본 연구는 가정에서 유아의 문해발달에 큰 영향을 미치고 있는 한글 학습지교사들이 유아 문해교육에 대하여 어떤 신념을 가지고 있으며, 어떤 교수방법이 유아에게 적합하다고 생각하는지, 또한 만5세 유아에게 어느 정도의 문해발달 수준을 기대하는지 알아보고자 한다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 문해교육에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 1-1. 유아 문해발달의 관점과 지식에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 1-2. 만 5세 유아 문해발달에 적절한 교수방법 선택에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 1-3. 만 5세 유아에게 기대하는 문해발달수준에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 2. 한글 학습지교사의 개인특성에 따라 유아 문해교육에 대한 인식은 차이가 있는가? 3. 한글 학습지교사의 문해발달에 대한 관점과 지식, 문해 교수방법, 문해발달 기대수준에 대한 인식은 서로 관계가 있는가? 연구의 대상은 서울시에 거주하면서 한글학습지 방문교사를 하는 교사 146명을 대상으로 하였으며, 유아 문해 교육에 대한 한글 학습지교사의 인식을 알아보기 위한 연구도구로는 조희수(2003)의 질문지를 기초로 민지영(2007)이 재구성한 질문지에서 문항의 용어와 척도를 수정하여 사용하였는데, 질문지 구성은 한글 학습지교사의 일반적 배경에 대해 알아보는 14문항, 유아의 문해교육 관점과 지식에 대한 인식을 알아보는 15문항, 취학전 만5세 유아의 적절한 교수방법에 대한 인식을 알아보는 13문항, 취학전 만5세 유아에게 요구되는 성취수준에 대한 인식을 알아보는14문항으로 총 56문항이다. 연구 자료의 통계처리는 문해교육에 대한 인식의 전반적 경향을 살펴보기 위하여 빈도와 퍼센트를 산출하였고, 교사의 개인적 배경에 따른 문해교육의 인식 차이를 알아보기 위하여 t, ...
본 연구는 가정에서 유아의 문해발달에 큰 영향을 미치고 있는 한글 학습지교사들이 유아 문해교육에 대하여 어떤 신념을 가지고 있으며, 어떤 교수방법이 유아에게 적합하다고 생각하는지, 또한 만5세 유아에게 어느 정도의 문해발달 수준을 기대하는지 알아보고자 한다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 문해교육에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 1-1. 유아 문해발달의 관점과 지식에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 1-2. 만 5세 유아 문해발달에 적절한 교수방법 선택에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 1-3. 만 5세 유아에게 기대하는 문해발달수준에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 2. 한글 학습지교사의 개인특성에 따라 유아 문해교육에 대한 인식은 차이가 있는가? 3. 한글 학습지교사의 문해발달에 대한 관점과 지식, 문해 교수방법, 문해발달 기대수준에 대한 인식은 서로 관계가 있는가? 연구의 대상은 서울시에 거주하면서 한글학습지 방문교사를 하는 교사 146명을 대상으로 하였으며, 유아 문해 교육에 대한 한글 학습지교사의 인식을 알아보기 위한 연구도구로는 조희수(2003)의 질문지를 기초로 민지영(2007)이 재구성한 질문지에서 문항의 용어와 척도를 수정하여 사용하였는데, 질문지 구성은 한글 학습지교사의 일반적 배경에 대해 알아보는 14문항, 유아의 문해교육 관점과 지식에 대한 인식을 알아보는 15문항, 취학전 만5세 유아의 적절한 교수방법에 대한 인식을 알아보는 13문항, 취학전 만5세 유아에게 요구되는 성취수준에 대한 인식을 알아보는14문항으로 총 56문항이다. 연구 자료의 통계처리는 문해교육에 대한 인식의 전반적 경향을 살펴보기 위하여 빈도와 퍼센트를 산출하였고, 교사의 개인적 배경에 따른 문해교육의 인식 차이를 알아보기 위하여 t, 상관관계분석을 실시하였다. 그리고 문해교육의 관점과 지식, 문해교육 교수방법, 문해 기대수준간의 관계를 파악하기 위하여 상관관계분석을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 한글 학습지 교사들은 유아의 문해능력 발달이 일상경험과 관련이 있으며 부모의 역할이 절대적이라는데 높은 인식을 보였다. 유치원 단계에서 주변글자에 관심을 갖고 글자의 기능을 아는 것이 중요하고 유아의 문해능력 향상을 위해 학습지나 학원 교육 등을 통한 반복과 연습과정이 필요하다는 인식도 비교적 높았다. 유아의 읽기쓰기 지도는 자음과 모음의 변별능력 기르기에서 시작되고 철자법에 맞추어 서투르게 베껴 쓰기 활동을 반복하여 능숙하게 글자쓰기가 가능해진다는 문항에는 중립적인 시각을 가지고 있는 것으로 나타났다. 취학 전 읽기와 쓰기 교육은 초등학교 국어교과에 흥미를 잃게 할 우려가 있어 필요하지 않다는 사실에는 동의하는 정도가 낮았다. 둘째, 만5세 유아의 문해교육에 대한 적절한 교수방법에 대해 한글 학습지교사들은 행동주의접근 교수방법보다 상호작용주의접근 교수방법에 동의하는 경향이 높게 나타났다. 행동주의접근 교수방법으로는 바른 태도로 읽기, 쓰기를 강조한다는 문항의 평균이 가장 높게 나타났으며 상호작용주의접근 교수방법에서는 동화와 동시를 자주 읽어주는 것이 가장 적절하다는 인식을 보였다. 또한 기초적인 낱말과 문장 읽기에서 시작하여 유아의 발달수준에 맞추어 어휘를 심화, 확장시켜 나간다는 문항과 글자를 활용한 다양한 방법의 놀이나 읽기 자료를 제공한다는 내용에도 동의하는 정도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 한글 학습지교사들이 만 5세 유아에게 기대하는 문해수준으로는 이야기를 듣고 자신의 생각, 느낌과 관련지어 이해하기, 이야기를 듣고 이해되지 않는 것에 대해 묻기, 알맞은 크기와 속도의 목소리로 읽기, 동화책이나 교과서 능숙하게 읽기, 글의 대강의 내용 파악하여 읽기, 글자를 바른 순서와 모양으로 쓰기로 나타났다. 넷째, 학습지교사의 개인적 특성에 따른 인식차이가 나타났는데 전문대학을 졸업한 학습지교사가 4년제 대학졸업 이상의 교사보다 문해교육 관점 및 지식의 인식 수준이 높았으며, 경력에 따른 문해교육 인식에서는 어떠한 차이도 발견되지 않았다. 또한 교사자격증을 소지한 한글 학습지교사들이 교사자격증을 가지지 않는 한글 학습지교사들에 비해 문해교육 관점 및 지식에 대한 인식 수준이 높게 나타났다. 마지막으로 문해교육의 관점 및 지식의 인식 수준이 높은 교사일수록 상호작용주의접근 교수방법을 동의하는 정도가 높았으며, 상호작용주의접근 교수방법을 동의하는 교사일수록 각 문해능력을 더 높은 연령에서 기대하는 것으로 나타났다.
본 연구는 가정에서 유아의 문해발달에 큰 영향을 미치고 있는 한글 학습지교사들이 유아 문해교육에 대하여 어떤 신념을 가지고 있으며, 어떤 교수방법이 유아에게 적합하다고 생각하는지, 또한 만5세 유아에게 어느 정도의 문해발달 수준을 기대하는지 알아보고자 한다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 문해교육에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 1-1. 유아 문해발달의 관점과 지식에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 1-2. 만 5세 유아 문해발달에 적절한 교수방법 선택에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 1-3. 만 5세 유아에게 기대하는 문해발달수준에 대한 한글 학습지교사의 인식은 어떠한가? 2. 한글 학습지교사의 개인특성에 따라 유아 문해교육에 대한 인식은 차이가 있는가? 3. 한글 학습지교사의 문해발달에 대한 관점과 지식, 문해 교수방법, 문해발달 기대수준에 대한 인식은 서로 관계가 있는가? 연구의 대상은 서울시에 거주하면서 한글학습지 방문교사를 하는 교사 146명을 대상으로 하였으며, 유아 문해 교육에 대한 한글 학습지교사의 인식을 알아보기 위한 연구도구로는 조희수(2003)의 질문지를 기초로 민지영(2007)이 재구성한 질문지에서 문항의 용어와 척도를 수정하여 사용하였는데, 질문지 구성은 한글 학습지교사의 일반적 배경에 대해 알아보는 14문항, 유아의 문해교육 관점과 지식에 대한 인식을 알아보는 15문항, 취학전 만5세 유아의 적절한 교수방법에 대한 인식을 알아보는 13문항, 취학전 만5세 유아에게 요구되는 성취수준에 대한 인식을 알아보는14문항으로 총 56문항이다. 연구 자료의 통계처리는 문해교육에 대한 인식의 전반적 경향을 살펴보기 위하여 빈도와 퍼센트를 산출하였고, 교사의 개인적 배경에 따른 문해교육의 인식 차이를 알아보기 위하여 t, 상관관계분석을 실시하였다. 그리고 문해교육의 관점과 지식, 문해교육 교수방법, 문해 기대수준간의 관계를 파악하기 위하여 상관관계분석을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 한글 학습지 교사들은 유아의 문해능력 발달이 일상경험과 관련이 있으며 부모의 역할이 절대적이라는데 높은 인식을 보였다. 유치원 단계에서 주변글자에 관심을 갖고 글자의 기능을 아는 것이 중요하고 유아의 문해능력 향상을 위해 학습지나 학원 교육 등을 통한 반복과 연습과정이 필요하다는 인식도 비교적 높았다. 유아의 읽기쓰기 지도는 자음과 모음의 변별능력 기르기에서 시작되고 철자법에 맞추어 서투르게 베껴 쓰기 활동을 반복하여 능숙하게 글자쓰기가 가능해진다는 문항에는 중립적인 시각을 가지고 있는 것으로 나타났다. 취학 전 읽기와 쓰기 교육은 초등학교 국어교과에 흥미를 잃게 할 우려가 있어 필요하지 않다는 사실에는 동의하는 정도가 낮았다. 둘째, 만5세 유아의 문해교육에 대한 적절한 교수방법에 대해 한글 학습지교사들은 행동주의접근 교수방법보다 상호작용주의접근 교수방법에 동의하는 경향이 높게 나타났다. 행동주의접근 교수방법으로는 바른 태도로 읽기, 쓰기를 강조한다는 문항의 평균이 가장 높게 나타났으며 상호작용주의접근 교수방법에서는 동화와 동시를 자주 읽어주는 것이 가장 적절하다는 인식을 보였다. 또한 기초적인 낱말과 문장 읽기에서 시작하여 유아의 발달수준에 맞추어 어휘를 심화, 확장시켜 나간다는 문항과 글자를 활용한 다양한 방법의 놀이나 읽기 자료를 제공한다는 내용에도 동의하는 정도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 한글 학습지교사들이 만 5세 유아에게 기대하는 문해수준으로는 이야기를 듣고 자신의 생각, 느낌과 관련지어 이해하기, 이야기를 듣고 이해되지 않는 것에 대해 묻기, 알맞은 크기와 속도의 목소리로 읽기, 동화책이나 교과서 능숙하게 읽기, 글의 대강의 내용 파악하여 읽기, 글자를 바른 순서와 모양으로 쓰기로 나타났다. 넷째, 학습지교사의 개인적 특성에 따른 인식차이가 나타났는데 전문대학을 졸업한 학습지교사가 4년제 대학졸업 이상의 교사보다 문해교육 관점 및 지식의 인식 수준이 높았으며, 경력에 따른 문해교육 인식에서는 어떠한 차이도 발견되지 않았다. 또한 교사자격증을 소지한 한글 학습지교사들이 교사자격증을 가지지 않는 한글 학습지교사들에 비해 문해교육 관점 및 지식에 대한 인식 수준이 높게 나타났다. 마지막으로 문해교육의 관점 및 지식의 인식 수준이 높은 교사일수록 상호작용주의접근 교수방법을 동의하는 정도가 높았으며, 상호작용주의접근 교수방법을 동의하는 교사일수록 각 문해능력을 더 높은 연령에서 기대하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to identify the Perception about literacy education for early childhood of "Hangel Studying Paper teachers(next, we call them teachers)" who influence very much to children. Which teaching method proper to children, expect which level from five years olds. For the pu...
The purpose of this study is to identify the Perception about literacy education for early childhood of "Hangel Studying Paper teachers(next, we call them teachers)" who influence very much to children. Which teaching method proper to children, expect which level from five years olds. For the purpose of this study the following research questions were considered. 1. What is the perception of teachers on literacy education for early childhood? 1-1.What is the perception of teachers on viewpoint and knowledge of literacy development for early childhood? 1-2.What is the perception of teachers on selecting proper teaching method for literacy development for five years olds? 1-3.What is the perception of teachers of achievement level that five years olds have to reach? 2. Is there any difference of perception on literacy education for early childhood according to teacher's individual characteristics? 3. Is there any relations among the perception on literacy development, teaching methods, and expectation level of literacy development? This study researched on 146 teachers who live in Seoul and visit children to teach Hangul with studying paper. The questionaries are made base on modified Min Ji-young's questionnaire(2007) which is originated from Hee-Soo Cho(2003) and also some of modified terminologies and scale were used. The questionnaire consists of 56 questions; 14 questions to investigate general background of teachers, 15 questions to investigate viewpoint and knowledge of literacy education for early childhood, 13 questions to investigate proper teaching method for five years olds, and 14 questions to investigate what achievement level is required to five years olds. For statistical analysis, frequency and percentage were used in order to analyze a general tendency of perception about literacy education, and also used t-test, correlation analysis to analyze the difference gap of perception according to teachers' personal background. And we used correlation analysis to understand the relations of the viewpoint and knowledge, teaching methods, expectation level of literacy education. The result of this study are as follows; Firstly, the teachers highly perceive that children's literacy ability is related with usual experience and that the role of parents is absolutely important to develop children's literacy ability. They perceive that it is important to have interest on letters which can be found from environment, and to understand the function of characters. And they highly perceive that practice and repetition are very important to improve the children's literacy ability. The teachers have neutral viewpoints on the question asking whether the reading-writing teaching starts from the development of understand ability of consonants and vowels and the writing ability starts from repeated copying practice. They have low level of agreement with the question asking the reading and writing education in preschool can reduce the children's interest on language education in elementary school. Secondly, the teachers highly tend to agree interaction oriented teaching method is proper rather than behavior oriented teaching method for literacy education for early childhood. In the behavior oriented teaching method, the average of item which reading and writing with right posture is emphasized is the most high. On the other hand, in the interaction oriented teaching method, it is noticed that the most proper method is to read fairy tale and children's verse frequently. And the level of agreement is high for the item which children enrich and enlarge their words from reading of basic words and sentences, and for the item which provides various plays and reading materials. Thirdly, the items which the teachers expect for five years olds are to understand what they hear based on their thought and feeling, and to ask about what they can't understand, and to read with appropriate sound and speed, and to read fairy tale or textbook fluently, and to grasp general contents, and to write letters right order and figure. Fourth, the teachers who graduated the junior college have high level of perception of view point and knowledge than teachers who graduated university And there is no perceptional difference of literacy education in career level. And the teachers who have teacher's license have higher level of perception of viewpoint and knowledge on literacy education than the teachers who have not the license. Finally, The more high level of teachers of perception on viewpoint and knowledge about literacy education, the higher level of agreement on the interaction oriented teaching method. And these kind of teachers tend to expect at a higher age for each literacy ability.
The purpose of this study is to identify the Perception about literacy education for early childhood of "Hangel Studying Paper teachers(next, we call them teachers)" who influence very much to children. Which teaching method proper to children, expect which level from five years olds. For the purpose of this study the following research questions were considered. 1. What is the perception of teachers on literacy education for early childhood? 1-1.What is the perception of teachers on viewpoint and knowledge of literacy development for early childhood? 1-2.What is the perception of teachers on selecting proper teaching method for literacy development for five years olds? 1-3.What is the perception of teachers of achievement level that five years olds have to reach? 2. Is there any difference of perception on literacy education for early childhood according to teacher's individual characteristics? 3. Is there any relations among the perception on literacy development, teaching methods, and expectation level of literacy development? This study researched on 146 teachers who live in Seoul and visit children to teach Hangul with studying paper. The questionaries are made base on modified Min Ji-young's questionnaire(2007) which is originated from Hee-Soo Cho(2003) and also some of modified terminologies and scale were used. The questionnaire consists of 56 questions; 14 questions to investigate general background of teachers, 15 questions to investigate viewpoint and knowledge of literacy education for early childhood, 13 questions to investigate proper teaching method for five years olds, and 14 questions to investigate what achievement level is required to five years olds. For statistical analysis, frequency and percentage were used in order to analyze a general tendency of perception about literacy education, and also used t-test, correlation analysis to analyze the difference gap of perception according to teachers' personal background. And we used correlation analysis to understand the relations of the viewpoint and knowledge, teaching methods, expectation level of literacy education. The result of this study are as follows; Firstly, the teachers highly perceive that children's literacy ability is related with usual experience and that the role of parents is absolutely important to develop children's literacy ability. They perceive that it is important to have interest on letters which can be found from environment, and to understand the function of characters. And they highly perceive that practice and repetition are very important to improve the children's literacy ability. The teachers have neutral viewpoints on the question asking whether the reading-writing teaching starts from the development of understand ability of consonants and vowels and the writing ability starts from repeated copying practice. They have low level of agreement with the question asking the reading and writing education in preschool can reduce the children's interest on language education in elementary school. Secondly, the teachers highly tend to agree interaction oriented teaching method is proper rather than behavior oriented teaching method for literacy education for early childhood. In the behavior oriented teaching method, the average of item which reading and writing with right posture is emphasized is the most high. On the other hand, in the interaction oriented teaching method, it is noticed that the most proper method is to read fairy tale and children's verse frequently. And the level of agreement is high for the item which children enrich and enlarge their words from reading of basic words and sentences, and for the item which provides various plays and reading materials. Thirdly, the items which the teachers expect for five years olds are to understand what they hear based on their thought and feeling, and to ask about what they can't understand, and to read with appropriate sound and speed, and to read fairy tale or textbook fluently, and to grasp general contents, and to write letters right order and figure. Fourth, the teachers who graduated the junior college have high level of perception of view point and knowledge than teachers who graduated university And there is no perceptional difference of literacy education in career level. And the teachers who have teacher's license have higher level of perception of viewpoint and knowledge on literacy education than the teachers who have not the license. Finally, The more high level of teachers of perception on viewpoint and knowledge about literacy education, the higher level of agreement on the interaction oriented teaching method. And these kind of teachers tend to expect at a higher age for each literacy ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.