모바일의 역기능 실태 분석에 따른 청소년 모바일 윤리교육의 필요성에 대한 연구 A Study on the Necessity of Mobile Ethics Education for the Youth based on Empirical Study of Side Effects on Mobile Usage원문보기
정보통신기술의 발달로 인터넷 기술과 함께 모바일 기술 또한 급속히 발전해오고 있다. 모바일 기술은 생활에 있어서 획기적인 편익을 제공하지만 그 역기능으로 인한 심각한 피해를 야기하고 있다. 특히 이러한 역기능은 스스로를 제어할 수 없는 청소년들에게 더욱 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 최근 모바일 사용으로 인한 역기능 사례가 속출하면서 문제 해결을 위한 효과적인 대안으로서 모바일 윤리교육의 필요성이 강조되고 있다. 그러나 모바일 윤리교육을 위한...
정보통신기술의 발달로 인터넷 기술과 함께 모바일 기술 또한 급속히 발전해오고 있다. 모바일 기술은 생활에 있어서 획기적인 편익을 제공하지만 그 역기능으로 인한 심각한 피해를 야기하고 있다. 특히 이러한 역기능은 스스로를 제어할 수 없는 청소년들에게 더욱 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 최근 모바일 사용으로 인한 역기능 사례가 속출하면서 문제 해결을 위한 효과적인 대안으로서 모바일 윤리교육의 필요성이 강조되고 있다. 그러나 모바일 윤리교육을 위한 기반이 마련되어 있지 않은 현 상황에서 모바일 윤리교육은 거의 부재한 상태이기에 모바일 역기능으로 인한 문제가 더욱 심각해질 우려를 낳고 있다. 본 연구에서는 최근 발생한 모바일 피해사례를 통해 모바일 역기능의 유형을 분류·정의하고 청소년들의 역기능 유형별 실태를 조사·분석함으로써 청소년 모바일 문화의 심각한 정도를 진단해 보고자 하였다. 또한 청소년들의 모바일 윤리교육의 필요성에 대한 의식 조사를 통해 모바일 윤리교육의 필요성을 강조하고자 하였다. 설문 조사 및 분석 결과, 청소년의 98%가 모바일을 사용하고 있었고, 모바일 중독 등 대부분의 역기능 유형에서 우려할 정도의 심각한 상태를 보였으며, 고학년일수록 그 심각성이 더 높게 나타났다. 또한 현재 학교에서의 모바일 윤리교육은 거의 부재한 상황임을 알 수 있었고, 대부분의 청소년들이 모바일 역기능을 해결하기 위한 교육의 필요성을 인식하고 특히 학교 교육에 있어서 모바일 윤리교육의 중요성을 강조하고 있음이 드러났다. 따라서 건전한 모바일 문화 형성을 위해서는 학교 교육에 있어서 정보통신 윤리 교육의 확대가 필요하고, 모바일 윤리교육을 포함하는 교육과정의 재편성이 요구되어진다.
정보통신기술의 발달로 인터넷 기술과 함께 모바일 기술 또한 급속히 발전해오고 있다. 모바일 기술은 생활에 있어서 획기적인 편익을 제공하지만 그 역기능으로 인한 심각한 피해를 야기하고 있다. 특히 이러한 역기능은 스스로를 제어할 수 없는 청소년들에게 더욱 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 최근 모바일 사용으로 인한 역기능 사례가 속출하면서 문제 해결을 위한 효과적인 대안으로서 모바일 윤리교육의 필요성이 강조되고 있다. 그러나 모바일 윤리교육을 위한 기반이 마련되어 있지 않은 현 상황에서 모바일 윤리교육은 거의 부재한 상태이기에 모바일 역기능으로 인한 문제가 더욱 심각해질 우려를 낳고 있다. 본 연구에서는 최근 발생한 모바일 피해사례를 통해 모바일 역기능의 유형을 분류·정의하고 청소년들의 역기능 유형별 실태를 조사·분석함으로써 청소년 모바일 문화의 심각한 정도를 진단해 보고자 하였다. 또한 청소년들의 모바일 윤리교육의 필요성에 대한 의식 조사를 통해 모바일 윤리교육의 필요성을 강조하고자 하였다. 설문 조사 및 분석 결과, 청소년의 98%가 모바일을 사용하고 있었고, 모바일 중독 등 대부분의 역기능 유형에서 우려할 정도의 심각한 상태를 보였으며, 고학년일수록 그 심각성이 더 높게 나타났다. 또한 현재 학교에서의 모바일 윤리교육은 거의 부재한 상황임을 알 수 있었고, 대부분의 청소년들이 모바일 역기능을 해결하기 위한 교육의 필요성을 인식하고 특히 학교 교육에 있어서 모바일 윤리교육의 중요성을 강조하고 있음이 드러났다. 따라서 건전한 모바일 문화 형성을 위해서는 학교 교육에 있어서 정보통신 윤리 교육의 확대가 필요하고, 모바일 윤리교육을 포함하는 교육과정의 재편성이 요구되어진다.
The advancement of information and communication technology has prompted the advent of mobile revolution. Whereas the development of mobile technology provides us with convenience on our everyday life, it also has dysfunction which cause serious damage to us. These dysfunction especially do harm to ...
The advancement of information and communication technology has prompted the advent of mobile revolution. Whereas the development of mobile technology provides us with convenience on our everyday life, it also has dysfunction which cause serious damage to us. These dysfunction especially do harm to teens who are not able to control themselves. As the social events by the misuse of mobile has grown so quickly in recent years, the importance of mobile ethics education has been emphasized as an effective alternative to prevent serious damage. However, so far there is no foundation for providing mobile ethics education and so there is no proper case of educating mobile ethics. The absence of mobile ethics education will make the bad situation on mobile usage be worsen. In this paper, the investigator defined the types of dysfunctions in mobile usage by investigating the recent cases and analyzed the current situation of teens' mobile usage focusing on the classified dysfunctions. In addition, the investigator emphasized the importance of mobile ethics education through the attitude survey on the need for mobile ethics education. The results of this study showed that almost 98% of the teens surveyed use mobile services and they have serious problems in all the types of dysfunctions including mobile addiction and the elder youth are, the more serious dysfunctions are. According to the survey, mobile ethics education are absent in school education and most of the teens were aware of the need for mobile ethics education and they emphasized the importance of school education for mobile ethics. In order to prevent dysfunctions of mobile usage and so to create wholesome mobile environment, it is necessary that information and communication ethics education in school should be reinforced and its curriculums should be reorganized to contain mobile ethics education.
The advancement of information and communication technology has prompted the advent of mobile revolution. Whereas the development of mobile technology provides us with convenience on our everyday life, it also has dysfunction which cause serious damage to us. These dysfunction especially do harm to teens who are not able to control themselves. As the social events by the misuse of mobile has grown so quickly in recent years, the importance of mobile ethics education has been emphasized as an effective alternative to prevent serious damage. However, so far there is no foundation for providing mobile ethics education and so there is no proper case of educating mobile ethics. The absence of mobile ethics education will make the bad situation on mobile usage be worsen. In this paper, the investigator defined the types of dysfunctions in mobile usage by investigating the recent cases and analyzed the current situation of teens' mobile usage focusing on the classified dysfunctions. In addition, the investigator emphasized the importance of mobile ethics education through the attitude survey on the need for mobile ethics education. The results of this study showed that almost 98% of the teens surveyed use mobile services and they have serious problems in all the types of dysfunctions including mobile addiction and the elder youth are, the more serious dysfunctions are. According to the survey, mobile ethics education are absent in school education and most of the teens were aware of the need for mobile ethics education and they emphasized the importance of school education for mobile ethics. In order to prevent dysfunctions of mobile usage and so to create wholesome mobile environment, it is necessary that information and communication ethics education in school should be reinforced and its curriculums should be reorganized to contain mobile ethics education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.