본 연구의 목적은 비판적 사고력을 신장시키기 위하여 미디어 리터러시를 사회과 수업에 활용하는 방안을 연구해보는 것이다. 비판적 사고력은 학생들이 사회 현상에 관한 지식을 발견하거나 당면한 사회 문제를 해결함에 있어서 주어진 기준을 활용하여 관련 진술이나 주장, 논의 및 추론, 행위 절차를 평가하는 일련의 지적 과정 및 가치 판단 과정이다. 미디어 리터러시란 미디어가 전달하는 메시지를 보며, 특정 사건을 누가 말하는지, 어떤 생각을 가지고 있는지, 누구의 입장이 배제되었는지, 메시지에 담겨있는 사회적 요인은 무엇인지 등을 판단할 수 있으며 또한 자신의 생각을 미디어를 통하여 전달할 수 있는 능력이다. 사회과 수업에서 미디어 리터러시의 활용은 미디어를 비판적으로 분석할 수 있도록 하여 결국 학생들의 비판적 사고력을 신장시킬 것이다. 아울러, 학생들의 흥미를 자극하고 현실적인 학습을 위해서도 미디어 리터러시는 사회과 수업에 도움이 될 것이다. 짧으면서도 학생들의 흥미를 끌 수 있는 광고를 수업에 사용하기 위하여 하나의 학습내용을 2개의 차시로 구성하여 수업을 진행하였다. 광고 읽기와 만들기가 바로 그것이다. 수업을 위해서 초등학생들이 광고 읽기와 만들기를 할 수 있도록 기본 모형을 구상하였다. 광고 읽기의 단계는 비판적 광고 읽기를 위한 주제 선정, 비판적 광고 읽기, 평가의 3단계로 구성하였다. 비판적 광고 읽기를 위한 주제 선정 단계에서는 읽기 주제를 선정하고, 흥미 및 ...
본 연구의 목적은 비판적 사고력을 신장시키기 위하여 미디어 리터러시를 사회과 수업에 활용하는 방안을 연구해보는 것이다. 비판적 사고력은 학생들이 사회 현상에 관한 지식을 발견하거나 당면한 사회 문제를 해결함에 있어서 주어진 기준을 활용하여 관련 진술이나 주장, 논의 및 추론, 행위 절차를 평가하는 일련의 지적 과정 및 가치 판단 과정이다. 미디어 리터러시란 미디어가 전달하는 메시지를 보며, 특정 사건을 누가 말하는지, 어떤 생각을 가지고 있는지, 누구의 입장이 배제되었는지, 메시지에 담겨있는 사회적 요인은 무엇인지 등을 판단할 수 있으며 또한 자신의 생각을 미디어를 통하여 전달할 수 있는 능력이다. 사회과 수업에서 미디어 리터러시의 활용은 미디어를 비판적으로 분석할 수 있도록 하여 결국 학생들의 비판적 사고력을 신장시킬 것이다. 아울러, 학생들의 흥미를 자극하고 현실적인 학습을 위해서도 미디어 리터러시는 사회과 수업에 도움이 될 것이다. 짧으면서도 학생들의 흥미를 끌 수 있는 광고를 수업에 사용하기 위하여 하나의 학습내용을 2개의 차시로 구성하여 수업을 진행하였다. 광고 읽기와 만들기가 바로 그것이다. 수업을 위해서 초등학생들이 광고 읽기와 만들기를 할 수 있도록 기본 모형을 구상하였다. 광고 읽기의 단계는 비판적 광고 읽기를 위한 주제 선정, 비판적 광고 읽기, 평가의 3단계로 구성하였다. 비판적 광고 읽기를 위한 주제 선정 단계에서는 읽기 주제를 선정하고, 흥미 및 동기유발을 하는 과정이다. 그리고 비판적 광고 읽기 단계에서는 광고에 드러나있는 기호를 찾는 외시적 의미단계, 외시적 의미가 의미하는 바를 찾는 함축적 의미단계, 광고의 목적을 생각해보는 신화적 의미단계로 구성된다. 그리고 3단계 평가 단계에서는 광고를 직접 평가해보고, 내가 광고주라면 어떻게 광고를 만들 것인가를 생각해보게 한다. 광고 만들기 단계는 주제정하기-이야기 만들기-스토리보드 만들기-광고 만들기-평가하기의 5단계로 구성하였다. 주제정하기 단계에서는 알맞은 광고 주제를 선정하였고, 이야기 만들기 단계에서는 주제에 알맞은 이야기를 구성하였다. 스토리보드 만들기 단계에서는 주제와 이야기에 어울리는 기호를 배치하도록 하였다. 광고 만들기 단계에서는 앞서 만든 스토리보드에 따라 광고를 직접 만들어보고, 평가하기 단계에서는 광고의 의도에 따라 만든 광고를 학생들 스스로 평가하도록 하였다. 그리고 본 수업모형을 직접 수업에 적용해보았다. 수업 적용 전의 광고를 본 학생들의 반응은 대체로 인물 위주의 외시적 의미만을 읽었으나, 광고 읽기 및 만들기를 한 후의 반응은 외시적 의미 뿐 아니라 함축적 의미, 신화적 의미까지 읽어낼 수 있음을 알 수 있었다. 그리고 광고 만들기와 이에 관련된 면담을 통해서 앞서 광고를 읽고 난 후 그에 관련된 자신의 생각인 신화적 의미를 광고에 담아내기 위해서 함축적 의미 및 외시적 의미를 제대로 사용하고 있음을 확인했다.
본 연구의 목적은 비판적 사고력을 신장시키기 위하여 미디어 리터러시를 사회과 수업에 활용하는 방안을 연구해보는 것이다. 비판적 사고력은 학생들이 사회 현상에 관한 지식을 발견하거나 당면한 사회 문제를 해결함에 있어서 주어진 기준을 활용하여 관련 진술이나 주장, 논의 및 추론, 행위 절차를 평가하는 일련의 지적 과정 및 가치 판단 과정이다. 미디어 리터러시란 미디어가 전달하는 메시지를 보며, 특정 사건을 누가 말하는지, 어떤 생각을 가지고 있는지, 누구의 입장이 배제되었는지, 메시지에 담겨있는 사회적 요인은 무엇인지 등을 판단할 수 있으며 또한 자신의 생각을 미디어를 통하여 전달할 수 있는 능력이다. 사회과 수업에서 미디어 리터러시의 활용은 미디어를 비판적으로 분석할 수 있도록 하여 결국 학생들의 비판적 사고력을 신장시킬 것이다. 아울러, 학생들의 흥미를 자극하고 현실적인 학습을 위해서도 미디어 리터러시는 사회과 수업에 도움이 될 것이다. 짧으면서도 학생들의 흥미를 끌 수 있는 광고를 수업에 사용하기 위하여 하나의 학습내용을 2개의 차시로 구성하여 수업을 진행하였다. 광고 읽기와 만들기가 바로 그것이다. 수업을 위해서 초등학생들이 광고 읽기와 만들기를 할 수 있도록 기본 모형을 구상하였다. 광고 읽기의 단계는 비판적 광고 읽기를 위한 주제 선정, 비판적 광고 읽기, 평가의 3단계로 구성하였다. 비판적 광고 읽기를 위한 주제 선정 단계에서는 읽기 주제를 선정하고, 흥미 및 동기유발을 하는 과정이다. 그리고 비판적 광고 읽기 단계에서는 광고에 드러나있는 기호를 찾는 외시적 의미단계, 외시적 의미가 의미하는 바를 찾는 함축적 의미단계, 광고의 목적을 생각해보는 신화적 의미단계로 구성된다. 그리고 3단계 평가 단계에서는 광고를 직접 평가해보고, 내가 광고주라면 어떻게 광고를 만들 것인가를 생각해보게 한다. 광고 만들기 단계는 주제정하기-이야기 만들기-스토리보드 만들기-광고 만들기-평가하기의 5단계로 구성하였다. 주제정하기 단계에서는 알맞은 광고 주제를 선정하였고, 이야기 만들기 단계에서는 주제에 알맞은 이야기를 구성하였다. 스토리보드 만들기 단계에서는 주제와 이야기에 어울리는 기호를 배치하도록 하였다. 광고 만들기 단계에서는 앞서 만든 스토리보드에 따라 광고를 직접 만들어보고, 평가하기 단계에서는 광고의 의도에 따라 만든 광고를 학생들 스스로 평가하도록 하였다. 그리고 본 수업모형을 직접 수업에 적용해보았다. 수업 적용 전의 광고를 본 학생들의 반응은 대체로 인물 위주의 외시적 의미만을 읽었으나, 광고 읽기 및 만들기를 한 후의 반응은 외시적 의미 뿐 아니라 함축적 의미, 신화적 의미까지 읽어낼 수 있음을 알 수 있었다. 그리고 광고 만들기와 이에 관련된 면담을 통해서 앞서 광고를 읽고 난 후 그에 관련된 자신의 생각인 신화적 의미를 광고에 담아내기 위해서 함축적 의미 및 외시적 의미를 제대로 사용하고 있음을 확인했다.
This study aims to research measures on how to apply media literacy to social study class in an effort to develop critical thinking of students. Critical thinking is a series of intellectual process and evaluation process in which pupils research on knowledge about social phenomenon or solve pending...
This study aims to research measures on how to apply media literacy to social study class in an effort to develop critical thinking of students. Critical thinking is a series of intellectual process and evaluation process in which pupils research on knowledge about social phenomenon or solve pending social problems by using pre-exiting criteria to evaluate relevant statements, opinions, discussions, inferences or activities process. Media literacy is a personal skill that enables a person who reads message conveyed by media to analyze who is speaking about the specific incident in it, what is his or her thought, whose opinion is ruled out, which social factor is contained in the message, etc, as well as allows him or her to create and deliver his or her own message through media. Educational application of media literacy in social study class might help students develop critically analyzing skill, enhancing their critical thinking. Moreover, in terms of its benefits to work as a learning motive for learners and to offer reality-based learning materials, media literacy would reinforce the social study class. To use advertisement that was short but appealing enough to pupils during class, one classroom study was divided into two class hours to deal with two separate processes: advertisement reading and production. A basic model was structured to allow elementary school students to read and create advertisement in class. The advertisement reading stage was categorized into three further stages: theme selection for critical reading of advertisement, critical reading of advertisement, and evaluation. Theme selection for creative reading of advertisement stage was to select reading subject as well as to arouse interests of students and motivate them. Meanwhile critical reading of advertisement stage was composed of three subcategories: denotation stage that was in search of signs revealed in advertisement, connotation stage that found clues what the denotative sign meant, and finally myth stage that thought of the purpose of advertisement. And the last stage of evaluation let students evaluate advertisement themselves and think how they would make it if they were the advertiser. The advertisement production state was classified into five further stages: theme selection, story making, storyboard making, advertisement production and evaluation. In theme selection stage, a suitable theme was selected for advertisement, while story making stage was literally for making a story based on the chosen theme. Story board making stage was to position signs in harmony with the chosen theme and story. During advertisement production stage, children produced their own advertisement based on the previously created storyboard, while they evaluated the advertisement created in accordance with the advertiser??s intention at evaluation stage. And finally the class model was applied to actual classroom study. Before applying this model to the classroom, most of children who watched advertisement, responded by interpreting only the denotative meaning like characters in it. After advertisement reading and production sessions, however, it was shown that they read denotative, connotative and even mythological meanings from it. Also through the advertisement production and relevant interviews, this study found out that after reading advertisement, pupils appropriately used connotative and denotative meanings to deliver the mythological meaning as their own thoughts in the advertisement.
This study aims to research measures on how to apply media literacy to social study class in an effort to develop critical thinking of students. Critical thinking is a series of intellectual process and evaluation process in which pupils research on knowledge about social phenomenon or solve pending social problems by using pre-exiting criteria to evaluate relevant statements, opinions, discussions, inferences or activities process. Media literacy is a personal skill that enables a person who reads message conveyed by media to analyze who is speaking about the specific incident in it, what is his or her thought, whose opinion is ruled out, which social factor is contained in the message, etc, as well as allows him or her to create and deliver his or her own message through media. Educational application of media literacy in social study class might help students develop critically analyzing skill, enhancing their critical thinking. Moreover, in terms of its benefits to work as a learning motive for learners and to offer reality-based learning materials, media literacy would reinforce the social study class. To use advertisement that was short but appealing enough to pupils during class, one classroom study was divided into two class hours to deal with two separate processes: advertisement reading and production. A basic model was structured to allow elementary school students to read and create advertisement in class. The advertisement reading stage was categorized into three further stages: theme selection for critical reading of advertisement, critical reading of advertisement, and evaluation. Theme selection for creative reading of advertisement stage was to select reading subject as well as to arouse interests of students and motivate them. Meanwhile critical reading of advertisement stage was composed of three subcategories: denotation stage that was in search of signs revealed in advertisement, connotation stage that found clues what the denotative sign meant, and finally myth stage that thought of the purpose of advertisement. And the last stage of evaluation let students evaluate advertisement themselves and think how they would make it if they were the advertiser. The advertisement production state was classified into five further stages: theme selection, story making, storyboard making, advertisement production and evaluation. In theme selection stage, a suitable theme was selected for advertisement, while story making stage was literally for making a story based on the chosen theme. Story board making stage was to position signs in harmony with the chosen theme and story. During advertisement production stage, children produced their own advertisement based on the previously created storyboard, while they evaluated the advertisement created in accordance with the advertiser??s intention at evaluation stage. And finally the class model was applied to actual classroom study. Before applying this model to the classroom, most of children who watched advertisement, responded by interpreting only the denotative meaning like characters in it. After advertisement reading and production sessions, however, it was shown that they read denotative, connotative and even mythological meanings from it. Also through the advertisement production and relevant interviews, this study found out that after reading advertisement, pupils appropriately used connotative and denotative meanings to deliver the mythological meaning as their own thoughts in the advertisement.
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