이 연구의 목적은 합성명사 프로그램이 지적장애 아동의 합성명사를 구성하는 능력과 어휘 다양도 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 대상자는 K-WPPSI 검사 결과 지능지수가 60~75이며, 언어연령이 3~4세인 지적장애 아동 3명을 대상으로 하였다. 연구 설계는 대상자간 간헐 중다 기초선 설계를 사용하였으며, 기초선, 치료, 유지 단계로 실시하였다. ‘명사+명사’로 이루어진 합성명사 프로그램을 이용하여 실시하였으며, 합성명사를 구성하는 능력과 어휘 다양도 변화에 대한 향상을 표와 그래프로 나타내었다. 이 연구에 대한 결과는 다...
이 연구의 목적은 합성명사 프로그램이 지적장애 아동의 합성명사를 구성하는 능력과 어휘 다양도 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 대상자는 K-WPPSI 검사 결과 지능지수가 60~75이며, 언어연령이 3~4세인 지적장애 아동 3명을 대상으로 하였다. 연구 설계는 대상자간 간헐 중다 기초선 설계를 사용하였으며, 기초선, 치료, 유지 단계로 실시하였다. ‘명사+명사’로 이루어진 합성명사 프로그램을 이용하여 실시하였으며, 합성명사를 구성하는 능력과 어휘 다양도 변화에 대한 향상을 표와 그래프로 나타내었다. 이 연구에 대한 결과는 다음과 같았다. 첫째, 합성명사 프로그램을 이용한 결과, 합성명사를 구성하는 능력은 향상되었다. 대상 아동 모두 치료하지 않은 새로운 합성명사를 사용함으로써 합성명사 프로그램이 다양한 합성명사의 사용을 증가시키는 데 효과적임을 보여주었다. 둘째, 합성명사 프로그램을 이용한 결과, 어휘 다양도 능력은 향상되었다. 두 개의 단어를 지각하고 연상하고 기억하여 합성하는 능력을 통하여 대상 아동들은 다양한 단어들을 산출하였다. 이 연구는 합성명사 훈련 프로그램이 임상 현장에서 언어장애 아동들을 지도할 때, 조기에 합성명사의 구조를 지도함으로써 언어장애아동들의 어휘력 향상에 도움을 줄 수 있을 것이다.
이 연구의 목적은 합성명사 프로그램이 지적장애 아동의 합성명사를 구성하는 능력과 어휘 다양도 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 대상자는 K-WPPSI 검사 결과 지능지수가 60~75이며, 언어연령이 3~4세인 지적장애 아동 3명을 대상으로 하였다. 연구 설계는 대상자간 간헐 중다 기초선 설계를 사용하였으며, 기초선, 치료, 유지 단계로 실시하였다. ‘명사+명사’로 이루어진 합성명사 프로그램을 이용하여 실시하였으며, 합성명사를 구성하는 능력과 어휘 다양도 변화에 대한 향상을 표와 그래프로 나타내었다. 이 연구에 대한 결과는 다음과 같았다. 첫째, 합성명사 프로그램을 이용한 결과, 합성명사를 구성하는 능력은 향상되었다. 대상 아동 모두 치료하지 않은 새로운 합성명사를 사용함으로써 합성명사 프로그램이 다양한 합성명사의 사용을 증가시키는 데 효과적임을 보여주었다. 둘째, 합성명사 프로그램을 이용한 결과, 어휘 다양도 능력은 향상되었다. 두 개의 단어를 지각하고 연상하고 기억하여 합성하는 능력을 통하여 대상 아동들은 다양한 단어들을 산출하였다. 이 연구는 합성명사 훈련 프로그램이 임상 현장에서 언어장애 아동들을 지도할 때, 조기에 합성명사의 구조를 지도함으로써 언어장애아동들의 어휘력 향상에 도움을 줄 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to find out how the compound noun program affects the improvement of intellectual disability child’s ability to compound noun organize and type-token ratio. The subjects of this study were three children who had the intelligent quotient between 60 and 70 according to the...
The purpose of this study is to find out how the compound noun program affects the improvement of intellectual disability child’s ability to compound noun organize and type-token ratio. The subjects of this study were three children who had the intelligent quotient between 60 and 70 according to the K-WPPSI standards and with the language age of a 3 to 4 year old child’s. The study plan has used the intermittence multiple baseline design between subjects, and has worked a baseline, treatment, and a maintenance step. My study plan used a compound noun program which is made of noun plus noun structure. Also, we showed a table and a graph showing the improvement of the ability to organize compound noun and the progress of type-token ratio. This study result is as follows First, using the compound noun program, the child’s ability to organize compound noun has been improved. All of the children used a new compound noun which proved effective of the compound noun program. Second of all, the compound noun program increased the type-token ratio. Children used the method of reckoning, memorizing, and composing two or more word to bring up various other words. This study can give a help to children with language disorder at clinics, as well as help improve a child with language disorder by teaching the construction of compound noun early on.
The purpose of this study is to find out how the compound noun program affects the improvement of intellectual disability child’s ability to compound noun organize and type-token ratio. The subjects of this study were three children who had the intelligent quotient between 60 and 70 according to the K-WPPSI standards and with the language age of a 3 to 4 year old child’s. The study plan has used the intermittence multiple baseline design between subjects, and has worked a baseline, treatment, and a maintenance step. My study plan used a compound noun program which is made of noun plus noun structure. Also, we showed a table and a graph showing the improvement of the ability to organize compound noun and the progress of type-token ratio. This study result is as follows First, using the compound noun program, the child’s ability to organize compound noun has been improved. All of the children used a new compound noun which proved effective of the compound noun program. Second of all, the compound noun program increased the type-token ratio. Children used the method of reckoning, memorizing, and composing two or more word to bring up various other words. This study can give a help to children with language disorder at clinics, as well as help improve a child with language disorder by teaching the construction of compound noun early on.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.