본 연구는 독서치료가 한부모가정 아동의 자아개념 하위요인에 미치는 효과가 어떠한가를 밝히기 위한 것이다. 본 과제를 해결하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 독서치료가 한부모가정 아동의 자아개념 하위요인에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구에는 경상북도 G시 소재 Y 초등학교 5, 6학년 아동들 중 한부모아동에 해당되는 20명이 참가하였다. 이들 중 10명은 실험집단, 나머지 10명은 통제집단으로 무선 할당하여 배치하였다. 실험집단 아동들은 14회기의 독서치료 활동을 7주 동안 적용하였고 통제집단은 아무런 처치를 하지...
본 연구는 독서치료가 한부모가정 아동의 자아개념 하위요인에 미치는 효과가 어떠한가를 밝히기 위한 것이다. 본 과제를 해결하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 독서치료가 한부모가정 아동의 자아개념 하위요인에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구에는 경상북도 G시 소재 Y 초등학교 5, 6학년 아동들 중 한부모아동에 해당되는 20명이 참가하였다. 이들 중 10명은 실험집단, 나머지 10명은 통제집단으로 무선 할당하여 배치하였다. 실험집단 아동들은 14회기의 독서치료 활동을 7주 동안 적용하였고 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 연구에서 사용한 실험설계는 전-후 검사 통제집단 설계이다. 본 연구에서는 정종진이 개발하여 표준화시킨 자아개념 진단검사를 사용하였는데, 이 도구는 학업적, 사회적, 신체적, 정서적 자아개념의 하위영역과 총 자아 긍정으로 이루어져 있다. 본 연구에서 밝혀진 연구결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 독서치료는 한부모가정 아동의 학업적 자아개념 향상에 유의한 효과를 나타내지 않는다. 둘째, 독서치료는 한부모가정 아동의 사회적 자아개념 향상에 유의한 효과를 나타낸다. 셋째, 독서치료는 한부모가정 아동의 신체적 자아개념 향상에 유의한 효과를 나타내지 않는다. 넷째, 독서치료는 한부모가정 아동의 정서적 자아개념 향상에 유의한 효과를 나타낸다. 이러한 결과는 독서치료가 한부모가정 아동의 자아개념에 긍정적인 효과가 있음을 보여준다.
본 연구는 독서치료가 한부모가정 아동의 자아개념 하위요인에 미치는 효과가 어떠한가를 밝히기 위한 것이다. 본 과제를 해결하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 독서치료가 한부모가정 아동의 자아개념 하위요인에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구에는 경상북도 G시 소재 Y 초등학교 5, 6학년 아동들 중 한부모아동에 해당되는 20명이 참가하였다. 이들 중 10명은 실험집단, 나머지 10명은 통제집단으로 무선 할당하여 배치하였다. 실험집단 아동들은 14회기의 독서치료 활동을 7주 동안 적용하였고 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 연구에서 사용한 실험설계는 전-후 검사 통제집단 설계이다. 본 연구에서는 정종진이 개발하여 표준화시킨 자아개념 진단검사를 사용하였는데, 이 도구는 학업적, 사회적, 신체적, 정서적 자아개념의 하위영역과 총 자아 긍정으로 이루어져 있다. 본 연구에서 밝혀진 연구결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 독서치료는 한부모가정 아동의 학업적 자아개념 향상에 유의한 효과를 나타내지 않는다. 둘째, 독서치료는 한부모가정 아동의 사회적 자아개념 향상에 유의한 효과를 나타낸다. 셋째, 독서치료는 한부모가정 아동의 신체적 자아개념 향상에 유의한 효과를 나타내지 않는다. 넷째, 독서치료는 한부모가정 아동의 정서적 자아개념 향상에 유의한 효과를 나타낸다. 이러한 결과는 독서치료가 한부모가정 아동의 자아개념에 긍정적인 효과가 있음을 보여준다.
The purpose of this study was to examine the effects of bibliotherapy for single parent children on their self-concept. To accomplish the purpose of this study, the questions of this study were established as follows; 1. How does the bibliotherapy effect on sub-factors of self -concept which of sing...
The purpose of this study was to examine the effects of bibliotherapy for single parent children on their self-concept. To accomplish the purpose of this study, the questions of this study were established as follows; 1. How does the bibliotherapy effect on sub-factors of self -concept which of single parent children? A total of 20-5th and 6th grade single parent students-of Y elementary school in G city were participated in this study. They were randomly assigned into the experimental group(N=10) and the control group(N=10). The experimental group received the bibliotherapy 14 session for seven weeks, while the control group received non-treatment. The research design of this study was pre-and post test control group design. Measuring tools for self-concept were diagnostic examination invented by Jung Jong jin and subordinating fields of self-concept are scholarly self-concept, social self-concept, physical self-concept, emotional self-concept and positive attitude toward whole self. The results of the study were as follows; First, the results of Independent t-test and Paired t-test on scholarly self-concept score showed that there weren't statistically significant differences between the experimental group and the control group. Second, the results of Independent t-test and Paired t-test on social self-concept score showed that there were statistically significant differences between the experimental group and the control group. Third, the results of Independent t-test and Paired t-test on physical self-concept score showed that there weren't statistically significant differences between the experimental group and the control group. Fourth, the results of Independent t-test and Paired t-test on emotional self-concept score showed that there were statistically significant differences between the experimental group and the control group. These results show that bibliotherapy is effective to improve the self-concept of single parent children.
The purpose of this study was to examine the effects of bibliotherapy for single parent children on their self-concept. To accomplish the purpose of this study, the questions of this study were established as follows; 1. How does the bibliotherapy effect on sub-factors of self -concept which of single parent children? A total of 20-5th and 6th grade single parent students-of Y elementary school in G city were participated in this study. They were randomly assigned into the experimental group(N=10) and the control group(N=10). The experimental group received the bibliotherapy 14 session for seven weeks, while the control group received non-treatment. The research design of this study was pre-and post test control group design. Measuring tools for self-concept were diagnostic examination invented by Jung Jong jin and subordinating fields of self-concept are scholarly self-concept, social self-concept, physical self-concept, emotional self-concept and positive attitude toward whole self. The results of the study were as follows; First, the results of Independent t-test and Paired t-test on scholarly self-concept score showed that there weren't statistically significant differences between the experimental group and the control group. Second, the results of Independent t-test and Paired t-test on social self-concept score showed that there were statistically significant differences between the experimental group and the control group. Third, the results of Independent t-test and Paired t-test on physical self-concept score showed that there weren't statistically significant differences between the experimental group and the control group. Fourth, the results of Independent t-test and Paired t-test on emotional self-concept score showed that there were statistically significant differences between the experimental group and the control group. These results show that bibliotherapy is effective to improve the self-concept of single parent children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.