이 연구는 말하기·듣기 교육에서 자주 사용되고 중요하게 다루어지고 있지만 그에 대한 구체적이고 명확한 정의 없이 사용되고 있는 ‘적절성(appropriateness)’에 대한 개념과 원리 그리고 이를 구성하는 요인들을 살핌으로써 적절성 교육의 필요성을 제기하고 이에 대한 교육 내용과 방법을 제시하는 데 목적이 있다.
적절성은 ‘의사소통의 상황이나 목적에 맞게 자신의 언어 표현과 이해를 조절할 수 있는 능력’이라고 정의할 수 있다. 이는 자신이 놓인 의사소통의 상황이나 목적을 고려하여 자신의 의사소통 행위를 점검하고 조정하는...
이 연구는 말하기·듣기 교육에서 자주 사용되고 중요하게 다루어지고 있지만 그에 대한 구체적이고 명확한 정의 없이 사용되고 있는 ‘적절성(appropriateness)’에 대한 개념과 원리 그리고 이를 구성하는 요인들을 살핌으로써 적절성 교육의 필요성을 제기하고 이에 대한 교육 내용과 방법을 제시하는 데 목적이 있다.
적절성은 ‘의사소통의 상황이나 목적에 맞게 자신의 언어 표현과 이해를 조절할 수 있는 능력’이라고 정의할 수 있다. 이는 자신이 놓인 의사소통의 상황이나 목적을 고려하여 자신의 의사소통 행위를 점검하고 조정하는 사고 행위이며, 의사소통 과정에서 고려해야 할 요소들을 어느 정도로 어떻게 선택하고 반영할 것인지를 결정하는 문제 해결 능력이다. 적절성은 문법적 규칙을 정확하게 지켰느냐 그렇지 않느냐를 따지는 정확성을 바탕으로 하지만, 이보다는 의사소통이 이루어지는 목적이나 상황에 적합한지와 자연스러운지를 보다 강조한다는 측면에서 구분된다.
적절성을 구성하는 요소는 말하기와 듣기가 이루어지는 환경으로서 의사소통에 영향을 주는 외재적 현상이라 할 수 있는 ‘상황적 요소’와 의사소통을 가능케 하고 이끌어 가는 내재적 원동력으로서의 ‘목적적 요소’를 들 수 있다. 그리고 이 두 요소가 종합적으로 고려되어 실제의 음성 언어로 표현·이해된다는 점에서 ‘언어적 요소’ 또한 적절성의 구성 요소로 볼 수 있다. 이러한 요소들은 실제 의사소통 과정에서 ‘정도성’과 ‘상호 작용성’의 원리에 의해 적절한 말하기와 듣기로 구현되는 것이다.
적절성은 문법성과 구별되며 기초적인 경어법과도 다른 화용론적 언어 규범으로, 말하기와 듣기뿐만 아니라 읽기, 쓰기의 전체 언어 기능을 관통하는 핵심적인 개념이라 할 수 있다. 적절성은 효율적인 의사소통과 원만한 언어 생활을 위해 필요한 사회·문화적 규범인 동시에 화자의 의도를 효과적으로 전달하고 청자가 올바르게 이해하기 위한 조건이자 원리인 것이다. 그러므로 적절성은 국어 사용 능력 신장을 목적으로 하는 국어교육에서 매우 비중있게 다뤄져야 할 개념이라 할 수 있다.
그러나 실제 국어교육에서는 적절성에 대한 교육이 제대로 이루어지지 못하였다. 이러한 현실은 교육과정과 교과서에 대한 비판적 검토와, 교사와 학생의 적절성 교육에 대한 인식 조사를 통해 알 수 있었다. 이러한 문제가 발생하게 된 근본적인 이유는 적절성에 대한 개념 정의가 명확하게 이루어지지 않았고 구성 요소 또한 비체계적이고 산만하게 제시되어, 적절한 말하기·듣기를 위한 교육 내용이 제대로 정리되지 않았기 때문이다. 그리고 교육 방법에 있어서도 교육의 대상이 학생들의 음성 언어인 말하기와 듣기라는 점을 고려하지 못한 채 읽기나 쓰기, 문법, 문학 영역과 유사한 방법으로 접근하고 있다는 문제점을 들 수 있었다.
이 연구에서는 이러한 문제점들을 해결하기 위해 교육 내용으로서 적절성에 대한 개념과 구성 요소를 제시하고, 교육 방법으로서 음성 언어적 특성을 고려한 교육 전략과 모형을 제안하였다. 적절한 말하기와 듣기를 교육하기 위해서는 자신이 일상생활에서 하고 있는 말하기와 듣기가 적절한지 그렇지 않은지에 대한 반성적 인식이 선행되어야 한다. 이를 통해 학습자들은 말하기·듣기 교육에 대한 필요성을 인지하고 학습에 대한 동기 또한 갖게 되는 것이다. 그리고 학습자들이 지금까지 접한 의사소통의 상황과 목적보다 앞으로 접하게 될 것들이 훨씬 많다는 점을 국어교육에서 고려해야 할 것이다. 이에 학습자들이 실제적이고 다양한 말하기·듣기 상황을 경험해 해 볼 수 있도록 하는 것이 무엇보다 중요하다.
말하기와 듣기는 음성 언어로 이루어지는 즉각적이고 직접적이며 역동적인 의사소통이다. 이러한 의사소통이 원활하게 이루어지기 위해서는 적절한 것과 그렇지 않은 것을 구분하고, 어느 것이 상황과 목적에 보다 적절한지 판단하여 그에 맞게 사용할 줄 아는 능력인 적절성을 반드시 고려해야 하는 것이다. 적절성은 말하기·듣기뿐만 아니라 읽기, 쓰기의 네 가지 언어 기능을 관통하는 의사소통의 주요 원리로서, 국어교육에서 좀 더 강조되어야 할 것이다.
이 연구는 말하기·듣기 교육에서 대단히 중요한 비중을 차지하고 있지만 막연하게 쓰이던 ‘적절성’에 대해 개념을 정의하고, 적절성을 구성하는 요소 및 적절성을 획득하게 되는 원리를 제시하였다는 데 의의가 있다. 또한 중학교를 대상으로 적절성의 교육 내용 요소를 제시하고, 교육 전략과 교육 모형을 제안해 보았다는 데 그 의의가 있다.
이 연구는 말하기·듣기 교육에서 자주 사용되고 중요하게 다루어지고 있지만 그에 대한 구체적이고 명확한 정의 없이 사용되고 있는 ‘적절성(appropriateness)’에 대한 개념과 원리 그리고 이를 구성하는 요인들을 살핌으로써 적절성 교육의 필요성을 제기하고 이에 대한 교육 내용과 방법을 제시하는 데 목적이 있다.
적절성은 ‘의사소통의 상황이나 목적에 맞게 자신의 언어 표현과 이해를 조절할 수 있는 능력’이라고 정의할 수 있다. 이는 자신이 놓인 의사소통의 상황이나 목적을 고려하여 자신의 의사소통 행위를 점검하고 조정하는 사고 행위이며, 의사소통 과정에서 고려해야 할 요소들을 어느 정도로 어떻게 선택하고 반영할 것인지를 결정하는 문제 해결 능력이다. 적절성은 문법적 규칙을 정확하게 지켰느냐 그렇지 않느냐를 따지는 정확성을 바탕으로 하지만, 이보다는 의사소통이 이루어지는 목적이나 상황에 적합한지와 자연스러운지를 보다 강조한다는 측면에서 구분된다.
적절성을 구성하는 요소는 말하기와 듣기가 이루어지는 환경으로서 의사소통에 영향을 주는 외재적 현상이라 할 수 있는 ‘상황적 요소’와 의사소통을 가능케 하고 이끌어 가는 내재적 원동력으로서의 ‘목적적 요소’를 들 수 있다. 그리고 이 두 요소가 종합적으로 고려되어 실제의 음성 언어로 표현·이해된다는 점에서 ‘언어적 요소’ 또한 적절성의 구성 요소로 볼 수 있다. 이러한 요소들은 실제 의사소통 과정에서 ‘정도성’과 ‘상호 작용성’의 원리에 의해 적절한 말하기와 듣기로 구현되는 것이다.
적절성은 문법성과 구별되며 기초적인 경어법과도 다른 화용론적 언어 규범으로, 말하기와 듣기뿐만 아니라 읽기, 쓰기의 전체 언어 기능을 관통하는 핵심적인 개념이라 할 수 있다. 적절성은 효율적인 의사소통과 원만한 언어 생활을 위해 필요한 사회·문화적 규범인 동시에 화자의 의도를 효과적으로 전달하고 청자가 올바르게 이해하기 위한 조건이자 원리인 것이다. 그러므로 적절성은 국어 사용 능력 신장을 목적으로 하는 국어교육에서 매우 비중있게 다뤄져야 할 개념이라 할 수 있다.
그러나 실제 국어교육에서는 적절성에 대한 교육이 제대로 이루어지지 못하였다. 이러한 현실은 교육과정과 교과서에 대한 비판적 검토와, 교사와 학생의 적절성 교육에 대한 인식 조사를 통해 알 수 있었다. 이러한 문제가 발생하게 된 근본적인 이유는 적절성에 대한 개념 정의가 명확하게 이루어지지 않았고 구성 요소 또한 비체계적이고 산만하게 제시되어, 적절한 말하기·듣기를 위한 교육 내용이 제대로 정리되지 않았기 때문이다. 그리고 교육 방법에 있어서도 교육의 대상이 학생들의 음성 언어인 말하기와 듣기라는 점을 고려하지 못한 채 읽기나 쓰기, 문법, 문학 영역과 유사한 방법으로 접근하고 있다는 문제점을 들 수 있었다.
이 연구에서는 이러한 문제점들을 해결하기 위해 교육 내용으로서 적절성에 대한 개념과 구성 요소를 제시하고, 교육 방법으로서 음성 언어적 특성을 고려한 교육 전략과 모형을 제안하였다. 적절한 말하기와 듣기를 교육하기 위해서는 자신이 일상생활에서 하고 있는 말하기와 듣기가 적절한지 그렇지 않은지에 대한 반성적 인식이 선행되어야 한다. 이를 통해 학습자들은 말하기·듣기 교육에 대한 필요성을 인지하고 학습에 대한 동기 또한 갖게 되는 것이다. 그리고 학습자들이 지금까지 접한 의사소통의 상황과 목적보다 앞으로 접하게 될 것들이 훨씬 많다는 점을 국어교육에서 고려해야 할 것이다. 이에 학습자들이 실제적이고 다양한 말하기·듣기 상황을 경험해 해 볼 수 있도록 하는 것이 무엇보다 중요하다.
말하기와 듣기는 음성 언어로 이루어지는 즉각적이고 직접적이며 역동적인 의사소통이다. 이러한 의사소통이 원활하게 이루어지기 위해서는 적절한 것과 그렇지 않은 것을 구분하고, 어느 것이 상황과 목적에 보다 적절한지 판단하여 그에 맞게 사용할 줄 아는 능력인 적절성을 반드시 고려해야 하는 것이다. 적절성은 말하기·듣기뿐만 아니라 읽기, 쓰기의 네 가지 언어 기능을 관통하는 의사소통의 주요 원리로서, 국어교육에서 좀 더 강조되어야 할 것이다.
이 연구는 말하기·듣기 교육에서 대단히 중요한 비중을 차지하고 있지만 막연하게 쓰이던 ‘적절성’에 대해 개념을 정의하고, 적절성을 구성하는 요소 및 적절성을 획득하게 되는 원리를 제시하였다는 데 의의가 있다. 또한 중학교를 대상으로 적절성의 교육 내용 요소를 제시하고, 교육 전략과 교육 모형을 제안해 보았다는 데 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to claim a necessity for the education of appropriateness and to present the educational contents and methods, by examining the concept, principles and components of 'appropriateness'. The term 'appropriateness' has been used with no concrete and clear definition even if...
The purpose of this study is to claim a necessity for the education of appropriateness and to present the educational contents and methods, by examining the concept, principles and components of 'appropriateness'. The term 'appropriateness' has been used with no concrete and clear definition even if it has been dealt with frequently and crucially in speaking and listening education.
Appropriateness could be defines as 'an ability to control one's linguistic expressions and understanding corresponding to specific communication situations or goals.' It could be also referred to as a thinking behavior reviewing and adjusting one's communication behaviors in consideration of one's circumstances or objectives and a problem-solving ability to decide to what extent one has to select and reflect the elements to be considered in the communication process. Appropriateness has been based on the 'accuracy' of determining the presence of observing grammatical rules; however, it could be further extended in terms whether things were appropriate or natural in the situations where communication occurred.
As an environment where speaking and listening were conducted, the factors constituting appropriateness include the 'situational factors' that could also be termed as extrinsic phenomena affecting communication. And the 'goal-oriented factors' that could be defined as intrinsic driving forces enabling and leading the communication. Then, the 'linguistic factors' could be seen as the components of appropriateness in that these two factors could be expressed and understood as a real spoken languages in a comprehensive way. Such factors have been materialized in a form of appropriate speaking and listening by the principles of 'gradability' and 'mutual interactions' in the process of actual communication.
Appropriateness could be distinguished not only from grammaticality, but also from basic honorific usage, and it might belong to pragmatic language norms so that it could be a core concept that played a crucial role in the entire linguistic functions such as reading and writing as well as speaking and listening. Appropriateness could also be termed as a social and cultural norm for effective communication and well-rounded linguistic activities; at the same time, it would be the condition and principle for effectively conveying the intention of a speaker and properly understanding what the speaker would say on a listener's part. In this regard, appropriateness would be a concept that should be treated very seriously in Korean education whose primary objective would be to improve the Korean proficiency.
However, the education regarding appropriateness has not been implemented properly in actual Korean education. This could be observed through the survey of respondents' (both teachers and students) recognition on the education of appropriateness and the critical review for current educational curriculum and textbooks. The fundamental reasons for the occurrence of such problems were that the definition of appropriateness has not been made clearly and the components were also shown unsystematically and loosely so that the educational contents for appropriate speaking and listening has not been arranged in an orderly fashion. Furthermore, it has been shown that the educational methods were problematic in that students' spoken language sections - speaking and listening - were not considered as the subject of education and they were treated in a similar way to the sections such as reading, writing, grammar and literature.
To solve these problems, this study suggested the concept and components of appropriateness as educational content and offered the educational strategies and models in consideration of spoken linguistic characteristics as an educational method. In order to educate students appropriate speaking and listening, their reflective recognition on whether their daily speaking and listening were appropriate had to come first. Through this process, learners would be able to perceive the necessity of the education for speaking and listening and have a motive for their learning. Meanwhile, they had to consider that they would face a lot more communication situations than they had before. In this aspect, it would be important for the learners to have realistic and diverse speaking and listening situations in the future.
Speaking and listening belong to spoken language with immediate, direct and dynamic communication methods. In order for such communication to be operated smoothly, it would be necessary to distinguish appropriate expressions from inappropriate ones, and make judgment on which one would be more appropriate in specific situations and objectives and consider the ability to use it correspondingly - its appropriateness. As a primary principle of communication that had four functions such as reading and writing as well as speaking and listening, appropriateness should be treated importantly in Korean education.
This study would be meaningful and valuable in that it defined the concept of 'appropriateness' used vaguely despite its relative importance in speaking and listening education and suggested a principle of obtaining appropriateness and the factors constituting it. In addition, it proposed the factors of appropriateness as educational contents for middle school students and attempted to offer some educational strategies and models for them.
The purpose of this study is to claim a necessity for the education of appropriateness and to present the educational contents and methods, by examining the concept, principles and components of 'appropriateness'. The term 'appropriateness' has been used with no concrete and clear definition even if it has been dealt with frequently and crucially in speaking and listening education.
Appropriateness could be defines as 'an ability to control one's linguistic expressions and understanding corresponding to specific communication situations or goals.' It could be also referred to as a thinking behavior reviewing and adjusting one's communication behaviors in consideration of one's circumstances or objectives and a problem-solving ability to decide to what extent one has to select and reflect the elements to be considered in the communication process. Appropriateness has been based on the 'accuracy' of determining the presence of observing grammatical rules; however, it could be further extended in terms whether things were appropriate or natural in the situations where communication occurred.
As an environment where speaking and listening were conducted, the factors constituting appropriateness include the 'situational factors' that could also be termed as extrinsic phenomena affecting communication. And the 'goal-oriented factors' that could be defined as intrinsic driving forces enabling and leading the communication. Then, the 'linguistic factors' could be seen as the components of appropriateness in that these two factors could be expressed and understood as a real spoken languages in a comprehensive way. Such factors have been materialized in a form of appropriate speaking and listening by the principles of 'gradability' and 'mutual interactions' in the process of actual communication.
Appropriateness could be distinguished not only from grammaticality, but also from basic honorific usage, and it might belong to pragmatic language norms so that it could be a core concept that played a crucial role in the entire linguistic functions such as reading and writing as well as speaking and listening. Appropriateness could also be termed as a social and cultural norm for effective communication and well-rounded linguistic activities; at the same time, it would be the condition and principle for effectively conveying the intention of a speaker and properly understanding what the speaker would say on a listener's part. In this regard, appropriateness would be a concept that should be treated very seriously in Korean education whose primary objective would be to improve the Korean proficiency.
However, the education regarding appropriateness has not been implemented properly in actual Korean education. This could be observed through the survey of respondents' (both teachers and students) recognition on the education of appropriateness and the critical review for current educational curriculum and textbooks. The fundamental reasons for the occurrence of such problems were that the definition of appropriateness has not been made clearly and the components were also shown unsystematically and loosely so that the educational contents for appropriate speaking and listening has not been arranged in an orderly fashion. Furthermore, it has been shown that the educational methods were problematic in that students' spoken language sections - speaking and listening - were not considered as the subject of education and they were treated in a similar way to the sections such as reading, writing, grammar and literature.
To solve these problems, this study suggested the concept and components of appropriateness as educational content and offered the educational strategies and models in consideration of spoken linguistic characteristics as an educational method. In order to educate students appropriate speaking and listening, their reflective recognition on whether their daily speaking and listening were appropriate had to come first. Through this process, learners would be able to perceive the necessity of the education for speaking and listening and have a motive for their learning. Meanwhile, they had to consider that they would face a lot more communication situations than they had before. In this aspect, it would be important for the learners to have realistic and diverse speaking and listening situations in the future.
Speaking and listening belong to spoken language with immediate, direct and dynamic communication methods. In order for such communication to be operated smoothly, it would be necessary to distinguish appropriate expressions from inappropriate ones, and make judgment on which one would be more appropriate in specific situations and objectives and consider the ability to use it correspondingly - its appropriateness. As a primary principle of communication that had four functions such as reading and writing as well as speaking and listening, appropriateness should be treated importantly in Korean education.
This study would be meaningful and valuable in that it defined the concept of 'appropriateness' used vaguely despite its relative importance in speaking and listening education and suggested a principle of obtaining appropriateness and the factors constituting it. In addition, it proposed the factors of appropriateness as educational contents for middle school students and attempted to offer some educational strategies and models for them.
주제어
#적절성 정도성 말하기 듣기 교육 appropriateness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.