means the highest mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness, the highest student' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness and the lowest mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness, also the lowest students' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness. In short, correlation of emotional trait between mothers and children is significantly related to the power of high and low influence.
This research tried to identify the relationship of emotional expressiveness between mothers and children. For this, AEQ that King & Emmons developed and Choi Hae Yeon translated and EEQ that King & Emmons developed and Ha Jeong translated were looked over by 287 couples that composed of high school and college students and their mothers. For this study, each variable's relationship analysis was carried out and we also carried out t-inspection and crossing analysis to find out the difference between mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness and children' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness. The result is that it doesn't have any connection with Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness between mother and children. So we divided into two group; 30% of high rank and 30% of low rank of mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness and 30% of high rank and 30% low rank of mothers' Emotional Expressiveness and carried out t-inspection of the grade of Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness of children, but it also doesn't have any connection with. When the grade of mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness children' Ambivalence over Emotional Expressiveness are extreme, to see the effects of each other, both mothers and children' 30% of high and low rank of Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness were established as high and low group carry out the crossing analysis. The result of crossing analysis, both mothers and children' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness are both high or low, significantly related to than expection value. This result means the highest mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness, the highest student' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness and the lowest mothers' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness, also the lowest students' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Emotional Expressiveness. In short, correlation of emotional trait between mothers and children is significantly related to the power of high and low influence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.