[학위논문]고속도로 야생동물 유도울타리 설치에 따른 포유류 로드킬 저감효과 연구 : 중앙고속도로 만종-홍천 구간을 사례로 A Study on the Road-kill Decrease Effect of Mammals Followed by Installation of Highway Wild-Life Fences원문보기
본 연구는 도로건설에 따른 생태계영향 저감과 로드킬 방지를 위하여 설치되고 있는 야생동물 유도울타리 설치효과를 분석하고 보다 효율적이고 적정한 유도울타리 설치 방안을 제시하고자 중앙고속도로 만종분기점~홍천나들목구간을 대상으로 수행하였다.
본 연구의 수행결과 고라니, 너구리, 멧토끼를 목적으로 설치된 망목 50mm × 50mm, 높이 1.0~1.5m 능형의 유도울타리는 야생동물의 도로침입을 방지하는 것으로 조사되었다. 도로시설물인 방음벽, 낙석방지울타리 뿐만 아니라 유도울타리보다 낮은 높이 90cm의 2단 가드레일과 분리방호벽도 야생동물이 뛰어넘지 않아 로드킬 예방을 위한 효과적인 시설로 분석되었다.
유도울타리 설치 후 로드킬 저감효과가 높은 구간은 울타리 높이 1.5m 지역보다 출입문이 설치되지 않은 높이 1.0m의 유도울타리와 도로시설물의 연결지점에서 효과가 컸으며 출입문이 있더라도 관리가 잘되는 지역도 로드킬 감소효과가 높았다. 유도울타리 설치연장은 900~1,300m구간에서 0~77.7%, 1,500m~2,100m구간에서는 28.6~100%의 감소효과가 있어 울타리 설치연장이 증가함에 따라 로드킬 감소율이 높았다. 울타리 설치 전 특정지역에 집중되었던 로드킬이 울타리 설치후 유도울타리 끝 주변에서 집중 발생되어 유도울타리 끝은 로드킬 발생에 취약했으며 특히 유제류인 고라니 로드킬 발생빈도가 높았다. 유도울타리가 절토부 시·종점에서 끝나 고절토부에서 로드킬이 발생하지 않을 것이라는 예상과는 달리 절토부 주변 역시 일반지역과 마찬가지로 로드킬이 발생하여 울타리 설치연장과 절토부 설치유형에 대한 개선이 요구되었다.
유지관리용으로 설치된 출입문은 설치간격이 가까울수록 로드킬 발생량이 높았으며 분석구간 평균감소율 61.2% 보다 낮은 지역의 출입문 평균설치간격은 183m로 로드킬 평균감소율보다 낮은 31.9%의 감소율로 조사되었다. 출입문이 설치되지 않은 지역에서는 100%의 로드킬 저감효과가 있어 출입문 관리가 로드킬저감에 효과가 많음이 분석되었다. 울타리 설치후 야생동물이 도로로 침입하지 않고 교량, 통로박스, 횡배수관 등의 겸용생물이동통로로 이용하였는지는 겸용생물이동통로 간격이 105~118m 구간에서는 로드킬이 28.5~100%이 저감되었으며 설치간격이 더 긴 130~166m에서 오히려 감소율이 높아 로드킬 저감과 생물이동통로 간격과의 관계를 명확하게 분석할 수 없었다.
연구구간 분석결과 야생동물 유도울타리 설치는 다음과 같은 사항이 개선되어야 할것으로 판단되었다. 10m 이상의 고절토부지역은 현재 유도울타리가 절토부 높이 5m까지 설치토록 되어 있으나 암반의 급경사 지역외에 모두 설치되어야 한다. 도로상에 설치된 유도울타리효과를 갖고 있는 낙석방지책, 2단 가드레일, 방호벽 등은 적정 시설개선을 통해 유도울타리로 연결 설치되어야 한다.
출입문은 가급적 설치되지 않아야 하나 부득이한 경우 자동개폐식 또는 중력개폐식으로 설치하여 출입문이 열린상태가 방치되지 않도록 하여야 한다. 울타리 끝으로 들어온 야생동물이 도로밖으로 신속한 탈출을 위해 탈출로가 조성이 되어야 한다. 생물이동통로는 추가 조성이 현실적으로 어려운 점을 고려하여 겸용생물이동통로의 토양층복원이나 식생공간을 조성하여 생물이동통로화 하여야 한다. 또한 로드킬로 ...
본 연구는 도로건설에 따른 생태계영향 저감과 로드킬 방지를 위하여 설치되고 있는 야생동물 유도울타리 설치효과를 분석하고 보다 효율적이고 적정한 유도울타리 설치 방안을 제시하고자 중앙고속도로 만종분기점~홍천나들목구간을 대상으로 수행하였다.
본 연구의 수행결과 고라니, 너구리, 멧토끼를 목적으로 설치된 망목 50mm × 50mm, 높이 1.0~1.5m 능형의 유도울타리는 야생동물의 도로침입을 방지하는 것으로 조사되었다. 도로시설물인 방음벽, 낙석방지울타리 뿐만 아니라 유도울타리보다 낮은 높이 90cm의 2단 가드레일과 분리방호벽도 야생동물이 뛰어넘지 않아 로드킬 예방을 위한 효과적인 시설로 분석되었다.
유도울타리 설치 후 로드킬 저감효과가 높은 구간은 울타리 높이 1.5m 지역보다 출입문이 설치되지 않은 높이 1.0m의 유도울타리와 도로시설물의 연결지점에서 효과가 컸으며 출입문이 있더라도 관리가 잘되는 지역도 로드킬 감소효과가 높았다. 유도울타리 설치연장은 900~1,300m구간에서 0~77.7%, 1,500m~2,100m구간에서는 28.6~100%의 감소효과가 있어 울타리 설치연장이 증가함에 따라 로드킬 감소율이 높았다. 울타리 설치 전 특정지역에 집중되었던 로드킬이 울타리 설치후 유도울타리 끝 주변에서 집중 발생되어 유도울타리 끝은 로드킬 발생에 취약했으며 특히 유제류인 고라니 로드킬 발생빈도가 높았다. 유도울타리가 절토부 시·종점에서 끝나 고절토부에서 로드킬이 발생하지 않을 것이라는 예상과는 달리 절토부 주변 역시 일반지역과 마찬가지로 로드킬이 발생하여 울타리 설치연장과 절토부 설치유형에 대한 개선이 요구되었다.
유지관리용으로 설치된 출입문은 설치간격이 가까울수록 로드킬 발생량이 높았으며 분석구간 평균감소율 61.2% 보다 낮은 지역의 출입문 평균설치간격은 183m로 로드킬 평균감소율보다 낮은 31.9%의 감소율로 조사되었다. 출입문이 설치되지 않은 지역에서는 100%의 로드킬 저감효과가 있어 출입문 관리가 로드킬저감에 효과가 많음이 분석되었다. 울타리 설치후 야생동물이 도로로 침입하지 않고 교량, 통로박스, 횡배수관 등의 겸용생물이동통로로 이용하였는지는 겸용생물이동통로 간격이 105~118m 구간에서는 로드킬이 28.5~100%이 저감되었으며 설치간격이 더 긴 130~166m에서 오히려 감소율이 높아 로드킬 저감과 생물이동통로 간격과의 관계를 명확하게 분석할 수 없었다.
연구구간 분석결과 야생동물 유도울타리 설치는 다음과 같은 사항이 개선되어야 할것으로 판단되었다. 10m 이상의 고절토부지역은 현재 유도울타리가 절토부 높이 5m까지 설치토록 되어 있으나 암반의 급경사 지역외에 모두 설치되어야 한다. 도로상에 설치된 유도울타리효과를 갖고 있는 낙석방지책, 2단 가드레일, 방호벽 등은 적정 시설개선을 통해 유도울타리로 연결 설치되어야 한다.
출입문은 가급적 설치되지 않아야 하나 부득이한 경우 자동개폐식 또는 중력개폐식으로 설치하여 출입문이 열린상태가 방치되지 않도록 하여야 한다. 울타리 끝으로 들어온 야생동물이 도로밖으로 신속한 탈출을 위해 탈출로가 조성이 되어야 한다. 생물이동통로는 추가 조성이 현실적으로 어려운 점을 고려하여 겸용생물이동통로의 토양층복원이나 식생공간을 조성하여 생물이동통로화 하여야 한다. 또한 로드킬로 포식자에 의한 2차 로드킬을 막기 위해 사고난 사체는 즉시 도로외부로 처리가 되어야 한다. 울타리는 최소 사고예방 목표지점으로부터 양방향 500m 이상 즉 1,000m 이상 설치되어야 하며 가급적 다음 도로시설인 교량, 통로박스 등까지 연결하여 야생동물을 생물이동통로로 안전하게 유도하여야 한다.
본 연구는 도로건설에 따른 생태계영향 저감과 로드킬 방지를 위하여 설치되고 있는 야생동물 유도울타리 설치효과를 분석하고 보다 효율적이고 적정한 유도울타리 설치 방안을 제시하고자 중앙고속도로 만종분기점~홍천나들목구간을 대상으로 수행하였다.
본 연구의 수행결과 고라니, 너구리, 멧토끼를 목적으로 설치된 망목 50mm × 50mm, 높이 1.0~1.5m 능형의 유도울타리는 야생동물의 도로침입을 방지하는 것으로 조사되었다. 도로시설물인 방음벽, 낙석방지울타리 뿐만 아니라 유도울타리보다 낮은 높이 90cm의 2단 가드레일과 분리방호벽도 야생동물이 뛰어넘지 않아 로드킬 예방을 위한 효과적인 시설로 분석되었다.
유도울타리 설치 후 로드킬 저감효과가 높은 구간은 울타리 높이 1.5m 지역보다 출입문이 설치되지 않은 높이 1.0m의 유도울타리와 도로시설물의 연결지점에서 효과가 컸으며 출입문이 있더라도 관리가 잘되는 지역도 로드킬 감소효과가 높았다. 유도울타리 설치연장은 900~1,300m구간에서 0~77.7%, 1,500m~2,100m구간에서는 28.6~100%의 감소효과가 있어 울타리 설치연장이 증가함에 따라 로드킬 감소율이 높았다. 울타리 설치 전 특정지역에 집중되었던 로드킬이 울타리 설치후 유도울타리 끝 주변에서 집중 발생되어 유도울타리 끝은 로드킬 발생에 취약했으며 특히 유제류인 고라니 로드킬 발생빈도가 높았다. 유도울타리가 절토부 시·종점에서 끝나 고절토부에서 로드킬이 발생하지 않을 것이라는 예상과는 달리 절토부 주변 역시 일반지역과 마찬가지로 로드킬이 발생하여 울타리 설치연장과 절토부 설치유형에 대한 개선이 요구되었다.
유지관리용으로 설치된 출입문은 설치간격이 가까울수록 로드킬 발생량이 높았으며 분석구간 평균감소율 61.2% 보다 낮은 지역의 출입문 평균설치간격은 183m로 로드킬 평균감소율보다 낮은 31.9%의 감소율로 조사되었다. 출입문이 설치되지 않은 지역에서는 100%의 로드킬 저감효과가 있어 출입문 관리가 로드킬저감에 효과가 많음이 분석되었다. 울타리 설치후 야생동물이 도로로 침입하지 않고 교량, 통로박스, 횡배수관 등의 겸용생물이동통로로 이용하였는지는 겸용생물이동통로 간격이 105~118m 구간에서는 로드킬이 28.5~100%이 저감되었으며 설치간격이 더 긴 130~166m에서 오히려 감소율이 높아 로드킬 저감과 생물이동통로 간격과의 관계를 명확하게 분석할 수 없었다.
연구구간 분석결과 야생동물 유도울타리 설치는 다음과 같은 사항이 개선되어야 할것으로 판단되었다. 10m 이상의 고절토부지역은 현재 유도울타리가 절토부 높이 5m까지 설치토록 되어 있으나 암반의 급경사 지역외에 모두 설치되어야 한다. 도로상에 설치된 유도울타리효과를 갖고 있는 낙석방지책, 2단 가드레일, 방호벽 등은 적정 시설개선을 통해 유도울타리로 연결 설치되어야 한다.
출입문은 가급적 설치되지 않아야 하나 부득이한 경우 자동개폐식 또는 중력개폐식으로 설치하여 출입문이 열린상태가 방치되지 않도록 하여야 한다. 울타리 끝으로 들어온 야생동물이 도로밖으로 신속한 탈출을 위해 탈출로가 조성이 되어야 한다. 생물이동통로는 추가 조성이 현실적으로 어려운 점을 고려하여 겸용생물이동통로의 토양층복원이나 식생공간을 조성하여 생물이동통로화 하여야 한다. 또한 로드킬로 포식자에 의한 2차 로드킬을 막기 위해 사고난 사체는 즉시 도로외부로 처리가 되어야 한다. 울타리는 최소 사고예방 목표지점으로부터 양방향 500m 이상 즉 1,000m 이상 설치되어야 하며 가급적 다음 도로시설인 교량, 통로박스 등까지 연결하여 야생동물을 생물이동통로로 안전하게 유도하여야 한다.
This study has targeted the Manjong Junction~Hongchun Interchange Section of Jungang Highway in order to analyze the installation effect of the wild-life fence being installed for decreasing the ecosystem effect and preventing Road-kill followed by road constructions. What is more, after analysing t...
This study has targeted the Manjong Junction~Hongchun Interchange Section of Jungang Highway in order to analyze the installation effect of the wild-life fence being installed for decreasing the ecosystem effect and preventing Road-kill followed by road constructions. What is more, after analysing the wild-life fence it has presented a more effective and reasonable wild-life fence installation method.
As a result of performing this study, the rhombus-shaped wild-life fence installed by mesh of 50 × 50mm and height of 1.0~1.5m intended for Korean water deer(Hydropotes inermis), Raccoon dog(Nyctereutes procyonoides) and Korean hare(Lepus coreanus) has been investigated in view of preventing the road trespassing of wild animals. Being analyzed wild-life fence as an effective facility for the prevention of Road-kill, it has founded that the wild animals did not jump over even the two layer guardrail and concrete barrier with the height of 90cm that are lower road facilities than the wild-life fence as well as the road facilities including noise barrier and fence for rock fall.
For the section with high Road-kill decrease effect after installing the wild-life fence, the effect was higher at wild-life fence with the height of 1.0m where the door has not been installed and the well connected points of road facility than the area with fence height of 1.5m. Similarly, the Road-kill decrease effect was also high at the well managed areas even if the door has not been installed. Because the extended installation of wild-life fence has the decrease effect of 0~77.7% at 900~1,300m section and 28.6~100% at 1,500~2,100m section, the rate of Road-kill decrease was high as the extended installation of wild-life fence has increased.
Also, the end of wild-life fence was vulnerable to the occurrence of Road-kill as the Road-kill which had concentrated on specific areas before installing the fence has occurred by concentrating around the end of wild-life fence after installing the fence and the Road-kill frequency of Korean water deer(Hydropotes inermis) which is an ungulate was especially high. Moreover, because Road-kill has also occurred around the cutting section just like common areas in contrast to the prediction that the Road-kill would not occur at high cutting sections as the wild-life fence terminates at the starting. Ending point of cutting section, the extended installation of fence and the improvement on installation type of cutting section was required.
The door installed for the purpose of maintenance had higher amount of Road-kill occurrence as the installation interval was closer and the average installation interval of the door which is the area lower than the average rate of decrease of 61.2% was 183m showing 31.9% rate of decrease which is lower than the average rate of decrease. Because the area where door is not installed has 100% Road-kill decrease effect, it was analyzed that the door management has a lot of effect on Road-kill decrease.
The relation between Road-kill decrease and eco-corridor interval could not be analyzed clearly because the Road-kill was decreased by 28.5~100% at the dual purpose eco-corridor interval of 105~118m section and the rate of decrease is rather higher at the dual purpose eco-corridor interval of 130~166m for whether the wild animals have used the dual purpose eco-corridorsuch as bridge, box culvert or pipe culvert without trespassing the road after installing the fence.
As a result of analyzing the area for study, it has been determined that the following improvements have to be made for the installation of wild-life fence. For high cutting section areas of 10m or above, the wild-life fence has to be installed in areas except for steel slope of rock stratum although the wild-life fence is installed up to cutting section with the height of 5m at this time,. The fence for rock fall, two layer guardrail and concrete barrier having the effect of wild-life fence installed on the road would have to be installed by connecting with wild-life fences through proper facility improvement.
Although the door should not be installed if possible, it should be installed as automatic door or gravity door to prevent the door from leaving the door open. An escape route has to be formed for the prompt escape away from the road for the animals entered through the ending section of the fence. Considering the fact that additional formation of eco-corridor is difficult in reality, the eco-corridor has to be made by restoring the soil layer of dual purpose eco-corridor forming a vegetation area. Also, the dead body after the accident has to be disposed to the outer section of the road immediately in order to prevent the secondary Road-kill by the predatorfrom the Road-kill. The fence has to be installed as 500m or longer in both ways, in other words 1,000m or longer, from the targeted spot of minimum accident prevention while connecting up to the bridge or box culvert, etc that are next road facilities if possible to guide wild animals safely to the eco-corridor.
This study has targeted the Manjong Junction~Hongchun Interchange Section of Jungang Highway in order to analyze the installation effect of the wild-life fence being installed for decreasing the ecosystem effect and preventing Road-kill followed by road constructions. What is more, after analysing the wild-life fence it has presented a more effective and reasonable wild-life fence installation method.
As a result of performing this study, the rhombus-shaped wild-life fence installed by mesh of 50 × 50mm and height of 1.0~1.5m intended for Korean water deer(Hydropotes inermis), Raccoon dog(Nyctereutes procyonoides) and Korean hare(Lepus coreanus) has been investigated in view of preventing the road trespassing of wild animals. Being analyzed wild-life fence as an effective facility for the prevention of Road-kill, it has founded that the wild animals did not jump over even the two layer guardrail and concrete barrier with the height of 90cm that are lower road facilities than the wild-life fence as well as the road facilities including noise barrier and fence for rock fall.
For the section with high Road-kill decrease effect after installing the wild-life fence, the effect was higher at wild-life fence with the height of 1.0m where the door has not been installed and the well connected points of road facility than the area with fence height of 1.5m. Similarly, the Road-kill decrease effect was also high at the well managed areas even if the door has not been installed. Because the extended installation of wild-life fence has the decrease effect of 0~77.7% at 900~1,300m section and 28.6~100% at 1,500~2,100m section, the rate of Road-kill decrease was high as the extended installation of wild-life fence has increased.
Also, the end of wild-life fence was vulnerable to the occurrence of Road-kill as the Road-kill which had concentrated on specific areas before installing the fence has occurred by concentrating around the end of wild-life fence after installing the fence and the Road-kill frequency of Korean water deer(Hydropotes inermis) which is an ungulate was especially high. Moreover, because Road-kill has also occurred around the cutting section just like common areas in contrast to the prediction that the Road-kill would not occur at high cutting sections as the wild-life fence terminates at the starting. Ending point of cutting section, the extended installation of fence and the improvement on installation type of cutting section was required.
The door installed for the purpose of maintenance had higher amount of Road-kill occurrence as the installation interval was closer and the average installation interval of the door which is the area lower than the average rate of decrease of 61.2% was 183m showing 31.9% rate of decrease which is lower than the average rate of decrease. Because the area where door is not installed has 100% Road-kill decrease effect, it was analyzed that the door management has a lot of effect on Road-kill decrease.
The relation between Road-kill decrease and eco-corridor interval could not be analyzed clearly because the Road-kill was decreased by 28.5~100% at the dual purpose eco-corridor interval of 105~118m section and the rate of decrease is rather higher at the dual purpose eco-corridor interval of 130~166m for whether the wild animals have used the dual purpose eco-corridorsuch as bridge, box culvert or pipe culvert without trespassing the road after installing the fence.
As a result of analyzing the area for study, it has been determined that the following improvements have to be made for the installation of wild-life fence. For high cutting section areas of 10m or above, the wild-life fence has to be installed in areas except for steel slope of rock stratum although the wild-life fence is installed up to cutting section with the height of 5m at this time,. The fence for rock fall, two layer guardrail and concrete barrier having the effect of wild-life fence installed on the road would have to be installed by connecting with wild-life fences through proper facility improvement.
Although the door should not be installed if possible, it should be installed as automatic door or gravity door to prevent the door from leaving the door open. An escape route has to be formed for the prompt escape away from the road for the animals entered through the ending section of the fence. Considering the fact that additional formation of eco-corridor is difficult in reality, the eco-corridor has to be made by restoring the soil layer of dual purpose eco-corridor forming a vegetation area. Also, the dead body after the accident has to be disposed to the outer section of the road immediately in order to prevent the secondary Road-kill by the predatorfrom the Road-kill. The fence has to be installed as 500m or longer in both ways, in other words 1,000m or longer, from the targeted spot of minimum accident prevention while connecting up to the bridge or box culvert, etc that are next road facilities if possible to guide wild animals safely to the eco-corridor.
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