본 연구는 기관에서 이루어지고 있는 영아-교사 상호작용의 상호작용을 증진시키기 위하여 영아-교사 상호작용 및 다양한 주요변인들과의 관계를 알아보고 영아-교사 상호작용에 영향을 미치는 다양한 변인들과의 역동적인 관련성을 살펴보았다. 이에 영아-교사 상호작용에 관련있는 주요변인을 연구대상인 영아-교사-어머니 사회인구학적 변인, 영아발달, 교사의 민감성, 초기 가정의 언어적 지원환경으로 구분하였다. 연구대상은 서울시에 위치한 구립어린이집에 재원중이며 15개월부터 36개월에 속하는 영아-어머니 총 31쌍 및 담임교사 7명을 대상으로 실시하였다. 영아발달과 초기 가정의 언어적 지원환경은 검사지 및 설문지를 통해 수집하였고, 교사의 민감성과 영아-교사 상호작용을 측정하기 위해 영아-교사 상호작용을 비디오로 녹화하여 관찰하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서는 주요 연구변인들의 일반적인 경향을 알아보기 위해 평균과 ...
본 연구는 기관에서 이루어지고 있는 영아-교사 상호작용의 상호작용을 증진시키기 위하여 영아-교사 상호작용 및 다양한 주요변인들과의 관계를 알아보고 영아-교사 상호작용에 영향을 미치는 다양한 변인들과의 역동적인 관련성을 살펴보았다. 이에 영아-교사 상호작용에 관련있는 주요변인을 연구대상인 영아-교사-어머니 사회인구학적 변인, 영아발달, 교사의 민감성, 초기 가정의 언어적 지원환경으로 구분하였다. 연구대상은 서울시에 위치한 구립어린이집에 재원중이며 15개월부터 36개월에 속하는 영아-어머니 총 31쌍 및 담임교사 7명을 대상으로 실시하였다. 영아발달과 초기 가정의 언어적 지원환경은 검사지 및 설문지를 통해 수집하였고, 교사의 민감성과 영아-교사 상호작용을 측정하기 위해 영아-교사 상호작용을 비디오로 녹화하여 관찰하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서는 주요 연구변인들의 일반적인 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하였으며, 영아의 사회 인구학적 변인, 영아발달, 초기 가정의 언어적 지원환경 및 교사의 민감성에 따른 영아-교사 상호작용의 차이를 살펴보기 위해 t-검증을 실시하였다. 또한 주요 연구변인들간의 상관관계분석을 실시하였다. 이러한 연구과정을 통해 본 연구의 주요결과를 살펴보면 다음과 같다. 영아성별 및 월령에 따라 영아-교사 상호작용 차이를 살펴보면, 여아에 비해 남아들이 언어적 상호작용의 명명에서 행동적 상호작용의 안기기/신체접촉에서는 남아보다 여아가 교사에게 안기거나 신체접촉 영아-교사 상호작용을 잘 하는 것으로 나타났다. 또한 월령이 증가할수록 언어적 상호작용의 상황/탈상황적 대화에서 적게 하는 것으로 나타나는 반면, 영아-교사 행동적 상호작용의 안기기/신체접촉은 잘 하는 것으로 나타났다. 영아발달에 따라 영아-교사 상호작용 차이를 살펴보면, 영아의 언어발달수준이 높은 집단이 영아-교사 상호작용에서 특히 시선집중하기 및 손으로 지적하기에서 상대적으로 낮은 수준의 집단보다 더 많이 하는 것으로 나타났다. 영아의 사회-정서발달수준이 높을수록 안기기l/신체접촉을 많이 하는 것으로 나타났다. 이러한 발달의 개인차는 똑같은 상황에서라도 다른 상호작용 양상을 나타내어 영아의 행동과 발달에 많은 영향을 미칠 수 있다는 점에서 영아-교사 상호작용의 맥락을 이해함에 있어서 고려해야 할 중요한 특성임을 알 수 있었다. 초기 가정의 언어적 지원환경에 따른 영아-교사 상호작용을 살펴보면, 초기 가정의 언어적 상호작용에서 영아-교사 상호작용에 따른 고개를 끄덕이기에서 잘 하는 것으로 나타났다. 교사가 민감하게 반응할수록 영아-교사 언어적 상호작용의 질문을 덜 하는 것으로 나타났다. 또한 교사가 민감할수록 영아는 행동모방을 더 많이 하며, 고개 끄덕이기를 덜 하는 것으로 나타났다. 이는 교사의 민감한 행동은 영아-교사 언어적 상호작용 외에도 행동적 상호작용과도 관련이 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 기관에서 이루어지고 있는 영아-교사 상호작용의 상호작용을 증진시키기 위하여 영아-교사 상호작용 및 다양한 주요변인들과의 관계를 알아보고 영아-교사 상호작용에 영향을 미치는 다양한 변인들과의 역동적인 관련성을 살펴보았다. 이에 영아-교사 상호작용에 관련있는 주요변인을 연구대상인 영아-교사-어머니 사회인구학적 변인, 영아발달, 교사의 민감성, 초기 가정의 언어적 지원환경으로 구분하였다. 연구대상은 서울시에 위치한 구립어린이집에 재원중이며 15개월부터 36개월에 속하는 영아-어머니 총 31쌍 및 담임교사 7명을 대상으로 실시하였다. 영아발달과 초기 가정의 언어적 지원환경은 검사지 및 설문지를 통해 수집하였고, 교사의 민감성과 영아-교사 상호작용을 측정하기 위해 영아-교사 상호작용을 비디오로 녹화하여 관찰하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서는 주요 연구변인들의 일반적인 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하였으며, 영아의 사회 인구학적 변인, 영아발달, 초기 가정의 언어적 지원환경 및 교사의 민감성에 따른 영아-교사 상호작용의 차이를 살펴보기 위해 t-검증을 실시하였다. 또한 주요 연구변인들간의 상관관계분석을 실시하였다. 이러한 연구과정을 통해 본 연구의 주요결과를 살펴보면 다음과 같다. 영아성별 및 월령에 따라 영아-교사 상호작용 차이를 살펴보면, 여아에 비해 남아들이 언어적 상호작용의 명명에서 행동적 상호작용의 안기기/신체접촉에서는 남아보다 여아가 교사에게 안기거나 신체접촉 영아-교사 상호작용을 잘 하는 것으로 나타났다. 또한 월령이 증가할수록 언어적 상호작용의 상황/탈상황적 대화에서 적게 하는 것으로 나타나는 반면, 영아-교사 행동적 상호작용의 안기기/신체접촉은 잘 하는 것으로 나타났다. 영아발달에 따라 영아-교사 상호작용 차이를 살펴보면, 영아의 언어발달수준이 높은 집단이 영아-교사 상호작용에서 특히 시선집중하기 및 손으로 지적하기에서 상대적으로 낮은 수준의 집단보다 더 많이 하는 것으로 나타났다. 영아의 사회-정서발달수준이 높을수록 안기기l/신체접촉을 많이 하는 것으로 나타났다. 이러한 발달의 개인차는 똑같은 상황에서라도 다른 상호작용 양상을 나타내어 영아의 행동과 발달에 많은 영향을 미칠 수 있다는 점에서 영아-교사 상호작용의 맥락을 이해함에 있어서 고려해야 할 중요한 특성임을 알 수 있었다. 초기 가정의 언어적 지원환경에 따른 영아-교사 상호작용을 살펴보면, 초기 가정의 언어적 상호작용에서 영아-교사 상호작용에 따른 고개를 끄덕이기에서 잘 하는 것으로 나타났다. 교사가 민감하게 반응할수록 영아-교사 언어적 상호작용의 질문을 덜 하는 것으로 나타났다. 또한 교사가 민감할수록 영아는 행동모방을 더 많이 하며, 고개 끄덕이기를 덜 하는 것으로 나타났다. 이는 교사의 민감한 행동은 영아-교사 언어적 상호작용 외에도 행동적 상호작용과도 관련이 있음을 알 수 있었다.
This study investigated infant-teacher interactions and relations with various principal variables and examined dynamic correlation with various variables affecting infant-teacher interactions in order to improve infant-teacher interactions in institutions. To do this, principal variables related to...
This study investigated infant-teacher interactions and relations with various principal variables and examined dynamic correlation with various variables affecting infant-teacher interactions in order to improve infant-teacher interactions in institutions. To do this, principal variables related to infant-teacher interactions were divided into socio-demographical variables for infants, teachers, and mothers under study, infant development, teachers' sensitivity, and linguistic support environment for early homes. The research was conducted with a total of 31 pairs of infants between 15 and 36 months at district-based nurseries in Seoul and their mothers and 7 teachers. Data about infant development and linguistic support environment for early homes were collected through a test and questionnaires; infant-teacher interactions were video-recorded and observed to measure teachers' sensitivity and infant-teacher interactions. In analyzing collected data, the mean and standard deviation were estimated to examine the general tendency of principal variables, along with t-test to examine differences in infant-teacher interactions according to socio-demographical variables for infants, infant development, linguistic support environment for early homes, and teachers' sensitivity. Correlation analysis was also carried out between principal variables. From this process of research, the following main results were obtained. As for differences in infant-teacher interactions according to infants' gender and age, boys were better at linguistic interactions related to naming, while girls were better at infant-teacher interactions related to receiving a hug and physical contact in terms of behavioral interactions. The younger infants showed less situational and non-situational conversation in terms of linguistic interactions but were better at receiving a hug and physical contact in terms of infant-teacher behavioral interactions. As for differences in infant-teacher interactions according to infant development, the group at a higher level of linguistic development showed more eye concentration and indication with a hand in terms of infant-teacher interactions than that at a relatively lower level. Infants at a higher level of social and emotional development showed more hugs and physical contacts. Such individual differences in development, which can bring about different interactions even in the same situation and exert great effects on infants' behavior and development, are important properties to consider in understanding the context of infant-teacher interactions. As for infant-teacher interactions by linguistic support environment for early homes, they were good at nodding by infant-teacher interactions in terms of linguistic interactions for early homes. The more sensitively teachers reacted, the fewer questions in terms of infant-teacher linguistic interactions. With more sensitive teachers, infants showed more behavioral imitations and less nodding. This demonstrated that teachers' sensitive behavior was related to infant-teacher behavioral interactions as well as linguistic interactions.
This study investigated infant-teacher interactions and relations with various principal variables and examined dynamic correlation with various variables affecting infant-teacher interactions in order to improve infant-teacher interactions in institutions. To do this, principal variables related to infant-teacher interactions were divided into socio-demographical variables for infants, teachers, and mothers under study, infant development, teachers' sensitivity, and linguistic support environment for early homes. The research was conducted with a total of 31 pairs of infants between 15 and 36 months at district-based nurseries in Seoul and their mothers and 7 teachers. Data about infant development and linguistic support environment for early homes were collected through a test and questionnaires; infant-teacher interactions were video-recorded and observed to measure teachers' sensitivity and infant-teacher interactions. In analyzing collected data, the mean and standard deviation were estimated to examine the general tendency of principal variables, along with t-test to examine differences in infant-teacher interactions according to socio-demographical variables for infants, infant development, linguistic support environment for early homes, and teachers' sensitivity. Correlation analysis was also carried out between principal variables. From this process of research, the following main results were obtained. As for differences in infant-teacher interactions according to infants' gender and age, boys were better at linguistic interactions related to naming, while girls were better at infant-teacher interactions related to receiving a hug and physical contact in terms of behavioral interactions. The younger infants showed less situational and non-situational conversation in terms of linguistic interactions but were better at receiving a hug and physical contact in terms of infant-teacher behavioral interactions. As for differences in infant-teacher interactions according to infant development, the group at a higher level of linguistic development showed more eye concentration and indication with a hand in terms of infant-teacher interactions than that at a relatively lower level. Infants at a higher level of social and emotional development showed more hugs and physical contacts. Such individual differences in development, which can bring about different interactions even in the same situation and exert great effects on infants' behavior and development, are important properties to consider in understanding the context of infant-teacher interactions. As for infant-teacher interactions by linguistic support environment for early homes, they were good at nodding by infant-teacher interactions in terms of linguistic interactions for early homes. The more sensitively teachers reacted, the fewer questions in terms of infant-teacher linguistic interactions. With more sensitive teachers, infants showed more behavioral imitations and less nodding. This demonstrated that teachers' sensitive behavior was related to infant-teacher behavioral interactions as well as linguistic interactions.
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